Vragen aan Stoompomp.

Discussie in 'Stoom techniek' gestart door Stoompomp, 21 nov 2017.

  1. newbie

    newbie

    Lid geworden:
    3 jan 2008
    Berichten:
    1.155
    Locatie:
    belgie Limburg
    In mijn eigen topic heb ik deze vraag gesteld. Ik weet niet of jullie stoommannen daar ook dikwijls gaan kijken. Daarom dat ik deze vraag ook hier dan maar stel.


    Om deze raderen aan te drijven, ga ik gebruik maken van een oscillerende machine van "Bernard Retif" met een boring van 16mm en een slag van 36mm.

    Foto van de stoomgroep terwijl ik iets aan het aanpassen was:




    Omdat dit machientje massa's stoom verbruikt , een oude stuart ketel (type 4000) gekocht:



    Vraagje tussendoor :

    Weet iemand welk engelse schroefdraad men heeft gebruikt om in de doom te tappen en in de voorkant van de ketel. Mijn engelse tappen passen niet. (Is dit een speciale maat)

    In het gat aan de voorkant van een boiler kan ik de afsluiter ook indraaien en die heeft 7.73mm als buitendiameter schroefdraad.

    In het gat aan de doom is de buitendiameter 4.52.

    Welke engelse maat moet ik gebruiken ,en welk type BSF of iets anders)







    Alvast bedankt voor de info
     
  2. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.595
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Nu je het direct vraagt, krijg je een antwoord waar je niet vrolijk van wordt.
    Ik ga even uit van een toerental van de schepraderen van 200 omw/min.
    Je machines zijn 2 dubbelwerkende voldruk oscillerende machines(expansie is zeer beperkt) Om de machines aan te drijven heb je per slag aan stoom nodig: oppervlakte zuiger x slag x 2 cilinders x 2(dubbelwerkend) = 1/4 x 22/7 x 16 x16 x 36 x 2 x 2 = 28,96 cm3 stoom
    Bij 200 t/min heb je nodig 28.96 x 200 = 5792 cm3 stoom! Voor het gemak, 1 cm3 water geeft 500 cm3 stoom. Dus je moet per minuut bijna 12cm3/min water verdampen.
    Deze hoeveelheid water kan dit (speelgoed) keteltje nooit verdampen.
    Sorry voor het antwoord.
    Indien je meer informatie wenst, dan is er altijd een mogelijkheid om een ketel bij een bedrijfsdruk van 3 bar uit te rekenen.
    Belangrijk is de beschikbare ruimte voor de ketel in het schip.
     
    kaapstander vindt dit leuk.
  3. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Dat zou 5/16 kunnen zijn.
    met een spoed van 26 heet het dan BSF, boormaat 6,7 (staat hier op een kladje, niet in het boek)
    Met een spoed van 24 heet het UNF.

    edit: Ik zie dat 5/16 ook nog 22 gangen per inch kan hebben.

    Is dat in de schroefdraad of de boormaat?
     
    Laatst bewerkt: 24 okt 2018
  4. newbie

    newbie

    Lid geworden:
    3 jan 2008
    Berichten:
    1.155
    Locatie:
    belgie Limburg
    Harm, de buitenschroefdraad gemeten op een afsluitkraan of nippel die ik in het gat kan draaien.
     
  5. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.595
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
  6. newbie

    newbie

    Lid geworden:
    3 jan 2008
    Berichten:
    1.155
    Locatie:
    belgie Limburg
    Stoompomp, sorry de voornaam weet ik niet meer, het toerental zo rond de 60 tr/min liggen, volgens info van een andere modelbouwer die zo een boot ook al heeft gebouwd. Tegen 200 toeren is het een stilstaand vliegmachine, volgens zijn ervaring.
    Dat betekent dus 28,96x 60= 1737cm3 of 4cm3 water tot stoom omzetten.

    Met deze ketel zou het moeten lukken. Ga ook eens een filmpje zoeken waar je ze in actie ziet .
     
  7. newbie

    newbie

    Lid geworden:
    3 jan 2008
    Berichten:
    1.155
    Locatie:
    belgie Limburg
    Het filmpje van de gulnare met deze stoommotor.

     
  8. newbie

    newbie

    Lid geworden:
    3 jan 2008
    Berichten:
    1.155
    Locatie:
    belgie Limburg
  9. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Beetje creatief zoeken, dan krijg je zoiets;
    http://www.golantec.be/Engelse bouten.html

    Die 5/16de die ik gaf heb ik hier al vanaf 1980 toen wij begonnen met stuart gietstukken.
    Is dus een gangbare draad.
    Let wel op het aantal gangen per inch.
    Ik heb de tabellen ooit uit een boek van DAMM gehaald.
     
  10. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.595
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Mee eens. Ik heb teveel gedacht aan een schroef aandrijving.
    Dan moet het lukken.
    Bedankt.
     
  11. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.595
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    UNF staat voor Amerikaanse draad, je denkt toch niet dat Engelsen Amerikaanse schroefdraad hebben gebruikt!
    Bijgaand enkele draadtabellen uit Widenhorn's WEGWIJZER en uit SKF Draadsnijgereedschap.
    Opmerkelijk, op de meeste Europees/Engels georiƫnteerde draaibanken kan je wel 1/4"BSP 19TPI, maar geen 1/4 NPT 18TPI(threats per inch) snijden. Voor het maken van deze NPT heb ik de wisselwielen moeten uitrekenen.
    Eigenlijk kan je beter de spoed van de schroefdraad meten, dan de buitendiameter, een goede schroefdraadmeter mm/TPI is een noodzaak.
     

