500 of 550 als tweede heli?

Discussie in 'Heli-Pilot's Mess' gestart door D1339, 6 jan 2021.

  1. D1339

    D1339

    Lid geworden:
    24 dec 2020
    Berichten:
    28
    Locatie:
    Antwerpen
    Ik heb momenteel een Mini Titan E325 en zoek een nieuwe aan te kopen komende weken. Ik keek eerst naar de 500X van Align, in de super combo zit alles bij. Nu wil ik in de toekomst wel een schaalromp halen, en werd dan aangeraden door een shop om voor een 550 formaat (550X super combo) te gaan omdat er voor dit formaat meer schaalrompen bestaan. Wat zijn jullie meningen?
     
  2. Helikapoter

    Helikapoter Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    11 mrt 2006
    Berichten:
    794
    Locatie:
    Drechterland
  3. D1339

    D1339

    Lid geworden:
    24 dec 2020
    Berichten:
    28
    Locatie:
    Antwerpen
    Eerlijk gezegd zou ik liever een complete kit kopen en later naar schaal kijken. De Mini Titan zat al in elkaar en heb nog geen ervaring met opbouwen of herstellingen, vandaar dat ik naar de 500X of 550X super combo's keek. Alles zit hier ook al bij :)
     
  4. Helikapoter

    Helikapoter Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    11 mrt 2006
    Berichten:
    794
    Locatie:
    Drechterland
    Dat is wel makkelijker , echter het zelf bouwen (assembleren) van je heli heeft als voordeel dat je bij eventuele schade ook zelf je heli kan repareren.
    Zelf vind ik bouwen juist leuk om te doen , en je hebt zelf in de hand wat voor kwaliteit componenten je gebruikt .
    En als je al overweegt schaal te gaan vliegen is juist enige bouw ervaring zeker vereist ( of je koopt kan en klaar, maar dat is vaak erg kostbaar)
    Ieder geval keuze genoeg :)
     
  5. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    nee, wat vind je zelf :D

    het wordt jouw heli...
    de 500 is echt een 500 maat.
    de 550 zit qua frame maten heel dicht tegen een 600 aan. en de eerste versies gebruikten veel onderdelen van een 600.
    (of dat nog zo is, moet je ff navragen/nakijken)
    vroegah was het feitelijk gewoon een 600 met wat kortere bladen en kortere staart.

    zie je dan een mooie 600 size romp, dan zet je er een langere staart en torque tube op, en langere bladen, en opeens heb je een 600 ipv een 550.
    per romp moet je dan ff kijken hoe de boel verbonden wordt met het frame, maar dat moet je toch per schaalromp ff los bekijken.

    wil je een zeer specifieke romp hebben, kan het handig zijn wat meer opties te hebben.
    is iedere romp goed.. dan is misschien de 500 weer een mooie optie.
    al is een grotere heli in de regel altijd een betere vlieger dan een kleine.
    maar ook een tik duurder. en qua crashen duurder.

    wil je bijvoorbeeld een airwolf. dat lukt altijd wel..
    die komen redelijk vaak voor. maar zijn ook mooi om te zien
     
  6. D1339

    D1339

    Lid geworden:
    24 dec 2020
    Berichten:
    28
    Locatie:
    Antwerpen
    Ik denk dat het wel makkelijker is om ineens iets groter aan te kopen en die in mekaar te zetten, dan wat kleiner toestel. Op zich heb ik ook niet echt een voorkeur op schaalvlak, civiel of militair, apache/airwolf/as350/jetranger/md500 maakt me nog niet zoveel uit, als die maar vliegt :)
    Het is alleen een iets duurdere aankoop, en het is wat afwegen. De 500X is wat goedkoper, maar als ik spijt krijg dat ik niets groter gekocht heb zit ik er wel mee. Dit kan dan ook weer met de 550X. Stel dat die wat tegen valt en dat ik toch wat kleiner wilde omwille van reparaties of andere kosten. Het is geen goedkope hobby natuurlijk, en het feit dat ik een eigen zweefvliegtuig heb sinds 3 jaar doet het ook geen deugd :)
     
