(Voor mij een) raadsel . . .

jan brilman

Forum veteraan
Dus, ik probeer een aandrijfsetje in een zwevertje in te bouwen.

Nette regelaar gekocht en, in afwachting van de accu's, alvast stekkers aan gesoldeerd.

Vrouwtje aan rood, zoals ik altijd doe.

regelaar.jpg



Accu's arriveren, ai, zit een XT60 stekker aan.

accu.jpg


Wat nu?

Geen probleem, ik heb toevallig een koppelstuk liggen.

koppelstuk.jpg


Maar!

Als ik dit aansluit krijg je dit.

samenstelling.jpg


Dat kan toch de bedoeling niet zijn, dat de plus van de accu op de min van de regelaar komt?

Ik had de krimpkous al van het vrouwtje van de regelaar afgehaald, en die past netjes in het koppelstuk.

Wat is hier aan de hand?

En hoe los ik het op?


jan.
 
Dan houd de fabrikant van de XT connector een andere manier aan dan jij.
Dan willen die een mannetje op de plus.
Je kan dan 2 dingen doen.
De stekkers op de regelaar omzetten of, wat ik beter vind, de XT stekker eraf knippen en ook goudcontacten op de accu zetten.
Dan heb je geen koppelstuk en is alles compacter.
Ander voordeel is dat je dan ook minder weerstand hebt in je kabels, dus je motor een iets hoger voltage krijgt.
Vergeet niet je stekkers goed te solderen, als ik dit zie vind ik het al doodeng.

GJ
 
  • Like
Reactions: Cnn
Nou, ik zie de sluiting al gebeuren.
Een minimaal geisoleerde min aansluiting en geen geisoleerde plus.
Ja, het zit aan de regelaarkant maar ik vind het er eng uitzien.
Ongeisoleerde dingen is voor mij een alarm... beroepsgedeformeerd.

GJ
 
..... wat ik beter vind, de XT stekker eraf knippen en ook goudcontacten op de accu zetten. .....
Helemaal mee eens! Probeer altijd om zo min mogelijk connectors te gebruiken. Elke connector is extra weerstand en een extra punt van mogelijk falen. Daarom ben ik ook absoluut geen voorstander van allerlei verloopsnoertjes en zo. Allemaal mogelijke bronnen van problemen.
 
Nou, ik zie de sluiting al gebeuren.
Een minimaal geisoleerde min aansluiting en geen geisoleerde plus.

Ik had de krimpkous van het vrouwtje van de regelaar afgehaald, omdat die anders niet in die verloopstekker paste.

Uiteraard voorkom ik kortsluiting. :rolleyes:

De stekkers op de regelaar omzetten of, wat ik beter vind, de XT stekker eraf knippen en ook goudcontacten op de accu zetten.
Dan heb je geen koppelstuk en is alles compacter.

Goed idee, en dan neem ik van die korte goudstekkertjes, nog compacter . . . :thumbsup:

Maar, en daar was ik eigenlijk met name benieuwd naar: is er een soort vuistregel; bv. dat je altijd het vrouwtje aan de plus van de regelaar zet?

(Doe ik al 20 jaar . . . )


jan.
 
Mijn vuistregel is juist andersom; vrouwtje aan de plus van de accu. De regelaar kan me gestolen worden daar gebeurt niets mee als die connectoren per ongeluk tegen elkaar komen. De hete kant van de accu ben ik iets voorzichtiger mee...

En die korte stekkertjes hebben weer een kleiner oppervlak om contact te maken. Dus dat zou ik ook niet doen. Nou zal het met een zwevertje niet zo spannend zijn qua amperage maar ik ga geen twaalf verschillende connectors op voorraad hebben :P
 
Maar, en daar was ik eigenlijk met name benieuwd naar: is er een soort vuistregel; bv. dat je altijd het vrouwtje aan de plus van de regelaar zet?
(Doe ik al 20 jaar . . . )
Voor eigen gebruik prima maar niet compatibel met de meerderheid van de gebruikers en fabrikanten.

Wat versta je onder vrouwtje, het plastiekje (isolatie) of het elektrisch geleidend deel?
Dat wordt af en toe door elkaar gehusseld.

Als identificatie of het een mannetje/vrouwtje is, is het contactvlak waar de stekker een goede elektrische verbinding moet maken (en daar dus ook voor ontworpen is) is leidend voor de identificatie.

Dit is dus een mannetje.
upload_2021-3-16_13-2-24.png



Dit is een vrouwtje.
upload_2021-3-16_13-3-0.png



Norm, vuistregel, logica.

Auto industrie, geluidsinstallaties enz. min ligt aan massa.
Waardoor de connector aan de accu min een mannetje mag zijn.

De verloop connector is wel goed omdat die gemaakt is voor al die anderen, de meerderheid die de stekkers op de regelaar net andersom hebben zitten.
 
