Gasturbine hexacopter stabilitieit geven d.mv. EDF's en DJI fightcontroller/ESC's

Discussie in 'Multicopters electronica' gestart door Martijn1992, 1 sep 2019.

  1. Martijn1992

    Martijn1992

    Lid geworden:
    1 sep 2019
    Berichten:
    4
    Locatie:
    Sneek
    On hold.
     
    Laatst bewerkt: 4 sep 2019
  2. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    De gegevens van de EDFs kan je het beste opvragen bij Daniel Schubeler, die zal wel meetdata hebben en kan je het exact vertellen.

    Maar je regelaars zullen een probleem worden.
    Ze zijn 120 Ampere.
    Dat betekent dat ze vol opengestuurd 120A weg kunnen stoken.
    Maar.. bij deelgas is dat minder of in ieder geval minder lang.
    Je hebt het bij 95% gas over 132A, dat kunnen ze niet aan.
    En een ander probleem, ze zijn van 5-14S dus vanaf ongeveer 17 Volt.
    Daaronder zullen ze niets doen, je zal ze niet eens in kunnen schakelen en als je wel op >17V inschakelt zullen ze in de beveiliging gaan als ze onder die 17 Volt komen.
    Je zal dus naar minimaal 5S moeten, dus minimaal 17,5 Volt onder belasting.

    GJ
     
  3. Martijn1992

    Martijn1992

    Lid geworden:
    1 sep 2019
    Berichten:
    4
    Locatie:
    Sneek
    Bedankt voor je snelle reactie!
    Is de 132A op één of andere manier niet af te regelen op max 120A?

    Ik heb zonet uitgerekend dat de gasturbines op minimaal 75% gas moeten draaien om het gewicht van de hexacopter te overwinnen en dus te gaan vliegen/hoveren.

    Bij 75% gas leveren de starter/generators 26.5V en 100A

    Dit zou dus betekenen dat op moment van ‘opstijgen’ de ESC’s wel de juiste spanning zouden krijgen (in ieder geval meer dan 17V) en dus gewoon werken. Nadeel is dan dat als je de hexacopter laat landen door gas te minderen de starter/generators bij een bepaald toerental minder dan 17 volt leveren en dan is je stabilisatie dus in 1 keer weg...

    Ik besef me net dat ik volgensmij een andere grote fout heb gemaakt (excuus ik zit in de gasturbine wereld en ben dus redelijk nieuw in de elektrische/electronica)

    Ik zei dat de starter/generators gezamelijk 35V-132A leveren en de EDF’s per stuk bij 35V ongeveer 130A vragen.
    Aangezien de EDF’s parallel geschakeld zijn en dus per stuk 130A vragen kan ik dus maar 1 EDF voorzien van spanning/stroom i.p.v. 6
    Klopt mijn beredenering?!

    Mvg, Martijn
     
  4. toostbeek

    toostbeek

    Lid geworden:
    6 dec 2014
    Berichten:
    1.403
    Als ik lees wat je wil gaan doen in combinatie met de vragen die je stelt, zou mijn advies zijn: Geef de opdracht weer terug aan de opdrachtgever en laat hem iemand gaan zoeken met meer kennis en ervaring.
     
  5. Martijn1992

    Martijn1992

    Lid geworden:
    1 sep 2019
    Berichten:
    4
    Locatie:
    Sneek
    Bedankt voor je reactie!

    Dat heb ik de opdrachtgever ook gezegd maar hij wil in eerste instantie toch de opdracht aan mij geven zodat ik er zelf veel van leer.

    Ik heb mijzelf een maand gegund om e.e.a uit te zoeken. Als ik na een maand nog geen grote stappen heb gemaakt geef ik de opdracht terug aan de opdrachtgever...

    Indien je suggesties voor me hebt om de hexacopter via edf’s (of eventueel props) stabiel te krijgen hoor ik graag van je!

    Mvg,
     
  6. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.096
    Als ik het goed begrijp vliegt de hexa op 6 gasturbines. De EDF's worden gebruikt op de hexa te stabiliseren. Hiervan worden er zes gebruikt. Een EDF draait op 35 volt en verbruikt 130 ampere. Tot zover wat ik heb gelezen.

    Elke EDF levert een vermogen van 35 x 130 = 4550 watt. Dat is ruim 6 PK. Met 6 EDF's heb je voor het stabiliseren dus 36 PK ter beschikking. Naar mij idee gaat hier iets grandioos mis met je ontwerp. Wat toostbeek schrijft, zou je heel erg ter harte moeten nemen. Of zorg er ten minste voor dat je gedegen kennis vergaart, zodat je niet moet afgaan aan op wat je aan antwoorden krijgt van forumleden.
     