  7. Helikapoter

    Helikapoter Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    11 mrt 2006
    Berichten:
    794
    Locatie:
    Drechterland
    Mijn Jet Ranger met 550 mechaniek

    mijn Jet ranger met 600 mechaniek

    Mijn Bo 105 met 500 mechaniek

    En mijn 550 T. rex pod& boom

    Qua formaat is bijvoorbeeld de Bo 105 met 500 mechaniek niet veel kleiner dan de Jet Ranger met 550 mechaniek.
    In alle gevallen is zelfbouw kennis wel nodig om dit in elkaar te zetten .

    H:D
     
  8. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    tja, kosten..
    aanschaf is 1 ding, komt maar 1 keer voor over de levensduur van een heli.
    vlieg je op de crash en burn manier (iedere week vliegen, iedere week crashen) is een goedkopere sleutelheli beter.
    crash je (bijna) niet, dan gebruik je de volle levensverwachting van de onderdelen.
    dan worden zaken als accu's door de tijd heen wat belangrijker.

    onderhoud aan een electro heli is er bijna niet.
    misschien bij echte veelvliegers 1x per jaar, of 1x per 2 jaar de lagers wisselen.
    en de meeste doen dat niet eens.
    dan zal het puur om accuprijzen gaan. meestal gaan die 2 jaar of zoiets mee.soms langer.
    na een jaar of 5 a 6 zal misschien de servohandel een keer ververst moeten worden. als je een veelvlieger ben.

    maar, in de vergelijking 500 en 550 is dat verschil niet zo heel groot.
    en zoals je hierboven ziet, is er voor de 550 en 500 altijd wel een schaalromp te vinden.

    als het extra aanschafbedrag je niet dwarszit...
    zou ik altijd voor de grotere gaan..
    niet dat een kleinere heli slecht vliegt. 500 maten vliegen heel goed.
    maar een grotere heli vliegt altijd beter in de vergelijking
     
  9. D1339

    D1339

    Lid geworden:
    24 dec 2020
    Berichten:
    28
    Locatie:
    Antwerpen
    Die Jet ranger is wel erg mooi!

    Nu met de koude vlieg ik iets minder (mijn vingers zijn geen fan van 0 graden en fijne besturing :D ) maar toen ik de E325 gekocht had eind augustus vloog ik in september en oktober wel meerdere keren per week. Nog niets van schade gehad tot nu toe, of niets kapot gedaan. Ik had mijn eerste heli toen ik 14 werd, eentje coaxiaal met 4 kanalen, gekocht bij een lokale modelbouwshop die ondertussen gestopt is. Ging max 7 km/u ongeveer en veel mee gevlogen, in de hoop later ook grotere heli's te vliegen. Nu ben ik 25 en kriebelde dat nog steeds. Nu heb ik budget en kan ik er eindelijk van genieten (vandaar eerst een tweedehands Mini Titan E325 gekocht) maar wil toch graag iets groters wat beter tegen wind kan dan die Mini Titan :)
     
  10. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    als die titan geen probleem is, dan is een grotere heli alleen maar leuker.
    rustiger, maar toch meer vermogen

    ikzelf ben ooit van een piccolo v2 (fp heli) naar een trex 450 (tegenhanger mini titan) gegaan..
    ik weet nog dat die 450 een verademing was, zo rustig, en zo mooi als dat reageerde
    later een brandstof trex 600 erbij.. dat was weer een wereld van verschil

    en ik vlieg mijn 450 nog steeds.. maar dan meer als snel tussendoor heli.. past wat makkelijker in de auto erbij :D
     
  11. D1339

    D1339

    Lid geworden:
    24 dec 2020
    Berichten:
    28
    Locatie:
    Antwerpen
    Enig idee of er veel verschil zit tussen die VBAR neo en Microbeast (plus)? Ik zie dat vooral Align de Microbeast erbij doet en de Logo heli's in all-in-one kits te verkrijgen zijn met VBAR neo. Kan echter niet zoveel info vinden wat precies de verschillen zijn.
     
