VOLVO F16 470 pk Zwaar Transporttrekker 8x6/4 met Goldhofer Smalbed Dieplader met Interdolly (5x3 )

Wederom bewonder ik je bouwkunsten....ik zit een beetje te knoeien met styreen en hier wordt een meesterwerk neergezet


Hallo Leon,

Bedankt voor je compliment.
SMILEY  DUIM OMHOOG BEDANKT.jpg
 
Dank je wel Pieter voor de reply,

Dat had ik inderdaad ook al zo in mijn hoofd, enige nadeel hiermee is dat als je door een diepe kuil rijd de nominale hoogte van het" dek " ook daalt dit is natuurlijk op te lossen door er wat meer olie in te pompen met de Masters.
Ik begrijp nu ook uit jouw uitleg dat vering niet noodzakelijk is. Vanwege de lage snelheid.

Mvg,
Roald
Hallo Roald,

Nog even terugkomen op jou vraag :
(zie bijgaande afbeelding van een 4 assige Goldhofer dieplader, helaas een beetje wazig) (1:1)

Bekijk bijlage 385071


Dit bedoel ik met 5 terrein/wegdek volgende pendelassen onder het achterdek van de Goldhofer dieplader. 1:14)
(communicerende vaten)
 
Dank je wel Pieter voor de reply,

Dat had ik inderdaad ook al zo in mijn hoofd, enige nadeel hiermee is dat als je door een diepe kuil rijd de nominale hoogte van het" dek " ook daalt dit is natuurlijk op te lossen door er wat meer olie in te pompen met de Masters.
Ik begrijp nu ook uit jouw uitleg dat vering niet noodzakelijk is. Vanwege de lage snelheid.

Mvg,
Roald


Hallo Roald,

Ja als je door een diepe kuil rijdt moet je van te voren het achterdek liften/heffen.

Maar dit moet ik ook bij de 1:1 Goldhofer dieplader hoor.
Per rit is dit verschillend, maar het komt per rit altijd wel een aantal keer voor, dat ik het achterdek moet liften, maar ook bijna op het wegdek moet laten zakken om onder een bepaalde hoogte door te kunnen.
En soms ook de mast met de stick/steel naast de dieplader moet laten zaken om hoogte te winnen.
Zwaartransport is echt geen haastklus, veel geduld hebben, (en dat heb ik) soms duurt een ritje van 17 km zomaar 5 a 6 uur en meestal s'nachts.
De ritten die ik als invalchauffeur doe, zijn 95% nachtritten.

Daarom is het voor bij belangrijk dat ik van te voren eerst het parcours verken bij moeilijke bochten, heuvels en dalen.
En ja, een goede Transportplanner is ook belangrijk, maar ook de Transportbegeleiders zijn belangrijk, die verkennen meestal ook van te voren het parcours op scherpe bochten, haakse hoeken, kuilen, gaten, rotondes,heuvels en dalen, enz.
En ja, in Deutschland is het toch iets heuvelachtiger dan in Nederland.
 
Kan je dan de assen niet handmatig besturen dan, zoals wel kan bij bv de multi-axle platform wagens?
Dat kan je best wel nodig hebben bij rare hoeken of rotondes. Maar goed, als dit ding dat niet kan: soit.


Hallo Cor,

Het is de bedoeling dat Goldhofer dieplader alles kan, wat de 1:1 Goldhofer dieplader 5 bij 3 ook kan, met hier en daar wat (kleine) concessies, maar zeker niet op het rij en stuurgedrag.

Ja ik kan de de 5 pendelassen onder het achterdek handmatig sturen, ook tegensturen, bij korte haakse bochten, rotondes, moeilijke hoeken, achteruitsteken enzovoort, zoals ik dit bij de 1:1 Goldhofer dieplader 5 bij 3 regelmatig doe/moet doen.
De interdolly wil ik via de kingpin van de trekker gaan besturen, maar als dat te veel wringt, ga ik die ook handmatig besturen.
Het is de bedoeling dat ik dieplader in de hondengang kan laten lopen/rijden.
Officieel mag dit niet , de dieplader in de hondengang laten lopen, maar ik doe het bij de 1:1 Goldhofer 5 bij 3 dieplader weleens tijden een nachtrit, zeker bij slecht weer, met een brede machine op de snelweg de dieplader in de hondengang laten lopen, zodat er bij inhalen niet een onverlaat tegen de rupsen van de machine aan knalt in het donker (nachtrit).
Dit doe ik soms ook op een tweebaansweg als er een brede strook asfalt aanwezig is achter de doorgetrokken witte bermstreep, zodat een tegenligger niet tegen de rupsen van een brede machine aan knalt, dit heb ik al eens meegemaakt, dit niet wil je echt niet meemaken, want de rupsen zijn net een blikopener.

