Om meer duidelijkheid te krijgen voor de organisatie en deelnemers is het misschien wenselijk om een poll te houden welke dagen de voorkeur genieten van de deelnemers. Dus, stem op de dag die voor jou wenselijk is.
Als we ff aannemen dat het thermiek vlieg seizoen eind April begint, de diverse vakanties en feestdagen (mei, zomer) uitgesloten worden en er in de herfst tot ergens October gevlogen wordt, dan zijn het aantal beschikbare wedstrijddata beperkt tot een 10tal weekenden. Het lijkt me een goed idee dat er een afstemming komt tussen RES en F3J om de ene op Zaterdag en de andere op Zondag te organiseren.- zo kunnen zweef liefhebbers aan 2 wedstrijden deelnemen.De overlap tussen F3J en F5J is minder, behalve voor internationale wedstrijden als Toldijk
Ik zou ook eens nadenken over het samen houden van een RES met een F3J wedstrijd, met de geringe deelname in de klassen kan een "verbinding" tot versterking leiden. Vlieg bijvoorbeeld groep RES en dan een groep F3J en gebruik een deel van de voorbereidingstijd om de andere klasse al te laten starten. De infrastructuur voor deze klassen is nagenoeg gelijk, er zijn meer helpers en coaches, er is meer tijd om lijnen op te halen enz. enz.
Karel, ik zie jou voorstel nog niet zo zitten. Wij hebben met moeite 6 ronden per wedstrijd kunnen vliegen met de f3j, en met de RES komen we ook niet veel verder. Als we dan ook nog op elkaar moeten wachten komen we niet meer 'rond'. Ik denk dat zowel de F3J als ook de RES vliegers graag 'ronden' willen vliegen op een dag. Waarbij ik denk dat mijn gedachten door de beide vliegersgroepen kunnen worden beaamt. Hoe behulpzaam naar elkaar toe dan ook, de tijd is de bottle neck.
Ben het met Johan eens. We willen tzt nog wel n combinatie wedstrijdje organiseren net zoals vorig jaar.
Max 14 deelnemers in F3J en 18 in RES op een wedstrijddag in 2019, stel je hebt dit aantal samen op een (1) dag. Je zet 7 doelen uit ( mag ook meer), vliegtijd 10 minuten plus 2 minuten voorbereiding maakt dat je een (1) ronde per uur kunt vliegen. Je begint om 10.00 uur en start geen nieuwe ronde na 16.30 uur dan kun je toch makkelijk 6 rondes vliegen op een dag.
Ik kan je uitleg niet goed volgen. We vlogen afgelopen jaar met vier f3j teams en dus vier lieren. Bij de RES vlogen we met max vijf lijnen. Ik heb prioriteit voor F3J maar vlieg indien mogelijk ook alle RES wedstrijden op zondag. Als nieuweling bij het F3J team moest ik, omdat de twee overige twee teamleden elkaar coachten, de lijn ophalen. Dat is dus 6 ronden x 2 leden = 12 keer 300 meter lopen en dan nog de opbouw en materiaal ophalen en testvluchten en eventueel lijnbreuk herstel; circa 18 keer 300 meter plus de deelname aan de RES wedstijden. We helpen elkaar natuurlijk; dus de loopbeurten van de RES compenseer ik met de F3J en blijft dus beperkt tot circa 300 meter. Al met al sjouw ik bijna 6 km voor een lijn, en mijn materiaal afstelling of zorg voor modellen schiet er dan ruimschoots bij in. En ik weet dat uit ervaring want ik heb mee gedaan aan de Wintercontest Hollandglide met zowel de RES en de F3J in Almere. Daar zijn weinig (3 en 3) ronden gevlogen. Ik vond als nieuwkomer het al een heel gehaast. En als je moet timen zoals men dat doet in de F3J zijn er veel vaste combinaties vlieger- coach. Twee minuten voorbereidingstijd is dan echt niet veel. Kortom, ik haak dan af bij dit soort wedstrijden. Lijkt me het tegenovergestelde van wenselijk.
Het probleem is dus dat er te weinig startplekken gecreëerd worden in jou voorbeeld. Ik heb het ook wel gezien dat er dit jaar groepen waren met slechts 3 of zelfs 2 vliegers, dat is toch geen wedstrijd waardig ! In mijn situatie heb je meer startplekken en een groter team ( 5 man) dan is het eenvoudiger de taken te verdelen en je hebt veel meer tijd om de lijnen op te halen omdat je niet direct dezelfde klasse na elkaar laat vliegen maar om en om.
@Alpha21, de feiten zeggen iets anders. Vanuit F5J is beduidend meer interesse voor RES dan vanuit F3J, en dat is ook logisch. RES en F5J zijn aanvullend aan elkaar. RES en F3J is min of meer hetzelfde spelletje. Een hoogstart en landingswedstrijd, zeker als RES de eerste twee meter gaat opdelen, m.i. een historische fout. Wil je meer deelnemers bij RES dan kun je beter samen met F5J de datums afstemmen.
Peter, als aanvulling op een voorkeursdag: even jou citaat erbij: Iedereen zegt: "RES is een instapklasse en moet laagdrempelig blijven om mensen erbij te betrekken." Volgens jou voorspelling zitten we nu nog in stap 1. In Turkije vliegen ze al 15 jaar deze klasse en willen ze graag dit als FAI klasse. De oorspronkelijk gedachte was dat mensen van de RES door konden stromen naar de échte' klassen zoals F5J en F3J. Dit kalenderjaar geldt dat dus naast mijzelf voor nog twee RESsers en een vierde heeft zich gemeld voor de f3j 2020. Super toch. Deze constatering van jou is opmerkelijk. Gaat het tij dan nu al keren? De toppers van het F5J die zich nu aanmelden voor een beginnersklasse? Waarom zouden ze dat doen? Maar inderdaad; meedoen is belangrijker dan winnen. Het is afgelopen jaar prima gelukt om de wedstrijden voor de verschillende klassen te plannen. Volgens mij zijn er dagen genoeg in het seizoen. Als van te voren de datums op elkaar worden afgestemd en dan vastliggen kan iedereen zijn wedstrijden meedraaien. Hebben we dan bij de RES nog een goed systeem voor de schrapdagen, is alles opgelost. Op dit moment hebben zich slechts 17 mensen uitgesproken voor een voorkeursdag. Zo'n storm gaat het nog niet lopen komend jaar.
Ik snap dat meedoen is belangrijker dan winnen niet. Als dat zo is maak er dan een gezellige clinic RES event van. Kan je zo vaak doen als je wilt in een jaar