De perikelen van WdeW;

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ik kan lesgeven in alle vier de modes... (heb twee leerlingzenders, eentje voor 1 en 3, en eentje voor 2 en 4. Beide kunnen met lange of korte knuppels, en naar keuze in een pult of als handzender).

En die Charter is weliswaar heel erg "simpel", maar juist omdat het ding zo weinig vermogen heeft, moet je hem heel erg bewust vliegen...
Met name de start heeft vrij weinig over, dus je MOET dat goed doen....
Het ding kan uit vlakke vlucht nét een looping trekken, dus ook dat moet je héél bewust doen: kist positioneren, gas er op, klimvlucht onderdrukken, snelheid opbouwen, en dan inschatten wanneer hij hard genoeg gaat.
Een rol lukt prima, ALS je bovenstaand goed uitvoert, rugvlucht lukt ook prima, maar alweer, als je goed oplet en "bewust" vliegt.

En dat is juist het "tussen de oren werk", want het knuppelen is het niet.

Ik vind het JUIST vanwege dat geringe vermogen een veel betere "leerkist" dan wanneer er "lekker veel" vermogen in zou staan.

Opschepper :D in alle vier de modi. Dat kan ik niet eens.
 
"Het ding kan uit vlakke vlucht nét een looping trekken, dus ook dat moet je héél bewust doen: kist positioneren, gas er op, klimvlucht onderdrukken, snelheid opbouwen, en dan inschatten wanneer hij hard genoeg gaat."

Het is helemaal niet de bedoeling dat je direct vanuit een vlakke acht 2 loopings maakt.
Maar de oudere motorkistjes moest je inderdaad voorbereiden dat je een looping ging maken.
Ik heb nog steeds de neiging om ook bij een electrokist even down te drukken voordat ik de looping inga.
Dat heb ik Wil ook een beetje geleerd.

Verder doet mijn instructeur meer dan zijn uiterste best en heeft al veel mensen leren vliegen. Hij komt zelfs speciaal voor mij op en neer gereden.
Het zou zo maar kunnen dat GJ een betere leraar is, maar die woont in Hoenoeloenoe :D en komt niet 2x per week hier heen.

Niet rot bedoeld tegenover je instructeur maar als je al 1,5 les hebt, of langer, het een kist of 6 gekost heeft en dan nog steeds val je uit de lucht of heb je je brevet niet, dan is er iets niet goed.
En wat ik al eerder noemde, als ik dan een middagje kom en daarna zijn in ieder geval 2 problemen opgelost, dan zet mij dat toch te denken, dan ligt het niet aan jou, tenminste.. niet helemaal.
De angst moet je gewoon kwijt zien te raken, een iest scheef stabilo zoals zaterdag is gewoon te repareren en zondag vloog ie weer.
Kan gebeuren.
Ik heb op een dag wel eens 2 kisten verspeeld maar ik stond met de derde net zo relaxt te vliegen als dat ik anders zou doen.
Als je gespannen bent moet je niet gaan vliegen.
Op wedstrijden stond ik ook altijd gewoon relaxt te sturen, ook op demo's met 1500 man publiek, geen stress, dat werkt alleen maar tegen je.
Neem mijn tip maar eens aan, ga eens lessen met een andere instructeur, met deze kom je niet verder, ook al is ie misschien prima voor andere mensen.
Ik wil best heen en weer rijden maar het probleem is dat ik een andere mode stuur, dus ik kan niks overnemen.
Of we moeten de WOT in de Frsky zenders zetten, dan kan het wel.

GJ
 
Het is helemaal niet de bedoeling dat je direct vanuit een vlakke acht 2 loopings maakt.
Nee, maar dat was mijn punt ook niet... Het punt is, dat een kist met weinig vermogen, je DWINGT om bewust te vliegen, vooruit te denken en met beleid te sturen, want je kunt je niet op blind geweld uit een "situatie" redden.

Daarnaast doet hij alles wat een "theoretisch" vliegtuig doet: Klimmen en dalen stuur je met het gas, vliegen doe je op de vleugel in plaats van op vermogen, en overtrekken is overtrekken. Wel heel vriendelijk (zoals het een charter betaamt) maar toch....

