Vragen aan Stoompomp.

Jij kunt makkelijk zelf een vlotter maken door middel van een buisje op een bodemplaatje te solderen.

Het toegepaste vlottertje(eerder aangegeven diam. 20mm) heeft, volgens mij, een diam. van 25mm en een hoogte ook van 25mm. De inhoud is ongeveer 12,3 cm3, dus het drijfvermogen is 12,3 gram. Een vel A4 printerpapier(80gr/m2) weegt bijna 5 gram(4,8gr).
Zelfs al nemen we een vlotter van diam 30mm en hoogte 30mm, dan heb je nog maar een drijfvermogen van iets meer dan 21 gram.
Ik kan geen vlotter maken, die lichter is, dan het bijbehorende drijfvermogen.
Je moet dan denken in messing van materiaaldiktes 0,1mm/0,2mm.(daarnaast ook het gewicht van het hardsoldeer).
Zachtsoldeer is geen optie, dat hebben de beide bouwers aan den lijve ondervonden(water/stoom temperatuur en keteldruk).

Zit het eerste plaatje dan draai je de zaak om en soldeer je alles dicht.

Vraag, je brengt voor het dicht solderen van het geheel toch wel ergens een klein ontluchtingsgaatje aan?. Zo niet, dan heb je een knallend probleem.
 
Laatst bewerkt:
Het toegepaste vlottertje(eerder aangegeven diam. 20mm) heeft, volgens mij, een diam. van 25mm en een hoogte ook van 25mm. De inhoud is ongeveer 12,3 cm3, dus het drijfvermogen is 12,3 gram. Een vel A4 printerpapier(80gr/m2) weegt bijna 5 gram(4,8gr).
Zelfs al nemen we een vlotter van diam 30mm en hoogte 30mm, dan heb je nog maar een drijfvermogen van iets meer dan 21 gram.
Ik kan geen vlotter maken, die lichter is, dan het bijbehorende drijfvermogen.
Je moet dan denken in messing van materiaaldiktes 0,1mm/0,2mm.(daarnaast ook het gewicht van het hardsoldeer).
Zachtsoldeer is geen optie, dat hebben de beide bouwers aan den lijve ondervonden(water/stoom temperatuur en keteldruk).



Vraag, je brengt voor het dicht solderen van het geheel toch wel ergens een klein ontluchtingsgaatje aan?. Zo niet, dan heb je een knallend probleem.

Dan is het vlottertje dus onmogelijk te maken?
Jammer,
dus einde verhaal.
Groet,
Willum
 
Dan is het vlottertje dus onmogelijk te maken?

Nee het is niet onmogelijk te maken.
Ik Kan het niet. Maar Pieter van Werkhoven, naar ontwerp van Teus Visser, kan dit wel en heeft ook een met dit vlottertje een ketelwaterniveau regeling gemaakt, die geheel mechanisch het ketelniveau regelt. Geen stroom, baterijen maar geheel mechanisch.
 
Nee het is niet onmogelijk te maken.
Ik Kan het niet. Maar Pieter van Werkhoven, naar ontwerp van Teus Visser, kan dit wel en heeft ook een met dit vlottertje een ketelwaterniveau regeling gemaakt, die geheel mechanisch het ketelniveau regelt. Geen stroom, baterijen maar geheel mechanisch.

Het ontwerp van T. Visser gerealiseerd door P. v. Werkhoven?
Ik kan het niet zo snel vinden.
Kun je iets laten zien?

Een vlotter bij temperaturen meer dan 100 graden C. en drukken tussen 0 en 5 bar
hebben voordeel bij een vulling met stikstof. Het idee zoals bij autobanden.
Voor ontploffende vlotters ben ik niet bang.

Kom op,
moet toch te maken zijn dat ding.

Groet,
Willum
 
Het ontwerp van T. Visser gerealiseerd door P. v. Werkhoven?
Ik kan het niet zo snel vinden.

Je zal het nergens vinden. Deze mensen zijn niet actief op het internet.
Voor jouw informatie, ergens nog een foto gevonden, genomen in Wijchen 2012.10.28 van de Yarrow ketel van Teus Visser, met aan de rechterkant het vat met de besturingsvlotter. Ketellengte is ca. 200mm.

SAM_0459.JPG
 
hebben voordeel bij een vulling met stikstof. Het idee zoals bij autobanden.

Aan het eind van de vorige en begin van deze eeuw moesten alle autobanden gevuld worden met stikstof, N2. Reden dit gas zou omdat het "dikker' is, niet door de porositeit van de band ontsnappen. Helaas bevat onze lucht ca. 80% stikstof!. vandaar, dat deze hype is overgegaan.
 
