De perikelen van WdeW, deel 2

Status
Niet open voor verdere reacties.
Zie je ook hoe hard ie hem door de bochten trekt.
En hoe lang ie door blijft vliegen met de motor uit.
Is toch veel mooiere uitdaging dan zo'n domme speedkist die alleen maar hard van links naar rechts kan.
In de begintijd van f5b in Nederland vloog er iemand met zo'n f5d modelletje mee, een excite.
En dat ging helemaal niet zo verkeerd, die kon aardig meekomen, ook in de zweeftaak.

GJ
 
Zie je ook hoe hard ie hem door de bochten trekt.
En hoe lang ie door blijft vliegen met de motor uit.
Is toch veel mooiere uitdaging dan zo'n domme speedkist die alleen maar hard van links naar rechts kan.
In de begintijd van f5b in Nederland vloog er iemand met zo'n f5d modelletje mee, een excite.
En dat ging helemaal niet zo verkeerd, die kon aardig meekomen, ook in de zweeftaak.

GJ
Nee, we willen geen domme vliegtuigen.
 
  • Like
Reactions: Cnn
Nee, dit is geen speedvliegen, geen F3S.
Dan hoef je alleen maar van links naar rechts en van rechts naar links te vliegen.
Meer niet, kan elke gek.
F3S modellen zijn daarop gebouwd, torsiestijfheid.
Een F5D model is gebouwd op behouden van snelheid in bochten en ook op buigsterkte, ze trekken makkelijk 60G in een bocht, dus er komt 60 kilo op de vleugel te staan.

Helm heeft geen zin, je zal ook een kogelwerend vest moeten kopen.
En ik denk dat Wil op dit moment al beter vliegt dan menig clubgenoot.
Hij kan met rudder sturen, blind vliegen, met snellere modellen vliegen, en allemaal zonder hulpmiddelen.
Deze zomer zal ik zorgen dat ie in bepaalde disciplines de beste van de club gaat worden, tenminste, dat ga ik proberen.
GJ
 
Laatst bewerkt:
Hopen dat je nog even doorgaat met lessen, dan hoeven wij geen helm te kopen.;):D

Ik dacht meer aan zoiets Onno,

images
 
  • Like
Reactions: Cnn
Nee, dit is geen speedvliegen, geen F3S.
Dan hoef je alleen maar van links naar rechts en van rechts naar links te vliegen.
Meer niet, kan elke gek.
F3S modellen zijn daarop gebouwd, torsiestijfheid.
Een F5D model is gebouwd op behouden van snelheid in bochten en ook op buigsterkte, ze trekken makkelijk 60G in een bocht, dus er komt 60 kilo op de vleugel te staan.

Helm heeft geen zin, je zal ook een kogelwerend vest moeten kopen.
En ik denk dat Wil op dit moment al beter vliegt dan menig clubgenoot.
Hij kan met rudder sturen, blind vliegen, met snellere modellen vliegen, en allemaal zonder hulpmiddelen.
Deze zomer zal ik zorgen dat ie in bepaalde disciplines de beste van de club gaat worden, tenminste, dat ga ik proberen.
GJ

Voor mij hoeft het alleen maar leuk te zijn.
 
Wel een gaaf ding hoor. Voor mij lijken de f5d en f3s kisten best veel op elkaar. Maar dit zal vloeken in de kerk zijn vrees ik

Ben benieuwd.

Nog even een noob vraag. Waarom op 5s. En niet op meer cellen?
 
Nog even een noob vraag. Waarom op 5s. En niet op meer cellen?

Vanwege de wedstrijdreglementen.
Je mag niet meer dan 6 cellen gebruiken en alles is zo krap dat je 5S 1800 er met een schoenlepel inkrijgt.
Voor 6S zou je dan naar 1500 of zo moeten.
En je zit ook met toerentallen van motoren, de beste setup is 5S.

En als je denkt dat een F3S en F5D er herzelfde uitzien dan heb je nog nooit een f3s in het echt gezien.
De koorde bij een f5d zal hooguit 15cm zijn waar het bij een f3s met dezelfde span zeker het dubbele is.
De romp van een f5d is supersmal, spinnermaat 32mm.
Een f3s zit zeker op 40mm en de romp is vierkanter en veel breder om meer accus kwijt te kunnen.
Door de brede koorde kan een f3s nooit zo snel keren plus dat hij de g krachten nooit aan zou kunnen.

GJ

GJ
 
Laatst bewerkt:
Een geheel nieuw type accu, zou uitkomst kunnen brengen.
Is er iets in de maak?

Er is genoeg in de maak.
Ik heb al info opgevraagd over een waterstofcel die 2.5 kilowatt kan leveren.
Kost slechts 38000 euro.
Op het moment is lipo nog het meest geschikt voor ons.
Als je onder 10C belasting blijft is lithium ion een betere optie.
Die zijn lichter en kunnen een beetje mishandeld worden.

