Bouwverslag Travel Air Mystery Ship

Op sterk aandringen van Ralf (Strutter) besloten een draadje te starten over mijn bouw van de Travel Air Mystery Ship. De Mystery Ship is een racer die voor de 1929 National Air Races van Cleveland Ohio Air Races werd onthuld. Zij was in het diepste geheim ontwikkeld door de Travel Air Company en Herb Rawdon was de Chief Engineer van dit project. In totaal zijn er vijf Mystery Ships gebouwd.
Hieronder een plaatje van de uitvoering die ik als voorbeel heb. Het is de eerste van de vijf,de R614K.

MS-0003.jpg


Uitgangspunt is een kit van WoodClassic in de schaal 1:4,1 wat een spanwijdte van 2,17 m oplevert. Aandrijving wordt elektrisch met een Turnigy Rotomax 50cc op 10 cellen.
Het verwachte gewicht is 8 kg. Ik heb wel hier en daar wat schaalafwijkingen gevonden die ik indien mogelijk zal corrigiren.

Als naslag gebruik ik onderstaand boekje

2019-03-01 Mystery Ship-024.jpg



Ik ben al een paar weken op streek en hierbij alvast een paar plaatjes die ik heb gemaakt.

Vanaf nu zal ik jullie regelmatig op de hoogte houden van de vorderingen en vertellen wat ik aan het doen ben. :banana:

2019-03-01 Mystery Ship-006.jpg


2019-03-01 Mystery Ship-010.jpg


De servo's voor richting en hoogte koment trouwens in de staart. Zou goed uit moeten komen met het zwaartepunt. Richhting in de romp en beide hoogteroer servo's plaats ik in het stabilo wat trouwens afneembaar uitgevoerd wordt.

2019-03-01 Mystery Ship-017.jpg


De vlieger kan al even proefzitten.

2019-03-01 Mystery Ship-020.jpg


En het stabilo

2019-03-01 Mystery Ship-021.jpg


Dit is hoever ik nu ben en vanaf nu kunnen jullie regelmatig genieten van mijn vorderingen.

Groet,
Lex
 
Welkom terug Lex :beer: :D!
De Mystery Ship is een prachtige bak en uiteraard ga ik je vorderingen volgen.
Veel bouwplezier met de mooie kit

Groeten, Ralf
 
Vanaf nu zal ik jullie regelmatig op de hoogte houden van de vorderingen en vertellen wat ik aan het doen ben. :banana:

Als jij het leuk vindt, vinden wij het ook leuk!

Vwb. de schaalnauwkeurigheid: ik zie bij de BirdDog wel een paar dingetjes :mad:, dus kijk maar even goed!


jan.
 
Dat is wel het laatste dat ik zou verwachten, gezien de positie van de vleugel. Wat zie ik over het hoofd? Accu's in de motorkap?
Ron, ik snap je bezorgdheid maar bij het prototype moest er 200 g lood in de staart. Dat was met een 45 cc benzinemotor plus uitlaat. Mijn setup weegt inclusief accu's ongeveer hetzelfde. Verder ga ik ook nog een Williams dummy engine plaatsen. Dus vandaar :)
 
Doet heel in de verte ook wel een beetje aan een Wedell Williams denken, maar dan anders . . .

wedell600.jpg


Mooie kist hoor! :)

(Beide.)


jan.
 
k vind het een juweel van een toestel. Is er iets bekend over de toenmalige kleuren?

Er zijn geen kleurenfoto’s van de toenmalige kleuren van de R614K die ik als voorbeeld aanhoud. Wel is bekend dat de kleurstelling zwart rood was.

Ook zijn er in deze kleurstelling twee replica;s gebouwd. Eentje staat in het Beechcraft Heritage Museum en eentje met registratie G-TATR vliegt regelmatig op shows rond.

MS-0006.png

MS-0007.png

Het afplakken wordt trouwens nog wel een uitdaging.

Groet,
Lex
 
Kun je iets vertellen over de opbouw van de vleugelstruts Lex?

