Nieuwe EU-regels modelvliegen per 1 januari 2021 gevolgen voor lijnbesturing?

Discussie in 'Lijnbesturing' gestart door CL carrier, 3 dec 2020.

  1. CL carrier

    CL carrier In Memoriam

    Lid geworden:
    5 jun 2014
    Berichten:
    254
    Van mijn cluppie MVA, nog bedankt voor je moeite Ben, vernomen dat voor het in de hand houden van de door de overheid te verwachten drone overlast, er EU-wijde regels gaan gelden, inclusief registratie, certificaten en examens.
    Alle informatie waar ik toegang toe heb doorgenomen, ik kan dus niets vinden over lijnbesturing.
    Maar ik kan er volgens mij wel last hebben, bijvoorbeeld met verzekeringen en aansprakelijkheid of het moeten doen van een examen.
    Is het iemand van jullie bekend wat dit allemaal inhoudt voor lijnbesturing en of "onze" belangen behartigd worden?
    Want nu worden we nog geen eens aan het lijntje gehouden, we bestaan niet voor de regelbedenkers, toch?
    Of vallen we buiten alles omdat wij een een soort van "vliegeren" doen?
    Graag jullie visie.

    MVG

    Max
     
  2. F2B

    F2B

    Lid geworden:
    19 jul 2006
    Berichten:
    794
    Op het MVA terrein volg je de clubregels, daarbuiten de nieuwe drone regels.
    Toen we nog op Geuzenveld vlogen konden we de plaatselijke diender overtuigen dat we aan het vliegeren waren, hebben we nooit een bekeuring voor gekregen.

    Op de dronekaart kun je zien waar je niet mag vliegen tenzij je ontheffing hebt. In alle gevallen is van toepassing dat je in gecontroleerd luchtruim niet mag vliegen, ook niet met speelgoed.

    Speelgoed weegt minder dan 250 gram, registratie is dan niet nodig.

    Modelvliegtuigen zitten in A3 C4. Met registratie en brevet mag je dan tot 25kg vliegen tot 120m hoog op zicht afstand en minstens 150m van mensen, bebouwing, industrie en natuurgebieden.

    De droneregels hebben alleen in de uitleg verwijzingen naar A3 C4 is meer bedoeld voor modelvliegen, een verwijzing naar LB komt niet meer voor. Ik hou het voorlopig op vliegeren.

    2020-12-03.png
     
  3. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.694
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Punt is, en daar ben ik het met Max eens, dat gezien de tekst van de regels, wij niet bestaan.
    Er is voortdurend sprake van radiobestuurde modellen. In elk geval wordt dat voortdurend en overal gesuggereerd.
    En dat terwijl van de 3 hoofdtakken van modelviegen er twee niet radiobestuurd zijn...
     
  4. stunthenk

    stunthenk PH-SAM

    Lid geworden:
    7 feb 2006
    Berichten:
    1.215
    Locatie:
    Amersfoort
    Nu wordt dit de laatste jaren hard onderuit gehaald. VV modellen met RB thermiekrem; LB Carriermodellen met radiobestuurde drossel. Dus voor je het weet.... Ik deed eens begin jaren '90 een demo stunt tijdens een vliegshow waar verder alleen RB modellen optraden. Was er een toeschouwer die zich afvroeg waar toch de man met de zender was die het model de figuren deed vliegen.... Ik hield toch alleen de lijnen vast?
     
    Gea vindt dit leuk.
  5. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.694
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Nu wordt onder "besturen" het bedienen van de primaire stuurorganen bedoeld, dus je voorbeelden kloppen naast wel ook weer een beetje niet....:D

    Daarnaast bestaat er al zoiets als LB-vliegeren (in NL geïntroduceerd door Fred Meijer), dit is de mijne:
    Vlieger 1.jpg
    Vlieger 2.JPG
     
  6. stunthenk

    stunthenk PH-SAM

    Lid geworden:
    7 feb 2006
    Berichten:
    1.215
    Locatie:
    Amersfoort
    Een perfect voorbeeld van buiten de lijntjes kleuren! Overigens bestrijd ik je definitie van 'bedienen van de primaire stuurorganen'. Probeer maar een een VV model in thermisch weer zonder thermiekrem te vliegen; en een carriermodel zonder drossel op het dek te landen! Dat brengt je snel de definitie van een 'primair orgaan' bij.
     
  7. hobbyist

    hobbyist Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Berichten:
    5.289
    Locatie:
    Noord Brabant
    Met vliegeren, moet je minimaal 500 meter vanaf hoogspanningskabels blijven, terwijl het modelfladderen en drone zoemen veel dichterbij mag.
     
  8. F2B

    F2B

    Lid geworden:
    19 jul 2006
    Berichten:
    794


    Lijkt me een goed uitgangspunt.

    Franklins vliegerexperiment
    Benjamin Franklin (1706-1790), een Amerikaans schrijver, diplomaat, onderzoeker en uitvinder, is vooral bekend door de experimenten waarmee hij liet zien dat bliksem een elektrische ontlading is. In 1752 liet hij tijdens een onweer aan een metalen draad een vlieger op. Onderaan de draad bevond zich een sleutel, die onder stroom kwam te staan toen de bliksem op de vlieger sloeg. Het was een wonder dat Franklin het experiment overleefde. Enkele jaren eerder had Franklin bedacht dat een lange, dunne, metalen staaf die op een dak stond en was verbonden met een draad die buiten het gebouw in grond verdween, de elektriciteit van de bliksem veilig naar de aarde zou kunnen leiden. Deze uitvinding, die in 1753 werd gepresenteerd en bliksemafleider werd genoemd, werd al snel een standaardvoorziening op gebouwen in de Verenigde Staten en Europa.
     
  9. CL carrier

    CL carrier In Memoriam

    Lid geworden:
    5 jun 2014
    Berichten:
    254
     
  10. CL carrier

    CL carrier In Memoriam

    Lid geworden:
    5 jun 2014
    Berichten:
    254
     

Deel Deze Pagina