Hoe werkt deze stoommachine

Of het tin/zilversoldeer ben ik niet zo zeker van. Ook tin/lood soldeer is tijdens het solderen mooi zilverkleurig als je het juiste vloeimiddel gebruikt. Tin/zilver soldeer is ook mooi zilverkleurig als het gesmolten is en vloeit met het juiste vloeimiddel ook heel mooi in de naad. Er is één maar en dat is dat het dof wordt als het stolt (hard wordt) en dat zie ik hier niet echt gebeuren. Maar het zou goed kunnen dat mijn indruk fout is. Misschien moeten we het die mensen eens vragen? Zal ik er eens een mailtje aan wagen?
 
Ik moest even zoeken in de oude stoomarchieven. Ergens had ik gelezen over het gebruik van tin-zilver voor Wilesco machientjes.
Bericht van 26 mei 2010, geplaatst door Rene Witteman.

ketel

Beste stoombouwer,

Ik zou dit persoonlijk NIET solderen met zilver hardsoldeer.
Dit zijn geen stoomketels welke vervaardigd zijn voor het doel ermee langdurig te stoken,
en brandstoffen te gebruiken zoals kolen en gas of olie.

De betreffende ketel is qua materiaal en opbouw gelijk aan de Wilesco machines.
Ketelbasis-beplating is messing van ca. 0,5 tot 0.7mm dik met de bijbehorende geperste ketelfronten.

Met in gedachte het absoluut tin-vrij maken, het ontzinken van het messing en het te gelijk fixeren van alle fittingen en het opstoken van het geheel tot 625 graden lijkt me geen goed plan.

Maak de boel goed schoon (schuurlinnen) en gebruik tin-zilversoldeer 2-4%.
Geeft beslist het gewenste resultaat.

mvg Rene
 
Kijk eens naar DEZE film gemaakt door een heel grote fabrikant van (speelgoed) stoommachines. In het begin van de film de nodige bla bla, kan wel interessant zijn maar niet relevant in dit geval. Maar bij ongeveer 3min 40sec begint het, daar kan je zien dat al die keteltjes toch echt met en vlam en zachtsoldeer (lood/tin) in elkaar worden gesoldeerd. Ook de "pluggen" via welke de stoom wordt afgenomen en waar de fluit en, zeker niet onbelangrijk, het veiligheidsventiel in worden geschroefd worden in de ketel gesoldeerd. Ook hier weer met een vlam en zachtsoldeer!
Bij ongeveer 18min en 35sec worden de stoomleidingen aan elkaar gesoldeerd hierbij wordt weer zachtsoldeer gebruikt. Twee uiteinden van stoomleidingen die aan elkaar moeten komen worden in een passende mof gestoken welke dan wordt gesoldeerd. Er wordt hierbij een vrij aparte "soldeerbout" gebruikt. Net als bij lassen wordt een aardklem op de leiding gezet maar dan wordt er een stevige koperen punt tegen de leiding gedrukt en loopt er een fikse stroom door die leiding, af en toe kan je de vonken zien. De leiding en de mof worden hierdoor heel snel zeer heet zodat het soldeer er snel en netjes tussen kan vloeien.

DIT is een filmpje van een andere fabrikant. De ketel wordt op een iets andere manier gemaakt maar ook hier wordt de ketel met zachtsoldeer gesoldeerd. Dit gebeurt op een iets andere manier. Er wordt soldeerpasta in het kopschot en op de ketelrand gesmeerd waarna dat kopschot op de ketel wordt geperst. Dan gaat het geheel een oven in en aan elkaar gesoldeerd. Verderop in de film zie je dat de stoomleiding rechtstreeks in de ketel wordt gesoldeerd met een vlam en zachtsoldeer.

