De perikelen van WdeW;

Discussie in 'Algemeen modelvliegen' gestart door WillydeWoofer, 9 jul 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Arnold 85

    Arnold 85

    Lid geworden:
    14 jul 2015
    Berichten:
    860
    Locatie:
    Lunteren
    Jammer Wil!
    Blijft toch een vreemd soort druk voelbaar bij een examen. Bij mij althans wel....ik begrijp hoe je je voelt, misschien handig om voor jezelf even een tijd af te spreken om niet te vliegen (2dagen bijv.) En dan weer desnoods met wat tegenzin er weer aan te beginnen.
    Slechts een tip.... doe ermee wat je wil.....

    Sterkte
     
  2. Huibert

    Huibert

    Lid geworden:
    5 sep 2005
    Berichten:
    2.719
    Locatie:
    IJsselstein
    Heel jammer, vooral omdat volgens mij de kennis en kunde er wel is. Dus zeker doorgaan met stug oefenen en misschien toch een wat zwaardere kist gaan vliegen.
     
  3. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    11.965
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Even mijn botte ongezouten mening.

    Ik snap niet waarom mensen niet met wind kunnen vliegen.
    Waarom kunnen mensen in de kop van Nederland dan wel vliegen en onder de rivieren niet?
    Ik heb gekeken omdat Wil appte dat het waaide, op windfinder was het NO2, vlagen van 15 km/u.
    Dat is niks.
    Wij vlogen met vlagen van 50 km/u.
    En ondergaande zon.
    Als je om 7 uur begint met vliegen, nou laten we zeggen 19:30.
    Dan heb je aan 2 vluchten van 5 minuten genoeg, dus hooguit 19:45 klaar.
    Dan is het dus:
    Te veel geluld of te laat begonnen.
    En als ik dan hoor dat er onenigheid is over hoe figuren gevlogen moeten worden.
    Ja, er zit een logische volgorde in maar je hoeft het niet in die volgorde te vliegen.
    Je mag afwijken, het is geen programma zoals in wedstrijden, het is alleen om te kijken of je veilig kan vliegen.
    Dus daar mag de desbetreffende examinator op aangesproken worden, die snapt het niet helemaal.

    Hier op de helling was het windkracht 4, en toen vloog Wil ook vrolijk rond, wat gaat er dan mis?
    Ja, het is een schuimpie.
    Maar zelfs met een indoormodel kan je met windkracht 2-3 buiten vliegen.
    Ik snap het niet.

    1 troost.. het brevet is gewoon onzin en heeft geen enkele waarde, ook niet voor verzekeringen.
    Het is alleen maar om mensen te binden aan de KNVvL.
    Dus echt nodig heb je het niet.

    GJ
     
  4. WillydeWoofer

    WillydeWoofer

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    3.551
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Dank je. Wijs advies.
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  5. WillydeWoofer

    WillydeWoofer

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    3.551
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    De FunCub heeft behoorlijk wat schade, maar met een tube Zacki kom je een heel eind. Het toestel van mijn collega is op gelijke wijze reparabel.

    De WotTrainer, die ik zelf heb ingevlogen, staat hier klaar. Hij is van hout en met 6s lekker over-powered. Waarschijnlijk was ik met dit toestel gewoon geslaagd.
    Waarom heb ik hem dan niet ingezet? De FunCub ken ik beter, omdat ik er al een poosje mee vlieg en er dus aan gewend ben. Ik had toch nog een beetje schrik voor de tolvlucht. De afgelopen weken heb ik meerdere complimenten gekregen van verschillende mensen, voor het vliegen met de FunCub.
    De Wot is overigens splinternieuw en een mooi groot toestel van zo'n 3 kilo.

    Natuurlijk sta ik over een paar dagen weer op de baan. Ik ken me zelf een beetje.
    Wij zijn het dus helemaal eens Huibert.
     
