Tot hoever een Lipo ontladen.

Discussie in 'Accu & laad techniek' gestart door hobbyist, 12 jun 2020.

  1. Vale Ouwe

    Vale Ouwe Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 feb 2004
    Berichten:
    6.317
    Locatie:
    Hell
    Ik stel mijn regelaars in om bij 3,5-3,6V/cel "automatisch langzaam gas terug te nemen".
    Een stroomsensor meet continue het verbruik en bij ca 80% verbruik krijg ik een melding dat het beter is te gaan landen.
    Ten alle tijden kan ik het totale verbruik in mA/h aflezen/laten melden.
    (gebeurd ook automatisch per 1000 mAh)

    Na de landing kijk ik wat er verbruikt is en wat er daarna geladen wordt.
    Nog altijd verbaasd hoe nauwkeuring dat overeenkomt.
    Aan het afnemende verloop van de actuele vlieg-/laadtijd kan ik een inschatting maken over de conditie van de accu's (voor die toepassing).

    Mijn toepassing is meest EDF's welke met + 80 tot 150 A gevoed worden.
     
    Laatst bewerkt: 13 jun 2020
  2. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Wat zit jij dan hoog met je afslagspanning.
    Dan hou je amper vliegtijd over.
    Wij stellen geen minimale spanning in maar als je de loggings na de vlucht uitleest zit je onder belasting zo rond de 3,3-3,4 Volt per cel wat dan bij uitschakelen van de motor weer oploopt.
    Voorverwarmde lipo's.
     
  3. Vale Ouwe

    Vale Ouwe Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 feb 2004
    Berichten:
    6.317
    Locatie:
    Hell
    Vliegtijd ca 4 minuten een beetje afhankelijk van het throttle management.
    ( ik moet/ga wel wat werken aan het voorverwarmen van accu's)
    Meestal gaan mijn accu's ongeveer twee seizoenen mee, daarna gaan ze met pensioen om op het veld nog energie af te staan aan de jongere generatie.
     
  4. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Als je nu 3,5 Volt per cel onder belasting haalt met koude accu's dan haal je makkelijk 3,6 Volt per cel als je ze opwarmt tot een graad of 38-40.
    Dus hoger toerental, hogere snelheid en je accu's gaan veel langer mee.
    Ik heb 1 keer een accu niet voorverwarmd, die was ook meteen stuk na een motortest van een seconde of 20 totaal.

    GJ
     
  5. Vale Ouwe

    Vale Ouwe Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 feb 2004
    Berichten:
    6.317
    Locatie:
    Hell
    Nou zo desastreus gaat het er hier nu ook weer niet aan toe.
    Verwarmen zal zeker wat helpen, ga ik aan werken.

    150 A slurpen uit een 5/h accu is eigenlijk best een prestatie voor een accu. Ook al is dat "slechts" 30 C.
     
  6. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ik trok 400+ Ampere uit een 3200 mAh pak.
    Alleen dan bursts van 3-4 seconden maximaal.
    Accu gaat dan makkelijk 2 seizoenen mee, als je ze opwarmt.
    Maar het is echt meetbaar, de hogere spanning na voorverwarmen en de accu komt kouder uit het model dan dat ie erin gaat.

    GJ
     
  7. Vale Ouwe

    Vale Ouwe Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 feb 2004
    Berichten:
    6.317
    Locatie:
    Hell
    Ik heb hier nog twee Peltier-elementen en een deftige koffer.
    Daar ga ik binnenkort eens iets mee knutselen.

    Accu's verwarmen vanuit de gepensioneerde (nu) veld-laad-accu's.
    Of op de betere vliegdagen, heerlijk drankjes koelen.
     
  8. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Peltier elementen werken niet geweldig.
    Beter is een bandenwarmsetje van hobbyking

    Gj
     
  9. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.961
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Je bent inderdaad nogal even bezig om je blikjes fris koud te krijgen met zo'n ding...
     
  10. hobbyist

    hobbyist Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Berichten:
    5.303
    Locatie:
    Noord Brabant
    Je moet het zien vanuit de positieve kant.
    Aan de ene kant wordt de drank gekoeld en aan de andere kant wordt de steakje gegrild.

    Best wel efficiënt zo'n dingetje koelen en verwarmen in één.:)
     
    Laatst bewerkt: 14 jun 2020
  11. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.961
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ja... met een rendement van 40% t.o.v. de 400% die een warmtepomp haalt, best wel efficiënt...
     
  12. Vale Ouwe

    Vale Ouwe Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 feb 2004
    Berichten:
    6.317
    Locatie:
    Hell
    Lieverts, je kunt je accu's en blikjes natuurlijk thuis op temperatuur brengen, dan is zo'n Peltier helemaal zo gek nog niet op het veld.

    Minder gek dan met een warmtepomp slepen in ieder geval .
     
  13. hobbyist

    hobbyist Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Berichten:
    5.303
    Locatie:
    Noord Brabant
    Nog afgezien dat beide systemen de optimale grill temperatuur voor een steak niet gaan halen.
    Ben ik het niet eens met het behaalde rendement qua energie verbruikt en vooral ook niet te vergeten de transporteerbaarheid.
    Met andere woorden, je moet wel alles in de juiste verhouding zien.

    Een peltier-elemenent met dezelfde vermogensafgifte is in aanschaf een factor 8 goedkoper t.o.v. de warmtepomp installate.

    Qua gewicht is het nog spectaculairder.
    Een 4kW warmtepomp die elektrisch zo'n 1kW energie verbruikt, past met moeite in 2 kruiwagens en weegt zo'n 40kg.

