Tot hoever een Lipo ontladen.

hobbyist

Forum veteraan
Misschien is de vraag al een keer gesteld.
Ik heb een zender met 1S1P lipo van 1500mAh er in.
De zender trekt zo'n 180mA
De ondergrens van het lege accu alarm staat af fabriek op 3.4V, kan het wel verstellen.

Ik heb geen verder specificaties van de accu.

Is deze lage spanning wel veilig, herstelt de lipo zich weer naar 3.7V als de zender wordt uitgezet?

Het schijnt dat er nog zo'n 20% lading in moet blijven, is 3.4V bij 180mA 20% lading?
Zo ja zo nee of we weten het niet.
Is dat uit te proberen zonder dat er iets stuk gaat?
 
Percentage zeggen niks, vergeet dat meteen.
Werk met iets meetbaars, voltage.
Bij dit soort lage stromen zou ik niet lager gaan dan 3,3 Volt per cel en dan daarna ook meteen laden tot minimaal storage.
Normaal, bij hogere stromen kan je gerust lager gaan, tot onder 3 Volt per cel, dan loopt de spanning wel weer op als de belasting eraf is maar in dit geval is er al amper belasting dus zal ie misschien 2 tiende omhoog komen, max.

GJ
 
Ik heb zelf een 2s1p lipo in mijn zender en heb het alarm op 7.2v, ofwel 3.6v per cel, gezet.
3.4v vind ik wel aan de lage kant. Hoe lager de spanning, hoe groter de kans dat ie ineens onderuit zakt en je zender ermee stopt.
Al zal dit wel wat meevallen met het lage stroomverbruik, maar toch. Ze zijn zo weer opgeladen.

Als je de 20% regel aanhoudt, betekend dit dat er maximaal 1200mah verbruikt mag worden en er dus nog 300mah in moet zitten. In hoeverre dit samenhangt met voltage weet ik niet precies.
Als ik mijn 6s accu's leeg vlieg tot er 40% over is, zit ik op 3.82v per cel.
Zoals door GJ aangegeven, voltages zijn het belangrijkst.
Je kan altijd de lipo leeg laten gaan tot 3.4v en weer volledig opladen met een computer lader die de hoeveelheid mAh aangeeft dat er in is gegaan. Dan weet je het ongeveer.

https://www.rchelicopterfun.com/lipo-batteries.html
Op deze site staat een erg duidelijk stuk geschreven over hoe om te gaan met lipo accu's.
 
Hou nou eens op over percentages te praten, dat is niks.
Dat is bedacht door Hobbyking met zijn metertjes.
Voltages, 4,2 Volt is vol, 3,2 Volt is leeg, onbelast.
Onder belasting krijg je andere spanningen maar dat hangt van te veel factoren af.
Bij dat soort stroompjes zakt een lipo niet in een keer weg, dat doet een lifepo wel.
Wel meteen landen bij alarm.

GJ
 
Dat is het mooie aan een forum, vele meningen komen bijeen. En iedereen prefereert wat anders.
Ik vind dat je zeker wel met percentages kan werken, mits je goed begrijpt dat voltages er uiteindelijk toe doen en deze tegelijk checkt.
Mijn metertje... geeft zowel voltages als percentages, ik check nooit enkel het percentage.

Ook ik leer elke dag weer, dat een lifepo wel wegzakt bij laag stroomverbruik, wist ik niet.
 
Ik kom uit de electronica en accu techniek.
Als ik destijds op mijn werk over percentages zou beginnen zouden ze me eruit gooien.
Een accu kan 100% geladen zijn maar nooit 100% leeg, dus gaat het hele verhaal al niet op.
Is bij een lipo 50% leeg dan 3,7 Volt? want dat is de nominale spanning.
En als een accu 100% vol is dan wil dat niet zeggen dat ie goed is, dat kan je pas zien aan de spanning onder belasting.
Ik heb loodaccu's gezien die vol waren, dus 13,8 Volt maar zodra je er een klein lampje op hing zakte ie in naar 11 Volt.
Echt... percentages zeggen niks, onzin.
Altijd over voltages praten en of het onder belasting is of onbelast.

