VOLVO F16 470 pk Zwaar Transporttrekker 8x6/4 met Goldhofer Smalbed Dieplader met Interdolly (5x3 )

Pieter.
Dank je wel voor de reply.
Ackermann principe voor voertuigen is bekend bij mij.
Was alleen benieuwd hoe dit bij een gestuurde trailer uitgerekend word.

Ik wacht de updates geduldig af.
Mooi stukje werk wat jij maakt


Hallo Roald,

Tug.NL zei:
Dank je wel voor de reply.

Graag gedaan.

Bedankt voor je compliment.
BEDANKT DUIM OPHOOG 2.jpg
 
Update : 414


Hallo allemaal,

Weer (te) veel foto's gemaakt.


Verdergegaan met het maken van 10 stuurarmen, die aan de draaistellen worden gemonteerd met 4 M 2 boutjes.
Begonnen met het uitzagen van de resterende 19 stuurarmen.
Ik probeer altijd zo efficient mogelijk het materiaal/messing te verwerken, zodat ik zo min mogelijk afval messing heb.
Dit is niet altijd even makkelijk om dan het onderdeel uit te zagen moet je soms vindingrijk zijn.
Als je geen zaagbeugel kan gebruiken, dan maar een snelspantang op het zaagblad klemmen en beginnen met zagen, wel lastig, want het zaagblad gaat heel snel krom.
IMG_8802.jpg


IMG_8804.jpg


Soms ook even op de freesbank met een klein spiebaanfreesje van 3 mm een een gleufje frezen om verder te kunnen met het zagen.
Het messing plaatje met 2 snelspantangen vast geklemd op twee aluminium hoeklijnen, dit is niet zonder risico, het 3 mm spiebaanfreesje breekt nogal snel af als je niet uitkijkt, maar als je voorzichtig freest, weinig voeding geven gaat dit wel goed.
IMG_8815.jpg


IMG_8820.jpg


Na enige tijd zaag en freeswerk zijn de 19 resterende stuurarmen ruw uitgezaagd/gefreesd.
(9 linkse en 10 rechtse boven stuurarmen en 9 linkse en 10 rechtse zijkant stuurarmen, die t.z.t. toot één samengevoegd en vast gesoldeerd
Stuurarm nummer 1 (links) is al klaar en gemonteerd op het draaistel nummer 1.
Dit zijn de 19 zijkant stuurarmen. 9 links en 10 rechts)
IMG_8822.jpg


De 19 bovenkant stuurarmen (9 links en 10 rechts)
IMG_8821.jpg


De resterende messing afvalstukjes, het afval valt overigens nogal mee.
Dit gooi ik niet weg, want deze afvalstukjes komen altijd wel weer van pas.
IMG_8828.jpg


Nu begint het uitvijlen van de rondingen van de 36 stuurarmen, nog niet op de juiste maat, dit gebeurd pas als de boven en zijkant stuurarmen zijn samengevoegd tot één geheel en vast gesoldeerd zijn.
De buitenkanten van de stuurarmen worden op de freesbank in model gefreesd.

Nu zullen er modelbouwers/kijkers zijn, die zeggen : Waarom laat hij dit allemaal zien, moeten wij dit weten ?
Wat een onzin zeg !


Tja, dat kan, maar ik wil laten zien, hoeveel bewerkingen/handelingen er nodig zijn, voordat de resterende 18 stuurarmen geheel klaar zijn.
Dit geldt overigens voor alle onderdelen die gemaakt worden, dat er heel veel handelingen/bewerkingen nodig zijn, voordat een onderdeel geheel klaar is.
Dit is ook de reden dat de Goldhofer dieplader 5 bij 3 ook enige jaren gaat duren, voordat deze geheel rijklaar is.
Sommige hebben er geen notie van hoeveel tijd er in de bouw van de Goldhofer 5 bij 3 dieplader gaat zitten.

En ja, dan moet ik ook soms nog werken als invalchauffeur en heb ik nog steeds onze eigen bedrijven, samen met mijn dochter, waar ook best veel tijd in gaat zitten.

Tot zover deze update.

Wordt vervolgd.
 
Update : 415

Hallo allemaal,

Even wat variatie in het bouwverslag aanbrengen.


De 2 overgebleven stalen blokjes op breedte/dikte/maat gefreesd.

IMG_6871.jpg


IMG_6842.jpg


IMG_7549.jpg


Bij het draaien en frezen van staal gebruik altijd veel snijolie.
Dit is het behoud van de HSS draaibeitels en frezen.
Je kan ook boorolie gebruiken, maar dit geeft nogal een troep en beginnen de machines nogal behoorlijk van te roesten.
IMG_7559.jpg


IMG_7549.jpg


De 2 blokjes zijn nu op lengte en breedte gefreesd.
IMG_7561.jpg


IMG_7569.jpg


IMG_7572.jpg


IMG_7575.jpg


IMG_7578.jpg


IMG_7573.jpg

Tot zover deze update.

Wordt vervolgd.
 
Wat is het verschil dan tussen boor- en snij olie?