    Bijgevoegde bestanden:

  12. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.937
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dat is bij drie bar.
    Wie zegt dat het machientje 3 bar nodig heeft om die 60 omw/min te draaien? Bij anderhalve bar heb je al rond de 1000 cc stoom per gram (ruw uit het hoofd geschat).

    Ik heb geen flauw idee hoeveel vermogen die schepraderen nodig hebben overigens, anders zou de benodigde machinedruk vrij simpel terug te rekenen zijn....
     
  13. Als leek een reactie:
    - uitboren
    - nieuw stuk erin solderen
    - nieuwe (eigentijdse) schroefdraad tappen
    of
    - krap uitboren
    - grotere (eigentijdse) schroefdraad tappen
     
  14. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.595
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Ruw geschat bij 1,5 bar: 1 cc water geeft ca. 700 cc stoom volgens Regnault.
    Ik ga met je mee, dat je geen 3 bar nodig hebt om te varen.
    Echter bij manoeuvreren/achteruit slaan moet je de relatief grote schepbladen tegen de waterdruk, ontstaan door de voortgaande snelheid, wel achteruit laten draaien.
    Vandaar mijn berekening bij 3 bar.
    Je kan de stoomdruk op de machine altijd per direct minderen, verhogen kan alleen indien de ketel voldoende druk/capaciteit heeft.
     
    Laatst bewerkt: 25 okt 2018
  15. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.937
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Inderdaad, ik had per ongeluk gerekend vanaf 1 bar absoluut (atmosferisch) in plaats van "1 bar overdruk". Dom....
    Bij het achteruitslaan draait de machine vermoedelijk niet zijn volle toerental, en als hij dat al doet, dan kortdurend, daarna kun je de regelafsluiter alweer knijpen.
     
  16. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.595
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Over vernieuwen van de schroefdraden.
    Aansluitingen voor stoom worden normaliter/altijd gesoldeerd met zilver hardsoldeer, smelt temperatuur > 600 gr. C.
    Door informatie en video, heb ik gezien, dat de Wilesco ketel zacht gesoldeerd zijn, waarschijnlijk tin met 2-4% zilver, temp bestendig tot 175 gr. C. Ik weet niets van Stuart ketels, maar gezien de toegepaste druk verwacht ik niet, dat deze met zilver hardgesoldeerd zijn.
    Misschien indien de draad reparatie niet lukt, een nieuwe draadbus, passend in de nieuw gesneden uitwendige schroefdraad met een kleinere inwendige metrisch fijne schroefdraad.
    In solderen van een nieuwe draadhuls is voor mij geen optie, daar je niet weet hoe de ketel is gesoldeerd.
     
  17. Dunsz

    Dunsz

    Lid geworden:
    26 nov 2014
    Berichten:
    1.189
    Locatie:
    leiderdorp


    Alle ketels van Stuart zijn vanaf fabriek met zilver hard gesoldeerd ;)
     
  18. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.595
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Indien zo, dan kan je de nieuwe draadaansluitingen in de ketel hard solderen.
    Let er wel op, dat door de temperatuur van hardsolderen , <600 gr. C de ketelromp wordt uitgegloeid.
    De Engelse voorschriften voor modelbouwketels geven aan, dat deze op 2 maal de werkdruk moeten worden afgeperst.
    Indien je de uitgegloeide ketel direct op 3 x 2 = 6 bar afperst, hou je een bierton over.
    Dus afpersen in stappen van 0,5 bar om het koper weer door oprekken en ontlasten weer op sterkte te brengen.
    Dit is zeer arbeidsintensief, kosten verhogend voor nieuwe ketels, misschien zijn Stuart ketels daarom zo duur.

    Aanvulling d.d. 26.10.2018.
    De ketel is wel in Engeland gemaakt, maar wordt in Nederland gebruikt en valt dus onder de PED, met als afgeleide "Het keuringsreglement voor Modelstoomketels".
     
    Laatst bewerkt: 26 okt 2018
  19. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.595
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Aanvulling": Het keuringsreglement voor Modelstoomketels".
     

    Bijgevoegde bestanden:

  20. newbie

    newbie

    Lid geworden:
    3 jan 2008
    Berichten:
    1.155
    Locatie:
    belgie Limburg
    een nieuw vraagje : een condensorvatje

    ik zou ook een condensorvatje willen maken voor de stoommachine , niet zoals Harm met koelbuizen (prachtig gedaan) , maar een gewoon vatje

    Mijn gedacht :

    Dacht een koperen buis te gebruiken van 42mm doorsnede en flensen van 3mm koper .(heb nog wat afval liggen)
    Hoogte 8 a 10 cm, geen idee (is dat afhankelijk van de hoeveelheid afgewerkte stoom ??)

    De binnenkomende stoomleiding gewoon naar onder buigen .

    In de bovenste flens een gat met schroefdraad voorzien voor het water af te tappen met een spuit "met verlengstuk" of een pijpje volledig tot op de bodem in de flens solderen ? Wat is het beste?

    Moet er een tussenschot zijn tussen de in en uitgaande stoom ?

    De uitgaande stoomleiding gaat naar de schouw.

    Alles solderen met resist 2 . Ik denk niet dat het nodig is met zilversoldeer?

    Wat denken jullie
     

Deel Deze Pagina