WillydeWoofer
Forum veteraan
28 km/u is windkracht 4, lichte 5.
Dat is leuk om te vliegen, ook met een Mentor.
Het wordt pas echt kritisch als ie niet meer vooruit maar alleen maar achteruit wil vliegen.
Wij lesten met windkracht 4 gewoon door, het is wat inspannender voor de leerling maar goed te doen.
Zoals ik het lees is ie overtrokken geweest.
De wind is onder de rechtervleugel gekomen, heeft hem "wind mee" gezet en dan is elke stuurbeweging (als je niet volgas vliegt) fataal.
Als de domp te groot is dan kost dat snelheid, de motor trekt de neus naar beneden en de vleugel wil hem omhoog trekken.
Dat levert behoorlijk wat weerstand op dus mis je snelheid.
Gewoon alles even nalopen, motordomp is normaal gesproken zo'n 1 a 2 graden en zijwaartstelling (motor naar rechts gericht) ook een graad of 2.
In de USA zetten ze soms alles gewoon recht en mixen dan down en rechts erbij.
GJ
Een á twee graden zeg je. Dat is maar heel weinig. Ik weet zeker dat dit heel wat meer was. Misschien wel 10 graden.
Hoe meer gas ik gaf, hoe slechter het ging. Dat lijkt dan wel te kloppen.