Waar te koop pure nitromethaan

Beste hobby mensen,
Ik heb secondenlijm gemorst en haalde dit altijd weg met nitromethaan.
Maar dit is op, waar is het te koop?
Of hebben jullie nog andere tips om de secondenlijm mee weg te halen?

Alvast heel erg bedankt.

Groetjes,
Piet Quartel
 
Pure nitromethaan mag niet meer aan de normale consument verkocht worden. Gezien het in de schoonmaak, lassen en de chemie wordt gebruikt kan je het bij dergelijke groothandels wel bestellen mits je iets van een KvK nummer hebt.
 
Je kunt pure acceton gebruiken om die lijm weg te krijgen. Ofwel, nagellakremover. Succes !
 
Ik heb secondenlijm gemorst en haalde dit altijd weg met nitromethaan.
Maar dit is op, waar is het te koop?
Als dit puur genoeg is.
nitroverdunnung.jpg

In de betere modelbouwzaak.
 
In Duitsland is Nitro gewoon thinner of aceton, heeft niets met nitromethaan te maken.
Dus die Aeronaut is gewoon iets van aceton of thinner.
Ik heb laatst nog gewoon pure nitromethaan van Modeltechnics zien staan bij W&W.
En in diverse modelbouwwinkels is het nog gewoon te koop.
Denk dat als je Hobbyin belt hij het ook gewoon kan leveren.

GJ
 
Vreemd, want het is hier gewoon volop te koop, 99% puur.
iets van 25 euro voor een liter (1,3 Kilo).

GJ
 
Nederland is het land van de regeltjes en de betutteling.
Ik had 50 jaar geleden niet gedacht dat het ooit zover zou komen, maar inmiddels durf ik te stellen: "Gelukkig wel, ja".
Als ik zie wat de gemiddelde burger van nu allemaal niet kan of niet begrijpt, ben ik heel blij dat die van alles niet mogen.
Daar neem ik het voor mij uit voortvloeiende ongemak dan wel voor lief.
 
Al jaren geleden met zo'n anti terroristen organisatie (nctv) rond de tafel gezeten, Nitromethaan was een gewild goedje bij bommenmakers en wilde daarom losse verkoop aan de gewone burger uitbannen. Winkeliers mogen het naar mijn weten wel verkopen maar alleen als daar tegenover een controle ID bewijs en een registratie gedaan wordt, hetgeen automatisch gebeurd als je als bedrijf een aankoop doet.

Natuurlijk zullen winkels nog restpartijen over hebben of de huidige regels niet kennen....

Vanuit de EFRA weet ik ook dat ze vanuit de EU modelbouwbrandstoffen met niet meer dan 16% nitro willen toestaan om een mogelijke filtering van Nitromethaan niet interessant te houden. Wij bij de brandstof onroad zijn binnen de EU al geheel over op 16%
 
Heul wat spijkerbroeken verpest...
haha... maar als het ‘nitro’ puur natuur en onversneden in DE verkocht mag worden... daar maar eens shoppen...
Gr Bas
 
Nederland is het land van de regeltjes en de betutteling.
Ik weet niet beter dan de verkoop van Nitro in europees verband aan banden gelegd is, naar aanleiding van een bomaanslag in Spanje een jaar of 10, 15 geleden.
Maar iedere lidstaat mag die regels zelf min of meer interpreteren, dus best mogelijk dat het in Duitsland nog wel in kleine hoeveelheden puur verkocht mag worden.
 
Ik dacht dat ook dat EU "betüttelt" was... Roelof beschreef het...

Heb ooit zo een potje gekocht van ZAP... maar daar zat amper kruidige dampf in...
Vooral veel kleurstof... zeker geen ACME-zeep...
Ze zeggen dat CA slecht tegen water kan... hebben mijn spijkerbroeken anders bewezen...
Zelfs op 90º wordt het niet gekraakt... en met stoomstrijkijzer op de CA-flats... neuhhh...
Gaten vallen wel in de broek... niet waar de CA zit... Hummmm...
 
Het word dus per land bepaald of het wel of niet verkocht mag worden.
100% nitro (wat niet bestaat) mag gewoon verkocht worden als dat door het land is vrijgesteld.
A Member State may maintain or establish a licensing regime allowing certain restricted explosives precursors to be made available to, or to be introduced, possessed or used by members of the general public at concentrations not higher than the corresponding upper limit values set out in column 3 of the table in Annex I.

Als het in NL niet meer verkocht mag worden dan mag er ook geen brandstof met meer dan 16% nitro verkocht worden, Cox motortjes kan je dan dus niet meer gebruiken.

Ik zou niet weten wat je met nitromethaan moet als terrorist, dan zou ik eerder proberen aan nitroglycerine te komen, of zelf maken.
En anders gewoon met kunstmest, is ook een stuk goedkoper.
W&W net over de grens heeft het gewoon staan.
En dat is niet de enige winkel, eerste zoekopdracht op Google
https://www.sunshine-modellbau.de/kraftstoffe_oel/kraftstoffe/nitromethan-99-_-_5-ltr

GJ
 
Het word dus per land bepaald of het wel of niet verkocht mag worden.
Dat zei ik...
Als het in NL niet meer verkocht mag worden dan mag er ook geen brandstof met meer dan 16% nitro verkocht worden, Cox motortjes kan je dan dus niet meer gebruiken.
Bij mijn weten mag het in NL in concentraties van max 60% (verdunning: Methanol) opgeslagen danwel verkocht worden aan industrie, en in brandstoffen tot max 30%
dus ik zou niet weten waarom je geen Coxjes zou kunnen gebruiken, die overigens meer dan uitstekend op 16% Nitro draaien...
Ik zou niet weten wat je met nitromethaan moet als terrorist,
Nou... vraag dat maar aan de gemiddelde terrorist... In Spanje wisten ze blijkbaar prima hoe dat moest.

