Damen multicat 3013, 1/50 scratch build

Dank je wel Marc,

Klopt word ook niet goedkoop, maar een scala art kraan kost meer dan 3 keer zoveel als wat ik gepland heb voor deze kranen,

6x cilinders a 70 euro
Kleppen blok 150
Pomp met tank 150
Plus wat klein spul
800 euro minimaal om 1 kraan werkend te krijgen
2e kraan word dan wat goedkoper omdat de pomp beide kranen aan kan.
Voor alsnog ga ik voor 1 werkende kraan en 1 dummy
Je bent hier mooi werk aan het verrichten en ik volg met belangstelling.
Toch een niet onbelangrijk vraagje want als ik bij de bouwers van kranen informeer naar prijzen zijn die alles behalve goedkoop.De cilinders zijn inderdaad niet zo duur, maar heb je al eens naar de prijs van je oliecompressor geinformeerd en de aansturing hiervan?
hoe dan ook , ik hoop dat ik het mis heb , nog veel bouw plezier verder.
 
Laatst bewerkt:
Het begin van de mast in pla gelijmd met seconden lijm .
20200819_173002.jpeg

Hier de cilinder van de giek op zijn plek, moest wat concessies doen met betrekking tot het origineel omdat de cilinder iets groter is op schaal.
20200819_174818.jpeg

De basis van de mast geklemd.
20200819_204534.jpeg

Begin gemaakt met de versteviging platen voor de giek
 
Gestrekt en geknikt kloppen nu , moest een kleine aanpassing doen waar de cilinders in de giek aan grijpen ten opzichte van de echte kraan omdat de deze cilinders iets langer zijn dan origineel
20200820_192646.jpeg
20200820_192744.jpeg

Giek bevestiging voor de cilinder zit nu 5mm verder weg op de giek van het scharnierpunt dan op schaal. Niemand die dat ziet.
En bijna 10 mm verder naar achter op de mast
 
Laatst bewerkt:
Zomaar een ingeving, zou je dat niet beter uit alu maken? Styreen gaat niet lang leven denk ik dan?
Dit is zeker geen commentaar hoor, eerder bezorgdheid, als ik zie wat een prachtig werk dit is zou het zonde zijn dat het materiaal de beperking wordt als het vervormd of zo. En alu is ook niet zo zwaar dus?
 
Zomaar een ingeving, zou je dat niet beter uit alu maken? Styreen gaat niet lang leven denk ik dan?
Dit is zeker geen commentaar hoor, eerder bezorgdheid, als ik zie wat een prachtig werk dit is zou het zonde zijn dat het materiaal de beperking wordt als het vervormd of zo. En alu is ook niet zo zwaar dus?
Hallo Jafa .
Dank jewel voor de bezorgdheid.
Maar Zie mijn post #77.
Deze pla kraan is om te kijken of de aangepaste maatvoering voor de plaatsing van de cilinders klopt en word dan een dummy kraan.
Als alle onderdelen kloppen. En daar waar nodig de onderdeel tekeningen zijn aangepast.
Ga ik de kraan uit messing maken. Aluminium zou ook kunnen. Maar messing soldeerd wat mooier.
 
Hey Tug, dan zeg ik niets meer, ik had maar schrik dat je zo veel mooi werk zou maken en dan tot de conclusie komt dat het niet sterk genoeg zou zijn.

Hey je werk ziet er fantastisch uit!

Mag ik je nog 1 tip geven, en het is echt waar ik heb het al vaak zelf ondervonden, je moet 2 kranen hebben he, zodra je ze in messing overzet, doe ze direct alle 2, messing plaat gaat je niet armer maken. Maar om naderhand de kraan weer te maken is veel moeilijker dan gewoon even snel 2 "serie" werkjes te doen, ik heb dat ook met mijn kranen al gezien, nu maak ik de onderdelen altijd in 2 a 3 stuks het deeltje extra tijd nu is nog geen 10% van de tijd die je nodig gaat hebben om een 2de aleen te bouwen. Zomaar een tip he, ik geniet van je werk het ziet er prachtig uit, ik ben benieuwd hoe je de uitschuif elementen gaat aandrijven, dat was voor mij het moeilijkste van de kranen.

Oh ja om de schaal te kunnen respecteren kan je de pistons misschien omdraaien zodat de buizen dan aan de binnenkant zitten, want die ventielen ga je moeilijk kleiner krijgen vrees ik. Dan kan je dummy leidingen op de cilinders plaatsen... (zomaar een idee he)

Bouw ze, prachtig werk!!!!
 
