GRX-6 gebruikers...

Discussie in 'HLG/DLG/F3K' gestart door nayy, 3 dec 2020.

  1. nayy

    nayy

    Lid geworden:
    3 dec 2005
    Berichten:
    136
    Hallo,

    Onderwerp kwam ter sprake bij een ander topic dat ik opende deze week, maar ik zal dit even apart posten aangezien het misschien verdere crashes kan voorkomen.

    Ik vermoed dat veel taranis gebruikers met deze ontvanger vliegen in hun F3K's.

    even omschrijven wat er gebeurd is:

    Ik heb een dertigtal uren gevlogen zonder problemen met die zender en ontvanger... (trananis XD+2019 en G-RX6 ontvanger, in ACCST V1 protocol LBT versie.

    Op een avond met rustig weer vlieg ik een twintigtal meter voor en boven mij... ineens zwenkt de zwever precies of er een zware rolroeruitslag is gegeven (of een zware windvlaag, maar er was geen wind) en duikt in een spiraal naar de grond... kon echt niets meer doen...
    Had het gevoel dat de zwever totaal niet meer naar mijn inputs luisterde...
    Gelukkig in een vers aardappelveld gecrashed, en de schade viel op een gebroken romp na mee... bij het vliegtuigje aangekomen werkt alles als normaal... (log gegevens zien onder)

    Ik snapte niet wat er gebeurd was, tot ik een paar weken geleden per toeval de updates las op de FrSKY pagina...
    IN zeldzame gevallen kon er met het ACCST V1 protocol een ongewenste servo-uitslag zijn, waarna de ontvanger in een soort fail-safe mode gaat. dit Duur niet langer dan 1 seconde... Ik vermoed dat ik zoiets gehad heb, maar dan langer dan 1 seconde...

    Nu alles ge-update naar ACCST 2.1.2, zendmodule en ontvanger en o-TX ook laatste versie.

    Een korte range test gedaan, en heb de indruk dat het RSI signaal veel sterker is dan vroeger... ( te bevestigen in Vlucht)

    Wel opletten, indien je oudere ontvangers hebt: de smeerlapjes bij FRsky hebben ACCTS 2 incompatibel gemaakt met ontvanger die in V1 werken...

    Na de crash heb ik een topic geopend op RC groups... hier kan je de loggegevens van de vlucht vinden...
    (als zo'n link niet mag haal ik het wel weg...)

    https://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?3610849-just-crashed-my-DLG-(-(Update-the-firmware-from-your-G-RX6-!!!)

    groeten,
    Nayy
     
    Erik Janssen vindt dit leuk.
  2. Dirk77

    Dirk77

    Lid geworden:
    6 nov 2014
    Berichten:
    178
    Locatie:
    Haarlem
    Vreemd en vervelend! De eerste versie van ACCTS v2 had een failsafe hold bug, maar dat ken het bij jou dus niet geweest zijn... ACCST v1 heb ik ook jaren gebruikt, geen problemen mee. Maar nooit icm het een GRX-6, ik heb alleen een GRX-8. Daar heb ik pas 1 dag mee gevlogen, maar ik vlieg die op ACCESS.

    Altijd lastig zo'n spookprobleem...
     
  3. nayy

    nayy

    Lid geworden:
    3 dec 2005
    Berichten:
    136
    Als ik juist gelezen heb (nogal verwarrend om die ongestructureerde verschillende info op verschillende fora samen te zoeken), zat die failsafe hold er ook bij versie 1 in en is dat de reden dat de V2 uitgebracht is. Bij de V2 is er echter ook een update waar ze de failsafe hold fout specifiek vermelden. Over deze 2e update heb ik niets specifieks gevonden.

    Het algoritme in de V1 filterde er soms 'foute signalen' niet uit. Hierdoor gingen servo's ongewenste bewegingen maken, in die infopakketten zit er echter naast de info van de servo's ook de frequentie waar het volgende pakket op verstuurd zal worden. Hierdoor gaat de ontvanger op een verkeerde frequentie naar een signaal zitten zoeken en komt er natuurlijk niets toe, in die tijd blijven de servo's in de verkeerde positie staan... dit zou max 0.9 seconden zijn...

    Die storing op de V1 zou enkel voorkomen bij de europese LBT versie... en in hoogst uitzonderlijke omstandigheden waar er veel storing id lucht hangt...

    Voor zover mijn info juist is... heb de meer dan 200 pagina's op RCgroups en andere fora niet helemaal nagelezen, is een fulltime bezigheid... maar misschien is er ginder nog extra info te vinden...