We hebben met modelvliegen geexperimenteerd met Lifepo4.
Geweldige accu's, niet kapot te krijgen.
Maar hij storte binnen 20 seconden in, dus toerental zakte iets en dan meteen weg.

GJ
 
......Maar hij stortte binnen 20 seconden in, dus toerental zakte iets en dan meteen weg.
GJ

Dat fenomeen ken ik ook wel met goede LiPo's en EDF-vliegen.
Even niet opletten en je mag blij zijn met die 20 seconden.

Wat ik doe gaat enkel op voor grootverbruikers (overkill voor een zender accu);
Gewoon een Ampere-sensor opnemen waarmee het stroomverbruik per tijd wordt doorgerekend (naar A(of mA)/h).
Dat zegt iets zinnigs over hoeveel je uit een accu hebt verbruikt.
Onthoudt het verbruik. Laad de accu. En lees af hoeveel er wordt geladen.
Dat geeft gelijk een fatsoenlijk beeld van de conditie van je accu (voor waar je hem nu voor gebruikt).
 
Een hoop geouwehoer over het wel of niet in percentages meten en vervolgens heb je nog niet echt een antwoord :hammer:
Ik probeer de lipo’s nooit verder dan 3,2 volt per cel leeg te trekken, als ik probeer ze zo vaak mogelijk halfvol met grofweg 3,8 volt/cel weg te leggen
Hoewel dat eigenlijk naar mijn ervaring niet veel zegt....... ik heb lipo’s 3-4 jaar opgeslagen gehad zowel volledig vol (4,2 volt/cel) maar ook een aantal compleet leeg de multimeter gaf 0,0 volt aan :weetnie:
Na zeker 3 jaar weer aan de lader en lipootje werkte weer fantastisch en blijft het goed doen.........

En toch ben ik wat huiverig voor die krengen en bewaar ze wel in zon brandvertragende lipozak
 
Een hoop geouwehoer over het wel of niet in percentages meten en vervolgens heb je nog niet echt een antwoord

Even goed lezen, antwoord heb ik meteen al gegeven... niet lager dan 3.3 Volt.
Zelf trok ik lipo's met >100C leeg tot 2,9 Volt per cel, onder belasting.
En ze lagen en liggen gewoon in mijn huis.
Bij Gerben ook, huis ligt vol met pakketten en als je gewoon normaal omgaat met je lipo's en ze monitort is er niks aan de hand.

Een lege lipo (0 Volt kan niks meer doen) en een volgeladen lipo zakt vanzelf wel naar 3,8 Volt en lager maar presteert dan zeker een stuk minder.
Belangrijkste is hoeveel volt per cel kan hij leveren bij een bepaalde belasting.
En dat heeft helemaal niks te maken met de C-rating die op het pak staat, het is meer de kwaliteit van de accu en ook de temperatuur, daarom moet je ze ook eerst voorverwarmen bij hogere belastingen.
Het kan zomaar 0,1 tot 0,2 Volt per cel schelen.

GJ
 
Je kan het geouwehoer vinden, maar het meten van de stroom&tijd is de enige indicatie van wat er uit de accu is gehaald. Net zoals het laden (stroom&tijd) de enige indicatie is wat er in is gegaan.

De spanning zegt niet zoveel.
Een vers geladen accu welke met 150A wordt belast heeft echt direct geen spanning van 4,2V.
En als je slechts heel weinig stroom verbruikt gaat de lipo niet direct stuk onder de 3 Volt.

Mogelijk speelt er wel iets anders...
Hobbyist zijn zender werkt op 1S. Zeg; 3,7 V (of 3,0 tot 4,2).
Dan zou het kunnen zijn dat zijn zender intern op 3,3 Volt werkt (al hoeft dat niet zo te zijn).

De enige methode is toch echt de stroom/tijd te registreren.
Zender automatisch afschakelen tussen de 2,8 en 3,0 Volt is ook een optie.
Hobbyist heeft overigens vast en zeker de middelen om even zelf te kijken bij welke spanning de zender uitvalt en aan de hand daarvan een veilige keuze te maken.
 
