Deel 3: ailerons aansturing, wat een werk weer...
Voordat ik de servo's inbouw lijm ik eerst de ruderhoorntjes met de stuurstangen in de ailerons.
Ik gebruik 24 uurs epoxy om de heveltjes in de aileron te lijmen. Laat een beetje epoxy in het slot voor het heveltje lopen en veeg de overtollige epoxy (die eventueel op de vleugel of in de aileron is geland) weg met een stukje keukenpapier en spiritus. Doe het stuurstangetje in het gaatje van het heveltje en voer deze door de vleugel, plaats daarna het heveltje in het slot. Druk het heveltje niet te hard aan want dat ga je zien op de onderkant van de aileron. Pas op dat er geen overtollige epoxy in de scharnierlijn loopt. Gebruik een wattenstaafje (met spiritus) om overtollige epoxy te verwijderen. Kijk na het lijmen of je geen epoxy vlekken op de vleugel hebt gemaakt, deze kun je, zolang de epoxy nog niet droog is, weghalen met keukenpapier en spiritus. Draag latex of nitril handschoenen wanneer je met epoxy werkt, bij herhaaldelijk werken met epoxy kan een allergie ontstaan!
Ontvet alles wat je verlijmd goed met spiritus, ik ruw het te verlijmen meestal ook nog even op met een stukje schuurpapier.
Wanneer de epoxy droog is kunnen de servo's er in. Eerst de kabeltjes van de servo's door de vleugel voeren en verlengen.
2 handigheidjes:
- scheur/knip een stuk in een A4'tje en bedek daar je vleugel mee, hiermee voorkom je dat er een hete druppel tin in je vleugel smelt.
- gebruik wasknijpers om de draadjes op hun plek te houden.
Strip een stukje van de draadjes en vertin deze. Zorg ervoor dat de 2 aan elkaar te solderen vertinde stukjes ongeveer even lang zijn. Schuif een krimpkousje over de te solderen draad en soldeer de zaak aan elkaar.
Daarna kunnen de servo's vastgelijmd worden. Hiervoor gebruik ik 5 minuten epoxy vermengd met microballoons. Die microballoons maken de lijm iets dikker en lichter maar zijn niet echt noodzakelijk.
Gebruik geen CA want de damp van CA kan op de potmeters van de servo slaan!
Gebruik geen dunne lijm (CA/24 uurs epoxy) want die kan in de servo lopen!
Vergeet niet je ruderhoorntje vast te schroeven voordat je deze er in lijmt!
Test de servo's nog een laatste keer voordat je ze vast lijmt.
Controleer voor het lijmen of je voldoende uitslag hebt op de aileron en of alles mooi vrij loopt.
Draag latex of nitril handschoenen wanneer je met epoxy werkt, bij herhaaldelijk werken met epoxy kan een allergie ontstaan!
Fixeer de ailerons met een stukje plakband zodat deze niet meer kunnen bewegen. Lijm de servo's in de vleugel terwijl ze "aan staan" met de sub-trim op de zender iets naar voren. Smeer geen lijm in de buurt van de as of het heveltje van de servo anders lijm je deze vast!
Zoals je op de foto ziet prik ik eerst het stuurstangetje door het heveltje terwijl de servo gekanteld in de pocket ligt. Daarna kan de lijm er op en kun de servo in de pocket kantelen.
Om de servo's nog beter te fixeren lijm ik een paar stukjes balsa in de ruimte om de pocket opvullen.
Haal de overtollige epoxy snel weg met een wattenstaafje (ook hier helpt spiritus weer). De oplettende kijker ziet ook een stukje berkentriplex tegen de stuurstang zitten. Op deze manier is de stuurstang gefixeerd en kan deze niet uit het hoorntje schieten tijdens het sturen.
Druk de servo niet te hard in de pocket want dan krijg je deuken op de bovenkant van de vleugel.
Laatste stap is de cover er op plakken.
Merk op dat de structuur van het carbon op de cover die van de vleugel volgt, dat staat weer iets netter.