Jazeker kan ik dat. Om te beginnen zijn ze puur cosmetisch. In de kit zaten hiervoor een paar fiberglas buisjes maar dat vond ik wel erg bezijden de schaal.

Vanaf een drie aanzichten plaatje heb ik de juiste maat bepaald en vervolgens bij Tony Clark stroomlijn tube in die maat besteld.

Vervolgens heb ik deze voordat de indekking op de center-sectie erop kwam ze pas gemaakt tussen de eindrib van de center-ectie en de romp. Was wel wat pielen (eerst veel te lang, toen een beetje te lang en toen pas) om de zaaghoek en de lengte goed te krijgen.

2019-03-01 Mystery Ship-025.jpg


Maar toen ik de eerste had waren de andere drie relatief simpel. Nadat de zaak bekleed is en voor het spuiten lijm ik ze op hun plek en maak dan waarschijnlijk met micro balloons een mooie fairing.

Ook voor het landingsgestel ben ik van plan om deze stroomlijn tube te gebruiken ipv verenstaal. Heb echter met m’n suffe kop maar 1 tube besteld (had er geen rekening mee gehouden dat er een linker en rechterkant is) dus dat wordt nog een keer verzendkosten betalen.

Groet,
Lex
 
Het komende klusje wordt het instrument panel. Hier zijn niet echt goede afbeeldingen van en er schijnen nogal veel uitvoeringen geweest te zijn. Dus heb ik me de vrijheid verloofd om zelf iets te bedenken. De bestelde instrumentjes zijn binnen en ik hoop er binnenkort mee aan de slag te kunnen.

2019-03-01 Mystery Ship-026.jpg


Ik ben er trouwens inmiddels wel achter dat de kit niet echt helemaal schaal is. Als je naar bovenstaande plaatjes van de G-TATR kijkt zie je een "hump" in de rug van de romp vanaf het kielvlak naar de cockpit. Die zit er in de kit echt niet in :(.
Ook het eind van de romp bij het richtingroer klopt niet.
Maar goed, ik ben geen echte schaalpurist dus neem ik dit maar voor lief en bouw lekker verder :).

Groet,
Lex
 
.
Welkom terug Lex!
En met zo`n mooi project, wordt weer genieten! :thumbsup:
Ik blijf het volgen

Groeten, Ramses
.
 
Eerst het bordje gemaakt bestaande uit 1 mm formica wat ik nog had liggen en daarop 2 mm balsa gelijmd. Gaten erin geboord en aluminium gespoten.
2019-03-01 Mystery Ship-027.jpg


Vervolgens de instrumentjes erin geplakt en het geheel op zijn plaats gelijmd.

2019-03-01 Mystery Ship-029.jpg


Het vloertje ook maar gelijk in de kleur gezet. Nu kan ik er namelijk nog goed bij.
De achterkant van de cockpit heb ik met een stukje leer bekleed.

2019-03-01 Mystery Ship-031.jpg


En zo ziet het er dan uit met de vlieger op zijn plekje.

2019-03-01 Mystery Ship-033.jpg


Groet,
Lex
 
Ook voor het landingsgestel ben ik van plan om deze stroomlijn tube te gebruiken ipv verenstaal. Heb echter met m’n suffe kop maar 1 tube besteld (had er geen rekening mee gehouden dat er een linker en rechterkant is) dus dat wordt nog een keer verzendkosten betalen.

Groet,
Lex

Je kan ook naar de Pro-Wing beurs in Soest gaan, TC staat daar ook altijd, en heb je geen verzendkosten... :koud:

p.s. Gaaave bak!!!:worship:
 
Je kan ook naar de Pro-Wing beurs in Soest gaan, TC staat daar ook altijd, en heb je geen verzendkosten... :koud:
Zit ik wel aan te denken, maar het heen en weer rijden is wel ruimschoots meer dan de verzendkosten. Schijnt trouwnes wel een hele leuke beurs te zijn. Vorige week ben ik nog naar Dortmund geweest maar dat was echt de laatste keer. Er was voor de modelvliegerij helemaal niks meer te zien.:(

Maar goed ik was met mijn zwager die een treinenman is en dat was ook leuk om eens te zien :)
 
Back
Top