Oh ja.. .daar heb ik even niet over gedacht... dat de zender op 3,3 Volt werkt.
Dan zou ik niet lager gaan dan 3,4 Volt.
Aan de andere kant, hoe lang gaat een zenderaccu mee, bij mij een vliegdag en zelfs toen ik nog heel fanatiek vloog laadde ik hem maar 1x in de week op.
Dus ik denk dat die hele 3,4 Volt niet aan de orde komt.

GJ
 
Percentage zeggen niks, vergeet dat meteen.
Werk met iets meetbaars, voltage.
Bij dit soort lage stromen zou ik niet lager gaan dan 3,3 Volt per cel en dan daarna ook meteen laden tot minimaal storage.
Normaal, bij hogere stromen kan je gerust lager gaan, tot onder 3 Volt per cel, dan loopt de spanning wel weer op als de belasting eraf is maar in dit geval is er al amper belasting dus zal ie misschien 2 tiende omhoog komen, max.
Oh dus het is een beetje gokken wat tie doet als tie leeg is.
Dat wordt nog een uitdaging.

Een hoop geouwehoer over het wel of niet in percentages meten en vervolgens heb je nog niet echt een antwoord :hammer:
Klopt ik moet het dus allemaal zelf uitzoeken het is allemaal een beetje gokwerk.

Mogelijk speelt er wel iets anders...
Hobbyist zijn zender werkt op 1S. Zeg; 3,7 V (of 3,0 tot 4,2).
Dan zou het kunnen zijn dat zijn zender intern op 3,3 Volt werkt (al hoeft dat niet zo te zijn).

De enige methode is toch echt de stroom/tijd te registreren.
Zender automatisch afschakelen tussen de 2,8 en 3,0 Volt is ook een optie.

De zender is een Graupner MZ12pro, op welke interne spanning dat ding werkt, geen idee er zit een geschakelde step up of down regel ding in.
Opladen gaat via USB.
Met een lipo spanning van 3.4V doet tie het nog.
Maar ik wist toen niet hoeveel lading er uit was getrokken.
Ik gebruik dat soort compacte zendertjes als instructeur zender en dat staat best wel lang aan op een dag.

Hobbyist heeft overigens vast en zeker de middelen om even zelf te kijken bij welke spanning de zender uitvalt en aan de hand daarvan een veilige keuze te maken.
Het is niet de bedoeling dat de zender uitvalt, maar tot hoever het verantwoord is om de lipo leeg te trekken.
Daar schijnt dus niet een eenduidig antwoord op te zijn.
En het gedrag van de accu bij een leeg getal van 3.4 of 3.3 volt, of dat zich hersteld naar 3.7V is ook een groot vraagteken.

Ik heb de accu nu aan een elektronisch speeltje hangen (niet modelbouw gerelateerd), morgenochtend weet ik meer.
 
Je kan het geouwehoer vinden, maar het meten van de stroom&tijd is de enige indicatie van wat er uit de accu is gehaald. Net zoals het laden (stroom&tijd) de enige indicatie is wat er in is gegaan.

De spanning zegt niet zoveel.
Hangt van het soort accu af. Maar bij veel accusoorten is er een minimale spanning waarbij de accu goed blijft, ga je eronder zal de accu achteruit gaan tot soms onstabiel worden. Capaciteit van een accu wordt over de jaren minder dus nee, je kunt niet van troom en tijd uitgaan, spanning is altid het beste als leeg indicator.
En ja, als de accu onde de 3.6v komt kan de daling snel gebeuren dus zou ik een alarm niet lager dan 3.5v instellen.
 
Als je weet (meet) bij welke spanning de boel uitvalt en als je weet (meet) wat de stroom opname is bij functioneren, dan is het voor jou geen abracadabra om daar een goed plan op te trekken toch?
 
Laatst bewerkt:
Ik zal even een kleine update geven.
Momenteel wordt de accu ontladen buiten de zender om met een stroom van 1A
Dat is nu al zo'n 38 minuten bezig en er is al 629mAh uit getrokken.
Oh ja de accu spanning onder last is momenteel 3.45V.

Ik laat dit nog even zo door slurpen. om het daarna om te zetten naar een ontlaad stroom van 180mA

Als grenswaarden heb ik ingesteld onderspanning 3.3V en capaciteit 1200mAh.