Aan het eind van de vorige en begin van deze eeuw moesten alle autobanden gevuld worden met stikstof, N2. Reden dit gas zou omdat het "dikker' is, niet door de porositeit van de band ontsnappen. Helaas bevat onze lucht ca. 80% stikstof!. vandaar, dat deze hype is overgegaan.

Stikstof is alleen N2
In omgevingslucht zit zuurstof dat is het probleem.
Lucht: 78% stikstof, 21% zuurstof, 1% andere gassen.
Zuurstof werkt sterk op veranderen van temperatuur.
Zet je op een zuurstoffles een manometer
zie je bij lage omgevingstemperatuur een lagere druk in bar
dan bij een hoge omgevingstemperatuur.
Bij hoge omgevingstemperaturen loopt de gemeten flesdruk al snel op.

De hype om autobanden met stikstof te vullen is ver over.
Kom bij auto(bandenbedrijven waar je nog steeds kunt kiezen.
Verder stikstof kost extra, lucht niet.

Groet,
Willum
 
Je zal het nergens vinden. Deze mensen zijn niet actief op het internet.
Voor jouw informatie, ergens nog een foto gevonden, genomen in Wijchen 2012.10.28 van de Yarrow ketel van omgevingstemperatuur, met aan de rechterkant het vat met de besturingsvlotter. Ketellengte is ca. 200mm.

Bekijk bijlage 292119

Beste Stoompomp,
En deze beste mensen zelf zijn niet bereikbaar voor informatie?
Mogelijk kunnen ze meer vertellen.
Vraag ze hoe ze het gedaan hebben.
Zal toch niet geheim zijn?

Groet,
Willum
 
Zal toch niet geheim zijn?

Alleen Pieter van Werkhoven kan je nog antwoord geven.
Pieter is niet actief op het forum.
Na overleg met Pieter heeft hij toegestemd, om met Zeiler contact te hebben.
Overigens, de door hem verkregen/ondersteunende kennis staan in een 10 delige uitgave van de boeken van Teus Visser, over de bouw van de stoommachine, ketelregeling, branders en scheepsbesturing. Kosten destijds per deel EUR 15,00
 
Laatst bewerkt:
de Yarrow ketel van Teus Visser,

Dit mag je in geen geval Yarrow ketel noemen.
Het waterpeil staat halverwege de waterpijpen.
De water/stoomhouder staat dus droog.
Noem het dan een flashboiler; Als je stoom nodig hebt pomp je er water in en stook je het vuur op.


Beste Stoompomp,
Zal toch niet geheim zijn?
Nee, zolang je er maar voor betaalt.


10 delige uitgave van de boeken van Teus Visser. Kosten destijds per deel EUR 15,00
"Leuk" als je zo je hobby kan bekostigen.
Ik deel de standaard kennis wel gewoon op het forum.

Overigens heb je niets aan die boeken wanneer je een echte ketel wil gaan bouwen en je krijgt de info over deze droogkokende ketel.

Kan je zelf weinig bedenken of heb je geen flauw benul, dan kan je, als je exact de in het boek beschreven installatie maakt, een leuk stoombootje maken.
 
Dit mag je in geen geval Yarrow ketel noemen.

Sorry, ik gebruikte de benaming van Teus Visser.

Overigens heb je niets aan die boeken wanneer je een echte ketel wil gaan bouwen en je krijgt de info over deze droogkokende ketel.
Kan je zelf weinig bedenken of heb je geen flauw benul,

Daarom heb ik de boeken niet aangeschaft. Ook Teus Visser was het niet eens met de door mij berekende en gebouwde stoominstallatie. Hij was van mening, dat de ketel (veel) te klein was voor de stoommachine. Een oscillerende machine met glazen cilinders en koolstofzuigers was het beste toepasbaar. Verder, de branders bij mijn ketel stonden op een verkeerde plek. In de praktijk bleek, dat de plaatsing zodanig efficiënt was, dat ik één brander moest uitschakelen.

Afb. 7.JPG

DSC_0028.JPG
 
Sorry, ik gebruikte de benaming van Teus Visser.



Daarom heb ik de boeken niet aangeschaft. Ook Teus Visser was het niet eens met de door mij berekende en gebouwde stoominstallatie. Hij was van mening, dat de ketel (veel) te klein was voor de stoommachine. Een oscillerende machine met glazen cilinders en koolstofzuigers was het beste toepasbaar. Verder, de branders bij mijn ketel stonden op een verkeerde plek. In de praktijk bleek, dat de plaatsing zodanig efficiënt was, dat ik één brander moest uitschakelen.