P.S.
Onder krabben versta ik toch wat anders. dan tegensturen.

Ik zou zeggen blijven kijken, dan wordt alles op den duur duidelijk.
Nog wel een beetje geduld hebben, A.U.B.
 
Update : 412


Hallo allemaal,

Tja, ik moet nu 3 ballen hooghouden, dit topic, de Broshuis dieplader en de Caterpillar Generatorset.
Dus moet ik weer door !

Weer (te) veel foto's gemaakt.

Eerst weer een proefmodel gemaakt van de eerste stuurarm.

De eerste stuurarm in elkaar gesoldeerd. (bovenkant en zijkant)
IMG_8657.jpg


De eerste stuurarm van diverse kanten in beeld gebracht.
IMG_8658.jpg


IMG_8659.jpg


IMG_8661.jpg


IMG_8662.jpg


De eerste stuurarm mooi afgefreesd/afgewerkt en pas/op maat gemaakt om gemonteerd te worden aan draaitafel nummer 1.
IMG_8663.jpg


De vier gaatjes geboord voor de montage met vier M 2 boutjes.
IMG_8664.jpg


IMG_8666.jpg


IMG_8667.jpg


IMG_8669.jpg


Tot zover deze update.

Wordt vervolgd.
 
Update : 413


Hallo allemaal,

Verdergegaan met het maken van 10 stuurarmen, die aan de draaistellen worden gemonteerd met 4 M 2 boutjes.
Eerst 2 messing malletjes voor de zijkant van de draaistellen gemaakt voor de 10 stuurarmen.

Weer (te) veel foto's gemaakt.

De eerste stuurarm (proefmodel) gepast op de draaitafel nummer 1.
De zes M 2 gaatjes voor de montage van het draaitafel onder het achterdek, afgeplakt met plakband, zodat er geen boorkrullen en stof
door de M 2 gaatjes bij het kegellager kan komen, zodat er schade aan het kegellager kan ontstaan.
IMG_8670.jpg


IMG_8672.jpg


IMG_8673.jpg


De eerste stuurarm gemonteerd met vier M 2 boutjes op de draaitafel nummer 1.
Het plakband weer verwijderd.
IMG_8675.jpg

Met de hand uitgevijlde ronding van de stuurarm past/sluit mooi om de onderkant van de draaitafel heen.
IMG_8676.jpg


IMG_8677.jpg


IMG_8678.jpg


IMG_8680.jpg


IMG_8681.jpg


Tot zover deze update.

Wordt vervolgd.
 
Hallo Cor,

P.S.
Onder krabben versta ik toch wat anders. dan tegensturen.
Krabben en hondegang is wat mij betreft hetzelfde fenomeen: waarbij krabben een directe vertaling is van het Amerikaanse "crab-steer"wat de hondegang is; en @Mark300 snapte het meteen, zit dus ook in de kranenwerld, zo blijkt.

Maar tegenstuur?? dat lijkt me dan meer iets als "Concentisch" zoals de vliegtuigtrekker van @Tug.NL dat doet.
 
Krabben en hondegang is wat mij betreft hetzelfde fenomeen: waarbij krabben een directe vertaling is van het Amerikaanse "crab-steer"wat de hondegang is; en @Mark300 snapte het meteen, zit dus ook in de kranenwerld, zo blijkt.

Maar tegenstuur?? dat lijkt me dan meer iets als "Concentisch" zoals de vliegtuigtrekker van @Tug.NL dat doet.

Hallo Cor,

Ik ken de uitdrukking "krabben" bij telescoop kranen, maar dit stuurt toch wat extremer vind ik, zoals ik bedoel in de hondengang rijden.
Maar goed, hier verschillen wij van mening.

De uitdrukking : "Concentisch" die ken ik niet, dit moet waarschijnlijk Concentrisch zijn ?

Tja, jij komt uit de kranenwereld, waar je voor en de achterassen in een cirkel kan schakelen/draaien/sturen, waar door je een korte hoek kan maken, maar zo werkt dit niet bij een dieplader.
Als je tegenstuurt, staan/sturen de 5 assen allemaal in de zelfde richting onder het achterdek.
Je kan en mag telescoopkranen en diepladers, qua sturen niet met elkaar vergelijken.
Van de besturing van telescoopkranen heb ik geen verstand, je kan ook niet overal verstand van hebben.