Hallo Rolf,

Boorolie moet je verdunnen met water en is melkachtig van kleur.
Je kan de boorolie opbrengen met een kwastje maar dit is eigenlijk onvoldoende.
Je moet een pompje gebruiken om de boorolie op de draaibeitel, frees of boor te laten lopen/spuiten en moet je de boorolie weer opvangen in een lekbak met filter, om het weer te hergebruiken.
En ja, water op staal roest nu eenmaal.
Er schijnt nu ook boorolie te zijn, die je niet met water hoeft te verdunnen en ook niet roest.
Ik ken dit niet en dus geen ervaring mee.

Snijolie ziet er uit als machineolie of motorolie, alleen samenstelling is anders.
Snijolie wordt ook gebruikt om draad te tappen in staal.
En ja, snijolie is veel duurder, maar het voordeel is dat de machines niet roesten.
Ik koop de snijolie in 5 liter plastic jerrycans.
Het wordt ook wel draad snijolie genoemd.

Ik gebruik draad snijolie van het merk : RIDGID
(al meer 50 jaar)

Draad snijolie kan je opbrengen met een kwastje, klein oliespuitje of een gewone goedkope halve liter oliespuit.

Aluminium kan je het beste smeren met spiritus.
 
Update : 416

Hallo allemaal,

We gaan weer terug waar we gebleven waren :
De stuurarmen voor de draaitafels/pendelassen.

Begonnen met uitvijlen van de rondingen in de stuurarmen, voordat ze aan elkaar worden gesoldeerd.
De rondingen worden nog niet precies op maat gevijld, ruw uitgevijld, dat gebeurd pas later als de boven en zijkant stuurarmen aan elkaar zijn gesoldeerd.
De buitenkant haaks en recht gefreesd, maar ook deze zijn nog niet op de juiste maat gefreesd, dit gebeurd ook pas als boven en zijkanten van de stuurarmen zijn samengevoegd.

Weer veel foto's gemaakt.

IMG_8821.jpg


IMG_8833.jpg


IMG_8836.jpg


IMG_8838.jpg


IMG_8837.jpg


IMG_8839.jpg


IMG_8842.jpg

Met de hand uitvijlen.
IMG_8845.jpg


Alle boven en zijkant stuurarmen ruw uitgevijld.
IMG_8848.jpg


IMG_8850.jpg


Tot zover deze update.

Wordt vervolgd.








 
Laatst bewerkt:
Update : 417

Hallo allemaal,

Verdergegaan met de stuurarmen voor de draaitafels/pendelassen.


De hoeken aan de zijkant van de 9 resterende stuurarmen op de zetbank gezet.
IMG_8853.jpg


De 9 resterende bovenkant stuurarmen rechts en 9 boven en zijkant stuurarmen links.
IMG_8855.jpg


5 rechte en 5 linkse zijkant stuurarmen gezet op de zetbank.
IMG_8861.jpg


De negen resterende boven en zijkant stuurarmen samengevoegd en gesoldeerd.
IMG_8865.jpg


IMG_8867.jpg


IMG_8870.jpg


IMG_8873.jpg


De gesoldeerde stuurarmen 24 uur in het water laten liggen,om de restanten S 39 los te weken.
IMG_8876.jpg


Vijf linker stuurarmen gesoldeerd en 24 uur laten weken in het water.
IMG_8879.jpg


Vijf rechtse stuurarmen gesoldeerd en 24 uur in het water laten weken.
Stuurarm rechts één is al geheel afgewerkt en pas gemaakt op de rechter draaitafel/pendelas 1.
IMG_8902.jpg


Tot zover deze update.

Wordt vervolgd.
 
Update : 418

Hallo allemaal,

Ik wilde Planetaire Reductie elektromotoren bestellen voor het aandrijven van de schroefspindels M 12 voor de Mastercilinders.

Nou dat was nog niet zo eenvoudig.
Mijn eisen waren nogal hoog.
De buitendiameter mocht niet groter zijn dan 24 of 25 mm rond, 12 volt zijn, een uitgaande as hebben van 6 mm rond, een toerental hebben van ± 50 toeren per minuut en een koppel hebben van 15 tot 20 kg.cm.

Zoeken en nog eens zoeken op het internet, social media, maar geen enkel resultaat.
Of de diameter te groot of het koppel veel te laag, of de uitgaande as te dun, of het toerental veel te hoog.
Zelfs Faulhaber, een bekend Planetaire Reductie elektromotorenmerk, die kleine sterke motoren kan bouwen, maar die komen niet verder dan
5 kg.cm, veel te weinig.
Bovendien nogal duur : 91,= Euro per stuk (Excl. BTW)

Een gerespecteerd modelbouwer van het MBF forum, expert op het gebied van hydrauliek en elektronica gevraagd of hij een oplossing wist.
Hij kwam met een type elektromotor die aan de verwachtingen voldeed, die 6 volt was.
Zijn advies was om deze op 12 volt te laten draaien om aan het juiste toerental en koppel te komen, volgens hem moest dit veilig kunnen een elektromotor van 6 volt op 12 volt te laten draaien.
Ik had hier toch geen goed gevoel over, of dit wel heel blijft.
Het liften/heffen en inzakken van het achterdek zal ongeveer 40 to 60 seconden per keer duren, volgens hem is dit echt geen probleem, als je de motoren maar geen half uur achter elkaar laat draaien.

