Het Schipperscafe deel 6

De wolhandkrab was geloof ik al rond de jaren dertig gesignaleerd.
Maar er zijn op die wijze ook andere kreeftachtigen meegelift.

Maar wat denk je wat de import zelf?
Bijvoorbeeld de intratuin met hun zonnebaarzen of dwegmeervallen,
mooi voor in de vijver..... totdat men er zat van is.

Of wat er per ongeluk meegebracht wordt in andere lading cq producten.
Bijvoorbeeld de tijgermug, diverse spinnen.
En de klimaatverandering draagt er ook aan bij dat ze zich hier redelijk kunnen gedijen.
Zoals wij ons vrolijk over de globe bewegen, bewegen onze dierlijke medebewoners vrolijk met ons mee.
En helaas niet alleen dieren, planten idem dito..... en ziektes.

Maar eigenlijk is dat niet zo gek,
want wij mensen doen het zelf ook.
Het is niet racistisch bedoeld, maar ook de verschillende rassen van onze soort zijn over de hele wereld verspreid.
 
  • Like
Reactions: raf
:banana:De klus is geklaard :rofl:.

166199353_3878978095519194_6952978951048430580_n.jpg
 
Fuck ik heb mn dag niet, komt denk ik dat ik mn nest uit gebeld werd. Alles gaat fout printer verstopping oplossen, schroef ik het termostaatje kapot ben met de kabel vanger bezig, draai ik een motortje aan snot en geen vervanger meer. laat mn mini boormachieintje vallen, knak boord stuk (net nieuw). Ik stop maar voor er nog meer fout gaat
Echt mn dag niet:(
Grt peter
 
Soms heb je van die dagen Peter. Lijkt het net of alles voor je handen afbreekt. Maar, morgen nieuwe dag met nieuwe kansen. Niet te lang blijven treuren. Vanavond lekker drankje en hopelijk maken ze je niet weer wakker. Gr. Klaas.
 
Ik heb nix in huis klaas helaas. En mn foon neem ik niet mee naar bed, ze kunnen de pot op. :D
Grt peter.
 
Telefoontje was de gemeente, had gevraagd of ze 1 boom wilde weg halen omdat dat de enigste plek is waar ik zonnepanelen kan plaatsen. We moeten energie neutraal worden toch?
Man van gemeente melde me na 7 maanden wachten dat ze de boom niet weg halen voor zonne panelen :eek:.
Toen ik begon over energie neutraal worden werd ie nog pissig ook, fijne gemeenten :mad:
Zoals het dorp zegt, " wij zijn het vergete dorp" !
Grt peter.
 
Ambtenaren en meedenkers. Twee heel verschillende bloedgroepen! Kun je die boom niet een beetje "hepen"? Gr. Klaas.
 
Daar begin ik niet aan klaas, ding leunt al de kant op van mn carpoort. Pleurt ie om zit ik met een berg schade.
Grt peter
 
Mooi afblijven dan. En nu we toch in het café zitten, nemen we nog een drankje? Weet het, weekend is voorbij, maar iets lekkers loopt er straks wel in. Gr. Klaas.
 
Dat zit allemaal maar een beetje in het café, en ik maar werken hier op zee, zonder de kans op een borrel (schip staat droog)
 
Maar niet in het dok Jinny! Jij bent één van de elctrotechnici aan boord? En draai je ploegendienst, of dagdienst met een alarmpaneel boven je bed?
 
Techneuten heb je nu eenmaal nodig in de MK en ook vaak daarbuiten. Hopelijk is het een uitdaging voor je en ga je lekker naar je mandje als het schip weer vaart. 's Nachts werken heeft niet mijn voorkeur, maar in de 12 jaar continuedienst die ik draaide heb ik nooit een hekel aan de nachtdienst gehad. Op den duur was overdag slapen wat minder prettig. Maar het verdiende wel lekker. En dat resulteerde weer in leuke dingen doen. Later een dagdienstjob, maar met een draaiende raffinaderij als "klant" waren er uitdagingen zat. Maar goed dat ze nu veelal op Europese olie draaien. Zo'n hick-up in het Suezkanaal had algauw gevolgen voor de aanvoer van ruwe olie. Maar het gebeurde ook wel dat er legio schepen geladen met met ruwe olie lagen te wachten tot de prijs wat aantrok. En menig schip vertrok met geraffineerd product met op het connossement Lands End for orders. Jaren lang ladingpapieren gemaakt. Het leukste vond ik dan het inzicht in bestemmingen. Minder leuk was als de kapitein weigerde te tekenen, omdat hij volgens eigen berekeningen meer aan boord had en dat dat zijn maatschappij vrachtpenningen kostte. Later ging je daar wat laconieker mee om en adviseerde je de kapitein om het op de bestemming eerst maar eens uit te lossen. Veel schepen die ruwe olie vervoerden hadden na verloop van tijd een behoorlijke hoeveelheid sediment in de tanks. British Dragoon, een 50.000 tons BP-tanker, sleepte 1.200 ton sediment mee. De grotere schepen hadden C(rude) O(il) W(ash) faciliteiten en spoten de tanks uit met de lading. En dat kon alleen als ze een inertgas systeem hadden. Veel bij opgestoken en in praktijk kunnen brengen. Gr. Klaas.
 
Dat blijkt wel uit je verslag Jinny! Inmiddels bijgelezen op Kombuispraat. Het lijkt wel of de rederij daar genoegen neemt met minder gemotiveerd personeel omdat er toch regelmatig een soort "veegploeg" aan boord komt. Die verhelpt dan wel de problemen, maar dan is het voor sommige onderdelen te laat. In de periode dat ik voer vond ik de MK één van de interessantste plekken. Op mijn 17e bouwde ik een 3 cil. IFA (Oostduitse DKW) motor in de roeiboot. Hoefde het niet alleen te doen. Gr. Klaas.

1963 Maas Ifa inbouwen 2.jpg
 
Waar blijft de tijd klaas, toen was je nog jong en ombezord bezig.
Neem straks een neut op je :)
Grt peter
 
Ja Peter, waar blijft de tijd. Mijn hulpje van toen werd eind vorig jaar 60 en kon stoppen met werken. Heeft ook al zijn geld in de olie verdiend en plezier in zijn werk gehad. Gr. Klaas.
 
Back
Top