Is een Delta Wing de beste optie voor een beginnend speedvlieger

WillydeWoofer

Forum veteraan
Afgelopen zondag was er vliegvriend op het veld met een vrije snelle deltawing op 6s.
Het toestel was niet al te groot en voor mij (om te zien in de lucht) aan de kleine kant. Volgens de beste man moet je naar 12s als je voor een grotere wing kiest. Ja ...... dan weet ik het ook niet meer.
Toevallig heeft G.J. ook een dergelijk apparaat op de kop getikt. Deze wil hij voor mij wat breder maken.

Omdat ik bang ben, dat jullie je vervelen :D in deze donkere dagen, de volgende vragen;
1 Moet de propeller aan de voorkant of aan de achterkant? (aan de zijkant niet, dat snap ik nog wel)
2 Hoe snel zou je kunnen vliegen met ........
3 Is piepschuim sterk genoeg? Het lijkt mij niet.
4 Is een delta de ideale vleugelvorm?
5 Op hoeveel S mag/moet/kan een dergelijk toestel?
6 Kant en klaar of zelfbouw?
7 Wat verder ter tafel komt.
 
Het aantal S heeft ongeveer niets met de snelheid te maken, helaas is dat een veel gemaakte vergissing.
Het cel aantal (S) geeft alleen maar het voltage (V) weer.
Elk toestel (boot, vliegtuig, auto) heeft vermogen nodig om vooruit te komen, vermogen is P.
Laat een bekende furmule nou P = V x I zijn. :-)

MAW je kunt hetzelfde vermogen halen op 3S, als op 6S als op 12S.
Het enige verschil is; hoe hoger het voltage (V) hoe lager het amperage (I) zal zijn (voor een gelijk vermogen).

Als voorbeeld, 6S valt nog onder LV (low voltage), er zijn veel niet al te dure 100A LV regelaars te koop.
6S = 22.2V x 100A = 2220 Watt, daar kun je dus echt heel snel mee gaan, 12S is dus nergens voor nodig.
 
Het aantal S heeft ongeveer niets met de snelheid te maken, helaas is dat een veel gemaakte vergissing.
Het cel aantal (S) geeft alleen maar het voltage (V) weer.
Elk toestel (boot, vliegtuig, auto) heeft vermogen nodig om vooruit te komen, vermogen is P.
Laat een bekende furmule nou P = V x I zijn. :)

MAW je kunt hetzelfde vermogen halen op 3S, als op 6S als op 12S.
Het enige verschil is; hoe hoger het voltage (V) hoe lager het amperage (I) zal zijn (voor een gelijk vermogen).

Als voorbeeld, 6S valt nog onder LV (low voltage), er zijn veel niet al te dure 100A LV regelaars te koop.
6S = 22.2V x 100A = 2220 Watt, daar kun je dus echt heel snel mee gaan, 12S is dus nergens voor nodig.

Je kunt toch beter voor een hoger voltage + een lager amperage kiezen!? Dan wordt de boel toch veel minder heet.
 
Zo, je wil dus gaan speedvliegen, dan moet je dus geen delta nemen maar iets dat daar speciaal voor gemaakt is. Je komt dan in de F5D klasse terecht of in de F5B. Daarnaast heb je dan ook nog de F3S speed klasse.
Om ermee te beginnen zoek eens de tekeningen op van de Speed Ninja, de Zwoadrittel en aanverwante modellen. Dat zijn perfecte modellen om in te stappen in het echte speedvliegen. Daarnaast zijn deze modellen redelijk goedkoop et bouwen en te motoriseren. De tekeningen vind je allemaal bij het Duitse maandblad FMT.
 
