PH_AJH
Forum veteraan
In Duitsland werkt dat ook zo. Daar hebben ze een soort omgekeerde bruidstaart. Vlak bij het vliegveld is een kubus waar ongecontroleerd verkeer niet in mag. Daar bovenop ligt een schijf die groter is, mag je ook niet in. En daarboven weer eentje. Naarmate je dichter bij een groot vliegveld komt mag je dus steeds minder hoog. De rest van het luchtruim is grotendeels vrij toegankelijk.Is hier een 1 op 1 piloot die me dat uit kan leggen?
Zo ongeveer:

In Nederland is het anders. In Jip en Janneke taal en in hele grote lijnen:
Bij de grote vliegvelden ligt dat onderste stukje wel maar gelijk daarboven is vrijwel heel Nederland bedekt met de laag waar alleen gecontroleerd Schiphol-verkeer in mag.
En nu de grap: militair verkeer heeft ook zijn eigen schijf ónder de Schiphol-schijf die over heel Nederland ligt. Die is dus al vrij laag. Die moet nu gedeeld worden met het Lelystad verkeer want dat mag ook niet in de Schiphol-schijf. Daarom moet al dat verkeer tot aan de Duitse grens heel laag blijven vliegen.
In 2008 is er al gewaarschuwd dat dat niet werkt en dat het luchtruim dus opnieuw moet worden ingedeeld. Dat lukt niet door ruzie tussen de burger- en militaire verkeersleiders, en doordat Schiphol zijn schijf niet kleiner wil hebben.
En hoe onzinnig ook, vanaf 7 november wordt die onhandige indeling al actief zodat ook alle kleine luchtvaart (sportvliegtuigjes en zweefvliegtuigen bijvoorbeeld) ineens nóg minder ruimte hebben dan ze al hadden. Zonder dat dat luchtruim wat wordt geclaimed ergens voor wordt gebruikt