  6. lecraM

    lecraM

    Lid geworden:
    9 aug 2009
    Berichten:
    982
    Locatie:
    Gelderland, Winterswijk
    idd, ook kan vaak blijken na een korte tijd, dat je toch wat geleerd hebt. en je zal zien dat er gemiddeld veel meer leuke momenten zijn dan deze dingen.

    ik zelf ben (nu pauze) aan het proberen quad te leren. er is een begin. ik kan niet zomaar willekeurig rondvliegen. wel hoveren, wegvliegen, omkeren, terugvliegen, hoveren, landen (in acro mode, auto level kan ik niet, gevoel dat de quad niet naar voren wil). ik weet niet of ik ooit wel willekeurig quad rond kan vliegen zonder stress, wsl niet. maar ik ga wel verder dat wel. gewoon vliegen (electrozweef, zweef) kan ik wel ontspannen, motorvliegen (nog niet zo lang) went ook wel. maar quad erg moeilijk pff :)
     
  7. Hans V

    Hans V

    Lid geworden:
    29 mei 2017
    Berichten:
    734
    Locatie:
    Amsterdam
    Wat jammer Wil dat het zo is afgelopen.

    Dit geldt niet alleen voor het examen dat je niet in de zon moet gaan vliegen want als je daar geen goed gevoel bij hebt dan maakt eigenlijk niet uit of de zon nu laag of hoog staat en blijf je daar van weg. Immers, niet alle ogen zijn gelijk en jij weet als geen ander wat wel en niet haalbaar voor jou is.

    Peuters leren lopen, ondanks dat ze een flink aantal keren flink op hun bek zijn gegaan en omdat ze niet (willen) opgegeven. Ondanks gisteren heb je de laatste tijd veel progressie doorgemaakt en dat moet je vasthouden, komt goed.
     
  8. WillydeWoofer

    WillydeWoofer

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    3.551
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Een ongezouten botte mening, dat kan GJ wel o_O :D. Omdat het hele gebeuren niet goed voelt, ga ik dat ook doen. Waarschijnlijk is dat geheel onverstandig,
    want je maakt er niet vaak vrienden mee. Maar het zit mij dwars en dan moet het er toch uit. De aard van het beestje. Zo, het hoge woord is er uit.

    De discussie (tijdens het examen) ging over het uitvoeren van de vlakke acht. Laat 1 ding duidelijk zijn, ik had er een zootje van gemaakt. Wat ik wilde lukte totaal niet.
    Onvoldoende dus! Maar .......ik heb met de tekening van knvvl aan moeten tonen hoe deze wel uitgevoerd moet worden. Ben ik daarom gezakt? Zeker niet, maar het geeft wel onrust. Zeker als het al beroerd gaat.
    Dan was er een discussie over op welk moment de procedure turn uitgevoerd moest worden. Ik kreeg te horen dat de turn na de stijgvlucht uitgevoerd moest worden.
    Hoe kan dat nou als de baan oost-west ligt en de wind noord-oost is. Dan klopt de figuur toch niet meer. Mijn collega maakte de turn via rechts en kwam akelig dicht bij de pits. Ik dacht, ik vlieg eerst een circuit en doe hem dan. Zo is deze ook geoefend.

    Ik wilde na de eerste vlucht stoppen en naar huis gaan. Uiteindelijk ben ik toch gebleven. Jammer, voortaan volg ik mijn gevoel, want laat dat nou altijd kloppen!

    Gert-Jan schrijft;
    Hier op de helling was het windkracht 4, en toen vloog Wil ook vrolijk rond, wat gaat er dan mis?
    Ja, het is een schuimpie.
    Maar zelfs met een indoormodel kan je met windkracht 2-3 buiten vliegen.
    Ik snap het niet.

    Ik heb GJ tijdens het examen zelfs gebeld. Wat er aan de hand was? Ik houd het toch op een soort van turbulentie.
    Er was niet op normale wijze te vliegen. Met 2 personen crashen tijdens een examen. Dat is toch niet normaal.
     
  9. jve

    jve

    Lid geworden:
    4 mrt 2007
    Berichten:
    2.423
    Locatie:
    's-Hertogenbosch
    Vind ik ook, er is veel progressie gemaakt. Nu is het een kwestie van volhouden en je richten op de oefeningen.
    Je kunt nu vrij oefenen, dat is ook relaxt.
    Ik heb destijds voor mijn motor A brevet veel geoefend op alleen 8-en, looppings en tolvluchten. Iedere vlucht weer.
    Continue, vooral de acht. Die wilde ik perfectioneren met rudder en rol (tegen sturen). Het moest niet half goed, nee het moest perfect. Dat heeft vele vlieguren gekost maar dan kun je het trucje en op examen is er dan geen probleem.
    Hou vol!!
     
