Hallo allemaal, Heb een probleem en paar vraagjes. Ben een beginner en heb mijn auto pas 2 dagen, de eerste dag was het mij geluky om de auto 4x te starten maar niet gereden. Maar de 4e keer was mijn pull start kapot heb nieuwe gehaald maar nu als ik de nieuwe PS op de motor zet draait alles wel maar als de glow plug inzit niet en dan blijf een stuk hangen? Het gaat om een nitro rc 1/10 acme racing pro benzine
Dag Nano, Het zou kunnen dat de motor verzopen is. Draai de glow plug er helemaal uit, zet de auto op zijn zijkant, trek een paar keer aan de PS zodat de overtollige brandstof uit de motor kan lopen. Nu kan je de glow plug er weer in draaien zodat deze hand vast zit. Draai de glow plug nu een halve slag los en probeer de motor te starten. Als de motor loopt kan je de glow plug weer vast draaien. Hoop dat hiermee je probleem opgelost is. Bij nieuwe motors moet de cilinder nog iets '' slijten '' omdat deze conisch afloopt. Hierdoor kan het wel eens gebeuren dat de zuiger klem komt te zitten. Als je een aantal tankjes hebt leeg gereden zul je merken dat de PS ook wat makkelijker uit te trekken is. Groet, Tiny
Hoi Tiny, Bedankt voor jou reactie en ik heb precies gedaan wat je hebt gestuurd en het was iets losser geworden idd maar na een half uur nog niet gelukt met starten. Als je wil kan ik ook een video maken of appen dat u mij nog advies kan geven want ik sta open om veel te leren en ik leer snel alleen weet ik niet meer welke stap ik nu moet nemen. Mijn nummer is [edit mod] 39872278 [edit] voor als u mij advies kan geven en juist niet wil storen met mijn rookie vraagjes. heel veel bedankt nog en ik hoor van u! Groetjes, J.Marin
Ik zou m’n nummer niet zo op een openbaar forum zetten. Als je op de naam van Tiny klikt, kun je een “conversatie” beginnen. Zet daar je nummer in als je wilt, da’s safer.
even een kleine aanpassing in de tekst gedaan. als je letterlijk een telefoonnummer neerzet, zijn er nogal wat automatische programma's op internet die deze nummer vinden, en op een lijst zetten. geen idee wat ze met zo'n lijst met alleen telefoonnummers willen. maar het zal niet zoveel goeds zijn.
Dag Nano, Check even of je glow plug het nog wel doet, deze kan door het vele proberen te starten beschadigd zijn door dat deze te nat is geworden. Draai hem uit je motor en houd hem op je glow plug onsteker. Als deze fel rood gloeit is deze nog goed en is ook de batterij van je glow plug onsteker voldoende opgeladen. Wilt de glow plug niet gloeien laad dan je glow plug onsteker op en probeer het opnieuw. Mocht de glow plug nog steeds niet rood gloeien dan is deze waarschijnlijk kapot. Groet, Tiny
Dat is de grootste denkfout die er wordt gemaakt. Een gloeiplug doet veel meer dan alleen gloeien namelijk een chemische reactie. De gloeidraat moet voor een correcte werking dan ook mooi zilverkleurig zijn. Is deze geheel zwart of dof-grijs mag die nog wel mooi gloeien maar de goede werking is er vanaf.