Al met al worden deze stoommachines al meer dan 60 jaar verkocht en zijn er zeer vele van op de wereld, ik heb er zelf ook één. Bij dit soort stoommachines is de druk en de temperatuur relatief laag en is zachtsoldeer (lood/tin) blijkbaar toch niet zo gevaarlijk als ons hier wordt voorgehouden.
Hou me ten goede, ik heb het hier echt over "speelgoed" en geen machines zoals een aantal mensen hier op het forum maken. Wanneer je met veel hogere stoomdrukken, dus ook temperaturen, gaat werken is dat een geheel ander verhaal.
Voor de TS geldt dat dit ook speelgoed is, en dat bedoel ik niet negatief! Deze machine is ook met zachtsoldeer in elkaar gezet, daar ben ik behoorlijk zeker van. Zelf gaan repareren raad ik echter zeer sterk af als je niet precies weet wat je doet en moet doen.
Solderen lijkt misschien heel erg makkelijk maar er komt echt wel iets meer bij kijken om een goede en betrouwbare soldering te maken. Bij elektronica is een slechte soldering vaak alleen lastig, de schakeling die je in elkaar hebt gezet werkt niet of slecht. Bij een stoommachine kan het wel degelijk gevaarlijk worden als er een slechte soldering is gemaakt. Ook al zit er vaak maar een paar honderd cc water in zo'n keteltje het is wel >100°C en dat kan behoorlijk ernstige verwondingen veroorzaken als zo'n ketel open barst. Ook een stoomleiding die los gaat bij een soldering kan knap gevaarlijk zijn!
De waarschuwingen blijven dus wel degelijk staan!

Beste Ernst Grundmann,

Ik heb net het door jou aangegeven filmpje bekeken.

YouTube: The production of Wilesco model steam engines WilescoInfo.

Zeer efficiënte productie.
De methode van solderen is echt handwerk, zelf de draaitafel is met de hand gedraaid.
Maar zo is het een fluitje van een cent.
En welk tin is er gebruikt.
Niet te zien.

Groet,
Willum
 
ik heb met dit spul mijn wilesco gerepareerd

Het was weer zoeken in mijn documentatie.
Het duurdere zilver is vervangen door het goedkopere koper.
Smelt traject 227-310 gr. C
Temperatuur bestendigheid 110 gr. C
Komt over een met een stoomdruk van ca. 0,5 bar.
Tin/zilver 2-4 % heeft een temperatuur bestendigheid van 175 gr.C, hetgeen overeenkomt met een stoomdruk van 7 bar!!
Voor mij is nog steeds niet bruikbaar, tin/lood, onder druk bruikbaar tot 90 gr. C.
 
Zo kan je ook solderen. :eek:
Het scenario is als volgt: We hebben een houtzagerij die grote bandzagen gebruikt. Er is er één gebroken en die moet gerepareerd worden. Dat wordt gesoldeerd met koper/zilver soldeer. Dit filmpje laat zien hoe de professionals dat doen.
Het is wel een lang filmpje en mijn Bengaly is niet zo best dus ik kan je niet vertellen waar ze het over hebben maar de beelden spreken voor zich. ;)
 
Zo kan je ook solderen. :eek:
Het scenario is als volgt: We hebben een houtzagerij die grote bandzagen gebruikt. Er is er één gebroken en die moet gerepareerd worden. Dat wordt gesoldeerd met koper/zilver soldeer. Dit filmpje laat zien hoe de professionals dat doen.
Het is wel een lang filmpje en mijn Bengaly is niet zo best dus ik kan je niet vertellen waar ze het over hebben maar de beelden spreken voor zich. ;)


Lintzagen hardsolderen.

Bengaly?
Nee ben ik helaas niet machtig.
Mooi dat ze de oude ambachten in ere houden.
Ik ken uit de afgelopen honderd jaar meerdere manieren van zaagbladen solderen.
Hardsolderen met simpele hulpmiddelen en ook machines.
Mijn schoonvader, timmerman van de oude stempel soldeerde bij zijn baas ook lintzagen.
Niet zoals in het filmpje overlappend maar aan beide zaag einden maakt men een schuine kant.
De schuine kanten overlapten.
En dan borax, een fractie van een zilveren dubbeltje op de naad gelegd,
en dan de soldeerlamp erop om de zaak te verwarmen en het dubbeltje te smelten.
Na het solderen de hele omgeving van de soldeernaad gloeien om breuk te verhinderen.
Zo ging dat, zilveren dubbeltjes.
De zaagbladen die ik op de werkbank had om te solderen
heb ik gesoldeerd met hedendaags hardsoldeerdraad 55% zilver.
Beide einden 45 graden aangeschuind. Vlakken en klaar.

Groet,
Willum
 
Back
Top