Bekijk bijlage 292185
Bekijk bijlage 292184

En dan ging het er bij mij alleen maar om,
kan ik misschien iemand helpen een vlotter te maken.

Jammer,
nee dus.
Okee.

Veel modelbouwplezier,
Willum
 
Wel door een koffie filter gooien.
Ik heb hier in een witte emmer wel eens kraakhelder regenwater gehad; filter dicht na 1 liter.
Dus "schoon" op het zicht betekent nog niet dat het schoon en bruikbaar is.
Andere keren kan er makkelijk 10 liter door 1 filter.
Over het algemeen is mijn regenwater PH 5, dan meng ik 1 liter met 1/2 liter kraan water, of 1,25 met 1/4 net hoe het uitkomt.

Afgelopen vrijdag de geleidbaarheid meter ontvangen.
In de afgelopen dagen heb ik regenwater opgevangen.
Wat ik niet verwacht had, is dat het regenwater van verschillende dagen een verschillende geleidendheid hebben, wisselend tussen 18 en 42 micro Siemens(uS).
Het gekookte kraanwater gaf een waarde van 530 uS.
Uitleg van de meeteenheid voor geleidendheid "Siemens(S)", deze is de tegenhanger van weerstand "Ohm", 1S=1/Ohm.
Een lage meetwaarde in Siemens(S) geeft een hoge weerstandswaarde.
Vandaag, met ouderwets titreren, net zolang gekookt kraanwater aan het regenwater toegevoegd tot de ketelwaterregeling omschakelde.
Dit was in mijn geval 170 uS.
Vervolgens was het eenvoudig om zoveel gekookt kraanwater aan het regenwater toe te voegen, dat de meetwaarde boven de 170 uS uitkwam. Hogere waarde, lees verdere verontreiniging van het regenwater, heeft geen nut.
Conclusie: door commentaren en aanvullingen van forumleden heb informatie verkregen en ben ik nu instaat om mijn ketelwater voor mijn toepassing te beheersen. Ook gij Brutus
 
Laatst bewerkt:
Voor staal:
Lasdraad "G1"
Voor RVS:
ER 308LSi
Voor Aluminium:
AlMg5
De TIG elektrode kan Turquase zijn

Nog een keer een paar vragen als dat mag.
Zou dit wat zijn om te beginnen?

https://www.hbm-machines.com/produc...ktroden/hbm-wolfram-electrode-turquoise-10stk

https://www.hbm-machines.com/produc...-20-mm-tig-lasstaven-er403-voor-aluminium-2kg

https://www.hbm-machines.com/produc...bm-tig-lasstaven-g-1-verkoperd-voor-staal-2kg

https://www.hbm-machines.com/produc...ktroden/hbm-tig-lasstaven-er308l-voor-rvs-2kg

Zoja, welke diktes zijn aan te raden, zowel van het draad als de elektrode?
Ik heb nu geloof ik één 2,4mm elektrode.
Ik heb niet specifiek iets wat ik wil lassen, dus gewoon voor algemeen werk, soms iets wat kleiners en soms iets groters.
Ik snap dat ik uiteindelijk meerdere diktes en soorten moet hebben, maar het gaat mij er nu vooral om dat ik kan gaan lassen en oefenen, ik ben er benieuwd naar!
 
RuudXD
upload_2018-9-11_12-32-34.png

upload_2018-9-11_12-32-50.png

upload_2018-9-11_12-33-1.png

upload_2018-9-11_12-33-26.png


Als je lasdraad koopt en zeker bij aluminiumdraad moet die in een gesloten verpakking verkocht worden. Vrij van buitenlucht.
Let op bij het openmaken van de verpakking dat de draad er vers, schoon en blinkend uitziet.
Aluminiumdraad absorbeert namelijk delen uit de lucht.
Aluminiumdraad kan uitdrogen, oxideren etc.

Je vraag over de keuze wolframstift en draaddikte,
hou het beperkt 2,4mm is goed te handelen.
Kijk ook eens op de site van Binzel voor meer informatie.

Verder niet onbelangrijk je persoonlijke veiligheid,
brandgevaar, hitte, straling op huid en ogen.
Een goede helm, handbescherming en kleding zijn een must.

En natuurlijk weer de dwingende opmerking:
daar waar metalen gesmolten worden, adem deze dampen absoluut niet in.
Houd rekening met mensen in de omgeving van je lasplek .


Verder vragen?

Groet en veel plezier,
Willum
 
Back
Top