bouwverslag MTS Geulstroom 1:40

@willum heel erg bedankt voor de complimenten, een groot gevaarte is het wel ja . Ik ga inderdaad volgend schooljaar beginnen met een opleiding, namelijk: maritieme techniek (voorheen scheepsbouwkunde) aan de hogeschool rotterdam.

@Rene_75 ook bedankt voor de felicitatie! Ik vind persoonlijk de meeste schepen van van der sluijs erg mooi, leuk dat u een model van de gouwestroom heeft! Hier heeft mijn opa ook ooit nog op gevaren. Zonde dat het model is gezonken. Wellicht als hij gerepareerd is dat hij een keer bij de geulstroom opzij kan komen
 
Bedankt voor de tip @ron van sommeren ik was gelukkig al reeds op de hoogte gebracht (door de webshop waar ik heb besteld) van de veiligheidsmaatregelen. Ook werk ik alleen maar in de buitenlucht met deze producten!
Maar alsnog bedankt voor het meedenken en de waarschuwingen!
 
vandaag de tijd maar eens gebruikt om de kopschroef opnieuw uit te denken, over de werking van het schroefje en de buis waarmee ik de kanalen kies was ik wel tevreden. Ik vond alleen dat er nog wat verbetering kon komen wat betreft de verbindingen tussen de servo en de stuur-as en de motor en de aandrijf-as. Ik ben van plan dit te veranderen (nu het er toch allemaal weer uit is omdat ik verder bezig ben met de romp glad maken kwam het wel goed uit). Ik wil de servo met de stuur-as verbinden dmv tandwielen (hiermee is ook een gelijker en groter bereik te verkrijgen dan met de stuurstang). De motor wil ik met de aandrijfas verbinden dmv een tandriem. Ik hoop dat het zo allemaal wat stabieler gaat draaien zodat ik er ook op kan gaan vertrouwen wanneer ik mijn kopschroef wil gaan gebruiken om dit gevaarte van 2 meter (welke nog aardig wat wind pakt, opgemerkt toen ik er mee over straat liep) netjes aan en af te meren.

Het nu voorlopige idee is schematisch alsvolgt:
(hierin zijn 2 niveaus zichtbaar, 1 met onderdelen, 1 met een soort template van de steun die gemaakt moet worden)
Plan kopschroef.png
 
Romp vandaag helemaal geschuurd en hij is gladder dan verwacht! Morgen nog een beetje bijschuren na vandaag nog een paar putjes dich te hebben gestreken en dan in de lak denk ik.
Kan iemand mij vertellen of het beter is na de epoxyplamuur glad te hebben meteen te gaan lakken? Of is het beter om eerst nog een lag gewone epoxy over het schip heen te strijken en die weer op te schuren om vervolgens te lakken?

Ook heb ik vandaag het voor en achterdek er in gelegd en de waterkering voor de roef op het achterschip gemaakt.
Hier de foto’s
6441D6FD-F430-45D8-85F3-D701E5917512.jpeg
9906B8D6-0863-4600-996A-EF7B39DF7862.jpeg
625AFF26-0AC0-49D3-90A7-5A81E368404F.jpeg
 

Bijlagen

  • B4C45511-8E6D-4EC2-83EB-1334416D3C15.jpeg
    B4C45511-8E6D-4EC2-83EB-1334416D3C15.jpeg
    196,3 KB · Weergaven: 214
Ziet er allemaal best goed uit.
Op de plamuur dien je niet eerst nog een laag epoxy aan te brengen. Wel eerst goed ontvetten en daarna kan je best voor het aanbrengen van de lak eerst een primer spuiten.
Primer van de action is prima de verf NIET
succes met het schilderen
 
Kostas, Niet schrikken als je de primer hebt opgebracht en je dan opeens een hoop oneffenheden ziet. Die vallen nu met een vlekkerige romp niet op. Er volgen nog een paar primer, schuur en plamuur rondjes. Maar dat hoort er allemaal bij. Komt best voor elkaar! En vergeet de boegschroefkanalen niet om te behandelen. Succes ermee. Gr. Klaas.
 
@Solutio ja, klopt bedankt voor de foto! ik kreeg toevallig net ook de foto’s van mijn opa binnen. Moet zeggen dat het een erg mooi schip is gebleven en dat ze alles heel netjes hebben gedaan. Ben zelf ook al met mijn opa aan boord geweest even toen ze hem nog aan het schilderen waren. Hier de andere 2 foto’s :
9F63ECDA-464E-4CFE-9410-58F48D23104A.jpeg
BA4641CE-9C4A-4D65-AEE6-B9ABCC3AC1E9.jpeg
 
Inmiddels gestart zijnde met mijn studie, waardoor ik in het begin weinig tijd had voor andere dingen, zijn er ondertussen toch vorderingen in het model. Ik ben bij mij thuis bezig geweest met het maken van een roefdek en ben nu gestart met het maken van de roef zelf. Uiteindelijk staat er nu een flink begin van de roef, compleet met raamkozijntjes. Hier de foto’s:
DE9C974A-5D05-444E-977B-07877F602A26.jpeg

Het roefdek met nodige verbindingen en steunpunten voor stuurhut en uitlaat.

1DEE3781-9E2C-4DBB-8111-6A904A5D480D.jpeg

3 van de 4 wanden van de roef met de deuren en ramen er op uitgemeten.

581F36BC-C83D-4C05-ACAF-AB224BA59FF1.jpeg

Het resultaat na het uitsnijden en plaatsen van de kozijnen.

4FC81DE9-9ADD-4606-9BAB-DA2B3B1E0C3F.jpeg

De kozijnen van dichtbij

C722DB4F-12CC-49FF-9A4A-4F7838BA94DE.jpeg
D86F4E9D-C3E3-487D-BD81-7CFE1525A76C.jpeg

En 2 foto’s van het totaalplaatje welke momenteel staat te drogen
 
Leuk om weer iets te zien groeien Kostas. Wees voorzichtig met de balsa panelen. Je hebt gauw breuk of deuken. Als de vorm erin zit en de ramen ook zou ik er een laagje verdunde vernis op zetten. Dan wordt het minder kwetsbaar. Of ga je het behandelen met poriënvuller? Wordt het knetterhard van, maar het stinkt nogal tijdens het opbrengen en drogen. Gr. Klaas.
 
@k-k ik wilde het eigenlijk behandelen met poriënvuller, ik weet alleen nog niet welke het beste is hiervoor en waar ik die kan kopen, dus suggesties zijn welkom!
 
Misschien in Goes, in het straatje van de Markt naar de haven. Jaren (stuk of 4) geleden wel eens balsa gekocht. Geen idee of er in Rotterdam iets voor je op de route ligt. Gr. Klaas.
 
Back
Top