    Een peltier-element van ook 4kW afgegeven vermogen, is maar 330x300x8mm klein en weegt iets meer dan een vloeitje.
    Qua gewicht verhouding gaat dat dicht tegen factor 100.

    Tot nu toe staat het peltier-element al met 2 punten in de plus qua afmetingen en transporteerbaarheid.

    Het energie verbruik, om 4kW warmte uit een warmtepomp installatie te krijgen is ongeveer 1kW elektra nodig.
    Om dezelfde hoeveelheid energie uit een peltier-element te krijgen is 6kW elektra nodig.

    Op alle plus punten is dit het enigste nadeeltje.

    Om even terug te komen op het oorspronkelijke onderwerp.
    "Tot hoever is een lipo te ontladen"
    Met de bedoeling dat tie nog heel blijft.

    Alle getallen die tot nu toe zijn genoemd zonder van ik denk dit of ik denk dat zijn in onbelaste toestand.
    4.2V is vol en 3.6V is leeg.
    Daar kan ik me wel in vinden, nu is 3.6 onbelast ook wel laag, maar dat mag.
    Mits de accu geen maanden ongebruikt blijft liggen.
    Dan is het beter om het naar 3.7, 3.8V op te krikken.

    Mijn ervaring in de afgelopen dagen tot nu toe, 3.4V onbelast is te ver leeg, deze zal zich niet uit zichzelf herstellen naar 3.6V.

    3.4V in belaste toestand is wel redelijk veilig, mits die waarde is bereikt door een beetje serieuze belasting.
    In mijn voorbeeld, het zendertje 180mA, het is een relatief lage stroom t.o.v. het motor geweld.
    Er moet nog genoeg energie in de Lipo blijven om zonder belasting en zonder reanimatie van een lage spanning terug op 3.6V te komen.
    Na afkoppelen belasting bij een Lipo spanning van 3.4V, krabbelt de spanning terug naar 3.6V.

    In een test opstelling heb ik ook wat zitten klooien met een andere Lipo.
    4S1P 2200mAh en met 5C belast, dan blijkt de 3.4 Volt cel spanning in belaste toestand een heel mooi getal te zijn.
    Dat is net het punt voordat de spanning echt gaat dalen.
     
  14. hobbyist

    hobbyist Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Berichten:
    5.303
    Locatie:
    Noord Brabant
    Ik heb anders tegenwoordig wel een vederlichte opvouwbare aluminium bolderkar op luchtbandjes, daar is best wel het één en ander wel en niet modelbouw gerelateerd in te verrollen.
    Onder de kluwen kabel staat niet geheel toevallig een mobiele powerplant (nee geen plantje).
    En een kannetje Aspen met E10 er in, tis dat de niet knoeien vuldop daar zo handig op past.


    IMG_1209.jpg

    Om toch nog even terug te komen op het Lipo perikel.

    In de experimenteer test opstelling een 2200mAh 2S1P 20-25C exemplaar.
    Een beetje op de helft van de C waarde zitten, voorkomt het ongewenst zwanger worden (opbollen) van de accu.:D
    En de beschikbare techniek heeft of kent ook wat grenzen qua maximale stroom en te consumeren vermogen.
    Immers de 8,4V x 25A = in de praktijk 7,4V x 25A = 185Watt, dat blijft niet in het kastje zitten.

    Ontlaad stroom 25A afslag spanning in belaste toestand 6,8V resulteerde na 184 seconden in 1277mAh.
    Waarna de onbelaste spanning terug kroop naar. 7,5V.
    Daar kan nog meer uit.:)

    Vervolgens de afslagspanning op 6,6V ingesteld in 97 seconden is er nog 673mAh bij uitgetrokken.
    Lipo wordt dan zonder koeling vanzelf handwarm, (je zou die techniek kunnen gebruiken als Lipo voorverwarming voor de nog te gebruiken Lipo's).
    De onbelaste spanning liep terug naar 7,3V.
    Dat vind ik helemaal prima, immers er is 1950mAh uit getrokken en theoretisch zou er 2200mAh in zitten.

    In een eerdere opstelling heb ik er wel eentje ontladen tot 3V en dan gaat er na het opladen meer dan 2200mAh in.

    Nu heb ik het toch nog zelf uit moeten zoeken, 3,3Volt in belaste toestand voor mijn gebruik is een veilige minimale toegestane waarde.

    Het accu alarm in de zender laat ik op 3,4 Volt staan.
    En gaat dat ooit af, zo snel mogelijk het rc speeltje mijn kant op zien te krijgen.

    In de veel gebruikte fladdertjes heb ik een Unisens zitten, qua capaciteit vlieg ik een accu maar half leeg.
    Ik ga daar ook eens de voltage grenswaarde op instellen, via de telemetrie begint dan vanzelf iets of iemand te miepen als het knijp begint te worden.

    Hierbij nog even het ontlaad grafiekje.
    logje 2200mAh accu 2S1P 20-25C.JPG
    De getallen onderop zijn de samples, die lagen zo ronde de 12 per seconde.
    In zo'n grafiekje zie ik ook of een cel of meerdere cellen het niet bij kunnen sloffen.
    In deze grafiek is dat niet te zien op het Turnigy fantasie label staat matched.

    Maar tja bij een 4S1P staat dat er ook op en dat gaf toch een dipje.

    dipje.JPG
     
    Laatst bewerkt: 14 jun 2020

Deel Deze Pagina