Laatst bewerkt:
De hete kant van de accu ben ik iets voorzichtiger mee...
Hoezo hete kant?
Dit is pas van belang als er blank geleidende delen in het speeltje aanwezig zijn, die elektrisch gekoppeld zijn aan de min van de accu.

Als die delen gekoppeld zouden zijn aan de plus van de accu, heb je een warme min.
 
Hoezo hete kant?
Dit is pas van belang als er blank geleidende delen in het speeltje aanwezig zijn, die elektrisch gekoppeld zijn aan de min van de accu.

Als die delen gekoppeld zouden zijn aan de plus van de accu, heb je een warme min.

Prima, wie heeft het over een model/speeltje? Ik heb het over alleen een accu. Sta je daar op je teenslippers op een wat drassig grasveld met de lipo in je hand. (Of op je knieen in datzelfde drassige gras) Geen idee wat er gebeurt en of de weerstand van een lichaam/zout water hoog genoeg is om er geen last van te hebben maar de min raak ik met een gerust hart aan. Van de plus verwacht ik toch wel iets van een pats.

Alles onder de 10s (42V) zou veilig moeten zijn maar pacemakers kunnen er nog steeds niet zo goed tegen lijkt me ;)

En misschien zoek ik spijkers op laag water, dat kan ook. Ik heb er nog nooit last van gehad op deze manier :D
 
Laatst bewerkt:
Om een elektrische schok te krijgen, moet er een stroomkring aanwezig zijn. Met een losse accu in de hand en met je voeten in drassige grond kan je probleemloos de plus (of de min) van de accu aanraken. Er is via de de accu geen verbinding met de grond en er is dus geen stroomkring. Over wat een veilige spanning is, kan je discussiëren. De vroegere telefoniesystemen werkten op 60 volt. Dat kon je onder alle omstandigheden vastpakken. Ja, soms voelde je wat en dat gaf dan een schrikreactie. Maar verder niets aan de hand. Heb dat duizenden malen ervaren...
 
Dat zou alleen op gaan (überhaupt mogelijk) als het hele toestel de massa zou zijn. Ten eerste geleid hout niet. Ten tweede heeft alles een aparte massa. En staat op rubber bandjes.. Er zit nergens een min aan het toestel verbonden. Bij 12v systemen van auto's is dat anders. Dan is vaak de carrosserie de massa. Scheelt kilometers kabel
 
De meeste mensen gebruiken aan de accukant de volgende regel:
Red, Hot, Woman.
Dus aan de plus zit een vrouwtje.
Red= Plus
Hot= Spanningvoerend, dus accu
Woman= Bus, vrouwtje

GJ
 
Laatst bewerkt:
Ja en wie heeft er nu gelijk.
Als ik bij Muldental in de catalogus kijk is bij dit type connector de plus van de accu een mannetje.
Dan moet er ergens tussen in zitten.
 
Ik zou het gewoon bij die XT60's houden. Zijn je nieuwe accu's ook in 1 x goed.

Ik heb al eens gezien dat iemand een mannetje- en een vrouwtjes-plug uit de dradenbrij viste, deze dacht aan te sluiten op de ESC, en toen z'n kist zag affikken.
 
  • Like
Reactions: Cnn
Niemand heeft gelijk.
Het is gewoon een kwestie van wat je wilt.
Bij ons op de club zijn Gerben en ik zo'n 25 jaar geleden begonnen met electrovliegen en hebben dit systeem aangehouden.
Dus de hele club heeft dat overgenomen.
Ook in de F5B scene doen ze het wereldwijd zo, red hot woman.
Het is makkelijk als anderen hetzelfde hebben, dingen zijn dan makkelijk uit te wisselen.

GJ
 
Deze discusie hebben we jaren geleden ook al gevoerd op dit of het voorganger forum. Toen hadden de meeste mensen dezelfde aansluit methode als ik nog steeds gebruik. Nu zijn velen om naar die xt stekkers omdat die door hobbyking al aan de accu's worden gezet. En dit raad ik nieuwelingen ook aan nu om fouten te voorkomen.

Wat mij bijstaat werd mijn methode toen der tijd door Schulze beschreven in hun handleidingen. Vandaar dat toen de meesten deze methode gebruikten.

Ikzelf heb nog nooit een fout gemaakt met insteken. Maar op die momenten probeer ik mij altijd 100 % te concentreren op wat ik aan het doen ben.

Wat wel een keer gebeurd is dat is een clublid die problemen had met zijn systeem welke hij niet begreep. Hij dacht dat dit kwam door een accu die leeg of stuk zou zijn. Zonder te vragen pakte hij mijn accu en sloot die aan op zijn set. Daar kwam dus gelijk rook uit. Hij had niet gekeken naar de stekkers en de aansluiting. Hij had dus plus en min anders om. Dat was dus dom van hem in dubbel opzicht. Had hij maar gevraagd dan had hij het geweten.
 
Laatst bewerkt:
Back
Top