Een Duitse werknemer/vriend en modelbouwer van mij, kwam met een adres van een mevrouw in Hongkong die speciaal elektromotoren maakt/bouwt, die andere fabrikanten niet kunnen leveren/bouwen, of niet willen bouwen, omdat er geen markt voor is.
Volgens was er wel een probleem, zij bouwt alleen voor bedrijven en niet voor particulieren.
In mijn geval geen probleem als zelfstandig ondernemer.

Via de e-mail contact gezocht met Mrs. Chen Lulu in Hongkong.
In Hongkong schrijven ze eerst hun achternaam en dan hun voornaam.
Nu is mijn Kantonees niet meer wat het geweest is, dus nul.
Mrs. Lulu spreekt en schrijft nauwelijks Engels, eigenlijk niet, en vertaalt alles via een vertaalmachine.
Dit vertalen gaat niet echt goed en er ontstonden er regelmatig misverstanden, we begrepen elkaar gewoon niet.
Na ongeveer 20 e-mailtjes heen en weer zijn we er uiteindelijk toch uitgekomen en heeft zij 4 Planetaire Reductie elektromotoren voor mij gemaakt/gebouwd en geleverd.
Deze Planetaire Reductie motoren kunnen op 6 volt en 12 volt draaien en zijn geruisloos.
Als volgt :
Planetaire Reductie motor :
Buitendiameter : 25 mm rond
Uitgaande as : 6 mm rond met platte kant.
Voltage : 6 volt tot 12 volt.
Torque/koppel : 20 kg.cm
Toerental : 40 toeren t/p.min.
Ik had liever een toerental van 50 t/p.min willen hebben, maar dit was niet mogelijk.
Soms moet je concessies doen , ook in dit geval.
Is dit erg : nee, alleen duurt het liften/heffen van het achterdek iets langer, nou dat is dan maar zo.
Ik ben al lang blij dat ik de Planetaire Reductie motoren heb kunnen kopen.

Ze kon ook nog Planetaire Reductie motoren leveren met Torque/Koppel van 30 kg.cm, maar die hebben een buitendiameter van 28 mm rond.
Deze passen niet in de ruimte onder de gieksleuf van het achterdek.
Het is al woekeren met de ruimte onder de gieksleuf in het achterdek om alles ingebouwd te krijgen.

De Planetaire Reductiemotoren waren goedkoper dan de verzendkosten, inklaren en de BTW 16% vanaf 1 juli 2020 (Deutschland)
Motoren per stuk : 11,= euro 44,= Euro
Verzendkosten : 40.80
Inklaren/invoerrechten : Geen kosten, tot 150,= geen invoerrechten. (in Europa)
BTW over 44,= Euro is Excl. BTW : 37.93 BTW : 6,07 Euro
Over de verzendkosten is geen BTW verschuldigd in Deutschland
De BTW is weer aftrekbaar op de zaak/bedrijf.

Totale kosten : 91.84 Euro
Kosten per stuk : 22.96 euro.
Dus de kosten per Planetaire Reductie motor vallen nogal mee.

Eindelijk zijn de Planetaire motoren binnen : Levertijd en verzendtijd ruim 4 weken.
IMG_8255.jpg


IMG_8257.jpg


Lulu
Wat daar onderstaat is mij niet bekend
IMG_8260.jpg


De Planetaire Reductie motoren waren goed verpakt.
IMG_8266.jpg


IMG_8268.jpg


De Planetaire Reductie motoren zien er degelijk uit.
IMG_8269.jpg


De Planetaire Reductie motoren even uitgetest. De Planetaire Reductie motoren zijn stil/geruisloos.
Geharde stalen rechte tandwielen en een geharde stalen uitgaande as van 6 mm rond.
IMG_8274.jpg


IMG_8278.jpg


Nu kan ik weer verder met de mastercilinders af te bouwen.

Tot zover deze update.

Wordt vervolgd.
 
Zo, dat duurde wel even. Weet je zeker dat er schuin vertande tandwielen in zitten, dit is n.l. heel ongebruikelijk voor kleine planetaire reductors, omdat je dan axiale krachten krijgt en de binnenvertanding ook moeilijk te produceren is. Ik zeg. eentje openmaken en kijken hoe het eruit ziet.:yes:
 
Een gerespecteerd modelbouwer van het MBF forum, expert op het gebied van hydrauliek en elektronica gevraagd of hij een oplossing wist.
Je mag mijn naam best wel noemen hoor Piet, ik verwacht niet dat iedereen me dan ineens gaat mailen. Maar ga je de aandrijving nog in stalen kokers 25x25mm maken, ik blijf erbij dat dit het beste werkt.
 
Back
Top