    Nayy
     
  4. Erik Janssen

    Erik Janssen

    Lid geworden:
    19 nov 2016
    Berichten:
    226
    Locatie:
    Hoorn
    Ik heb dat ook tot twee maal toe gehad met de G-RX6 in combinatie met de X-lite ik kon er ook niet echt uitkomen, dacht zelf dat ik hem te langzaam vloog en dat hij daardoor op een vleugel weg viel maar ik twijfelde al heel sterk. Nu ik dat van jou lees word ik nog onzekerder. Was in mijn geval met de firmware G-RX6_ACCESS_2.1.0

    Ook ik zat net als @nayy op 20 meter hoogte boven een aardappelveld en draaide een rondje om nog wat laatste thermiek te pakken. Zelf denk ik dat het daar mee te maken had, het rondje draaien op lage hoogte... hierdoor draait de ene antenne van je weg en moet overschakelen naar de andere antenne doe dat samen met een lage RSSI en je hebt even uitval van de signalen. Op hoogte gebeurd dit niet omdat dan het aanstralen van de antennes anders is.

    Het is maar een gok hoor, net zoals @nayy zegt, er is zoveel forum informatie en niemand weet het zeker. In mijn geval is het zeker niet de slechte G-RX6 met de condensator in plaats van de weerstand, want als dat zo is is je euvel gevonden.
     
  5. nayy

    nayy

    Lid geworden:
    3 dec 2005
    Berichten:
    136
    Wegvallen van RSSI zou zichtbaar zijn op de log... ik logde toen maar elke 2 seconden,... maar RSSI bleef wel hoog genoeg...
    Ondertussen geleerd dat je dat loggen zo snel mogelijk moet doen, kan elke 0.2 sec... bij crash heb je die info nodig om te achterhalen wat er gebeurd is... en niet inzitten met datahoeveelheid die bestandjes blijven klein...
     
  6. l shems

    l shems

    Lid geworden:
    27 jan 2015
    Berichten:
    1.045
    Jongens, even niet te snel conclusies trekken en paniek creëren.

    ACCST V1 kent géén bug die voor een foutieve servouitslag kan zorgen die langer dan 1 seconde duurt.

    De V1 bug kan alleen in omgevingen met zeer veel wifi storing optreden (denk aan high-res video streamen op een wifi binnen 5 meter van je zender of ontvanger), en dan nog is de kans dat er een verkeerde servouitslag wordt gegeven die voldoende groot is zeer klein.

    Dat wil zeggen dat hier iets anders aan de hand is.

    Het structureel hoog zijn van de Rssi maakt de kans op de V1 bug nog kleiner, zo niet onwaarschijnlijk klein.

    Direct wijzen naar een zender - ontvanger - protocol probleem is iets te kortzichtig.

    Ik zou eerder denken aan een servo die plakt, Lipo onderuit trekt, en ontvanger doet niks meer. Laat je de Lipo even met rust, dan vind je dat niet terug en doet alles het weer normaal.

    1s? Verdenk altijd EERST je batterij en/ of overbelasting daarvan door een aanlopende servo of servo die tegen een fysiek eindpunt aangestuurd wordt.
     
    tunderman vindt dit leuk.
  7. Erik Janssen

    Erik Janssen

    Lid geworden:
    19 nov 2016
    Berichten:
    226
    Locatie:
    Hoorn
    En ik wil nog verder gaan,, wij zijn hier natuurlijk zeer goede vliegers die zeker zelf geen fouten maken en het ligt altijd ergens anders aan, .........maar soms is het gewoon een stuurfout of wegvallen van het vliegtuig.
     
  8. l shems

    l shems

    Lid geworden:
    27 jan 2015
    Berichten:
    1.045
    Stuurfout. Wat is een stuurfout. Heb even op het gelinkte draadje gekeken, enin de eerste beschrijving.

    Vol tegensturen zonder effect op het onverklaarbare gedrag tot aan de crash vind ik een stuurfout. Na 1 seconden tegensturen zonder effect laat je alles los en trek je vol flaps.

    Moet je jezelf wel eerst aanleren. Is geen automatisme bij de meeste piloten, zeker niet bij die die zichzelf goed vinden.

    Desorientatie is soms moeilijk te herkennen of te erkennen, maar lijkt toch ook hier eenrolte spelen.

    Opinie.
     
    Erik Janssen vindt dit leuk.
  9. nayy

    nayy

    Lid geworden:
    3 dec 2005
    Berichten:
    136
    Dag Eric,

    Bedankt voor je input...

    Van die 1 seconde heb ik uit een Frans forum die zijn artikel gebaseerd heeft op een artikel van de Duitse groep die die fout in dat protocol gevonden heeft... mijn Frans is veel beter dan mijn Duits en die Duitse fora ga ik niet uitpluizen... ik ga wel even kijken of die link naar die franse site terug kan vinden waar dat stond...

    mijn servo's zijn zijn nieuwe KST08, zouden dus goed moeten zijn... ik vlieg ook 2s en op de log zie ik geen dip in de voltage... was wel al een tijdje bezig maar met ruime marge op de batterij...
    Ik heb ze ook limieten ingesteld zodat ze nergens fysiek op hun eindpunt kunnen lopen...

    nayy
     
  10. nayy

    nayy

    Lid geworden:
    3 dec 2005
    Berichten:
    136
    Een inversie (desoriëntatie) is natuurlijk niet uit te sluiten, maar zou me heel sterk verwonderen... er was nog licht genoeg... maar is idd een optie...

