Waar zijn turbines welkom?

Discussie in 'Turbine aangedreven' gestart door Witwas, 5 nov 2019.

  1. Witwas

    Witwas

    Lid geworden:
    27 mei 2008
    Berichten:
    199
    Locatie:
    .Stekene BE/Hulst NL
    Is er een overzicht beschikbaar van clubs waar turbines welkom zijn (liefst niet te ver van Zeeland)?

    Na reeds 15jaar actief te zijn in de modelluchtsport zou ik mij graag verder verdiepen in deze tak van de hobby, alleen zijn deze bij ons op de club niet toegelaten vanwege geluidsrestrictie.
     
  2. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.812
    Locatie:
    Zeewolde
    Rozenburg een optie voor je? Daar mag je met turbines vliegen.

    Daarnaast is soms onbekendheid ook iets wat vaak meespeelt om het niet toe te laten.

    Op de grond zal een turbine meer lawaai maken dan een propmodel en niet door de standaard meting komen (die je dus eigenlijk niet kan toepassen op een turbine model) maar in de lucht is menig benzine model duidelijker te horen dan een turbinekist, deze is dan zelfs 'stil' te noemen.
     
  3. WimBlommaert

    WimBlommaert

    Lid geworden:
    3 mrt 2010
    Berichten:
    556
    Locatie:
    Wichelen, België
    de vraag is eerder, waar worden ze getolereerd... ;-)
    Maar Berto heeft idd een punt, in de lucht zijn ze zelfs stiller.
     
  4. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Rozenburg (bij Rotterdam) en Maasdriel.
    Daar zitten redelijk fanatieke turbine vliegers.

    GJ
     
  5. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.779
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Nou... dat waag ik te betwijfelen... Ze zijn inderdaad niet zo oorverdovend als op de grond, maar ze zijn echt niet stiller.
     
  6. verfbrander

    verfbrander

    Lid geworden:
    23 dec 2005
    Berichten:
    1.353
    Locatie:
    Gouda
    Nou...gelukkig weten we dat ook weer...
     
  7. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Er zijn metingen gedaan en wat betreft geluid zijn ze stiller in de lucht en het tonale karakter is wat gunstiger, geen diepe brom van een prop maar een soort windgeruis.
    Maar in Nederland meten we statisch, op 1.20 hoogte, dan maakt ie herrie.

    GJ
     
    verfbrander en Berto vinden dit leuk.
  8. skycat

    skycat

    Lid geworden:
    5 sep 2006
    Berichten:
    920
    Locatie:
    Arnhem (NL)
    Klopt geheel. In 1998 hebben we reeds met het NLR metingen gedaan. Op 7mtr, 1mtr boven het gras tot ver over de 120dB. In de lucht onder de 65dB(bij 300km/u). Tijdens de meting hadden we last van het wegverkeer A12 en A50 dat nagenoeg dezelfde waarde had. Afstand tot snelwegen is tussen de 2 en 5km.

    Vrij recent is er weer een vergelijk gemaakt en prop kisten maken meer geluid in de lucht omdat daar de frequenties van het geluid minder gedempt worden door de grond.
    Turbines hebben geluid met een korte golflengte en dragen dus minder ver.

    Er is wel een groot verschil tussen een ingebouwde turbine en eentje die een korte of geen uitlaatbuis heeft.
     
    serge pot en Berto vinden dit leuk.
  9. Gerald Rutten

    Gerald Rutten

    Lid geworden:
    6 mei 2005
    Berichten:
    3.517
    Locatie:
    Zuidelijk
    Precies, dat is ook meteen de reden dat de huidige meting die de meeste club's hanteren ontoereikend is. Het gaat er uiteindelijk om of geluid dragelijk is of niet. Een goed gedempte tweetakt is vaak voor omstanders minder vriendelijk (lees vervelender) dan een jet die een monotoner blaas geluid heeft. Er is al een hoop over geschreven maar zolang de ouderwetse meet methode niet aangepast wordt ben je snel klaar; geen turbines. Jaren lang heb ik dit probleem bij nationale/internationale wedstrijden gehad waarbij er gelukkig een gedoog beleid gehanteerd werd wat de meeste clubs hebben over genomen. Ben inmiddels al een poos uit die scene dus weet niet of er al een hanteerbaarder oplossing voor gevonden is.
     
  10. hobbyist

    hobbyist Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Berichten:
    5.289
    Locatie:
    Noord Brabant
    Of geluid dragelijk is, daar zijn verschillende varianten in.
    Ik noem er 2.
    Dragelijk de beleving of dragelijk tot er net geen gehoorschade optreed.