  7. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel

    Als de generatoren maar 35V en 132A kunnen leveren dan kan je inderdaad maar 1 EDF aansturen.
    Je kan natuurlijk accu's gebruiken maar die raken binnen een paar minuten leeg.
    Nou heb ik niet het idee dat het een multicopter gaat worden maar iets groot, ook omdat er 6 gasturbines gebruikt gaan worden zal het geen goedkoop projectje zijn en zou ik, als het mij aangeboden zou worden hulp gaan zoeken in de professionele hoek.
    Ik snap ook niet helemaal waarom het DJI moet worden, je zou de klant kunnen overtuigen iets anders te nemen.
    En ik kan me ook niet voorstellen dat je echt zoveel vermogen nodig hebt om het apparaat te stabiliseren, als de hefboom groot genoeg is kan je waarschijnlijk corrigeren met veel kleinere EDF's.
    Electronica kan je niet in een maand leren en de standaard electronicus kent ook de termen en mogelijkheden van een modelbouwer niet, wordt dus een lastige combinatie.
    Ik denk dat je met jouw project misschien niet eens EDF's nodig hebt.
    Als ze een raket stabiel kunnen landen met raketmotoren moet een multicopter dat ook kunnen.
    Ik zou meer aan een gyrosysteem denken met een soort gimbals die de turbines stabiliseren door te kantelen, lijkt mij veel makkelijker en simpeler.
    Dat is al eerder gedaan.
    Een fabrikant van turbines die daar heel veel aan meewerkt is Jetcat.de
    Die heeft de turbines voor Franky Zapata geleverd, die over het kanaal gevlogen is met zijn flyboard.
    En dat moet dus ook gestabiliseerd worden, dat is nog veel lastiger want het zwaartepunt zit heel hoog omdat de man op de turbines staat.

    Dus, contact opnemen met Jetcat en/of Zapata.
    https://www.jetcat.de/de
    https://www.zapata.com/en

    GJ
     
  8. toostbeek

    toostbeek

    Lid geworden:
    6 dec 2014
    Berichten:
    1.403
    Zijn die EDF's verkrijgbaar in zowel linksomdraaiend als rechtsomdraaiend? Dit is nodig om de machine om zijn vertikale as te laten draaien.

    Hou er reken mee dat als je stroom verbruikt van de in de turbine ingebouwde generator dat dan het toerental vd turbine afneemt. Ik zou daarom de generatoren vam de turbines niet parallel schakelen, maar elke turbinegenerator koppelen aan de impellor die er tegenover ligt. Dan kan je met minder stuwkracht van de impellor toch hetzelfde effect creëren. Het vermogen wat de impellor afgeeft is namelijk minimaal gelijk aan de vermogensafname van de turbine.
     
  9. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Nee Toostbeek, EDF's draaien maar 1 richting op en ze gaan echt geen nieuwe mal maken voor 6 turbines.
    En hij schrijft dat als ie alle generatoren parallel schakelt ze maar 132A leveren terwijl hij dat al per EDF nodig heeft.
    Gaat nie werken.
    Misschien dat met vectorsturing iets mogelijk is, zo kan je trouwens ook stabiliseren bedenk ik me opeens.

    GJ
     
  10. EdAkker

    EdAkker

    Lid geworden:
    18 aug 2012
    Berichten:
    775
    Je kan een "conventionele" Hexacopter bouwen met EDF's. Je plaatst de EDF's onder een lichte hoek, 3 iets naar links, 3 iets naar rechts, om-en-om. Net zoals DJI de oorspronkelijke S800 en S900 motoren iets schuin plaatst. Dit is nodig om de yaw functie te kunnen besturen.
    De turbines plaats je allemaal zo dicht mogelijk in het center van de machine, tussen de armen. Je stuurt ze allemaal parallel aan, geen onderlinge verschillen.
    Een kleine accu, een laadsysteem waarmee de starters van de turbines de accu continu laden. De Hexacopter voed je vanuit de accu.
    De turbines laat je zo hard draaien, dat ze maximale laadstroom geven, en de Hexacopter net niet in hover brengen. De EDF's gekoppeld aan de A3 FC gebruik je om de machine te sturen, laten klimmen, laten dalen.

    Zou prima werkend gemaakt kunnen worden lijkt me.






    ps, opdrachtgever toevallig Harry P?
     
  11. Martijn1992

    Martijn1992

    Lid geworden:
    1 sep 2019
    Berichten:
    4
    Locatie:
    Sneek
    Ik heb contact gehad met de opdrachtgever en gezegd dat het met mijn matige kennis en zijn huidige voorwaarden waarschijnlijk niet gaat lukken..

    Project is nu on hold gezet.

    In ieder geval bedankt voor jullie reacties!

    Ps. Welk project is Harry P dan mee bezig?
     

Deel Deze Pagina