    AHoogendijk vindt dit leuk.
  10. WillydeWoofer

    WillydeWoofer

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    3.551
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Het is zeker een mooie hobby. En het is maar een hobby. Over een paar dagen kijk ik er weer heel anders tegenaan.
     
  11. WillydeWoofer

    WillydeWoofer

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    3.551
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Zeker en ik heb wel degelijk een paar goede tips gekregen van de examencommissie. Als de emoties gezakt zijn, ga ik weer verder. Wat moet ik anders met die mooie kisten die hier klaar staan en er nog bij gaan komen. Mijn vrouw? Die vliegt nog beroerder dan ik.
     
    Huibert en jve vinden dit leuk.
  12. WillydeWoofer

    WillydeWoofer

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    3.551
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Ik was er van overtuigd dat ik zou slagen. Nu voel ik me toch klote.
    Nu vliegen? Toch maar even niet. Het zelfvertrouwen heeft een flinke deuk opgelopen.
    Over een paar dagen maar weer eens verder kijken.
    Mijn vrouw zegt: kun je niet beter weer gaan slot-racen? Dat nou ook weer niet.
     
  13. WillydeWoofer

    WillydeWoofer

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    3.551
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Ik stop er echt niet mee. Laat me maar even een paar dagen.
     
    jve vindt dit leuk.
  14. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    11.965
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Dan zou ik deze persoon maar geen examinator meer laten zijn.
    Een vlakke acht kent iedereen, hij zal hem zelf ook gevlogen moeten hebben, of is hij iemand die het brevet zo gekregen heeft?


    Iedere gek zijn gebrek maar het is geen kunstvluchtwedstrijd, als je de acht op gelijke hoogte en beheerst kan vliegen dan is het voor het brevet genoeg.
    VEILIGHEIDSBREVET he.. geen prestatiebrevet.

    Ik heb nu Wil de tip gegeven, benader het als een muziekstuk, alles in een bepaalde volgorde en in een bepaald ritme, nee niet zoals Jazz, dat is een zooitje, maar meer als een wals.

    Volgende keer ga ik er wel zitten als examinator, ik weet dat ie kan vliegen, snap dus niet waarom hij niet geslaagd is.
    Ik heb ook al aangeboden gewoon ergens op een veld met nog een KNVvL examinator het brevet af te nemen, het hoeft namelijk niet op de eigen club, sterker nog, het hoeft niet eens op een officieel veld, kan het desnoods hier achter mijn huis doen.

    GJ
     
  15. Hans V

    Hans V

    Lid geworden:
    29 mei 2017
    Berichten:
    734
    Locatie:
    Amsterdam
    Ik wilde eerder van alles en nog wat gaan schrijven maar dat doe ik maar niet want zo heb ik jou nog nooit zien vliegen Wil, ook kan ik de omstandigheden zoals die gisteren waren niet beoordelen. Maar als ik het relativeer dan komt het over als dat jij niet echt ontspannen aan het vliegen was en de omstandigheden voor jouw gevoel niet ideaal waren.

    Deze vraag kwam bij mij ook op. Als B. zijn ervaringen en ook de oorzaak van de crash hetzelfde zijn als die van jou, laag staande zon en turbulentie, dan was het niet ideaal om het examen te vliegen omdat je verplicht een bepaald parcours en figuren moet vliegen en turbulentie en de zon is iets wat men juist zoveel mogelijk wil/moet vermijden. Turbulente is geen probleem zolang je maar snelheid hebt. Geen zicht op het model zoals een lage zon tijdens de landing is niet bepaald prettig, maar even door de zon tijdens downwind moet wel weer kunnen. :)
     