    De huidige meting is meer dan toereikend tijdens het starten van een motor, het taxiën en het op laten stijgen.
    Zonder aan de omstanders gehoorbescherming te verstrekken.

    Bij een turbine, zoals ik hier in dit draadje zie, statisch een geluidsdruk van 120dB(A) produceert volgens dezelfde meetopstelling als bij een zuigermotor.
    Dan wordt het de rekenmachine pakken om uit te rekenen op welke minimum afstand t.o.v. een clubgenoot of toevallige bezoeker de motor gestart mag worden.
    En op welke minimum afstand het gevaarte de lucht in gestuurd mag worden en ook met het lowpass overvliegen wat daar de minimum afstand t.o.v de mens moet zien en of in welke tijd (seconden) het gevaarte voorbij moet zijn.
    Zonder de omstanders verplicht te wijzen op het gebruiken van gehoorbescherming.
    En de middelen moeten dan ook nog verstrekt worden.

    613_Gehoorbescherming_verplicht_tekst_bord.jpg

    Dit is de andere kant van de mediale, de statische meting is dus niet alleen voor de wijde omgeving.
    Maar ook voor vlak in de buurt van de geluidsbron.
     
  11. AHoogendijk

    AHoogendijk PH-SAM

    Lid geworden:
    24 mei 2012
    Berichten:
    1.589
    Locatie:
    Krabbendijke
    Ja, een jankend elektro ding kan behoorlijk vervelend zijn.

    Denk dat turbine geluid ook er richting afhankelijk is.

    Groeten.

    Arie
     
    Laatst bewerkt: 6 dec 2019
  12. Gerald Rutten

    Gerald Rutten

    Lid geworden:
    6 mei 2005
    Berichten:
    3.517
    Locatie:
    Zuidelijk
    De discussie in dit draadje gaat in eerste instantie over de geluidsvergunning van een club voor omwonende huizen/gebouwen..., dat is jou variant 1. Die andere is terecht, maar weer een hele andere discussie.
     
  13. hobbyist

    hobbyist Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Berichten:
    5.289
    Locatie:
    Noord Brabant
    We zijn vandaan wel goed bezig of we gaan de dag kei goed afsluiten met dezelfde mening/ervaring.
    Als er met een statische meting een hoop kabaal wordt geregistreerd, dan is die hoop kabaal ook dynamisch al vliegend in de lucht aanwezig.
    Er is wel wat rommelruimte door naar het audio spectrum te kijken, niet elke toonsoort wordt door de lucht even ver gedragen.
    Dan moet de rommelruimte constructie ook toegepast worden voor het model met zuigermotor.
    Anders krijgen we een appelen met peren vergelijking.
    En dan kun je niet zo goed gezamenlijk naar de kroeg of snackbar gaan, het meet rapport invullen met wat fantasie getallen en er op proosten.:beer:
     
  14. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Nee, dat hoeft niet zo te zijn.
    Als ik bepaalde electrovliegtuigen neem dan zouden die statisch op de grond ook ruim op 120dB zitten omdat de prop overtrekt.
    Dat maakt zo'n rotherrie dat je door geen enkele keuring heen komt.
    Vliegend zijn ze stil omdat de prop dan gewoon zijn werk doet bij de snelheid waar hij voor ontworpen is.
    Dat zal ook zo zijn bij de rotor van een turbine, op de grond hoor je ook het gierende geluid, in de lucht is dat weg.
    Wat betreft electro hebben we het er wel eens over gehad met Rob Metkemijer.
    Je zou dan een opstelling moeten maken met meerdere meetpunten op een bepaalde afstand en dan gaan berekenen wat de geluidsdruk is op de gevel van het dichtsbijzijnde huid.
    Rob zei destijds ook nog wat interessants.. het gaat om de geluidsdruk gedurende een bepaalde periode.
    Bij de modellen waar wij mee vlogen was de geluidsdruk (dus het snerpende geluid) maar ongeveer 1 seconde en als het model op snelheid was dan was het stil.
    Dus de geluidsdruk per tijdseenheid was zeer laag.
    Bij een verbrandingsmotor is de geluidsdruk vrijwel altijd gelijk per tijdseenheid.

    GJ
     
  15. hobbyist

    hobbyist Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Berichten:
    5.289
    Locatie:
    Noord Brabant
    Voor elektro heb je helemaal gelijk.
    Je kunt je dan ook afvragen of die keuring/meting wel bedoeld is voor elektro kistjes.

    Vroegha toen de elektro motor nog niet zo krachtig was als tegenwoordig, werden de elektro kistjes meegenomen in de metingen om het gemiddelde naar beneden te brengen.
    Terwijl er toch expliciet in de meetomschrijving staat, haaks op de uitlaat.
    En ja er zijn verenigingen die een geheel eigen draai geven aan dat wat afgesproken is, om dat wat krom is, (te hoog) op het oog laag te laten lijken.

    Wat Rob allemaal zegt is heel fijn en ook goed om een ongewenste geluidsbron in een praktische meting met een theoretische berekening elimineren.
    Het gaat in eerste instantie om de waarde van de statische meting en niet wat er na afloop uit het telraam tevoorschijn komt, dat laatste is handig voor een vergunning aanvraag e.d.
    Als meerdere geluidsbronnen tegelijkertijd aanwezig zijn en een woning een tikkeltje te dicht in de buurt staat.

    In de bemande luchtvaart zijn permanente meetpunten rondom luchthavens opgesteld.
    In Nederland kun je als consument bij 3 militaire luchthavens bij die gegevens en zij het met enige vertraging live mee kijken.
    Maar ook terug het verleden in.
    https://www.defensie.nl/onderwerpen/vliegbewegingen/geluidsmeetnet
     
  16. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    In de vergunning van die club stond alleen vermeld, voor 2 takt zoveel dB en voor 4 takt zoveel dB.
    Electro werd niet vernoemd dus is dan vrijgesteld van metingen.
    Maar als je dan klachten van de buurman krijgt dan moet je wat.
    Dus hebben we toen de KNVvL gevraagd hoe hier mee om te gaan omdat die modellen ook niet statisch te meten zijn omdat de motor maar maximaal 5 seconden mag draaien.
    Dus toen werd er een "in vlucht" meting voorgesteld.
    Iets wat eigenlijk het meest realistich is, voor alle modellen.
    Helaas staat er in de regelgevingen :statisch meten".
    Bij electro en vaak ook bij brandstof is de prop de grootste herriemaker.
    Wij gingen destijds experimenteren met props en dat kan het verschil maken tussen wel of niet mogen vliegen.
    Hier in Duitsland word er helemaal niet gemeten maar de hobby is hier ook meer geaccepteerd.
    Iedereen kent wel iemand die aan modelvliegen doet en de clubs hebben een grote sociale functie.
    In Nederland zit het vol met zeikerds die zich aan alles ergeren wat ze zelf niet kunnen of hebben.

    GJ
     
    Laatst bewerkt: 7 dec 2019
    easy en ko v d heuvel vinden dit leuk.
  17. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.348
    Locatie:
    Groningen
    En het ergste is dat we in hier regeltjesland alles en iedereen maar proberen tevreden te houden, wat het alleen maar erger maakt. Tolerantie is compleet weg en iedereen wil zijn mening opleggen aan de rest. Je ziet het overal tegenwoordig, erg jammer...
     
  18. hobbyist

    hobbyist Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Berichten:
    5.289
    Locatie:
    Noord Brabant
    Wat moet ik mij daar bij voorstellen, kistje de lucht in en de geluidsmeter richting de hemel laten wijzen?
    Laat dan het realistische maar weg.

    Onderschat bij brandstof (zuigermotor) niet de luchtinlaat.

    Een Nederlander bemoeit zich graag overal mee, daar moet je bij tijd en wijlen een beetje tactisch mee omgaan.:D
     
  19. AGK

    AGK

    Lid geworden:
    11 feb 2020
    Berichten:
    99
    Locatie:
    Hier
    Of negeren, er is al jaaaaaren een correcte ( te gebruiken voor de noodzakelijke milieu vergunning) meetmethode voor turbine aangedreven toestellen welke helaas te ‘moeilijk/lastig’ is voor een heleboel conservatieve vliegclubs.(willens en wetens?)

    Zoals gezegd, Maasdriel, Rozenburg, Deelen, en nog wat vliegpiste’s zijn gewoon toegankelijk voor turbine’s
     
  20. hobbyist

    hobbyist Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Berichten:
    5.289
    Locatie:
    Noord Brabant
    zolang verleningen te beroerd zijn om hun vergunning te laten reviseren ten gunste van de turbine vliegers. Omwonenden en of iedereen die er wel iets op tegen heeft heeft 6 weken de tijd om bezwaar aan te tekenen.
    Bestaande vliegclubs zitten niet echt te wachten om nog een keertje een dergelijke procedure aan te gaan.

    En dan ben je er nog niet, de statische meting waar een turbine kist wat moeite mee heeft, om onder de geluidspegeltjes te blijven, die meting die blijft.
    Er moet bepaald worden wat de minimale start/landings-afstand is t.o.v. de mede modelvliegers en andere recreërende veld bezoekers om zonder gehoorbescherming, geen gehoorschade op te lopen.
     

Deel Deze Pagina