    En die flaps trekken had ik ondertussen ook bijgeleerd... leergeld heet zoiets geloof ik... zal ik volgende keer wel doen :)...
    Maar hier ging het zo snel... je moet dat echt instinctief doen...

    nayy
     
  11. l shems

    l shems

    Lid geworden:
    27 jan 2015
    Berichten:
    1.045
    Je moet dat oefenen. Dan wordt het een automatische.

    Vliegen, voldoende hoog, op zijn rug leggen, terugdraaien terwijl je ergens anders heen kijkt, en dan herstellen.

    Tenminste, als je durft!

    Ikzelf heb regelmatig een desorientatie. Je kunt daar weinig aan doen, anders dan leren herkennen. Je kent die tekening die steeds als je er opnieuw naar kijkt ofwel een hol masker is ofwel een vol gezicht? Je kunt dat zelf heel moeilijk sturen. Hersentjes doen dat zelf.

    Daarom ook zo gevaarlijk als je goed kan vliegen maat niet oplet.

    Lol.

    Succes!
     
    nayy vindt dit leuk.
  12. RJA

    RJA

    Lid geworden:
    24 dec 2006
    Berichten:
    469
    Locatie:
    Wassenaar
    Over de afgelopen maanden heb ik vaak wat probleempje gehad met mijn ACCESS G-RX6 ontvangers.

    Zo schoot mijn telemetrie verbinding er vaak uit. Ik moest dan mijn ontvanger uit en aan zetten om deze weer terug te krijgen.

    Ook was mijn hoogte meter met regelmaat van slag en bleek ik soms op meer dan een miljoen meter hoogte te hebben gevlogen.

    En als laatste was de RSSI soms erg laag en kreeg ik meldingen terwijl ik 50 meter hoog vloog. Snel landen dus, maar wanneer ik vervolgens de ontvanger even uit en aan zette had ik weer prima verbinding.



    Bovenstaand geeft weinig vertrouwen dus ik ben gisteren naar de laatste firmware overgegaan en mijn ACCESS G-RX6 ontvangers ge-update naar de v2.1.0. Je moet dan ook je interne module van je zender flashen naar de versie 2.1.0.

    Vandaag weer gevlogen en ik moet zeggen, alles verliep perfect. De range is fantastisch, zelfs wanneer ik ver weg vloog had ik een RSSI van boven de 50. De vario was ook veel stabieler, gedurende de middag zag ik bijna geen verloop. En ook mijn telemetrie verbinding was uitstekend en viel geen een keer uit.



    Al met al een enorme verbetering. Ik ben nu zeer tevreden over het ACCESS protocol.

    Enige nadeel is dat je na het flashen van je interne module al te ontvangers moet flashen naar een V2.1.0
     
    tunderman, l shems en nayy vinden dit leuk.
  13. Andreotti

    Andreotti

    Lid geworden:
    20 jun 2012
    Berichten:
    372
    Locatie:
    Alphen aan den Rijn
    Ik heb ook meerdere keren gehad dat mijn DLG's voor zo'n 2 seconden onbestuurbaar waren. Gelukkig zonder schade, maar je schrikt je het lazarus!
    De accu, die moet echt in topconditie zijn. Een DLG lijkt niet veel te verbruiken, maar een dip in de stroomvoorziening leidt tot een reset van de ontvanger. En dat duurt? Precies: 2 seconden!
    Dat was bij mijn DLG's de oorzaak. Een betere lipo met een hogere C waarde loste dat op. De interne weerstand mag niet te hoog zijn anders kan de lipo "inkakken" met alle gevolgen van dien.
     
  14. Erik Janssen

    Erik Janssen

    Lid geworden:
    19 nov 2016
    Berichten:
    226
    Locatie:
    Hoorn
    @Andreotti waarmee vloog je dan in eerste instantie, 1S en dan met wat voor vermogen.?
     
  15. nayy

    nayy

    Lid geworden:
    3 dec 2005
    Berichten:
    136
    Ik vloog op 2S, en de log toont geen enkele dip... maar idd is wel een factor waar je mee rekening moet houden...
     
  16. nayy

    nayy

    Lid geworden:
    3 dec 2005
    Berichten:
    136
    Het ACCESS V1 protocol vertoonde idd fouten die jij beschrijft (ben dezelfde fout beschrijvingen op verschillende fora tegen gekomen)... V2 zou ok zijn...

    Nayy
     
    RJA vindt dit leuk.
  17. Andreotti

    Andreotti

    Lid geworden:
    20 jun 2012
    Berichten:
    372
    Locatie:
    Alphen aan den Rijn
    Ook met een 1S lipo. Volgens mij een 450mAh 25C. Dat zou genoeg moeten zijn, maar die C waardes vertrouw ik nooit helemaal.
    Ik gebruik nu een 45C en dat gaat zonder problemen.
     
    Erik Janssen vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina