Even mijn botte ongezouten mening.
Ik snap niet waarom mensen niet met wind kunnen vliegen.
Waarom kunnen mensen in de kop van Nederland dan wel vliegen en onder de rivieren niet?
Ik heb gekeken omdat Wil appte dat het waaide, op windfinder was het NO2, vlagen van 15 km/u.
Dat is niks.
Wij vlogen met vlagen van 50 km/u.
En ondergaande zon.
Als je om 7 uur begint met vliegen, nou laten we zeggen 19:30.
Dan heb je aan 2 vluchten van 5 minuten genoeg, dus hooguit 19:45 klaar.
Dan is het dus:
Te veel geluld of te laat begonnen.
En als ik dan hoor dat er onenigheid is over hoe figuren gevlogen moeten worden.
Ja, er zit een logische volgorde in maar je hoeft het niet in die volgorde te vliegen.
Je mag afwijken, het is geen programma zoals in wedstrijden, het is alleen om te kijken of je veilig kan vliegen.
Dus daar mag de desbetreffende examinator op aangesproken worden, die snapt het niet helemaal.
Hier op de helling was het windkracht 4, en toen vloog Wil ook vrolijk rond, wat gaat er dan mis?
Ja, het is een schuimpie.
Maar zelfs met een indoormodel kan je met windkracht 2-3 buiten vliegen.
Ik snap het niet.
1 troost.. het brevet is gewoon onzin en heeft geen enkele waarde, ook niet voor verzekeringen.
Het is alleen maar om mensen te binden aan de KNVvL.
Dus echt nodig heb je het niet.
GJ
Een ongezouten botte mening, dat kan GJ wel

. Omdat het hele gebeuren niet goed voelt, ga ik dat ook doen. Waarschijnlijk is dat geheel onverstandig,
want je maakt er niet vaak vrienden mee. Maar het zit mij dwars en dan moet het er toch uit. De aard van het beestje. Zo, het hoge woord is er uit.
De discussie (tijdens het examen) ging over het uitvoeren van de vlakke acht. Laat 1 ding duidelijk zijn, ik had er een zootje van gemaakt. Wat ik wilde lukte totaal niet.
Onvoldoende dus! Maar .......ik heb met de tekening van knvvl aan moeten tonen hoe deze wel uitgevoerd moet worden. Ben ik daarom gezakt? Zeker niet, maar het geeft wel onrust. Zeker als het al beroerd gaat.
Dan was er een discussie over op welk moment de procedure turn uitgevoerd moest worden. Ik kreeg te horen dat de turn na de stijgvlucht uitgevoerd moest worden.
Hoe kan dat nou als de baan oost-west ligt en de wind noord-oost is. Dan klopt de figuur toch niet meer. Mijn collega maakte de turn via rechts en kwam akelig dicht bij de pits. Ik dacht, ik vlieg eerst een circuit en doe hem dan. Zo is deze ook geoefend.
Ik wilde na de eerste vlucht stoppen en naar huis gaan. Uiteindelijk ben ik toch gebleven. Jammer, voortaan volg ik mijn gevoel, want laat dat nou altijd kloppen!
Gert-Jan schrijft;
Hier op de helling was het windkracht 4, en toen vloog Wil ook vrolijk rond, wat gaat er dan mis?
Ja, het is een schuimpie.
Maar zelfs met een indoormodel kan je met windkracht 2-3 buiten vliegen.
Ik snap het niet.
Ik heb GJ tijdens het examen zelfs gebeld. Wat er aan de hand was? Ik houd het toch op een soort van turbulentie.
Er was niet op normale wijze te vliegen. Met 2 personen crashen tijdens een examen. Dat is toch niet normaal.