pt boat bouwverslag (kan wel wat hulp gebruiken)

Iedereen moet z'n zender instellen naar eigen goeddunken.
Ik wordt lichtelijk gestoord als ik de gasknuppel moet vasthouden, je vaart er nooit echt constant mee...
Al mijn boten gebruiken een gasknuppel met een ratel. Het vinden van de middenstand is wel eens lastig, maar dat went gauw.
Kan ik in de winter één hand in de zak steken...

Groeten, Jan.
 
Daarom zeg ik, de ene vind het prettig en een ander weer niet.
Trouwens, ik kan de zender vasthouden en de gastick met de zelfde hand bedienen.
De andere hand kan ik dus ook in de broekzak steken [emoji6]


Het iri wat ik van de ratelstick vond is dat je telkens de stick handmatig gecentreerd moet zetten alvorens je je model aanzet.
Zender aan, stick handmatig in het midden zetten en dan je boot aan.
Het wend wel, maar het is wel weer iets waar je aan moet denken.
 
Voor differential thrust maak je gebruik van drie mixers.

Huh? Drie mixers? Ja, het kan, maar met één V-mixer ben je klaar.
Als de zender een V-mixer in z'n programma heeft, is dat een stuk simpeler te programmeren.

In een aantal schepen heb ik op de 2 motoren een V-mixer:
Smit Salland, PT-boat, FL-8...
Allemaal in combinatie met de roeren.
 
Hoi,
Ik heb ook een Elco PT boot gebouwd van 130 cm lang met alles er aan en op
als de originele. Bij mij zitten er 3 motoren in met 3 assen ook de uitlaatpotten zitten er op.
Als jij geinteresseerd bent kan ik wel wat foto,s opsturen.
Albertmobiel
 
Huh? Drie mixers? Ja, het kan, maar met één V-mixer ben je klaar.
Als de zender een V-mixer in z'n programma heeft, is dat een stuk simpeler te programmeren.

In een aantal schepen heb ik op de 2 motoren een V-mixer:
Smit Salland, PT-boat, FL-8...
Allemaal in combinatie met de roeren.
Ja dat klopt idd.
Mits en daar is ie dan.
Je zender dat ook kan.
En dat kan deze zender.
Maar alleen over kanaal 2 en 4 en niet over 3 en 4 of 2 en 1 tenzij je die ook weer ga mixen.

Ik wil gewoon alles middels één stick willen bedienen.
Voor/achter link/rechts.
 
Hoi,
Ik heb ook een Elco PT boot gebouwd van 130 cm lang met alles er aan en op
als de originele. Bij mij zitten er 3 motoren in met 3 assen ook de uitlaatpotten zitten er op.
Als jij geinteresseerd bent kan ik wel wat foto,s opsturen.
Albertmobiel


Beste albert,

interessant, ik ben benieuwd. vooral de foto's van het binnenwerk kunnen voor mij leerzaam zijn.
 
Hallo Frans,

Even tussendoor: heb je bij het bestellen van de motoren eraan gedacht om 4 x 4 mm koppelingen er bij te bestellen, i.p.v. de 4 x 3,17mm? Je hebt nog geen schroefassen, maar de kans is groot dat die ook 4 mm zullen zijn...

Het aantal cellen bepaal je aan de hand van het motor Kv (1000 toeren per Volt) en het gewenste toerental onder last aan de prop.
De motoren die je besteld hebt(?) zijn 1000Kv, maal 11,1V (3S) maakt 11.100 toeren onbelast, onder last blijft daar rond de 10.000 toeren van over en kun je met de diameter en spoed van de props bepalen hoe hard het bij vol gas zal gaan.

In een boot van een meter maakt het gewicht van de batterij(en) weinig uit, dus kun je een forse capaciteit (4000 - 6000 mAh) nemen voor een lange vaartijd.
Omdat je per motor een regelaar nodig hebt (en maar één programmeerkaart) kun je er voor kiezen elke motor z'n eigen lipo te geven, of beide motoren vanuit één lipo te voeden.

Als je voor één gaat, moet dat eentje zijn met een grote capaciteit voor een lange vaartijd.

Ter illustratie: mijn éénmotorige M.A.S. vaart ruim twee uur in gemengde vaarwijze (overwegend wandelsnelheid met af en toe een sprintje van hondert meter) op twee lipo's van 4500mAh in parallel, da's dus 9000mAh.

Laat me maar weten als ik wat laders en Lipo's moet uitzoeken.

Groeten, Jan.
 
Laatst bewerkt:
Jan je schrijft dat je de Lipo's in serie aangesloten hebt, maar bedoelt waarschijnlijk parallel. Anders verdubbelt de capaciteit niet. Het is voor Frans al moeilijk genoeg. Gr. Klaas.
 
Beste jan,

Ik heb ze inderdaad met koppeling besteld.

Meezoeken is natuurlijk altijd welkom, als het kan met eventuele onderbouwing zodat ik er zelf ook meteen van leer. Wanneer ik de spullen binnenkrijg zal ik dat laten weten en waarschijnlijk weer om hulp vragen:thumbsup:
 
Hm.....
Dan zit ik me zojuist te bedenken.
De eerder genoemde lipo's.....
Die moeten dan ook nog aangeschaft worden, uiteraard met een geschikte lader.
Eventueel aangevuld met een liposaver/alarm.
Maar met de kennis en kunde van Jan komt dat ook wel goed.
 
In principe moet een roer dezelfde hoogte hebben als de doorsnede van de schroef die ervoor zit.

Heb je schroeven van 40 mm doorsnede, dan roeren van 40mm die op dezelfde hoogte als de schroeven zitten.
Dus: met de schroeven op 7mm van de onderzijde scheepsromp, dan ook de roeren op 7mm onderzijde scheepsromp.

Tenzij je een heel klein model hebt, dan moet je consessies doen.
Ooit had ik een Schnellboot schaal 1:72 met 20mm schroefjes; om de bocht door te kunnen moesten de roeren beduidend groter zijn dan schaal.
 
Ja dat klopt idd.
Mits en daar is ie dan.
Je zender dat ook kan.
En dat kan deze zender.
Maar alleen over kanaal 2 en 4 en niet over 3 en 4 of 2 en 1 tenzij je die ook weer ga mixen.

Ik wil gewoon alles middels één stick willen bedienen.
Voor/achter link/rechts.

Laat me raden... Futaba T7C?
Heb ik ook en inderdaad de V-mixer op rechterknuppel.
't is even wennen, maar daarna weet je nauwelijks anders.
 
Heeft iemand nog een tip voor 300mm lange schroefassen zonder dat je jezelf helemaal lens betaald?
Hallo Frans,

Ik ben nog aan het zoeken naar 'betaalbare' schroefassen.
Die 300mm is wel de ondergrens, nog korter en je bent een helikopter aan het bouwen (de steile ashoek tilt de achterkant van de boot op en duwt de neus naar beneden), dat vaart voor geen meter...
In mijn M.A.S. is de schroefas bijna 50 cm.

Groeten, Jan.
 
Back
Top