VOLVO F16 470 pk Zwaar Transporttrekker 8x6/4 met Goldhofer Smalbed Dieplader met Interdolly (5x3 )

Pieter,

Laat de azijnzeikers in hun stront gaarkoken...99,9999% van de volgers van je bouwverslagen zitten bij iedere update te smullen van je bouwkunsten en leren van jouw ervaring / kunde.

Please!!!!!1 gewoon doorgaan met je verslagen en leuke smileys
 
Pieter,

Laat de azijnzeikers in hun stront gaarkoken...99,9999% van de volgers van je bouwverslagen zitten bij iedere update te smullen van je bouwkunsten en leren van jouw ervaring / kunde.

Please!!!!!1 gewoon doorgaan met je verslagen en leuke smileys


Hallo Leon,

Bedankt voor je positieve reactie.
BEDANKT DUIM OPHOOG 2.jpg


Ik blijf gewoon doorgaan, ik heb er nog steeds plezier in.
Soms even een dipje bij een negatieve reactie, maar dit gaat meestal wel snel weer over hoor !

Smiley Blij.jpg
 
Laat de azijnzeikers in hun stront gaarkoken...99,9999% van de volgers van je bouwverslagen zitten bij iedere update te smullen van je bouwkunsten en leren van jouw ervaring / kunde.

Please!!!!!1 gewoon doorgaan met je verslagen en leuke smileys

+1
...zo is het ! ...:thumbsup:
...er zijn altijd mensen die wat te zeuren hebben,laat ze zelf maar eens proberen wat te maken, meestal hoor je ze daar niet over......:rolleyes:

Groetjes, Charlotte.:bye:
 
Update : 420

Hallo allemaal,

Verdergegaan met de stuurarmen voor de draaitafels/pendelassen.


Vier 2 mm gaatjes in de stuurarmen geboord, voor de montage aan de bovenkant van draaitafels.
IMG_8663.jpg


IMG_8664.jpg


IMG_8666.jpg


De stuurarm gepast op de bovenkant van de draaitafel.
De pasvorm is perfect.
De zes M 2 gaatjes aan de bovenkant met plakband afgeplakt. zodat er geen stof/boorsel door de gaatjes naar binnengaat en in het kegellager komt.
IMG_8670.jpg


Vier 1.5 mm gaatjes geboord en M 2 draad ingetapt om de stuurarm vast te schroeven op de bovenkant van de draaitafel.
IMG_8671.jpg


De stuurarm vastgeschroefd op de draaitafel 1 met vier M 2 boutjes.
IMG_8674.jpg


IMG_8676.jpg


IMG_8677.jpg


De pasvorm van de stuurarm ode draaitafel is perfect, vind ik zelf, ik ben hier tevreden over.
Nog negen stuks te gaan.
IMG_8680.jpg


IMG_8679.jpg


Tot zover deze update.

Wordt vervolgd.
 
Erfolg ist: Weiter, wo andere afhören.

Hallo Cor,

Tja, mijn Duits is niet zo heel goed, ik zal het aanpassen.
Smiley Blozen Klein.jpg

Ik heb geen talenknobbel, mijn Engels is ook niet Super.
Vroeger, ja vroeger, haalde ik meestal maar net een zesje voor Engels en Duits.
Frans niet geleerd, was geen verplicht vak.
Spreken gaat beter dan schrijven.

In Deutschland kunnen ze mij wel verstaan, tenminste dat hoop ik.
SMILEY LACHEN.01 (2) - kopie.jpg


In ieder geval geen misverstanden.
 
Update : 421

Hallo allemaal,

Verdergegaan met de stuurarmen voor de draaitafels/pendelassen.


Nog 9 stuks te gaan.