Dag Roelof, Hiervan ben ik uiteraard op de hoogte! Maar om Nano zo snel mogelijk te helpen met zijn motor aan de praat te krijgen vindt ik dit niet relevant genoeg op toe te lichten. Daarbij geeft deze member aan dat hij nog een beginner is en heeft het geen zin om de situatie ingewikkelder te maken dan dat het is. Als zijn glow plug op zijn minst rood zal opgloeien kunnen we in ieder geval uitsluiten dat deze niet onderdeel is van het probleem. Enige suggesties waarmee we deze member kunnen helpen zijn natuurlijk van harte welkom, maar om gelijk woorden als ''grootste denkfout'' te gebruiken lijkt mij niet het meest verstandige. Hierdoor zouden members en of nieuwe members zoals ik zich aangevallen kunnen voelen en het gevoel krijgen dat hun kennis in twijfel wordt getrokken. Daarom ben ik ook voornemens om het te laten voor wat het is. Ik heb me aangemeld om dit forum om mensen te kunnen helpen en eigen vragen te kunnen stellen zodat we met zijn allen kunnen genieten van deze prachtige hobby. Groet, Tiny
De topicstarter kan ook terug naar de winkel voor hulp maar gezien het om een ACME gaat vrees ik dat dit een internetaankoop is of anders een aankoop bij een winkel die eigenlijk geen support kan bieden gezien een beetje normale winkel met RC producten zijn vingers niet brand aan ACME. Dit alleen al moet een stukje leerstof zijn, een beetje hard maar in de praktijk wel zo.... Ik heb vroeger heel veel met RC-Junkies gedaan, bij iedere meeting mocht ik motoren afstellen en dan zie je veelal zwarte of verbrande gloeipluggen en uit een bakje komen de gebruikte pluggen die er hetzelfde uit zien. Heel veel mensen denken ook dat het gloeien als een aansteker werkt om het mengsel te ontbranden maar het is veel meer. Als de ionen niet van de gloeidraad loskomen zal de ontbranding niet gaan zoals je het wilt hebben. Een maat van mij heeft in zijn schooltijd nog een 200 pagina eindexamen scriptie van gemaakt. Misschien te technisch voor een gemiddeld persoon maar zolang men maar het besef heeft dat wanneer de gloeidraad is aangetast de motor minder makkelijk zal lopen. Maar terug naar de topicstart want daar blijft iets hangen. Is dat dan dat je de motor niet rond krijgt of blijf bij het loslaten de trekstarter half eruit hangen? Bij het niet rond draaien zou ik inderdaad ook even aan een verzopen motor denken, plug eruit, auto op zijn kop houden en een paar keer aan de trekstarter trekken om overtollig brandstof eruit te krijgen. Verder heeft het nut om bij een nieuwe motor deze op te warmen, veel gebruikt is een haardroger dus even bij moeders uit de kast de föhn pakken. Als die maar iets warmer is zal die al makkelijker starten
Werkt die nieuwe trekstarter wel goed ? dus dat je de gehele trek plopjes hoort uit de motor als de plug eruit is ?
Hoi mensen, mijn glow plugs doen het wel gist was die gwn fel rood en ik let op de plug lader ook. De trekstart was iets losser maar daarna weer haken en hangen ben er nu weer bzg ermee en ik ga het weer allemaal doen. Ik zal zo de feuhn ook pakken en kijken wat het wordt. En ja de trekstart trekt wel goed als de glow plug uit is. Maar nu als ik hem inzet half open dan draai die iets losser maar
maar.... je maakt je verhaal niet af. Lees de post van Roelof nog eens. Als je motor vol peut zit, krijg je hem niet rond. Dus plug eruit, uitlaat omlaag en trekken totdat alle peut eruit is. Plug erin en dan moet je hem rond kunnen trekken. Als dat niet gaat is er wat anders loos.
Er zijn korte en lange pluggen maar de zuiger blijft op een grote afstand van de zuiger bij een verkeerde plug. Alleen een plug met een brug over de gloeidraad zou misschien een probleem kunnen vormen maar die pluggen zijn zeldzaam en ik denk dat TS nog de originele plug heeft gezien die nog maar een paar keer gestart is geweest. Overigens mag ik ook hopen dat TS op de hoogte is dat wanneer die loopt er eerst een inloopprocedure gedaan moet worden.
Verkeerde gloeiplug! Lijkt mij! Of je trekstart zit verkeerd! wat je kan proberen is je gloeiplug er in te doen En dan via de onderkant je autotje dat ding sat voor je tandwiel zit!!!!te draaien aan het wiel! En Als je lluchtfilter er af haalt doe hij het dan nog niet? Kan zijn dat de compressie zodanig groot is! doe er anders even wat afterbreak olie in 10 druppels via de carb, laat alleen wel je gas open staan!!
Afterbreak olie???? je bedoelt afterrun olie denk ik? Dat gebruik je alleen als je de auto een poosje wegzet en niet meer mee gaat rijden. Ook verder vind ik het wat vaag advies wat je geeft. Je bedoelt het waarschijnlijk goed, maar je bent niet helemaal op de hoogte van de benamingen denk ik? M.v.g Mark.
zoals roelof aan heeft gegeven. kIJK EENS NAAR DE DATUMS !!!!!!!!!!!!!!!!!!! en als je ergens de naam niet van weet verzin dan niets. maakt het alleen maar een stuk moeilijker.