  12. Helikapoter

    Helikapoter Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    11 mrt 2006
    Berichten:
    794
    Locatie:
    Drechterland
    Ik heb de Microbeast + en deze heeft rescue functie en att mode , zeker voor beginner met grotere heli ideaal , zal de V Bar ook wel hebben
    Er zijn momenteel veel goede FBL systemen te koop , laat je goed voor lichten bij een club in de buurt die je evt helpen kan ., en anders je heel goed inlezen
     
  13. D1339

    D1339

    Lid geworden:
    24 dec 2020
    Berichten:
    28
    Locatie:
    Antwerpen
    Momenteel ben ik nog niet aangesloten bij een club (de meeste zijn dicht in deze tijden). Echter is er wel een modelbouwwinkel die veel heli's doet in de buurt die kan helpen met alles.
    Zo'n rescue mode lijkt ook wel interessant, maar zijn daar geen gps ontvangers voor nodig?
     
  14. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    vbar is van mikado, en logo is ook mikado.
    zodoende vrij logisch dat dit samen verkocht wordt ;-)

    Maar, vbar is heel goed.
    microbeast heeft ook zijn sporen verdient. beide zijn ruim in orde..
     
  15. Helikapoter

    Helikapoter Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    11 mrt 2006
    Berichten:
    794
    Locatie:
    Drechterland
    Nee Gps is weer een ander systeem , ( heb ik toevallig ook 2 types in) , maar ATT mode is heel erg prettig en werkt ook goed in de Beast
    En Rescue is meer als je in de 3D wil vliegen als redding
    En winkels zijn niet altijd experts in het gebruik van alle producten of er moet toevallig een ervaren heli bouwer/vlieger werken.
    Maar je kan hier ook heel veel informatie vinden en vragen stellen als je dan ook een specifiek topic opent
     
  16. D1339

    D1339

    Lid geworden:
    24 dec 2020
    Berichten:
    28
    Locatie:
    Antwerpen
    Weet je of er nog wat extra nodig is voor die rescue mode? Ik las wel dat er een upgrade van de Microbeast nodig is (tegen betaling software upgrade), maar niet of dit extra hardware vraagt.
     
  17. D1339

    D1339

    Lid geworden:
    24 dec 2020
    Berichten:
    28
    Locatie:
    Antwerpen
    Ze worden idd zo samen verkocht, maar heeft het zin om een Align heli te kopen en die Microbeast weg te laten voor een VBar? Als er niet veel verschil tussen is lijkt het mij gewoon interessanter om een totaalpakket te kopen waar die al bij zitten :)
     
  18. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    beide systemen vliegen gewoon goed.
    en zoals met alles, iedereen heeft ook een beetje zijn eigen merk.
    ik persoonlijk vind een vbar wat lekkerder vliegen. maar zat van mijn collega's vinden hun microbeast beter.
    dus kun je inderdaad beter de set compleet laten :D
     
  19. Helikapoter

    Helikapoter Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    11 mrt 2006
    Berichten:
    794
    Locatie:
    Drechterland
  20. Tbird2

    Tbird2

    Lid geworden:
    7 nov 2008
    Berichten:
    712
    Locatie:
    Doesburg
    Zoals bovenstaand, beide systemen zijn populair en goed, met beide doe je niets fout.

    MBT deze vraag, nee op een BeastX heb je geen extra hardware nodig voor de reddings functie.
    Deze functie is alleen "software" de BeastX word dan een "PRO" versie.
    Echter let wel, de PRO software kan alleen op de nieuwere "BeastX plus" uitvoeringen, niet op de normale originele (oudere) BeastX.

    Neemt niet weg dat de oude BeastX een prima FBL controller is, er kan alleen niet de PRO software op (voor reddings functie).
     

Deel Deze Pagina