Wat betreft de Avionik D17, je hebt 1000 watt nodig om 300 te gaan.
Of je dat nou uit 10 of 35 volt haalt maakt niet uit.
Met de prop die ik wil gebruiken, 9x25, heb ik 10000 rpm nodig om die snelheid te halen.
Dan is de volgende uitdaging, welke motor bij wel voltage en welke vertraging.
Je kan gaan voor een 5.2:1 vertraging of een 6.7:1 vertraging.
Dan moet je daar een motor met een bepaald Kv bij hebben.
De goedkoopste oplossing zou een 2 poler met 5.2:1 vertraging zijn.
Beter zou een 4 poler zijn met 6.7:1 vertraging en stator gewikkeld met kevlar.
Maar het prijsverschil tussen die 2 is 100 euro.
En aangezien er geen wedstriden gevlogen worden is betrouwbaarheid niet de eerste prioriteit.
Als je wedstrijden vliegt moet je 100% op je spullen kunnen vertrouwen, geen uitval.
Als recreatievlieger kan je best 2 weekjes niet vliegen omdat je motor ter reparatie ligt.
Kwestie van, wat is het je waard.
200 euro of 300, voor alleen de motor.

GJ
 
Laatst bewerkt:
Er is genoeg in de maak.
Ik heb al info opgevraagd over een waterstofcel die 2.5 kilowatt kan leveren.
Kost slechts 38000 euro.
Op het moment is lipo nog het meest geschikt voor ons.
Als je onder 10C belasting blijft is lithium ion een betere optie.
Die zijn lichter en kunnen een beetje mishandeld worden.

Wat betreft de Avionik D17, je hebt 1000 watt nodig om 300 te gaan.
Of je dat nou uit 10 of 35 volt haalt maakt niet uit.
Met de prop die ik wil gebruiken, 9x25, heb ik 10000 rpm nodig om die snelheid te halen.
Dan is de volgende uitdaging, welke motor bij wel voltage en welke vertraging.
Je kan gaan voor een 5.2:1 vertraging of een 6.7:1 vertraging.
Dan moet je daar een motor met een bepaald Kv bij hebben.
De goedkoopste oplossing zou een 2 poler met 5.2:1 vertraging zijn.
Beter zou een 4 poler zijn met 6.7:1 vertraging en stator gewikkeld met kevlar.
Maar het prijsverschil tussen die 2 is 100 euro.
En aangezien er geen wedstriden gevlogen worden is betrouwbaarheid niet de eerste prioriteit.
Als je wedstrijden vliegt moet je 100% op je spullen kunnen vertrouwen, geen uitval.
Als recreatievlieger kan je best 2 weekjes niet vliegen omdat je motor ter reparatie ligt.
Kwestie van, wat is het je waard.
200 euro of 300, voor alleen de motor.

GJ

Duidelijk verhaal.
Als ik rijk was, was er geen probleem.
 
Een geheel nieuw type accu, zou uitkomst kunnen brengen.
Is er iets in de maak?

Ja zeker. Graphene lipo's. Veel lichter(4x). Veel langere levensduur niet te verwarren met waar men in hk accu's mee adverteerd. Daar zit veel grafiet in. Hogere c waarde. Hoger gewicht dan normale lipo's. Kortere levensduur.

Op dit moment is graphene nog zeer lastig te winnen. Kostbaar en lastig het zuiver te krijgen.

Atomen zijn 2 dimensionaal van graphene. Lijkt veel op een honingraat structuur Geleiden krankzinnig goed elektriciteit.

Screenshot_20210204-120610_Google.jpg
 
Laatst bewerkt:
Net de turnleft in extreme instellingen gevlogen.
CG moet rond 52mm liggen, had hem op 65mm liggen.
Gaat dan echt een stuk harder en is veel gevoeliger.
Hoogteroer uitslagen had ik op 3mm.
Maar dan was ie nog erg agressief.
Heb 5 landingpogingen moeten doen en hem uiteindelijk tegen de grond gevlogen, hij bleef maar vliegen.
Alles is nog heel maar ik stond wel te trillen na de vlucht.
Heerlijk!!!


GJ
 
Vanwege de wedstrijdreglementen.
Je mag niet meer dan 6 cellen gebruiken en alles is zo krap dat je 5S 1800 er met een schoenlepel inkrijgt.
Voor 6S zou je dan naar 1500 of zo moeten.
En je zit ook met toerentallen van motoren, de beste setup is 5S.

En als je denkt dat een F3S en F5D er herzelfde uitzien dan heb je nog nooit een f3s in het echt gezien.
De koorde bij een f5d zal hooguit 15cm zijn waar het bij een f3s met dezelfde span zeker het dubbele is.
De romp van een f5d is supersmal, spinnermaat 32mm.
Een f3s zit zeker op 40mm en de romp is vierkanter en veel breder om meer accus kwijt te kunnen.
Door de brede koorde kan een f3s nooit zo snel keren plus dat hij de g krachten nooit aan zou kunnen.

GJ

GJ


Nee heb ik ook niet.. vandaar mijn vraag.

F3d is dan pylon?

Ik hoorde je altijd over 12s setups in f5b. Daarom begreep ik het niet.

Bedankt voor de informatie :)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Back
Top