De perikelen van WdeW;

Status
Niet open voor verdere reacties.
Hmm, gaat het over mij?
Ik heb ooit wel eens ruim 320 km/u op de A9 gereden ('s nachts) en elke dag reed ik wel 200+ op de N201.
Kwestie van risico's inschatten en als er niemand in de buurt rijdt kan dat best, mits je een goede auto hebt.

Met een modelvliegtuig kan je ook best wel rare dingen doen, als iedereen maar op de hoogte is dat je in de lucht bent.
Als ik mijn F5B kistje even ging testen dan wachtte ik tot er niemand meer op het veld was en vroeg ze ook niet te gaan vliegen als ik rakken vloog.
Vaak was het al zo dat als ik met het oranje monster aan kwam lopen ze al van het veld gingen omdat ze het eng vonden, het gaat gewoon te hard om te bevatten.
Helaas worden grote modellen (ook zwevers) als veilig aangezien dus iedereen durft er wel bij in de buurt te blijven.
Maar 10 kilo bij 100 km/u doet best pijn, als je het al na kan vertellen.

Bij de ACK in Stompetoren waren we ook erg streng met aankondigen wanneer je ging landen zodat mensen weten dat er iets richting hun komt.
Als je iets ziet dan kan je het eventueel proberen te ontwijken.
Er staan zat filmpjes op Youtube van modellen die tussen mensen landen.
En of dat dan een stuurfout is of een technisch defect doet er niet toe, de klap is even hard.
Het kan iedereen gebeuren, op de F5B Eurotour in Zeewolde ben ik bijna onthoofd door het duitse weltmeisterteam omdat er bij hun een servo mee stopte (gesponsord team, alles het beste van het beste) alleen konden ze hun model niet meer sturen dus kwam ie zwevend achter mij aan terwijl ik mijn eigen kist pakte.
Ik hoorde ze net op tijd schreeuwen.
Het scheelde 10cm.

GJ
 
Nee Gert-Jan. Het gaat over niemand in het bijzonder.
Ik wil slechts een punt maken. Voor mij zijn beginnende vliegers minder "gevaarlijk" dan gevorderden. O.a. door het grote-, zware-, snelle spul, waar ervaren mensen vaak mee vliegen.
Maar ik zal er verder over ophouden. Groeten Wil
 
Bij ons op het veld is de standaardregel dat je consequent roept dat je gaat starten of landen (tenzij je de enige persoon op het veld bent natuurlijk). Dan weet iedereen waar hij aan toe is. Een start wordt dan wel eens uitgesteld omdat iemand anders wil gaan landen, wat uiteraard voorgaat.
 
Wil, het ligt er niet aan of je beginner of gevorderde bent.
Er zijn ook veel beginners die denken dat ze iets kunnen en dat eindigt dan in een klapper.
Oudere (ervarene) vliegers hebben vaak wel eens een klap van een propeller gehad of gezien, dus die zijn wat voorzichtiger met hun handen in de buurt van propellers.
Maar aan de andere kant vertrouwd een ervaren vlieger ook veel meer op zijn apparatuur, "hij heeft het altijd gedaan dus dan doet ie het nu ook".
Als een Mentor tegen je aanvliegt kan dat ook aardig wat schade opleveren.
Gewicht en snelheid zijn de boosdoeners.
Zolang mensen dat blijven beseffen is er niks aan de hand en men moet elkaar ook durven en kunnen aanspreken op bepaald gedrag.
Soms sluipt er routine in en dat heb je dan zelf niet in de gaten (bij autorijden bijvoorbeeld bumperkleven).
Als iemand je daar een paar keer vriendelijk op wijst dan wordt je weer even wakker geschud.

Ook al heb je een veiligheidsbrevet, je zal minimaal 2x per jaar in een onveilige situatie belanden die 99,9% van de gevallen goed afloopt.
Moment van sufheid, afgeleid worden, je zenderriem blijft om je gasschakelaar hangen en de motor slaat een gat in een 18mm multiplex tafel (eigen momentje).
Als dan toevallig ipv een multiplex tafel daar een hand ligt dan lach je er niet meer om.

Dus, voordat je alles aanzet, alles even controleren, dan aanzetten.
Dan op de grond de functies testen en niet gewoon even met de roeren flapperen maar echt kijken of ze de goede richting opgaan.
Dan naar de startplek en als alles vrij is start roepen en gaan met dat ding.
Dat figuurtjes vliegen voor het brevet is allemaal een beetje bijzaak.