Ik heb er meerdere mensen mee leren vliegen, en mijn favoriete lesmethode is zoiets als tijdens het oefenen van overhootjes, als de leerling nog een klein beetje trillerig is van het feit dat hij op 2 meter hoogte zit (dus overduidelijk NIET pas na 100 overshoots, maar gelijk al na de 5e of zo) boven de baandrempel zeggen "gas dicht en zet hem maar neer"...

Niet alleen weet je dan heel snel wat voor vlees je qua vliegen in de kuip hebt, het geeft de leerling die (hopelijk) prettige adrenaline kick waardoor hij vliegen leuk blijft vinden, en daarnaast het gevoel iets gepresteerd te hebben. Goed voor het zelfvertrouwen.

Uiteraard heb je, vóórdat je dat doet, al een aantal keer terloops gewoon wat dingen doorgesproken over hoe je landt en dergelijke, en ik maak er een gewoonte van om ook dingen voor te vliegen, twee maal: eenmaal dat hij naar de kist kijkt, en een maal dat hij naar mijn sticks kijkt.
Maar dat moet je wel zodanig doen allemaal, dat die eerste landing een verrassing blijft...

Anders gaan ze zich alleen maar zenuwachtig lopen maken, als je van te voren zegt "Deze vlucht is het de bedoeling dat je zelf gaat landen"...
 
Nee, maar dat was mijn punt ook niet... Het punt is, dat een kist met weinig vermogen, je DWINGT om bewust te vliegen, vooruit te denken en met beleid te sturen, want je kunt je niet op blind geweld uit een "situatie" redden.

Daarnaast doet hij alles wat een "theoretisch" vliegtuig doet: Klimmen en dalen stuur je met het gas, vliegen doe je op de vleugel in plaats van op vermogen, en overtrekken is overtrekken. Wel heel vriendelijk (zoals het een charter betaamt) maar toch....

Ik heb er meerdere mensen mee leren vliegen, en mijn favoriete lesmethode is zoiets als tijdens het oefenen van overhootjes, als de leerling nog een klein beetje trillerig is van het feit dat hij op 2 meter hoogte zit (dus overduidelijk NIET pas na 100 overshoots, maar gelijk al na de 5e of zo) boven de baandrempel zeggen "gas dicht en zet hem maar neer"...

Niet alleen weet je dan heel snel wat voor vlees je qua vliegen in de kuip hebt, het geeft de leerling die (hopelijk) prettige adrenaline kick waardoor hij vliegen leuk blijft vinden, en daarnaast het gevoel iets gepresteerd te hebben. Goed voor het zelfvertrouwen.

Uiteraard heb je, vóórdat je dat doet, al een aantal keer terloops gewoon wat dingen doorgesproken over hoe je landt en dergelijke, en ik maak er een gewoonte van om ook dingen voor te vliegen, twee maal: eenmaal dat hij naar de kist kijkt, en een maal dat hij naar mijn sticks kijkt.
Maar dat moet je wel zodanig doen allemaal, dat die eerste landing een verrassing blijft...

Anders gaan ze zich alleen maar zenuwachtig lopen maken, als je van te voren zegt "Deze vlucht is het de bedoeling dat je zelf gaat landen"...

Precies zo als ik het ook altijd doe, alleen "vergeet" ik altijd te zeggen, "zet hem maar neer" , komt ie vanzelf wel achter dat ie geland is..... (wel uiteraard binnen praten, tikkie up, beetje rechts enz)
 
komt ie vanzelf wel achter dat ie geland is..... (wel uiteraard binnen praten, tikkie up, beetje rechts enz)
Nee, ik laat de leerling een paar overshootjes doen, en (uiteraard geheel volgens mijn eigen inschatting) als ik denk dat het wel goed gaat, dan praat ik hem niet binnen, dan zeg ik "geef dit keer maar geen gas" of iets van dien aard. Gewoon, totale verrassing, heeft ie ongeveer 5 seconden om zich er op in te stellen, en die 5 sec geeft mij voldoende tijd om eventueel af te kunnen breken als het toch niet gaat... :D
 
Berry een andere leerling van de instructeur heeft vandaag zijn brevet gevlogen.:thumbsup:
Naar mijn mening is het probleem niet de instructeur en ook niet direct de vliegkunsten van Wil.
Het is meer wat GJ al aangaf Wil schiet op slot als het fout gaat en Wil wil te veel in een keer.
 
