Nederlands historisch zeilschip, het schip van de Ruyter, de 7 Provinciën

Zeer tevreden over het resultaat van het herstellen, ik laat het hier bij.
Niet alle poorten zijn al op maat en haaks de meeste zijn nog iets te klein maar dat komt later nog wel. Ik heb nu even genoeg van poorten schuren. Ik ga nu de BKB zijde tot en met 3de berghout doen. Oh en de camera vertekent wat naar de uiteinden van de foto toe.

20180710_162529 (Custom).jpg
 
BKB zijde zit er ook in, en inderdaad dezelfde afwijking van 2 poorten, dus die correctie gelijk eerst gedaan.

20180711_141234 (Custom).jpg


20180719_161428 (Custom).jpg



20180719_161419 (Custom).jpg


20180719_161410 (Custom).jpg


20180719_161359 (Custom).jpg

De volgende stap bepalen nu, ik heb er eigenlijk geen zin in maar ik denk dat de geschutpoorten netjes maken toch de slimste stap is nu.

Ik denk al een tijdje na over een tooltje om dat schuren van die poorten te vergemakkelijken en toch netjes op maat te krijgen, als er iemand ideeën heeft..... Misschien een schuur blok op maat maken wat taps toeloopt en waar je gelijkmatig alle 4 de zijdes gelijktijdig mee schuurt.

We gaan er eens over slapen een nachtje..

Grt Hans
 
Vandaag een tool gemaakt om de poorten op maat te schuren.
Taps toelopend en daar na een recht stuk 1mm onder de maten van d
e poort. en maar aan 2 zijden schuurpapier (120)
.
20180720_160913 (Custom).jpg


Aangezien ik de inzetten/sponningen al eerder gemaakt had kan ik alles op maat gaan schuren nu. Dat ga ik ook doen dan is het tot op dit niveau afgewerkt op de luiken na.

20180720_160925 (Custom).jpg


20180720_160840 (Custom).jpg


Ik heb nu even rode stift gebruikt maar voordat ik de sponningen vast zet verf ik ze. Ik moet nog uitzoeken welke kleur rood dat zou moeten zijn en ik weet ook niet of ze helemaal rood waren dus tot aan de binnenzijde.
 
Handig 'tooltje' Hans, zelf maak ik ook altijd schuurblokjes op maat, maar zo'n vierkante had ik nog niet bedacht:). Zo zie je maar weer, nooit te oud om nog wat bij te leren:thumbsup:
 
Ik zit een beetje in dubio vandaar even hulp/mening van jullie vragen.
Ik ben bezig met de geschutspoorten op maat maken en de sponning erin te zetten. (het tool werkt erg goed moet ik zeggen)

Maar nu... de sponning is die gewoon haaks en vlak of volgt die op de kopse kant de romp???

Ik neig erna om hem vlak te laten, dan een luik te maken gewoon vierkant en haaks en dan erin te zetten en dan de buitenzijde gelijk te schuren naar de romp. Dat lijkt me voor mij de makkelijkste werkmethode maar of dat historisch correct is???

De andere optie is de sponning even eruit te steken en dat te schuren naar de romp en dan terug erin. Ze zijn allemaal flink oversized dus de binnenzijde moet ik ook nog schuren maar dan doe ik pas als ik ze vastlijm (veel later stadium.)

Ik hoop dat ik duidelijk genoeg ben....


20180722_142650 (Custom).jpg
 
Dag Hans, ik kan je alleen mijn ervaring bij de Engelse schepen geven. De poorten bij mijn Victory heb ik destijds uitgemeten met een hoogtemeter. Bij de Victory zijn poorten niet allemaal haaks en ook niet overal gelijk van afmeting. Deze volgen namelijk het dek. Bij mij, op een schaal van 1:48, zat er bij een poortbreedte van circa 18 - 20 mm soms een stijging in van 0,9 - 1,0 mm. Dit kan je naast je neerleggen en gewoon haakse poorten maken, maar ik heb dat bewust niet gedaan omdat ik historisch correct wil bouwen.

Bij de Victory zijn de poorten in het middenschip over het algemeen haaks, maar wijken soms ook iets af in de breedte. Dit heeft te maken met de spanten.
Aan de achterzijde en boeg verlopen deze iets waardoor de luiken een parallellogramvorm hebben.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt
 
Henk dank je voor je antwoord, duidelijk. Mijn poorten volgen ook de zeeg van het dek en de bouw van de spanten, maar het is niet wat ik bedoel.

Het gaat om de sponning in de geschutpoort en ik bedoel de kopse kant van de sponning die naar de buitenzijde van de romp gericht is.
 