De 3 assen van interdolly sturen wel in een cirkel volgens het Ackermann systeem, met de 5 assen onder het achterdek.
De interdolly wordt bij rijden op de weg, aangestuurd door de kingpin besturing.

Maar bij de 1:1 Goldhofer dieplader 5 bij 3 kan ik de interdolly apart/los van het achterdek en de kingpin besturing sturen, tot een maximum snelheid van 3 km per uur.
Soms moet je hier gebruik van maken en kan het niet anders, maar het is niet aan te bevelen, dat je de interdolly niet laat volgen met de trekker, dit vindt de trekker niet fijn.
Dan stuur je niet door een bocht,maar dan trek je de interdolly door de bocht, niet best voor de banden en de interdolly, maar zeker niet voor de trekker, dan heb je echt alle PK's (700 of 750 PK) nodig om het geheel door een bocht te trekken/wringen, dan mag je niet meer spreken van sturen.
Als rubber op het wegdek wil neerleggen moet je dit doen, maar hier wordt mijn schoonzoon niet blij van.

Ach ja, ik heb er ook geen verstand van, ik rij als invalchauffeur nog niet zolang met diepladers, jaartje of tig.
SMILEY KNIPOOG - kopie (2).jpg
SMILEY KNIPOOG - kopie (2).jpg
 
De 3 assen van interdolly sturen wel in een cirkel volgens het Ackermann systeem, met de 5 assen onder het achterdek.
De interdolly wordt bij rijden op de weg, aangestuurd door de kingpin besturing. QUOTE

Ik vroeg mij af of het centreer punt voor het ackermann principe op de kingpin zit of op het hart van het achterste assen stel van de trekker. of is dit software matig in te stellen?
 
De 3 assen van interdolly sturen wel in een cirkel volgens het Ackermann systeem, met de 5 assen onder het achterdek.
De interdolly wordt bij rijden op de weg, aangestuurd door de kingpin besturing. QUOTE

Ik vroeg mij af of het centreer punt voor het ackermann principe op de kingpin zit of op het hart van het achterste assen stel van de trekker. of is dit software matig in te stellen?


Hallo Roald,

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Ik ga nu het Ackermann systeem nu niet beschrijven van de bouw van de Goldhofer dieplader.
Dit wordt t.z.t. uitgebreid door mij beschreven, met de daarbij behorende foto's, dan wordt voor iedereen duidelijk hoe het Ackerman stuursysteem gaat werken van de Goldhofer 5 bij 3 dieplader (1:14)
Ik zou zeggen : Blijven kijken !

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Dit is bij de Goldhofer (1:1) 5 bij 3 dieplader softwarematig ingesteld/afgeregeld op de meeste gebruikte configuratie, of te wel de meest gebruikte lengte van het diepbed.
De besturing is wel gebaseerd op het Ackermann stuursysteem.

Als je het smalbed verder uitschuift zou de software de besturing moeten aanpassen tussen de 5 assen van het achterdek en de interdolly, helaas werkt dit niet altijd 100% en wringt de interdolly toch nog.
Dit is echt een probleem, hier worstelen alle dieplader fabrikanten mee, om het wringvrij te krijgen in de diverse lengtes van het diepbed.

Het mooiste is echt den 5 assige dieplader met een 2 of 3 assige Jeepdolly, dit stuurt echt perfect en wringt niet.
Maar in heel veel Europese landen mag je niet rijden met een dieplader met jeepdolly, vandaar dat toen de interdolly is
geïntroduceerd.

Kandt B.V. heeft vorig jaar een nieuwe 4 assige Broshuis Jeepdolly aangeschaft, dit stuurt echt geweldig
Kanters rijdt alleen in Nederland mee.
Zie de foto's

BROSHUIS JEEPDOLLY KANDT.01.jpg


BROSHUIS JEEPDOLLY KANDT.06.png


BROSHUIS JEEPDOLLY KANDT.02.png


Er is ook een filmpje van, hierop kan je zien hoe geweldig de Broshuis 4 assige jeepdolly wringvrij stuurt.

Link :
Bron : Broshuis
 
Pieter.
Dank je wel voor de reply.
Ackermann principe voor voertuigen is bekend bij mij.
Was alleen benieuwd hoe dit bij een gestuurde trailer uitgerekend word.

Ik wacht de updates geduldig af.
Mooi stukje werk wat jij maakt
 
Back
Top