Goedendag allemaal. Ik zit met een vraagje waar ik helaas niks over kan terugvinden op dit forum. Ik wil mijn stock shocks voorzien van iets dikkere olie maar ik weet niet welke dikte het beste is . Ik weet ook niet welke dikte er standaard in Absima AT2.4 shocks zit. Nu heb ik TLR siliconenolie W50 en W80 op het oog. Wat is voor mij het handigst als ik wel een iets stevigere demping wil maar ook weer niet te? B.v.d. Coyote
Waarom zou je dikker willen? Het beste is niet te zeggen, dat verschilt per ondergrond/circuit maar ook de gebruikte zuiger (aantal en diameter gaatjes). Wat standaard in de kit gebruikt is is veelal gekozen om de veelzijdigheid (een compromis) Maar als ik google op: Absima AT2.4 damper oil kom ik oa. uit op: http://www.woutersmodelbouw.nl/absima-ab2-4-truggy-kit/ Waar te lezen is dat er 400cst oilie in zit Hudy/Xray heeft aardige setup books waarin uitgelegd wordt wat het effect op een dikkere of dunnere olie op het rijgedrag geeft.
Bedankt voor de snelle rea Roelof. 400 CST is dus waterdun. En omdat mijn chassis bij een sprong al snel contact met de grond maakt wil ik iets dikkere olie in de shocks om dit te voorkomen. Op de volgende website krijg ik al wat meer duidelijkheid maar ook de indruk dat als ik dikkere olie ga gebruiken ik ook sterkere veren moet monteren. http://www.rcuniverse.com/forum/rc-...8035-can-you-please-explain-shock-oil-me.html
400 lijkt dun maar de zuigers in de dempers zijn daaraan mee bepalend, Tja... als je dikkere olie en hardere veren gaat gebruiken zal je chassis mogelijk bij een sprong niet de grond raken maar stuitert de auto wel alle kanten op als je op een hobbelige ondergrond tijdt. Wil je dat? En nee, een dikkere olie wil per definitie niet zeggen dat je dan ook een dikkere veer nodig hebt. Lees nu gewoon eens dit book door: https://www.hudy.net/xhudy/products/proddwnld.php?prod_id=268 Eerlijk gezegd zal het je een worst zijn als de bodem de zachte grond raakt bij jumps als de auto maar lekker en soepel rijdt. Een auto alleen afstellen zodat het chassis niet de grond raakt is het meest slechtste wat je kunt doen om lekker te rijden. En krassen komen toch wel op je chassis.
O.k.,ik was meer bezorgd om eventueel scheuren van het chassis of schade aan de electronica bij hard neerkomen. Maar als ik het goed begrijp hoef ik helemaal nx aan mijn shocks te veranderen? Bedankt trouwens voor die link naar dat set-up boek. Ik kon het niet vinden op hun website. Heb m in PDF en ga er nu lekker in neuzen.
Het chassis zal niet zo snel scheuren. Je kunt altijd van alles proberen, een truukje is een stapeltje O-ringen om de demperstang of een kort veertje (van bv een pen) dat net voordat het chassis de grond gaat raken een extra stukje veer geeft.
Ondertussen nieuwe schokbrekers gekocht,alu en instelbaar d.m.v.schroef,en lekkere dikke traxxas olie erbij. Mocht dat teveel van het goede zijn kan ik later altijd nog iets dunnere olie gaan gebruiken. De originele schokbrekers heb ik al alle 4 krom weten te krijgen en mijn chassis in 2en geragd. "Bummer"
???? 400 cSt is ongeveer zo dik als die ouderwetse keukenstroop in die kartonnen bekers, bij kamertemperatuur... "Waterdun" is tussen de 2 en de 5 cSt ongeveer. Dieselolie zoals je dat bij de pomp haalt is meestal ongeveer 3 cSt.
+/- anderhalf keer dikker dan 400cst De totale demping is natuurlijk niet alleen afhankelijk van de olie maar ook van de totale opening (gaten) in de zuiger van de demper. En nogmaals, het doorzakken van het chassis na een sprong kan je minderen met een dikke olie maar wat voor invloed heeft het op de totale demping. Een laatste trend wat eigenlijk uit de vroegere tijden komt is een flexibel plasticje (bv een strookje van een plastic tas met de zuiger vastzetten en zo verknippen dat die op 1 of 2 gaatje valt, zo heb je een eenrichting klep dat bij bv 4 gaatjes in de zuiger maar 2 werken bij het inveren en alle 4 werken bij het uitveren.
Mwah,t ziet er niet uit als een potje Rinse appelstroop. Maar merk olie is van Absima zelf dus ze zullen wel anders rekenen. Lijkt mij prima olie voor mijn setup. Maar eerst de nieuwe schokbrekers uitproberen en de oude vullen met die dikkere olie. Beiden uitproberen en dan verder kijken.
hallo allemaal ik zit met hetzelfde probleem ik heb een amewi blade brushed ook wel Hsp 94107 omgebouwd naar brushless en allemaal aluminium onderdelen er opgezet alleen ik moet mijn schokdemper olie vervangen maar ik weet niet hoeveel ''cst'' er in moet. wie kan mij helpen?
Poeh, ik kan er weinig over vinden, niet in de gewone manual en ook niet bij de option parts. Ik denk dat je wat reviews van je dempers moet doornemen want je zal niet de 1e zijn denk ik. En moeten is er niet bij, uiteindelijk gaat het erom wat je prettig vindt. Maar als je iets van 500~600 CST neemt zit je denk ik redelijk in de buurt.
Ok ik gebruik nu oude olie van mijn LRP twister maar daar zit ook allemaal zand enz in oja mijn amewi blade heeft ook bakken aan overstuur wat kan ik daar an doen?
De mijn eerdere setup boek downloaden? Er zijn vele wegen voor minder grip voor: 1) minder stuuruitslag 2) stijvere stabilisator voor 3) harder veren voor. Of achter meer grip zien te vinden 4) meer toespoor achter 5) zachter dempen/veren 6) dunnere diff olie