Hoe kun je op slot schieten voorkomen?
Dat is dus meer de vraag!

1 Het brevetvliegen twee weken geleden was een regelrechte ramp: crash
2 Bij GJ stond ik verkeerd opgesteld: crash
3 Deze week dacht de instructeur dat ik het einde van het veld kon halen, toen ik daar bijna was hij nog niet aan de grond, ik gaf in paniek vol up: crash

Op dit moment ben ik niet erg gemotiveerd om weer te gaan vliegen, laat staan een brevet te gaan halen. Gek heh?
Natuurlijk doe ik alles zelf verkeerd. Wat ben ik toch dom, heel erg dom.
 
Zulke dipjes hebben we allemaal wel eens, Wil...
Met vliegtuigen ging het mij toevallig makkelijk af, maar daardoor dacht ik dat ik met helicopters "ook wel eens effetjes dat varkentje zou wassen"...

Nou... niet dus, dat is een gebed van drie jaar geweest...
En iedereen op de club (internet bestond nog niet) kon me vertellen wat ik verkeerd deed, maar niemand kon zelf helivliegen (was in begin jaren '80 nog best wel zeldzaam, eigenlijk).

Dus geloof me, ik weet hoe je je voelt, en ik kan alleen maar zeggen: vooral doorgaan...

En mijn aanbod om te lessen staat nog steeds...
 
1 Het brevetvliegen twee weken geleden was een regelrechte ramp: crash
2 Bij GJ stond ik verkeerd opgesteld: crash
3 Deze week dacht de instructeur dat ik het einde van het veld kon halen, toen ik daar bijna was hij nog niet aan de grond, ik gaf in paniek vol up: crash

Op dit moment ben ik niet erg gemotiveerd om weer te gaan vliegen, laat staan een brevet te gaan halen. Gek heh?
Natuurlijk doe ik alles zelf verkeerd. Wat ben ik toch dom, heel erg dom.
Dat is niet het antwoord, en bovendien onjuist! Je bent waarschijnlijk geen natuurtalent om te vliegen, maar dom?.......nieta ervan! De slachtofferrol moet je jezelf niet aanmeten!

De bedoeling van mijn vraag is: zodra je weet hoe dat je op slot schieten kan voorkomen, dan weet je ook dat je vanaf dan lekker ontspannen kunt vliegen........ dat is ook de bedoeling!
 
Zulke dipjes hebben we allemaal wel eens, Wil...
Met vliegtuigen ging het mij toevallig makkelijk af, maar daardoor dacht ik dat ik met helicopters "ook wel eens effetjes dat varkentje zou wassen"...

Nou... niet dus, dat is een gebed van drie jaar geweest...
En iedereen op de club (internet bestond nog niet) kon me vertellen wat ik verkeerd deed, maar niemand kon zelf helivliegen (was in begin jaren '80 nog best wel zeldzaam, eigenlijk).

Dus geloof me, ik weet hoe je je voelt, en ik kan alleen maar zeggen: vooral doorgaan...

En mijn aanbod om te lessen staat nog steeds...

Ja, ik weet het. Ik heb af en toe van die emotionele momenten, dan moet dat er uit. Gisteren rakelde ik de hele boel weer op.
Mijn vriend was geslaagd en dan zie ik mijn crashes voorbij komen. Met de Mentor heb ik een paar jaar zonder schade gevlogen.
Sinds het mislukte examen gaat het voor geen meter. Met de FunCub kon ik het programma vliegen. Maar nu ...........

Mooi aanbod van je om mij te helpen. Maar bij de Hawks vlieg ik al met twee instructeurs en ik ga af en toe naar GJ.
Ik wil het niet ingewikkelder maken dan het al is. Nogmaals bedankt voor het aanbod. Ik hoop je in de toekomst nog eens te ontmoeten.
 
Dat is niet het antwoord, en bovendien onjuist! Je bent waarschijnlijk geen natuurtalent om te vliegen, maar dom?.......nieta ervan! De slachtofferrol moet je jezelf niet aanmeten!

De bedoeling van mijn vraag is: zodra je weet hoe dat je op slot schieten kan voorkomen, dan weet je ook dat je vanaf dan lekker ontspannen kunt vliegen........ dat is ook de bedoeling!

Arnold, ik heb bij Brutus al deels gereageerd.
Als ik mijn vliegkoffer open doe, zie ik aan de binnenkant een groot vel. Daar staat op;
HET GAS NIET ZOMAAR DICHTZETTEN
Dat doe ik nl. als er iets mis gaat. Het is een verkeerd soort automatisme. Een soort schrik reactie.
Terwijl ik weet, dat de roeren dan nauwelijks meer reageren. Een belangrijk aandachtspunt.
 
Ik blijf erbij... andere instructeur...
Geef jezelf niet de schuld.
Deze instructeur heeft je nooit de basis geleerd, je gaat naar een andere club en je houdt dezelfde instructeur, waarom dan naar een andere club.
De bedoeling is dat je de basis leert, die weet je nu nog steeds niet.
Waardoor vliegt een model, is je dat ooit uitgelegd?
Nee.
Waarom stort ie neer als je het gas dichtdoet?
Dat is ook basiskennis.
En die heb je niet.
1,5 a 2 jaar aan het lessen, een kist of 7-8.. wanneer ga je zien dat de instructeur niet OK is?
Berry heeft zijn brevet gehaald, ja en, kan die nu ineens wel vliegen?
Hij heeft gewoon geluk gehad dat ze brevet afgenomen hebben zoals ik voorgesteld had, stiekem, niet aangekondigd, en dat hij een keer netjes vloog.
Kan hij vliegen?
Nee, hij kan een model in de lucht houden en weer aan de grond zetten.
Ik vond hem nog niet brevetwaardig.

GJ
 
Laatst bewerkt:
Ik blijf erbij... andere instructeur...
Geef jezelf niet de schuld.
Deze instructeur heeft je nooit de basis geleerd, je gaat naar een andere club en je houdt dezelfde instructeur, waarom dan naar een andere club.
De bedoeling is dat je de basis leert, die weet je nu nog steeds niet.
Waardoor vliegt een model, is je dat ooit uitgelegd?
Nee.
Waarom stort ie neer als je het gas dichtdoet?
Dat is ook basiskennis.
En die heb je niet.
1,5 a 2 jaar aan het lessen, een kist of 7-8.. wanneer ga je zien dat de instructeur niet OK is?
Berry heeft zijn brevet gehaald, ja en, kan die nu ineens wel vliegen?
Hij heeft gewoon geluk gehad dat ze brevet afgenomen hebben zoals ik voorgesteld had, stiekem, niet aangekondigd, en dat hij een keer netjes vloog.
Kan hij vliegen?
Nee, hij kan een model in de lucht houden en weer aan de grond zetten.

GJ

Ik ben 1 juli van dit jaar begonnen met lessen voor het brevet. Club Maasdriel(daarvoor) kende geen brevet.
Daarvoor lange tijd solo gevlogen en geen schade gehad.
De basis dingen die jij noemt ken ik. Het toepassen op het moment van, is lastig.

Misschien krijg ik ook wel onverwacht een brevet bij 20 graden celcius, zonnetje in de rug en windkracht nul?
En anders maar niet. Ik vind het wel best. Ik heb nog maar weinig zin in al dat gestress. Ik ben bijna 65.
 
Een advies, en is al gezegd, volhouden en uren maken. Dan komt het, let op mijn woorden.
Berry kan heus wel vliegen GJ. Hij heeft gisteren ook flink geoefend en zag er iedere keer gedegen uit. Dat is de basis en dat is brevet waardig.
Goed, kun je dan ineens (alles) vliegen? Nee, het is een basis. Er zullen ook hier uren op de teller moeten.
 