De vier 1,5 mm gaatjes handmatig met een Dremel boormachine voorgeboord in de bovenkant van de draaitafels.
De stuurarm vastgeklemd met een snelspan griptang op de draaitafel.
Aan de bovenkant de zes 1.5. mm tap gaatjes en de zijkant weer dichtgeplakt met plakband.
IMG_8953.jpg

Eerst de twee putjes aan de bovenkant voorgeboord in de draaitafel.
IMG_8954.jpg


Daarna de twee putjes aan de zijkant in de draaitafel geboord.
IMG_8956.jpg


IMG_8957.jpg



De stuurarm weer verwijderd en de putjes dieper geboord in de bovenkant van de draaitafel. zodat bij het boren op de kolomboormachine de 1.5 mm boor niet verloopt.
IMG_8963.jpg


Eerst aan de bovenkant van de draaitafel.
IMG_8965.jpg


Daarna de putjes dieper geboord aan de bovenkant van de draaitafel dieper geboord, zodat bij het boren op de kolomboormachine de 1.5 mm boor ook hier niet verloopt.
IMG_8967.jpg


De 1.5. mm gaatjes dieper (15 mm) geboord op de kolomboormachine.
Helaas hiervan geen foto's van gemaakt

Daarna aan de boven en zijkant van de draaitafel M 2 draad ingetapt.

De bovenkant :
IMG_8970.jpg


De zijkant :
IMG_8972.jpg


Nog acht stuurarmen te gaan
Tot zover deze update.

Wordt vervolgd.
 
De 1.5. mm gaatjes dieper (15 mm) geboord op de kolomboormachine.

Geen kritiek op het bouwen, dat vind ik prachtig.
Alleen een advies voor het tappen van M2 schroefdraad.
De schroefdraad is M2 x 0,4. De spoed is 0,4mm en de kern diam. 1,6mm.
Je dient dus een boor te gebruiken van 1,6mm. De tap hoeft dan niet het gat te ruimen en wordt dus minder belast, kleinere kans op breuk.
 
Laatst bewerkt:
Geen kritiek op het bouwen, dat vind ik prachtig.
Alleen een advies voor het tappen van M2 schroefdraad.
De schroefdraad is M2 x 0,4. De spoed is 0,4mm en de kern diam. 1,6mm.
Je dient dus een boor te gebruiken van 1,6mm. De tap hoeft dan niet het gat te ruimen en wordt dus minder belast, kleinere kans op breuk.

Hallo Henk,

ik boor bewust 1,5 mm in messing.
Waarom ?

Als ik met een boor van 1.6 mm boor en ga dan draad tappen met de 3 tappen en ga het M 2 boutje passen, dit zit het boutje niet echt strak in het messing M 2 gat.
Als je dan het boutje echt strak moet aandraaien wil dit nog weleens dol draaien.
Soms gebruik ik de derde tap niet. omdat ik wil dat het M 2 boutje strak in het M 2 messing gat zit.
Dus ik boor bewust met ene boor van 1.5 mm.

Ik heb al vele 1.5. mm gaatjes geboord in de loop der jaren zolang ik aan modelbouw doe.
En je gelooft het niet, maar ik in al die jaren heb in totaal 3 M 2 tapjes gebroken :
Twee 1e tappen en één 2e tap.
Ik heb nog nooit een M 2 snijijzer kapot/stuk gedraaid, ook in met staal of aluminium.
Tappen moet je met beleid doen, niet wringen en recht in het gat tappen.
Ik tap ook met tapjes van 1 mm, 1,2 mm, 1,4 mm en 1,6 mm.
Hier heb ik nog nooit een tapje van gebroken, maar boutjes van 1 mm, 1,2, mm 1,4 mm en 1,6 mm, maar die gebruik ik dan ook veel minder.
De meest gangbare maat bij mij zijn M 2 en M 3 messing of RVS of stalen boutjes en moeren
Overigens gebruik ik geen machine tappen, vind ik zelf niet handig

Wat ik wel doe : Ik gebruik voor elk materiaal steeds de zelfde boren, tapjes en snijijzers en frezen.
Draaibeitels niet, want die kan ik makkelijk zelf slijpen.
Ik moet nog eens een goede boor/frees slijpmachine kopen, maar ja, de prijs, daar kan ik heel wat boortjes en frezen voor kopen.
Grotere boren vanaf 4 mm die slijp ik zelf wel onder een hoek van 118 graden, dit lukt mij niet zo goed bij de kleine boortjes
Zelf frezen slijpen, daar begin ik maar niet aan.