Ik ben benieuwd bij welk waarde het apparaat het eerste is en of daarna de accu onbelast zich zal herstellen.

Oh ja ik heb wel een behoorlijk geavanceerde elektronische weerstand hiervoor ingezet.
 
Hangt van het soort accu af. Maar bij veel accusoorten is er een minimale spanning waarbij de accu goed blijft, ga je eronder zal de accu achteruit gaan tot soms onstabiel worden. Capaciteit van een accu wordt over de jaren minder dus nee, je kunt niet van troom en tijd uitgaan, spanning is altid het beste als leeg indicator.
En ja, als de accu onde de 3.6v komt kan de daling snel gebeuren dus zou ik een alarm niet lager dan 3.5v instellen.
Daarom is het goed om te kijken wat er uit de accu is genomen, en wat er daarna weer in gaat.
 
Als je weet (meet) bij welke spanning de boel uitvalt en als je weet (meet) wat de stroom opname is bij functioneren, dan is het voor jou geen abracadabra om daar een goed plan op te trekken toch?
Als die vraag voor mij bedoeld is, het is echt geen kattenpis.
Ik kan best wel wat uitrekenen.
1500mAh / 180mAh = veel uren.

De vraag was, tot hoever is een lipo te ontladen.
En de bedoeling is wel, dat tie niet stuk gaat.

Het is allemaal een beetje veel wazig goed van ik denk dit en ik denk dat.

En zo'n % metertje ik vind dat een handig dingetje.
Het werkt zo wie zo heel wat makkelijker dan een universeelmeter, daarbij moet je onthouden bij welke spanning het vol en leeg is.
Terwijl zo'n test dingetje dat laat zien in spanning en in een % aanduiding, daar hadden ze ook vol, gebruikt en leeg van kunnen maken.
Leeg kan zich na geruime tijd in onbelaste toestand herstellen naar gebruikt, maar nooit naar vol.

Ik ben er nog niet helemaal uit.
 
Zo`n testertje is best handig, je ziet gewoon de status van je lipo. Meer zie je er ook niet op. Dus als hij 50 % aangeeft wil dat niet zeggen dat je nog de halve vliegtijd hebt. Je ziet ook mooi of je veel of weinig onbalans hebt. Het is gewoon een onmisbare gadget.
 
Het werkt zo wie zo heel wat makkelijker dan een universeelmeter, daarbij moet je onthouden bij welke spanning het vol en leeg is.
Dat is heel simpel bij een LiPo, vol is 4,2V en leeg is 3,6V onbelast. Sommige gaan tot 3,4V onbelast maar dat is de grenzen opzoeken en kan je een accu kosten. Hoeft niet maar kan!

Terwijl zo'n test dingetje dat laat zien in spanning en in een % aanduiding, daar hadden ze ook vol, gebruikt en leeg van kunnen maken.
Als je bedoeld "vol" en "leeg" dan ok maar 20% of 50% of welke tussenliggende waarde dan ook is echt niet meer dan ongeveer zo'n beetje plusminus. Als zo'n metertje 50% aan geeft kan het gerust 70% zijn maar ook 40%. De relatie tussen de spanning en de nog aanwezige lading is niet lineair en voor elke accu verschillend. Ook zal die relatie veranderen naarmate de accu ouder wordt en/of vaker gebruikt wordt.
Zo'n metertje is dus "handig" maar je hebt er zo weinig aan. :(:(:(
 
Even nagekeken wat de fabrikant mij destijds geschreven had (Fullymax).
Minimale spanning is 3 Volt onbelast, maximale laadspanning 4,23 Volt.
Bewaarspanning bij 18 graden, 3,85V

Zelf heb ik de ervaring dat als een lipo onder 3 volt komt (paar keer de BEC aan laten staan) je hem niet meer normaal kan laden.
Dan moet je hem eerst weer op 3 Volt krijgen en dan kan ie weer laden en doet ie het ook weer.
Ik denk dat ie bij jou in je zender minimaal 3,3 Volt moet kunnen leveren om alles te laten werken.

GJ
 
Back
Top