Ik ben 1 juli van dit jaar begonnen met lessen voor het brevet. Club Maasdriel(daarvoor) kende geen brevet.
Daarvoor lange tijd solo gevlogen en geen schade gehad.
De basis dingen die jij noemt ken ik. Het toepassen op het moment van, is lastig.

Misschien krijg ik ook wel onverwacht een brevet bij 20 graden celcius, zonnetje in de rug en windkracht nul?
En anders maar niet. Ik vind het wel best. Ik heb nog maar weinig zin in al dat gestress. Ik ben bijna 65.
De druk om je brevet te halen neemt mijns inziens ongezonde vormen aan. Neem wat brevet betreft even rust zou ik zeggen. Wel blijven vliegen onder begeleiding, stel het even uit tot het weer beter voelt. Het gaat om de ontspanning in een hobby. Niet om stress!
 
Ik heb Berry nu een paar keer zien vliegen en bij mijn oude clubje en volgens mijn normen is ie niet brevetwaardig.
En een andere ex leerling van die instructeur vind ik ook niet geweldig vliegen en mijn normen liggen echt niet zo hoog.
Allemaal hele aardige mensen hoor maar ik zou ze niet een model van mij in hun handen douwen.
En wat betreft volhouden, me dunkt.. ik heb leden zien vertrekken omdat ze na een seizoen hun brevet niet hadden omdat wij vonden dat ze nog niet zelfstandig konden vliegen, Wil is wel een echte volhouder maar 2 jaar?
Ik vind het helemaal niet zo gek om een andere instructeur aan te stellen, is ook niet passeren van een persoon maar gewoon kijken of iemand anders wel verder komt met die leerling.
En Wil, ergens alleen op een veld solo vliegen is makkelijker, dan blijf je binnen je grenzen, wildvliegers denken ook altijd dat ze geweldig kunnen vliegen tot ze voor zich en bepaalde figuren moeten vliegen.
Eigenlijk kan je dat in Maasdriel gewoon wildvliegen noemen, ook daar had je deze instructeur en daarmee heb je eindeloos circuitjes gevlogen, verder niet veel bijgeleerd.

En Arnold, ik zeg al de hele tijd, een brevet is onzin, het wil niet zeggen dat je kan vliegen maar dat je ooit eens een trucje kon op de juiste plek en tijd.
Ik vroeg op de club hier in Duitsland hoe ze lesten, dat gaat een beetje zoals hier maar dan moeten ze ook nog kunnen rollen en rugvlucht vliegen.
Toen ik het over brevet had vroeg hij, is er dan een bureau dat het afneemt?
Nee, gewoon clubleden.
Toen moest ie lachen, dus als het niveau van de club laag is dan heb je je brevet makkelijker, dus heeft het geen waarde.. inderdaad!

Ik zou bij Wil gewoon het hele brevetgedoe aan de kant gooien, lekker gaan vliegen en wel je figuurtjes oefenen maar ook rollen, rugvlucht, dat je een completere piloot wordt.
Zo leer je vliegen, niet domme achtjes, doorstartjes en zo maken.
Als Gerben de Avionik bij je op komt halen vraag hem even of hij je een lesje kan geven.
Gerben is lekker bot en zal exact zeggen wat hij ervan vind, doe daar je voordeel mee.

GJ
 
Wil is wel een echte volhouder maar 2 jaar?
GJ

Volgens mij wat langer.


Schermafbeelding 2020-09-03 om 10.35.04.png
 
Ik heb geen brevet, mis er ook niets aan. Wel vind ik dat we ervan uit moeten gaan dat iedereen wel z'n best doet. Jij (Gert Jan) drukt je weleens stellig uit, dat kan zeer doen bij mensen, dat moeten we zien te voorkomen. Opbouwende kritiek is altijd welkom natuurlijk......[emoji1]

Overigens het ik er respect voor dat Wil zolang doorzet! Hij heeft een doorzettingsvermogen waar menigeen een puntje aan kan zuigen.......[emoji106][emoji108][emoji123]
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Back
Top