Nieuw batterij type leverbaar

Discussie in 'Accu & laad techniek' gestart door GJVO, 4 feb 2019.

  1. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ik kreeg een mailtje uit China van een batterijboer.
    Ze zijn al een tijdje in de industrie leverbaar maar ze komen nu ook beschikbaar voor particulieren.
    Het zijn lithium titanaat oxide cellen (Lithium Titanate Oxid Battery Cell) Li4Ti5O12.
    Ze schijnen extreem snel te laden te zijn, 10C of meer, ze schreven dat binnen 10 minuten 90% van de capaciteit bereikt kan worden.
    En ze zijn ook nog eens flink te belasten, 20C volgens fabrieksopgaven, dat is in modelbouwtaal 40C.

    De maten worden sub-C, 18650 en 26650 en de grote cilindrische cellen.
    Hieronder de specs van een 40Ah cel.
    De grote cel is met 10C te ontladen.
    Nadeel is dat de spanning per cel 2,3 Volt is dus je hem niet met je huidige lader op kan laden.

    lto.JPG

    Prijs?
    De grote 40Ah cel kost ongeveer 40 Euro, de kleinere weet ik nog niet, die zijn pas in maart leverbaar.
     
  2. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    40Ah en 1,25kg. En dan heb je 2,3V dus daar moet je er 5 of 6 van in serie zetten voor 12V. Wat voor toepassing zou dat kunnen hebben in de modelbouw....?
    40Ah is wat een auto-accu zo ongeveer heeft.
     
  3. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Wel hetzelfde laadproces als bij LiPo, LiFePO4, Pb of NiCd/NiMH?
    Dan zou het slechts kwestie van nieuwe firmware zijn, met alleen een ander getalletje.
     
    Laatst bewerkt: 4 feb 2019
  4. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Laadproces is a la LiFePo en Lipo.
    Ik weet niet hoe kritisch ze zijn wat betreft balanceren, ik gok dat ze niet zo heel kritisch zijn want anders kan je ze niet zo snel laden.

    En de toepassing in modelbouw?
    Voor deze grote cellen zou je kunnen denken aan een kist voor op het veld, startmotor, gloeipaneel of accu om lipo's te laden.
    Als je doorrekent, gewicht/capaciteit dan zit je op 32 gram voor 1 Ah bij 2,4 Volt
    Een lipo is 24 gram per 1Ah bij 3,7 Volt
    Een lifepo is 28 gram per 1Ah bij 3,2 Volt.
    Zoveel scheelt het niet.
    En dit is nieuw, lipo's zijn in de tijd ook lichter geworden bij dezelfde capaciteit.
    Heb je al de cycletime gezien bij deze ladingen en ontladingen?
    30.000 keer, dat haalt een lipo en lifepo niet
    Wat celopbouw kan je het het beste zien als een LiFePo, aluminium behuizing, dus veiliger dan die folieverpakkingen van lipo's.
    Ik heb alvast de kleine cellen besteld
    12 Volt, 1800 mAh, 18650 cellen en gaan ongeveer 25 USD kosten.
    Het schijnt 270 gram te wegen
    Komt medio maart.

    GJ
     
    Rick NL en MicropropSport vinden dit leuk.
  5. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    LiPo heeft (voorlopig) dubbele specifieke energie, dubbele vliegtijd.
    Li4Ti5O12 32gram per 1Ah bij 2,4volt = 2,4Wh/32gr = .75Wh/kg
    LiPo.......24gram per 1Ah bij 3,7volt = 3,7Wh/24gr = 154Wh/kg
    LiFePO4..28gram per 1Ah bij 3,2volt = 3,2Wh/28gr = 114Wh/kg

    Het aantal laadcycli lijkt me juist weer een fiks voordeel.
     
    Laatst bewerkt: 4 feb 2019
  6. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ik weet niet of kleinere cellen een hogere specifieke energie hebben.
    Aan de grote cellen zitten natuurlijk schroefterminals en waarschijnlijk is de huid in verhouding ook dikker.
    Het voordeel is de laadtijd en ook de laadcycli.
    Grote modelauto's, sommige boten maar ook trucks en zo kunnen ze al wel gebruiken, daar is gewicht geen punt.
    Alleen hoe kom je aan een laadstation dat 10C kan leveren, als je 12V 10Ah aan accu's hebt dan heb je al ruim 1400 Watt nodig om lekker snel te kunnen laden.
    De gemiddelde club kan/wil dat niet leveren.
    Maar ja, we moeten "groen" zijn dus dan moet elke club zonnepanelen of een windmolen gratis krijgen.

    GJ
     
  7. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.463
    Locatie:
    Sassenheim
    max 2.8v charging voltage. zonder balancer zou je een 3S accu op een 2S Lipo programma kunnen gebruiken.
     
  8. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.352
    Locatie:
    Groningen
  9. F2B

    F2B

    Lid geworden:
    19 jul 2006
    Berichten:
    794
    Ik vlieg met 4S 3300 LiPo cellen en gebruik een 24Ah deep discharge battery voor gebruik op het veld, dat is voldoende voor een wedstrijd dag op een lokatie waar geen stroom beschikbaar is.

    Helaas weegt die loodaccu 9kg en dan zouden 6 stuks 20Ah cellen bij 13,8 volt een stuk lichter zijn en minder duur dan LiFe.

    Na een dag vliegen breng ik de loodaccu zo snel mogelijk weer naar volledig opgeladen, op deze manier staat de boel dan altijd vliegklaar. LiPo's zijn minder geschikt omdat het vol wegleggen slecht is voor de levensduur.

    Twee vraagjes:
    Mag je deze Lithium Titanium cellen wel vol wegleggen?
    Omdat de spanning van 6 cellen in de buurt ligt van lood, zou je dan een (schulze) lood lader mogen gebruiken?
     
  10. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.814
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Zou ik met een Junsi duo 4010 deze nieuwe accu's kunnen laden?
     

Deel Deze Pagina