Het materiaal messing heeft voor mij weinig verrassingen meer na 40 jaar gebruik

In staal boor ik wel met 1.6 mm.
Staal is harder dan messing en is de kans op dol draaien veel kleiner.

Ik vind aluminium veel lastiger boren/tappen/draaien/frezen dan messing of staal.
Aluminium stroopt altijd en hier boor ik meestal ook een gat van 1.6 mm.
Alleen als het echt heel goed vast moet zitten en de kans groot is op doldraaien dan boor ik 1.5 mm

Omdat ik eigenlijk weinig aluminium gebruik, alleen voor de naven en velgen en onderdelen die in het echt (1:1) ook van aluminium zijn.

Bij het frezen werd het materiaal nooit mooi glad.
Een tip gekregen van een gerespecteerd modelbouwer.
Aluminium moet je met de draairichting van de frees mee frezen, sindsdien gaat dit nu wel goed.
Ook het gebruik van Spiritus heb ik van deze modelbouwer ontvangen.
Dee laatste tijd gebruik ik bij het boren en tappen Spiritus, dit werkt perfect.
Dit gebruik ik nu ook bij het draaien en afsteken van aluminium en bij het frezen, dit werkt ook perfect.

Hopelijk heb ik jou vraag naar tevredenheid kunnen beantwoorden, waarom ik bepaalde dingen/zaken/handelingen doe.
En ja, iedereen werkt toch op zijn eigen manier, wat hem het beste bevalt.
Ik leg de lat voor mezelf altijd (heel) hoog en moet bij mij alles zwaar en sterk zijn en niet snel weer defect gaan.
En als ik iets niet weet of iets moet oplossen, vraag ik hulp van derden, zoals ik vaak anderen weer help met adviezen of
onderdelen voor maak voor vrienden, die ze zelf niet kunnen maken/bouwen, omdat ze de kennis niet hebben of de machines niet hebben.

Tjonge, wat een verhaal weer zeg !
 
Een tip gekregen van een gerespecteerd modelbouwer.
Aluminium moet je met de draairichting van de frees mee frezen, sindsdien gaat dit nu wel goed.
Ook het gebruik van Spiritus heb ik van deze modelbouwer ontvangen.
Dee laatste tijd gebruik ik bij het boren en tappen Spiritus, dit werkt perfect.
Dit gebruik ik nu ook bij het draaien en afsteken van aluminium en bij het frezen, dit werkt ook perfect.
Ik ben zéker die modelbouwer niet, maar ik heb al wel meerdere malen het gebruik van spiritus hier gepromoot, maar krijg dan steeds opmerkingen in de trant van
"maar spritus is toch brandbaar". Pfffff
Ja, als je er een lucifer bij houdt, dan wel inderdaad, maar voor het genoemde gebruik echt niet; en er zijn wel gevaarlijker zaken in de modelbouw, zeker als je draaibanken en freesbanken gebruikt!
En ik ben het helemaal met je eens dat je een prima oppervlakte krijg als je mee-lopend freest bij aluminium; bij een stabiele bank is dit niet zo spannend; voor staal ben ik een beetje terughoudender met meelopend frezen.

Cor
 
Ik ben zéker die modelbouwer niet, maar ik heb al wel meerdere malen het gebruik van spiritus hier gepromoot, maar krijg dan steeds opmerkingen in de trant van
"maar spritus is toch brandbaar". Pfffff
Ja, als je er een lucifer bij houdt, dan wel inderdaad, maar voor het genoemde gebruik echt niet; en er zijn wel gevaarlijker zaken in de modelbouw, zeker als je draaibanken en freesbanken gebruikt!
En ik ben het helemaal met je eens dat je een prima oppervlakte krijg als je mee-lopend freest bij aluminium; bij een stabiele bank is dit niet zo spannend; voor staal ben ik een beetje terughoudender met meelopend frezen.

Cor

Hallo Cor,

Staal frees ik nooit mee-lopend met de draairichting van de frees.
Messing frees ik wel in 2 richtingen, dat gaat wel goed.