Dank je wel Jan,
Id, als ik uit messing ga bouwen dan meteen 2 keer,
Dan kan de pla kraan als deklast mee,
De telescoop delen worden straks ook hydraulisch net als in het echt.
Helaas geen dunnere cilinder hiervoor verkrijgbaar.
Ik was al aan het kijken of ik ze kan omdraaien. Eerst een stukje slang erop zetten of deze niet gaat knikken. En dan bepalen of ik ze ga omdraaien
Hey Tug, dan zeg ik niets meer, ik had maar schrik dat je zo veel mooi werk zou maken en dan tot de conclusie komt dat het niet sterk genoeg zou zijn.

Hey je werk ziet er fantastisch uit!

Mag ik je nog 1 tip geven, en het is echt waar ik heb het al vaak zelf ondervonden, je moet 2 kranen hebben he, zodra je ze in messing overzet, doe ze direct alle 2, messing plaat gaat je niet armer maken. Maar om naderhand de kraan weer te maken is veel moeilijker dan gewoon even snel 2 "serie" werkjes te doen, ik heb dat ook met mijn kranen al gezien, nu maak ik de onderdelen altijd in 2 a 3 stuks het deeltje extra tijd nu is nog geen 10% van de tijd die je nodig gaat hebben om een 2de aleen te bouwen. Zomaar een tip he, ik geniet van je werk het ziet er prachtig uit, ik ben benieuwd hoe je de uitschuif elementen gaat aandrijven, dat was voor mij het moeilijkste van de kranen.

Oh ja om de schaal te kunnen respecteren kan je de pistons misschien omdraaien zodat de buizen dan aan de binnenkant zitten, want die ventielen ga je moeilijk kleiner krijgen vrees ik. Dan kan je dummy leidingen op de cilinders plaatsen... (zomaar een idee he)

Bouw ze, prachtig werk!!!!
20200822_120027.jpeg
inmiddels na een ochtendje stoeien. In zijkant van de mast voet klaar.
20200822_121022.jpeg
de andere kant ligt in onderdelen al klaar.
 
Laatst bewerkt:
En daarom maak ik de kraan dus eerst uit PLA
20200823_193317.jpeg
begin van de rechterkant
20200823_201455.jpeg
links en rechts naast elkaar. Ik moest helaas werken vandaag maar onderweg vroeg ik mij af waarom de rechter (links op de kraan er niet zo uitzag als het origineel.
20200823_202123.jpeg
links lijnt niet op met de giek.. dat vond ik dus raar gister
20200823_201511.jpeg
links en rechts vanonder af gezien
20200823_202139.jpeg
rechts klopt wel.
Nu dus links aanpassen .
Volgende stap in 1 keer goed uit messing
 
1/50 is wel klein om zoiets te bouwen.
Ik dacht eventueel aan een omgebouwde boeg schroef, maar geen idee hoe je het geheel waterdicht moet krijgen.
 
veth jet.jpg


Als je handig bent met een 3D printer zou je een heel eind kunnen komen met de bijzondere in/uitlaat van de waterstroom met impeller erin. Motor er bovenop verticaal dus, en het hele ding zo hoog maken dat ie boven de waterlijn blijft? Al zou een waterdichte ring eigenlijk wel de bedoeling zijn natuurlijk. glijlager van een boottrailer?

beter kijken met klaas z'n link er bij: je hoeft eigenlijk alleen het rooster te laten draaien. En dan kan de rode pot dicht in de romp, heb je alleen de schroefas en stuuras om af te dichten, dat is niet nieuw.
 
Neem eens contact op met "Carène" die kan je zeker hiermee helpen, wie weet heeft hij al niet zoiets in zijn palmares. Hij doolt hier soms ook wel rond.
 
Laatst bewerkt:
1/50 is wel klein om zoiets te bouwen.
dank je wel Marc voor je reply,
Ik dacht eventueel aan een omgebouwde boeg schroef, maar geen idee hoe je het geheel waterdicht moet krijgen.

ik kan natuurlijk voor 2 ronde gaten gaten gaan in de bodem inplaats van 1 niemand die dat ziet als de multicat op de kant staat, en dan heb ik ook een bow thruster links rechts maar geen vooruit achteruit
 
Bekijk bijlage 389841

Als je handig bent met een 3D printer zou je een heel eind kunnen komen met de bijzondere in/uitlaat van de waterstroom met impeller erin. Motor er bovenop verticaal dus, en het hele ding zo hoog maken dat ie boven de waterlijn blijft? Al zou een waterdichte ring eigenlijk wel de bedoeling zijn natuurlijk. glijlager van een boottrailer?

beter kijken met klaas z'n link er bij: je hoeft eigenlijk alleen het rooster te laten draaien. En dan kan de rode pot dicht in de romp, heb je alleen de schroefas en stuuras om af te dichten, dat is niet nieuw.
goedeavond pentip
helaas zelf geen 3d printer, word al wel handiger in het 3d tekenen .
 
Ja Tug, soms zie je wel eens iets, maar dan is de vraag later waar ook maar weer. Kijk maar wat jou het beste past. Gr. Klaas.
 
Back
Top