Heb zelf geen specifieke speed wing maar kan hard 256km/hop tot met gps gemeten. Maar ook langzaam het is een barracuda heeft 1200 wat aan vermogen op 4s. De linker is van mij. (Alle 3 zelf gebouwd 2 voor andere club leden) totaal gewicht zit rond de 1.2kg door het relateif dike vleugel profiel is die minder snel dan een extreamflicht outlaw.
f1cead412dfc7b0d5e9df3aaf75a2281.jpg



Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Laatst bewerkt:
eigenlijk zou je ff moeten spelen met de getallen in ecalc.
je moet op de een of andere manier voldoende luchtverplaatsing uit de prop zien te halen, om de gewenste snelheid te halen.
je kan dus een kleine prop erg hard laten gaan. heel dik over de 10.000 toeren.. of een wat grotere wat langzamer.

daar gaat natuurlijk energie in zitten. amperes.
en dan kom je er vrij vlot achter dat je op 3S ergens rond de 160 km/uur gaat zitten.
wil je harder, ga je echt teveel van de accu's vragen. 100 ampere uit een 2200 3s accu vinden ze niet grappig..
Dus dan moet je automatisch meer cellen erbij gaan zetten.

je zal ook merken dat de beschikbare motoren om die snelheden te halen vanaf een bepaald punt lastig te vinden zijn.
op 3s zou je 2500 kv moeten hebben of meer. alleen zijn die motoren er bijna niet meer..
dus moet je naar 4s of meer om toch op die snelheden te komen.


Kleine waarschuwing trouwens.
Vliegende vleugels hebben een ander aanzicht vanaf de grond dan een normaal toestel.
je moet er eigenlijk wel een beetje aan gewend zijn voor je serieuze snelheden gaat vliegen.
ALS het misgaat bij een vleugeltje, heb je weinig om jezelf op te orienteren.. en om hem weer de goede kant op te krijgen.
Bouw desnoods eerst een versa wing van flitetest.. goeie 2200 kv motor erop en een 3s 2200 accu. vliegt niet heel extreem hard, maar laat je wel goed wennen aan hoe het eruit ziet.
en stiekem is het nog vlot zat.
 
Heb zelf geen specifieke speed wing maar kan hard 256km/hop tot met gps gemeten. Maar ook langzaam het is een barracuda heeft 1200 wat aan vermogen op 4s. De linker is van mij. (Alle 3 zelf gebouwd 2 voor andere club leden) totaal gewicht zit rond de 1.2kg door het relateif dike vleugel profiel is die minder snel dan een extreamflicht outlaw.
f1cead412dfc7b0d5e9df3aaf75a2281.jpg



Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Mooi toestel Rob.
Zo'n Outlaw lijkt me ook niet verkeerd.
 
eigenlijk zou je ff moeten spelen met de getallen in ecalc.
je moet op de een of andere manier voldoende luchtverplaatsing uit de prop zien te halen, om de gewenste snelheid te halen.
je kan dus een kleine prop erg hard laten gaan. heel dik over de 10.000 toeren.. of een wat grotere wat langzamer.

daar gaat natuurlijk energie in zitten. amperes.
en dan kom je er vrij vlot achter dat je op 3S ergens rond de 160 km/uur gaat zitten.
wil je harder, ga je echt teveel van de accu's vragen. 100 ampere uit een 2200 3s accu vinden ze niet grappig..
Dus dan moet je automatisch meer cellen erbij gaan zetten.

je zal ook merken dat de beschikbare motoren om die snelheden te halen vanaf een bepaald punt lastig te vinden zijn.
op 3s zou je 2500 kv moeten hebben of meer. alleen zijn die motoren er bijna niet meer..
dus moet je naar 4s of meer om toch op die snelheden te komen.


Kleine waarschuwing trouwens.
Vliegende vleugels hebben een ander aanzicht vanaf de grond dan een normaal toestel.
je moet er eigenlijk wel een beetje aan gewend zijn voor je serieuze snelheden gaat vliegen.
ALS het misgaat bij een vleugeltje, heb je weinig om jezelf op te orienteren.. en om hem weer de goede kant op te krijgen.
Bouw desnoods eerst een versa wing van flitetest.. goeie 2200 kv motor erop en een 3s 2200 accu. vliegt niet heel extreem hard, maar laat je wel goed wennen aan hoe het eruit ziet.
en stiekem is het nog vlot zat.

Langzaam beginnen kan natuurlijk geen kwaad.
 