Inderdaad hebben we het al vaker over spiritus gehad dat het brandbaar is.
Tja, als ik in mijn werkplaats kijk, dan zou je eigenlijk niet meer naar binnen durven, met alle brandbare materialen/middelen, die aanwezig zijn.
Maar ja, het is van groot belang, hoe ga je daar mee om en heb je voldoende afdoende en de juiste blusmiddelen tot je beschikking, als er wat/iets misgaat.

Ooit een keer meegemaakt dat een jongen met lang haar aan het boren was en zijn haren om de boor heen sloegen, hij werd bijna gescalpeerd.
Vroeger zat er nog geen beschermkap boven de drie of vier klauwplaat op een draaibank.
Regelmatig gezien dat men de klauwplaat sleutel vergeten was uit de klauwplaat te halen dan draaibank aan gezet werd.
Nou die wil je niet graag tegen je hoofd aan krijgen, zeker niet van een draaibank waar een klauwplaat van een meter opzit.
Deze klauwplaatsleutel is een beetje zwaar en komt best aan als je die tegen je hoofd krijgt, dit kan zelfs dodelijk zijn.
Tegenwoordig is dit allemaal afgeschermd en beveiligd.
Ook de bescherming op de freesbanken en boormachines is tegenwoordig veel beter beveiligd.
Maar ik moet ook mijn hand in eigen boezem steken, want ik heb de beschermkappen van de kolomboormachine en freesmachine afgehaald, omdat ik dit te lastig vind, maar let wel goed op wat ik doe, of wat ik ga doen.
de beschermkap op de draaibank gaat er nooit af, hierdoor kan ik nooit de klauwplaatsleutel in de klauwplaat laten zitten, want ik wil niet in de fout gaan, die al velen hebben gemaakt, ook is het soms best lastig dat deze beschermkap op zit.
Maar ik Cor, ik hoef jou niets te vertellen, jij bent een man van de praktijk en weet heel goed wat wel en niet kan.

En wat denk je vroeger in een timmer werkplaats waar er vroeger nog geen beschermkappen op de zaagtafels/ lintzagen en houtfreesbanken zaten zaten dit heeft vroeger menige vingers gekost, maar ook soms hele handen.

Tegenwoordig zijn deze machines ook allemaal afgeschermd.
En toch gebeuren er nog ongelukken, omdat men de beschermingsmiddelen verwijderd, omdat het zo lastig is.
Veiligheid gaat voor alles en altijd nadenken voor dat je ene bepaalde handeling gaat verrichten.
100% kan het het nooit uitsluiten, maar j kan er wel zelf heel vele aan doen.
De meeste ongelukken gebeuren vaak door onkunde.

Weer een heel verhaal, maar dit kan en mag allemaal in mijn topic, zolang het maar positief is.
SMILEY LACHEN.01 (2) - kopie.jpg
 
Ik wil alleen even reageren op het gebruik van spiritus.
Spiritus verlaagt de oppervlakte spanning van aluminium en voorkomt het hechten van de spanen aan het gereedschap.
Het argument over brandbaarheid, is bekend, maar wat weinig bekend is, dat de boorolie met water verdund een ideale bron is voor de groei van bacteriën.
Zeker in een oude snijolie kunnen de hoeveelheid bacteriën een gevaar voor de gezondheid zijn en aanleiding tot allergische huidklachten geven.
Henk
 
Laatst bewerkt:
Hallo Henk,

Ik gebruik nooit boorolie, wel snijolie.
Waarom geen boorolie, ik vind het nogal een gesmeer/ troep geven, bovendien roesten je draaibank en freesbank van boorolie met water.
Bovendien met je een pompje hebben en en goede opvangbak.
Van de bacteriën wist ik wel, als je de boorolie lange tijd niet gebruikt, komt volgens mij door het water, maar dat het schadelijk was voor de gezondheid en dat je er een allergisch reactie van kon krijgen, wist ik niet.
Weer wat geleerd, nooit te oud om wat te leren.
 
Back
Top