pt boat bouwverslag (kan wel wat hulp gebruiken)

Zie het filmpje op mijn tablet wel. Zal zo ook eens op de laptop kijken. En daar ook zichtbaar. Gr. Klaas.

Laatst bewerkt:
Hallo Frans,

Als ik het goed zie, vaar je in mode 1, gas rechts, roer links, is dat toevallig, of met opzet?
Het filmpje is errug kort, maar het lijkt erop dat je roeruitslag aan de forse kant is.
Voor lage snelheid is dat prettig, maar als het hard gaat niet, als je zender de optie heeft, zou ik wat expo op je roer zetten.

Voor de rest helpt er maar een ding; varen, varen, varen, tot je vanuit de boot denkt, dan maak je de stuurfout op het eind ook niet meer...

Groeten, Jan.

Ja klopt, op de een of andere manier waren de instellingen gereset toen ik op locatie was. Dus ik moest daar nog snel even alles fixen en dat ging niet zo soepel. Dus uiteindelijk wilde ik vooral kijken hoe de boot het in het water deed. Inmiddels alles finegetuned en stuurt hij wat minder scherp en doet ook de achteruit het (die deed het in het filmpje niet). Maar zal binnenkort nog is een filmpje maken.

Nu heb ik gas op links en roer op rechts. Differential thrust heb ik nog niet gedaan, dit omdat dit alleen in zijn vooruit werkt. Wanneer je achteruit gaat dan flipt hij hem. En ik heb ook niet kunnen vinden hoe je differential thrust eventueel zou kunnen inschakelen mbv een switch.

Nu heb ik gas op links en roer op rechts. Differential thrust heb ik nog niet gedaan, dit omdat dit alleen in zijn vooruit werkt. Wanneer je achteruit gaat dan flipt hij hem.
Hallo Frans,

Misschien kun je delen van deze mix gebruiken om beide motoren vooruit én achteruit te kunnen sturen:

Groeten, Jan.

wat je ook in deze video ziet is dat je niet tegelijk vooruit/achteruit kan terwijl je differential thrust gebruikt. Ik heb het nu zo gedaan:

- mijn rechter stick gebruik ik voor vooruit achteruit en differential thrust
- mijn linker stick gebruik ik voor het roer

Op deze manier kan ik achteruit sturren door mijn roer te gebruiken en mijn rechter stick in het midden te houden. Vooruit kan ik met mijn rechterstick wel mee sturen en zo differential thrust gebruiken.

Hallo Frans,

Dat had ik me niet gerealiseerd, dat je met deze tanksturing niet tegelijk vooruit/achteruit kan...
Ik zal er nog eens naar kijken.

Als jouw oplossing werkt zoals je het bedoeld had, dan is dat goed.
Persoonlijk zou ik er niet mee overweg kunnen, na dertig jaar+ het gas op de linkerknuppel te hebben...

Groeten, Jan.

Beste Jan,

Daar zat inderdaad een pracht beschrijving tussen. Ik denk dat het mij nu is gelukt. Op de rechter stick met veer bestuur ik nu kanaal 1 horizontaal. Op de linker stick zonder veer kanaal 3 verticaal. Met behulp van een switch zet ik hem in zijn achteruit zodat wanneer de stick helemaal naar beneden staat de motor in neutraal staat, dit voorkomt geneuzel met de stick precies in het midden te zetten. Dit heb ik gedaan met de instelling throttle curve.

vervolgens heb ik de mix settings gebruikt uit het document dat jij mij hebt toegestuurd en deze twee dingen samen lijken te werken.

Met lekker weer zal ik het eens in het wild gaan testen.

Wederom bedankt voor je assistentie!

Kleine update van het bootje. Ik ben er aardig trots op al zeg ik het zelf. Mijn eerste projectie en dat alles zonder voorbeeld en alles zelf gemaakt.
IMG_20210515_204627.jpg
IMG_20210515_204617.jpg
IMG_20210515_204554.jpg

Back