Dag Hans, ik snap hem. Bij de Engelse schepen, met name bij de Victory, lopen de bovenste en onderste sponningen geheel door. De binnen-beplanking, spantwerk en buitenbeplanking worden door deze sponning geheel afgedekt en het luik valt tussen deze 2 sponningen. De zijsponningen lopen vanaf de binnen-beplanking tegen het gesloten luik aan. De luiken stoten dus hier alleen tegen de zij-sponningen aan.

Ik heb in Engeland gevraagd waarom met dit zo deed. Het antwoord is dat op deze wijze het minste water tussen de beplanking kwam en naar binnen liep. De boven- en beneden-sponning lopen naar buiten toe namelijk iets schuin naar beneden, waardoor het water automatisch naar buiten afgevoerd wordt. De luiken sluiten vooral op deze sponningen zeer nauw aan, ze zitten bijna klem tussen de boven- en onder-sponning.

Nogmaals, dit is de Engelse versie en ik ken niet die van andere landen. Als je wilt, dan kan ik je wat documentatie/tekeningen sturen
Stuur dan even je e-mail naar henk@henkvanluinen.com
 
Je kunt er gevoegelijk vanuit gaan dat dit in Nederland niet veel anders gebeurde. De scheepsbouwkunst was in Nederland groot geworden en werd volop naar Engeland geëxporteerd. Eventuele ruzie tussen de twee landen stond dat niet echt in de weg.
 
Na veel zoeken, lezen en kijken bij anderen en vooral veel foto's bekijken, ga ik de sponningen toch doen zoals Blom dat ook tekent (ook Dik doet het op die manier en het HZ model is ook zo) dus niet op de hierboven beschreven manier van de engelsen (waarvan ik overigens prima geloof dat die het zo deden en zelfs mss de hollanders ook wel). Maar ja ik bouw volgens Blom en die tekent het anders, al geeft hij geen duidelijkheid over de sponning zelf, waar mijn vraag over ging, maar alleen wel over het luik (evenals Dik) en daaruit kun je afleiden dat de gehele sponning terugviel tov de huid.
Even een foto ter verduidelijking, de opdikking valt dus binnen de sponning.

Scan0012.JPG


Wat mee speelt is dat ik nergens een bevestiging krijg of zie dat nederlanders het anders deden dat wat Blom tekent. Ook niet als ik andere fora en bouwers van de 7P bekijk, ook in Batavia doen ze het op deze manier.

Ik zal me nu eerst moeten beraden hoe de werkwijze gaat worden om straks de luiken met de opdikking mooi passend te maken. Ik ga daar eerst maar eens met een proef aan de gang. a) ik ben het schuren voorlopig even beu, b) het is veel te warm om veel te schuren. ;)

Als ik dat met de luiken uitgevogeld heb kan ik een beslissing nemen over het afwerken en installeren van de sponingen. vast zetten doe ik voorlopig zeker niet maar dat zal wel moeten gebeuren voor ik met het verdek aan de gang ga. En dan nog hoe ver ik met de afwerking ga?? want als ik het verdek sluit moeten de kanonnen op de geschut overloop staan.

Wat heb ik me op de hals gehaald....:(;)
 
Zo bij de bakboordzijde zitten alle sponningen erin en zijn de poorten op maat.
Naar achteren toe, de laatste 4 poorten blijven een raar gezicht net alsof ze niet goed zitten maar ze zitten keurig op lijn. Ik denk gezichtsbedrog door dat de achtersteven en de beplanking allemaal zo kromt/wegloopt. Die laatste 4 zitten na de 'knik' in de overloop en zitten nagenoeg op gelijk hoogte vandaar dat ze iets weglopen van de zeeg.

20180902_142707 (Custom).jpg


20180903_151003 (Custom).jpg


Ik ben nu even ter afleiding met de poortluiken bezig voordat ik verder ga met de poorten aan STB.

20180903_151203 (Custom).jpg


20180903_151043 (Custom).jpg
 
Dank je Piet en Jaques!

Ik heb hierna het luik nog iets geschuurd zodat het iets meer ruimte kreeg. Zo heel strak erin vond ik niet staan, nu zit er rondom een kleine speling en dat ziet er realistischer uit vindt ik.
 
Voor de afleiding ben ik nog steeds even bezig met de luiken en ook de scharnieren.
Gewoon eens een en ander proberen.

20180904_163854 (Custom).jpg


20180909_150307 (Custom).jpg


20180909_163742 (Custom).jpg


Ik heb wat problemen met de bruinering. Die blijft niet zitten en kun je er zo afvegen. Misschien te oud?? Hij staat al een jaar of wat in de kast. Het geheel goed schoon gemaakt en ontvet met een kwastje maar toch plakt hij niet.

Een tweede probleem is dat ik de breedte van de scharnieren gelijk op maat wil hebben, deze voorbeelden heb ik eerste geknipt en daarna geschuurd en dat is niet zo mooi.

Met dank aan A3 heb ik een methode dat dat wel kan!!
 
Back
Top