Goedenavond,
Het project is al een tijdje onderweg, maar op verzoek van een forumlid, zal ik ook hier een topic bijhouden (mogelijk niet zo actueel als Facebook). Wat achtergrond informatie:
In 2018 ben ik in aanraking gekomen, met het truckpulling virus. De VTN competitie reed in Werkhoven een wedstrijden en dat is zo goed bevallen, dat ik in 2019 alle VTN-wedstrijden heb bezocht. Voorafgaand aan dat seizoen de testdag bezocht in Nederhemert, en de eerste truck waar ik toen tegenaan liep was een grijze Volvo uit België.
(Bron: Pullingteam Geuens op Facebook)
Hierdoor is de fascinatie voor deze truck en de sport gegroeid. Ik wist dat er ooit Volvo FH3 cabines gemaakt zijn, dus als ik ooit zo'n cabine zou kunnen bemachtigen, dan zou ik deze truck gaan nabouwen. Eind vorig jaar ben ik via Marktplaats zo'n cabine op het spoor gekomen, en heb hem kunnen bemachtigen.
Daarna heb ik contact gezocht met het pullingteam of ik foto's mocht komen maken. Dat mocht, dus afgereisd naar het Belgisch land. Aangekomen bij het pand, stond niet alleen deze truck in de schuur. Ze hebben behalve deze truck, ook nog een 4.5 ton supersport trekker en de Iron Horse is overgenomen. Twee dikke Volvo's met 6-cilinder 18.5 liter motoren onder de kap.
Maar goed, terug naar het project. Ik heb een Volvo FH12 als donor gebruikt voor het chassis.
Chassis opgebouwd en de cabine gemonteerd.
Eerste uitdaging is om passende achterbanden te vinden. Via Facebook terechtgekomen bij een micropullingteam, en zodoende aan mooie banden gekomen. Toen stuitte ik op het eerste probleem: Wielen steken te ver uit.
Zoektocht begonnen naar een achteras. Uitgekomen bij een Veroma 1:16 achteras voor robbe. Met een kleine aanpassingen aan de hex-adapter past dit een stuk beter. Dit past een stuk beter.
Volgende stap is het maken van de zijbeplating. Keuze was tussen alu en kunststof. Keuze gemaakt voor kunststof gezien dat iets bewerkelijker is. Als basis eerst twee alu strips op het chassis gemonteerd , waar vervolgens de zijwanden aan gemonteerd kunnen worden d.m.v. kunststof hoekprofielen. Foto's spreken voor zich
Het project is al een tijdje onderweg, maar op verzoek van een forumlid, zal ik ook hier een topic bijhouden (mogelijk niet zo actueel als Facebook). Wat achtergrond informatie:
In 2018 ben ik in aanraking gekomen, met het truckpulling virus. De VTN competitie reed in Werkhoven een wedstrijden en dat is zo goed bevallen, dat ik in 2019 alle VTN-wedstrijden heb bezocht. Voorafgaand aan dat seizoen de testdag bezocht in Nederhemert, en de eerste truck waar ik toen tegenaan liep was een grijze Volvo uit België.

(Bron: Pullingteam Geuens op Facebook)
Hierdoor is de fascinatie voor deze truck en de sport gegroeid. Ik wist dat er ooit Volvo FH3 cabines gemaakt zijn, dus als ik ooit zo'n cabine zou kunnen bemachtigen, dan zou ik deze truck gaan nabouwen. Eind vorig jaar ben ik via Marktplaats zo'n cabine op het spoor gekomen, en heb hem kunnen bemachtigen.
Daarna heb ik contact gezocht met het pullingteam of ik foto's mocht komen maken. Dat mocht, dus afgereisd naar het Belgisch land. Aangekomen bij het pand, stond niet alleen deze truck in de schuur. Ze hebben behalve deze truck, ook nog een 4.5 ton supersport trekker en de Iron Horse is overgenomen. Twee dikke Volvo's met 6-cilinder 18.5 liter motoren onder de kap.
Maar goed, terug naar het project. Ik heb een Volvo FH12 als donor gebruikt voor het chassis.
Chassis opgebouwd en de cabine gemonteerd.
Eerste uitdaging is om passende achterbanden te vinden. Via Facebook terechtgekomen bij een micropullingteam, en zodoende aan mooie banden gekomen. Toen stuitte ik op het eerste probleem: Wielen steken te ver uit.
Zoektocht begonnen naar een achteras. Uitgekomen bij een Veroma 1:16 achteras voor robbe. Met een kleine aanpassingen aan de hex-adapter past dit een stuk beter. Dit past een stuk beter.
Volgende stap is het maken van de zijbeplating. Keuze was tussen alu en kunststof. Keuze gemaakt voor kunststof gezien dat iets bewerkelijker is. Als basis eerst twee alu strips op het chassis gemonteerd , waar vervolgens de zijwanden aan gemonteerd kunnen worden d.m.v. kunststof hoekprofielen. Foto's spreken voor zich