GJ
 
Wil, het ligt er niet aan of je beginner of gevorderde bent.
Er zijn ook veel beginners die denken dat ze iets kunnen en dat eindigt dan in een klapper.
Oudere (ervarene) vliegers hebben vaak wel eens een klap van een propeller gehad of gezien, dus die zijn wat voorzichtiger met hun handen in de buurt van propellers.
Maar aan de andere kant vertrouwd een ervaren vlieger ook veel meer op zijn apparatuur, "hij heeft het altijd gedaan dus dan doet ie het nu ook".
Als een Mentor tegen je aanvliegt kan dat ook aardig wat schade opleveren.
Gewicht en snelheid zijn de boosdoeners.
Zolang mensen dat blijven beseffen is er niks aan de hand en men moet elkaar ook durven en kunnen aanspreken op bepaald gedrag.
Soms sluipt er routine in en dat heb je dan zelf niet in de gaten (bij autorijden bijvoorbeeld bumperkleven).
Als iemand je daar een paar keer vriendelijk op wijst dan wordt je weer even wakker geschud.

Ook al heb je een veiligheidsbrevet, je zal minimaal 2x per jaar in een onveilige situatie belanden die 99,9% van de gevallen goed afloopt.
Moment van sufheid, afgeleid worden, je zenderriem blijft om je gasschakelaar hangen en de motor slaat een gat in een 18mm multiplex tafel (eigen momentje).
Als dan toevallig ipv een multiplex tafel daar een hand ligt dan lach je er niet meer om.

Dus, voordat je alles aanzet, alles even controleren, dan aanzetten.
Dan op de grond de functies testen en niet gewoon even met de roeren flapperen maar echt kijken of ze de goede richting opgaan.
Dan naar de startplek en als alles vrij is start roepen en gaan met dat ding.
Dat figuurtjes vliegen voor het brevet is allemaal een beetje bijzaak.

GJ

Dat zijn wijze woorden Gert-Jan en ja, ik weet het, ik kan emotioneel nog wel eens doordraven.

Laatst schoot iemand zijn zender uit de handen en het toestel ging er vandoor.
Vorig jaar vloog iemand in de landing zijn eigen kleine zwever tegen de wang. De man ging meteen tegen de grond. Het toestel ging nog maar stapvoets.
Ik stond er naast, want ik was foto's aan het maken.
En ik heb wel eens per ongeluk tegen de gas aan gestoten.
Een ongeluk zit in een klein hoekje.

Ik heb pas leren autorijden na het maken van een paar noodstops. Eentje door mij zelf veroorzaakt!
 
Vorige week waaide het hard. Na 3 goede vluchten met de Mentor, kwam ik de vierde keer te snel binnen. Ik moest meer up geven en de wind klapte er onder. Na een kleine reparatie stond de domp groter dan hij was.
Vandaag weer gevlogen ondanks een wind van 28km/uur. Hij kwam niet hoger dan 10 meter en begon daarna voor zichzelf. Nu is er sprake van een serieuze schade.

Had ik niet moeten opstijgen met deze domp en/of deze wind?
Alvast bedankt voor jullie advies.
 
Al waait het nog zo hard, gewoon gaan vliegen, daar leer je van.
Maar ik zie het verband niet tussen meer domp en voor zichzelf beginnen.
Als een model voor zichzelf begint zou ik denken aan geen controle, defecte servo's of ontvanger.

GJ
 
Al waait het nog zo hard, gewoon gaan vliegen, daar leer je van.
Maar ik zie het verband niet tussen meer domp en voor zichzelf beginnen.
Als een model voor zichzelf begint zou ik denken aan geen controle, defecte servo's of ontvanger.

GJ

Hij wilde niet verder klimmen dan 5 - 10 meter, ging linksaf en nog een keer naar links en hij dook naar beneden.
Deze situatie had ik nog niet eerder meegemaakt. Zo vlieg ik elke keer weer schade. Ik wordt er een beetje moedeloos van,
maar ik kan altijd nog overschakelen op kantklossen :D. De schade is te repareren.
 
28 km per uur met uitschieters naar 40 km.....
Lijkt mij net even wat te veel voor een Mentor.