Van Wiki:
Explosief[bewerken | brontekst bewerken]
Nitromethaan stond tot het begin van de jaren '50 van de 20e eeuw niet bekend als sterk explosief. In die periode explodeerde een tankwagon in een trein. Na veel testen werd duidelijk dat nitromethaan zelfs een sterker explosief was dan TNT, hoewel TNT een hogere VOD (velocity of detonation) en brisantie (effectiviteit tegen harde doelen) heeft. Beide explosieven zijn relatief zuurstof-arm en extra explosief vermogen wordt verkregen door het toevoegen van een oxidator, bijvoorbeeld ammoniumnitraat. Een bekend voorbeeld waarbij dit explosief gebruikt werd is de aanslag op het Alfred P. Murrah Federal Building in Oklahoma City. Zuivere nitromethaan is een sterk explosief met een VOD van ongeveer 6200 m/s, al kunnen remmers gebruikt worden om de risico's in te perken. De genoemde trein-explosie was waarschijnlijk te wijten aan een adiabatische compressie, iets waar veel vloeibare explosieven gevoelig voor zijn. Dit gebeurt als kleine ingesloten luchtbelletjes snel samengedrukt worden waarbij de temperatuur snel stijgt. Nitromethaan kan gesensibiliseerd worden door een base toe te voegen.

PLX is het meest gebruikte vloeibare explosief. Hierin wordt nitromethaan gebruikt met ethyleendiamine als sensitizer. Andere amines die hiervoor gebruikt worden zijn tri-ethyleentetramine en ethanolamine.

Nitromethaan kan ook worden toegevoegd aan ammoniumnitraat, dat dan als oxidator optreedt. Het ontstane mengsel staat bekend als ANNM. Als explosief is dit krachtiger dan ANFO. Voor een goede verbranding zou een mengsel van 67% ammoniumnitraat en 33% nitromethaan gebruikt moeten worden. Omdat het product in deze mengverhouding slecht hanteerbaar is wordt vaak een verhouding van 75% ammoniumnitraat en 25% nitromethaan gebruikt.
En anders gewoon met kunstmest, is ook een stuk goedkoper.
Heu... zoals je boven kunt lezen, gaat Nitromethaan met kunstmest stukken beter van BOEM dan olie met kunstmest... Maar Nitromethaan zo, zonder ook maar iets er bij, knalt al harder dan TNT...
 
Vreemd, ik heb ooit eens op Schiphol gewerkt, voor high risk flights en daar werd in de opleidinging elke bom behandeld, ook deze.
Daar is nooit gesproken over nitromethaan maar wel over kunstmest met ammoniumnitraat.
En er zijn nog veel meer combi's die hard knallen.
Nitromethaan stond ook niet op de lijst van stoffen die we moesten leren en controleren omdat ze gevaarlijk waren.
Een scanner haalt dat er ook niet uit, wel oude kaas met titanium schroeven, dat lijkt voor de scanner op explosief met ontsteker.
Dus tja.. is het waar wat op Wiki staat?
Die Israelies waar ik les van gekregen heb waren ook niet helemaal gek, die waren echt stukken verder dan de NL's of de Ami's.

GJ
 
Laatst bewerkt:
Nitromethaan is heel lang als relatief ongevaarlijke vloeistof gezien, prachtig oplosmiddel en een leuke boost in je tank, maar verder, ach...

Tot er ergens in Amerika iemand de vul-afsluiter van een tank-treinwagon te vlug dichtzette en de boel spontaan ontplofte.... En dat was een ERG harde klap.
Heeft heel lang geduurd voordat men precies begreep hoe dat nou toch kon. Men snapte aanvankelijk niet eens waarom die klap zo heftig was, laat staan dat dat "onschuldige spul" "uberhaupt kon ontploffen.

Sindsdien zijn Nitromethaan en Nitroglycerine naar mijn beste weten de enige twee vloeistoffen die absoluut niet per tankschip, tank truck, tankwagon of dergelijke vervoerd mag worden, onder geen enkele omstandigheid of voorwaarde. En dat mag je van me aannemen, chemietransport is mijn werk...
En dat zegt best wel wat, want stoffen als LPG en LNG, Propyleenoxide of Styreen, MDI, TDI (PO is een instabiele oxidator, Styreen, MDI en TDI zijn stoffen die spontaan exotherm kunnen gaan polymeriseren) mogen wel gewoon in bulk vervoerd worden, soms met aanvullende technische eisen aan het schip of de tank waar het in zit, maar toch...

Overigens:
kunstmest met ammoniumnitraat.
AmoniumNitraat IS kunstmest...
 
Sindsdien zijn Nitromethaan en Nitroglycerine naar mijn beste weten de enige twee vloeistoffen die absoluut niet per tankschip, tank truck, tankwagon of dergelijke vervoerd mag worden, onder geen enkele omstandigheid of voorwaarde. En dat mag je van me aannemen, chemietransport is mijn werk...
Dat kan dan wel mooi je werk zijn, ik ben meer van de details.
Het mag wel degelijk getransporteerd worden en met het vliegtuig, maar niet in bulk.

ff klikken veiligheidsinformatieblad, op pagina 10 staat wat over het transport.
Het document zal hier en daar qua fabrikant iet wat verschillen.
 
Back
Top