Het was een Mirage die ik zondag zag.
Ik ben zo vrij deze vliegvriend ook een scheurneus te noemen :D.
 
Laatst bewerkt:
Heb zelf geen specifieke speed wing maar kan hard 256km/hop tot met gps gemeten. Maar ook langzaam het is een barracuda heeft 1200 wat aan vermogen op 4s. De linker is van mij. (Alle 3 zelf gebouwd 2 voor andere club leden) totaal gewicht zit rond de 1.2kg door het relateif dike vleugel profiel is die minder snel dan een extreamflicht outlaw.
f1cead412dfc7b0d5e9df3aaf75a2281.jpg



Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Mooi toestel Rob.
Zo'n Outlaw lijkt me ook niet verkeerd.

Ik zie deze drie met enige regelmaat vliegen, en als je "gewoon leuk hard" wilt gaan zonder een kritische kist te hebben in de landing of zo, dan is dit een heel erg leuke en goedkope oplossing. Wat meer is: je kunt er méér mee dan alleen maar heel erg hard gaan, ze zijn extreem manouvreerbaar op alle snelheden, en je kunt ze in wandeltempo landen.

Hele leuke dingen, dit....
 
Heb zelf geen specifieke speed wing maar kan hard 256km/hop tot met gps gemeten.


Vind je het erg dat ik die met GPS gemeten snelheden niet met een korrel, maar met een heel pak zout neem...… Al zeer vele malen is gebleken dat die GPS meting van snelheid niet correct is, schijnt iets te maken te hebben met de g-krachten.
snelheden van modelvliegtuigen tellen voor mij alleen als men dit meet met een goed radarpistool of de lichtsluis zoals op de speed evenementen in Duitsland.
 
Mirage mittel 120 cm
  • Mirage%20120%20B.jpg

Deze tip bij Topp-rippin kreeg ik gisteren. Wat vinden jullie er van?


Kurzbeschreibung:


Die Mirage 2000, das Delta-Jetmodell der Superlative mit rasanter Formgebung und excelenten Flugeigenschaften.

Rumpf und Motorhaube GFK weiß eingefärbt, Länge über alles 1310 mm, Flächen Styro CNC geschnitten, mit Furnierbeplankt, Leitwerke, Kabinenhaube, Bauplan.

Ein sehr schneller Jet mit guten Kunstflugeigenschaften, herrliche Rollen, große Loopings, oder rasante tiefe Stechflüge sind kein Problem, aber auch Langsamflugeigenschaften sind gut.

Die Mirage 2000 besitzt ein hohes Geschwindigkeitspotential und extrem gute Flugeigenschafen !


Technische Daten:


RC-Anlage : 4-5 Servos
Spannweite : ca. 1.200 mm
Länge : ca. 1.310 mm
Motor : 10 ccm
Gewicht : ca. 2.200-2.800 g
 
Al zeer vele malen is gebleken dat die GPS meting van snelheid niet correct is, schijnt iets te maken te hebben met de g-krachten.

Voor zover ik weet is dat al een tijdje niet meer zo hoor... schijnt sinds 2006 nogal wat verbeterd te zijn aan GPS positie en snelheidsmetingen.
 
Wat in ieder geval niet werkt is uit een serie metingen de hoogste nemen. Omdat de signalen niet 100% van de tijd goed ontvangen worden, of worden geblokkeerd zul je sprongen in de tijd krijgen waardoor de snelheids aanduiding dan even veel te hoog is. Je moet dus het gemiddelde kunnen nemen van een aantal opeenvolgende metingen.

Boven de 4 G wordt de GPS geblokkeerd, dit is een feature die zit op alle niet-militaire GPS ontvangers, op basis van een eis van de overheden, om gebruik in dhz rakketten en ander mogelijk wapentuig te voorkomen.

Wanneer je uit een bocht komt met meer dan 4G zal er dus een hiaat in de metingen zitten en daarna meteen een sprong in de plaats, en dus ook de snelheid.

Bij goede ontvangst en rechtuitvliegen in niet te turbulent weer kan de snelheidweergave (en zeker de gemiddelde) erg goed zijn.
 
Back
Top