Het is een licht vliegtuig. Dat heb ik vorige week wel gemerkt. Toen waaide het net zo hard.
Ik had niet de lucht in moeten gaan met deze overmaat domp, denk ik.
Misschien voortaan, na reparatie, door een ervaren iemand laten testen.

Maar, met mijn huidige werktijden (in de weekenden), zie ik onze ervaren leden minder vaak.
Dan is het dus, niet vliegen, of risico's nemen. Dat is al een paar jaar zo. Hoe moet ik het anders doen?
 
Meer domp betekent dat hij minder graag omhoog wil. Geen aanbevolen gedrag voor een vliegtuig lijkt me ;-)

Ik probeer schade altijd zodanig te herstellen dat de vliegeigenschappen zo min mogelijk worden aangetast.
 
Ik vlieg met een multiplex minimag vrij regelmatig bij 5bft, denk dat deze een goede 600gr weegt. Steekt een klein brushless motortje in , denkt een goede 110w vermogen. Niks extreem dus.

op die momenten amuseer ik me rot want het is wel stevig sturen dan ;)

En daar draait het allemaal om bij vliegen met veel wind.
Je moet gewoon ook snel zijn met je reacties, ben je te laat is het game over.

Nu uiteraard tik ik soms dan ook tegen de grond maar meestal zonder veel of geen schade, soms gaat het gewoon effe te snel bij een hevige windstoot.

Maar je leert er veel van en het is gewoon fun om zo te "vechten" met de wind.

Maar het gaat erover om jezelf wat in te schatten hoe snel je zelf bent met je reacties.

En dan de keuze te maken : vlieg ik vandaag of best niet. En zo ja : met welk toestel, want er zijn er uiteraard die beter door de wind gaan dan een mentor.

Mvg.
 
28 km/u is windkracht 4, lichte 5.
Dat is leuk om te vliegen, ook met een Mentor.
Het wordt pas echt kritisch als ie niet meer vooruit maar alleen maar achteruit wil vliegen.
Wij lesten met windkracht 4 gewoon door, het is wat inspannender voor de leerling maar goed te doen.


Hij wilde niet verder klimmen dan 5 - 10 meter, ging linksaf en nog een keer naar links en hij dook naar beneden.
Zoals ik het lees is ie overtrokken geweest.
De wind is onder de rechtervleugel gekomen, heeft hem "wind mee" gezet en dan is elke stuurbeweging (als je niet volgas vliegt) fataal.
Als de domp te groot is dan kost dat snelheid, de motor trekt de neus naar beneden en de vleugel wil hem omhoog trekken.
Dat levert behoorlijk wat weerstand op dus mis je snelheid.

Gewoon alles even nalopen, motordomp is normaal gesproken zo'n 1 a 2 graden en zijwaartstelling (motor naar rechts gericht) ook een graad of 2.
In de USA zetten ze soms alles gewoon recht en mixen dan down en rechts erbij.

GJ
 
Meer domp betekent dat hij minder graag omhoog wil. Geen aanbevolen gedrag voor een vliegtuig lijkt me ;-)

Ik probeer schade altijd zodanig te herstellen dat de vliegeigenschappen zo min mogelijk worden aangetast.

Er moest zelfs een revet achter de prop, anders liep hij aan een kant tegen de voorzijde aan. Ik dacht dat dit allemaal niet zo nauw luisterde.
Ik lees ook nooit over hoeveel naar rechts en naar omlaag de domp moet zijn!?
 
Ik vlieg met een multiplex minimag vrij regelmatig bij 5bft, denk dat deze een goede 600gr weegt. Steekt een klein brushless motortje in , denkt een goede 110w vermogen. Niks extreem dus.

op die momenten amuseer ik me rot want het is wel stevig sturen dan ;)

En daar draait het allemaal om bij vliegen met veel wind.
Je moet gewoon ook snel zijn met je reacties, ben je te laat is het game over.

Nu uiteraard tik ik soms dan ook tegen de grond maar meestal zonder veel of geen schade, soms gaat het gewoon effe te snel bij een hevige windstoot.

Maar je leert er veel van en het is gewoon fun om zo te "vechten" met de wind.

Maar het gaat erover om jezelf wat in te schatten hoe snel je zelf bent met je reacties.

En dan de keuze te maken : vlieg ik vandaag of best niet. En zo ja : met welk toestel, want er zijn er uiteraard die beter door de wind gaan dan een mentor.

Mvg.

Ook jij bedankt voor je reactie.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Back
Top