  16. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    11.965
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Niet om iemand af te zeiken maar ik heb jou zien vliegen en B.
    Ik heb je meteen al gezegd dat B. niet toe is aan brevet of zelfstandig vliegen.
    Ik heb jou ook wel rare dingen zien doen maar de laatste keren dat ik je heb zien vliegen ging het prima.
    Daarom heb ik je ook de WOT Trainer zelf in laten vliegen, ik zag geen rare dingen.
    Dat B. ging crashen had ik wel 100 euro om durven te verwedden.
    Men had hem dan ook niet brevet moeten laten vliegen, dit geeft namelijk geen vertrouwen.
    Turbulentie moet je kunnen beheersen en een laagstaande zon, dat snap ik nog steeds niet, de zon gaat rond 9 uur zakken, je hebt maar 10 minuten nodig om je brevet te halen.
    Dus dan denk ik dat er weer te lang op een stoeltje gezeten is en pas op het laatste moment gevlogen is.
    Discipline probleem.
    Dat zei ik al toen ik op de club was, als je les wilt dan meteen aan de slag en niet mijn tijd verspillen door gezellig te gaan zitten ouwehoeren, dat kan later wel op een terrasje.
    Dat was ook altijd het geval bij de ACK, om 7 uur sta je klaar met je kist, ben je dan niet klaar, dan geen les.
    Dus laten we zeggen dat je om 7:30 begint met je eerste vlucht brevet, dan heb je om 7:45 je brevet, geen last van laagstaande zon.
    En turbulentie, ik heb B. ook zijn vlucht zien verknallen door turbulentie en ik vloog daar op dezelfde plek en had zelfs geen tikkie turbulentie of wind.
    Denk dat het dan meer knuppelturbulentie is.
    Jij vloog daar even later ook met de WOT en dat vloog zo strak als een snaar.

    GJ
     
  17. hobbyist

    hobbyist Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Berichten:
    3.604
    Locatie:
    Noord Brabant
    De FLRCV, KNVvL en VLM erkennen elkaars brevetten.
    Die klanten binding gaat bij mij niet op.:)

    Het is een handig systeem waarmee binnen het verenigingsverband aangetoond kan worden, dat iemand op de hoogte is van de lokale spelregels.
    Of dat tie ze toe past is iets anders.
    En dat het kistje ten tijde van de proeve koersvast is geweest is mooi meegenomen.
    Ach, als het naderhand handelen ten nadele van de club is volgt als vanzelfsprekend na wat over een weer communicatie een royement, zo simpel kan het zijn.
     
  18. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    11.965
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Bij de VLM heb je als je een brevet hebt ook meteen een primaire verzekering.
    En het is ook nog eens goedkoper.
    Bij de KNVvL niet, ook al denken velen van wel.
    Bji de VLM moet je ook een theoretische test doen en krijg je als instructeur ook echt een instructeurs brevet.
    Je moet aantonen dat je kan vliegen en minimaal 2 jaar eravring hebben.
    In Nederland kan elke gek lesgeven, je bent automatisch instructeur en examinator.
    Vroeger was dat anders, ik ben nog echt door de club bij de KNVvL voorgedragen als instructeur en examinator.

    Het is wel degelijk een vorm van klantenbinding.
    Weet je wat er gebeurd als je je lidmaatschap opzegt?
    Brevet kwijt.
    Dus je wordt wel verplicht om lid te blijven.
    Zoiets als, je mag je rijbewijs houden als je lid blijft bij de ANWB en anders wordt het ongeldig verklaard.

    Het brevet zegt niet dat je kan vliegen, het zegt dat je ooit eens (hopelijk) het model veilig de lucht ingekregen hebt, wat figuurtjes gevlogen hebt en hem weer heelhuids aan de grond gezet hebt.
    Als je dan 15 jaar later kijkt hoe mensen dan vliegen dan zouden ze niet eens brevetwaardig zijn, in de praktijk gezien bij oudere leden.
    Maar tja, ze hebben een brevet en zolang ze niemand kwaad doen en hun contributie aan de club en de KNVvL betalen houden ze hun brevet.

    GJ
     
    N.P.S. vindt dit leuk.
  19. brutus

    brutus Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    22.518
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Kan alleen maar zeggen: he verdorie, jammer Wil!
     
  20. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    11.965
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Denk dat Wil nu al aan de Strohrum 80 hangt...
    Even verdriet wegdrinken.


    GJ
     
Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina