De perikelen van WdeW, deel 2

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ook nog interesse hoe je een prop bouwt uit een mal?
Het is allemaal vrij simpel.
Je moet alleen de mallen zien te krijgen.
Ook als je weet wat er aan materiaal ingaat en hoeveel tijd dan is het voor mij onverklaarbaar waarom volgfk modellen zo duur zijn.
Ik bouwde modellen van 170cm, sterk genoeg om te dynamic soaren, voor onder 50 euro per stuk, romp, vleugels, stabilo, gespoten en al.

Maar hier is de prop..
http://f5b.de/propelleraufbau.html
 
De mallen (laten) maken is het kostbaarste lijkt me dan? Na hoeveel vleugels is de mal versleten?

Een mal van aluminium voor een 2,5 meter wedstrijdzwever zit rond de 2000 euro.
Dat is een negatiefmal waar een positief uit komt.
Aluminium gaat eeuwig mee.
Als je hem uit kunststof laat maken kost het ongeveer 1800.
Maar dat kan beschadigen.
Beste methode is een positiefmal frezen uit kunststof en daar zelf een negatief van maken van hars en weefsel en daar dan de modellen uithalen.
Je kan dan meerdere negatieven maken en sneller bouwen.
Goedkoopste is een positiefmal laten frezen uit mdf.
Dat bewerk je dan met epoxy en spuit je met 2K lak.
Dan trek je daar weer een negatiefmal van met epoxy en weefsel.
MDF mal frezen voor een 2,5 meter wedstrijdzwever kan voor onder 800 euro.
Een goede negatiefmal kost aan materiaal 200 euro, dus dan kost een mal 1000 euro.
Uit dat negatief kunnen makkelijk 20 modellen getrokken worden.
Dus moet je 50 euro per model berekenen om de mal af te schrijven.
Stel je zou het model echt hightech bouwen, dus carboweave rovings, airex sandwich materiaal.
Dan zal je rond de 250 euro maximaal aan materiaal aan het model besteden.
Dus 300 euro voor een model.
Waarom worden dit soort dingen dan verkocht voor 1500+ euro.
Bouwen kost max 8 uur aan tijd en ze worden in lage lonenlanden als Roemenie gebouwd.
Ik snap het niet.

GJ
 
Een mal van aluminium voor een 2,5 meter wedstrijdzwever zit rond de 2000 euro.
Dat is een negatiefmal waar een positief uit komt.
Aluminium gaat eeuwig mee.
Als je hem uit kunststof laat maken kost het ongeveer 1800.
Maar dat kan beschadigen.
Beste methode is een positiefmal frezen uit kunststof en daar zelf een negatief van maken van hars en weefsel en daar dan de modellen uithalen.
Je kan dan meerdere negatieven maken en sneller bouwen.
Goedkoopste is een positiefmal laten frezen uit mdf.
Dat bewerk je dan met epoxy en spuit je met 2K lak.
Dan trek je daar weer een negatiefmal van met epoxy en weefsel.
MDF mal frezen voor een 2,5 meter wedstrijdzwever kan voor onder 800 euro.
Een goede negatiefmal kost aan materiaal 200 euro, dus dan kost een mal 1000 euro.
Uit dat negatief kunnen makkelijk 20 modellen getrokken worden.
Dus moet je 50 euro per model berekenen om de mal af te schrijven.
Stel je zou het model echt hightech bouwen, dus carboweave rovings, airex sandwich materiaal.
Dan zal je rond de 250 euro maximaal aan materiaal aan het model besteden.
Dus 300 euro voor een model.
Waarom worden dit soort dingen dan verkocht voor 1500+ euro.
Bouwen kost max 8 uur aan tijd en ze worden in lage lonenlanden als Roemenie gebouwd.
Ik snap het niet.

GJ
Iemand houd er waarschijnlijk flink geld aan over.....dat heeft ie misschien wel nodig.....
-dure vrouw
-dure hobby
-groot huis
-meerdere auto's
Als mensen het geld ervoor betalen is het gewoon marktwerking.
Of een monopoliepositie?
 
Nee, mensen kopen het omdat anderen het ook kopen en omdat het gewoon is wat een gek ervoor geeft.
Een paar jaar geleden heb ik contact gezocht met een bedrijf, Eroplan.
Die verkochten de Kappa 35 F5J.
Die stond destijds te koop bij Pollack voor 1350 Euro.
Na wat onderhandelen wilde de man wel leveren en kreeg ik de prijs.
Incl verzenden 800 euro.
Nog steeds een hoop geld maar wel 550 euro goedkoper dan Pollack.
Ik heb daarna een 2e besteld voor iemand, toen kreeg ik al wat korting.
En nu staat die Kappa bij Pollack te koop voor 1500 Euro en ik weet zeker dat de inkoop niet duurder geworden is.
Zelfde met Samba models, die gaan gewoon minimaal 2x over de kop.
Ik kreeg mijn Surprises voor de prijs die Freudenthaler ervoor betaald aan de Roemeen die ze bouwt.
Geloof me, dat is 40% van de prijs die jij ervoor zal betalen.
Waarom?
Als het te goedkoop is kan het nooit goed zijn.
Je zal ook nooit een paar Nikes kopen als ze 25 euro bij de Bristol zijn.
Een vriend van me had Prada sportschoenen gekocht, 800 euro.
Je kan er niet eens op rennen, daar zijn ze niet voor gemaakt.
Maar tja, er staat een merkje op.
Ralph Lauren word op Bali gemaakt.
Een polo kost iets van 150 Euro, daar koop je ze bij de fabriek, als je de mensen kent, voor nog geen 25 Euro.
Zelfde met Nike, de fabriek staat daar ook en ik heb daar een paar Zoom Vaporfly Next mogen kopen, die lelijke groene.
100 Dollar, verkoopprijs in Europa destijds ruim 300 Euro, heb ze daar ook voor verkocht.
Plak er een Decathlon merkje op en niemand wil hem.

YGE regelaars, ik ben in de fabriek in China geweest, ik heb ze geproduceerd zien worden.
Zelfde als de Sunrise alleen is de Sunrise, bijvoorbeeld de 150A, 50 dollar maar omdat duitsers echt overtuigd zijn dat YGE duits is betalen ze er voor die oplichting, want iets anders is het niet, makkelijk het 3 voudige voor.


Mensen zijn gewoon gek.

GJ
 
Net twee Foka 4 vleugeltjes gewogen. Schuimkern balsa indekking.
Inclusief RG8 hum-hum-hum profiel, exclusief Suezkanaal jo-jo folie! 500 gram!
29 dm2 oppervlak (totaal span met romp 2.200 mm)

GJ wil je niet de verdienmodellen van de NL-overheid verklappen? :D
Euro 98! 1,85 Euro... anders kopen de mensen het niet.
Dinsdag even tanken over de grens bij Ter Apel.
 
Beetje klaaien met epoxy kan iedereen. Maar dit is toch wel knap hoor. Ook die prop maken. Links en rechts moet precies hetzelfde gemaakt worden. Niet te veel lijm anders wordt het te zwaar. Niet te weinig anders gaat het delamineren

Mike Patey. Weet niet of iemand hem wel eens kijkt op YouTube. 1 van 2 broers die miljardair zijn. Eigen vliegveld bij huis. Maar bouwt ook zijn eigen vliegtuigen. Ook eigen carbon delen. Gaaf om te zien. Hele wielophanging is ook carbon. Mooi materiaal
 
Waarom worden dit soort dingen dan verkocht voor 1500+ euro.
Bouwen kost max 8 uur aan tijd en ze worden in lage lonenlanden als Roemenie gebouwd.
Omdat niet alles in Roemenië (of waar dan ook) even goedkoop is, omdat, lage lonen landen of niet die mensenook niet meer voor €1,50 per uur werken, en omdat die Roemeen wel gek zou zijn om ze voor 300 euro te verkopen als hij wéét dat met een beetje reputatie, iedereen grif 1000 ballen neertelt.

Daarnaast is de helft van NL vermoedelijk zo gek om te denken "300 Euro? Dat KAN niet goed wezen, ik koop die van 1000, die is vast veel beter"....

Zo'n hoge pet heb ik wel van de gemiddelde Nederlander op :D :D :D
 
Ik ben in het bezit van het enige Willy de Woofer vliegtuig ter wereld.
Het is een uniek toestel, ontworpen door een ervaringsdeskundige uit het buitenland.
Dit toestel kan uw eigendom worden voor slechts 5000 euro. Werkelijk een koopje!
Het betreft hier een investering, die als appeltje voor de dorst gezien kan worden.
Een aanvulling op uw pensioen.
 
1563013321274.jpg


;)
 
De gemiddelde factuur van een IT-consultant :D

Factuur:
Clicking the buttons: EUR 100,-
Knowing where to click: EUR 940,-
 
Wat betreft goedkope lonen en Roemenen.
Freudenthaler heeft een werkplaatsje in Roemenie waar de props en modellen gemaakt worden.
Dat zijn gewoon werknemers die daar gewoon voor een maandsalaris staan.
Dus die kunnen niet zelf verkopen want de mallen zijn eigendom van Freudenthaler.

Je moet inderdaad iets leren.
Ik ben jaren geleden een paar avonden van Amsterdam naar Roermond gereden om iemand te leren uit mallen te bouwen.
Nu is de man 1 van de mensen die de meeste GFK modellen voor mensen repareert.
Maar dat is een paar avonden werk geweest en daarna oefenen en jezelf de techniek bijbrengen en naar je eigen hand zetten.
Mensen als Martin Weberschock geven ook bij hun thuis in de werkplaats seminars hoe je modellen uit mal moet bouwen (3 daagse cursus 430 Euro) of hoe je GFK modellen moet repareren (2 dagen, 249 Euro).
Dan heb je de basis en iedereen doet het op zijn eigen manier.
Ik probeer mezelf nu Solidworks bij te brengen om mallen te kunnen maken.
Maar je moet daar echt voor gaan zitten en eigenlijk zou het onder begeleiding van een ervaren persoon moeten.
Als je naar een cursus gaat dan zijn het inderdaad ICT prijzen, 3000 euro ben je zomaar kwijt.
Dat was niet zo erg toen ik nog in de ICT werkte want dat waren ook de bedragen die ikzelf verdiende en ik had destijds bij Accenture een persoonlijk opleidingsbudget van 50000 gulden per jaar.
Maar nu, als uitkeringstrekker, niet te doen.

GJ
 
Ik ga er vanuit dat de meeste mensen/vliegers een gemiddeld salaris verdienen.
Als je dan ook nog kinderen hebt, dan kun je niet zomaar met briefjes van 500 zwaaien.
Laatst zag ik een auto waar voor 20.000 euro aan vliegspullen in zat. Dat is echt voor de happy few.

GJ is al een hele poos bezig om meer betaalbare vliegtuigen te kunnen bouwen. Ik maak er wel eens
grapje over (vooral op 1 april :D), maar de WdeW Speeder kost maar heel weinig. GJ kan mij leren om
die te bouwen. Je hebt dan misschien niet een top-toestel, maar wel een kist die daar redelijk bij in de
buurt komt.

Dan komt de grote vraag: Waar ben je tevreden mee? In mijn geval, met een kist van een paar honderd
euro die 300km gaat, of een van 2000 euro die 400km gaat. Ik kies voor wat haalbaar is. Ik rijd immers
ook niet in een Ferrari.
 
Voordeel van het hebben van een mal is dat je sneller kan bouwen dan met hout en elk model ook vrijwel gelijk vliegt.
Destijds dat ik samen met Gerben aan de kust ging dynamic soaren vrat dat in het begin modellen.
Ik heb toen een vliegende plank ontworpen, dat bleef wat langer heel.
En daarna uit mallen gaan bouwen.
Dan was het een week bouwen en in het weekend soms 4 kisten stuk vliegen.
Maar het was nog wel betaalbaar.
Stel ik zou een model kunnen ontwerpen in Solidworks dan is het een kwestie van de data naar iemand sturen en die zet zijn frees aan en laat hem 2 dagen werken.
Daarna moet ik hem nog wel nabewerken en spuiten en daar dan een negatief van trekken maar daar kan je dan tientallen modellen uithalen.
Met verkoop van modellen kan je nog wat geld terughalen.
Ik heb destijds de positiefmallen van Ruud Zandvliet van de Demon F5D geleend en daar 2 negatieven van gemaakt.
Kosten van de negatiefmallen voor het hele model iets van 200 euro.
Een model daaruit bouwen kostte iets van 50 Euro en een paar uur tijd.
Stratair verkocht die modellen voor 420 Euro.
Dus als je geen tijd rekent dan bespaar je zeker 350 euro per model.
Dan word modelvliegen weer leuk.
Ik heb net contact gezocht met iemand van wie ik weet dat ie nog een redelijk goede hotlinermal heeft staan, een modern ontwerp.
Eens kijken of ik die mag lenen.
Ondertussen heb ik ook nog een Ogar staan die geschuurd en gespoten moet worden en daarna afgemald.
En nu ga ik het stabilo van de Blue Angel beplanken.

GJ
 
Tsja... kosten zijn altijd een heikel punt...

Ik denk altijd maar zo: hoe minder je stukmaakt, hoe meer je overhoudt om aan je model te besteden, en voor de rest maakt het me niet zo veel uit. Want wat ik linksom bespaar geef ik meestal rechtsom toch wel dubbel uit, onder de redenatie van "Ach, dat kan wel, want ik bespaar toch 400 euro op de brandstof, dusss...", maar het probleem is dus dat ik per jaar minstens drie a vier keer achteloos 400 euro (of meer) uitgeef gebaseerd op die redenatie...:D :D :D

En dan tel ik nog niet eens mee dat ik als het weer het toelaat, zomaar 300 km per week naar het veld heen en weer rij, omdat het vliegen "toch bijna niks kost" :p
 
Ik zei het net tegen Wil.
Mijn probleem is dat ik een paar jaar geleden gewoon kocht wat ik mooi vond.
Geld stroomde binnen dus een zwevertje van 5000 Euro kaal, big scale pylonracer van 8000 vliegklaar, turbine.. geen probleem.
Alles verkocht en van het geld dat vrijkwam een Porsche gekocht, die ook verkocht moest worden.
En nu zie ik modellen die wel aardig zijn maar net niet wat ik gewend was maar voor prijzen waarbij ik 2 maal na moet denken of ik dat wel uit wil geven.
Schade vliegen heb ik jaren niet gedaan dus daar ging het geld niet inzitten, het was meer het hebbe hebbe verhaal, droommodellen die ik eindelijk kon kopen.
En waar ook geld in ging zitten waren reiskosten en hotelovernachtingen naar de europese wedstrijden, maar dat was gewoon een korte vakantie, mag wat kosten.

Goedkoopste en beste optie voor mij is nu gewoon zelf dingen ontwerpen en bouwen.
Dan kan je voor betrekkelijk weinig geld nog wat aparts bouwen.

GJ
 
Ik zei het net tegen Wil.
Mijn probleem is dat ik een paar jaar geleden gewoon kocht wat ik mooi vond.
Geld stroomde binnen dus een zwevertje van 5000 Euro kaal, big scale pylonracer van 8000 vliegklaar, turbine.. geen probleem.
Alles verkocht en van het geld dat vrijkwam een Porsche gekocht, die ook verkocht moest worden.
En nu zie ik modellen die wel aardig zijn maar net niet wat ik gewend was maar voor prijzen waarbij ik 2 maal na moet denken of ik dat wel uit wil geven.
Schade vliegen heb ik jaren niet gedaan dus daar ging het geld niet inzitten, het was meer het hebbe hebbe verhaal, droommodellen die ik eindelijk kon kopen.
En waar ook geld in ging zitten waren reiskosten en hotelovernachtingen naar de europese wedstrijden, maar dat was gewoon een korte vakantie, mag wat kosten.

Goedkoopste en beste optie voor mij is nu gewoon zelf dingen ontwerpen en bouwen.
Dan kan je voor betrekkelijk weinig geld nog wat aparts bouwen.

GJ
En dat is modelbouw.
 
Ik denk, dat als je met iets komt dat goed en betaalbaar is, er zeker wel belangstelling voor is.
Dat zullen er geen honderden zijn, maar misschien wel genoeg om de kosten van een mal terug
te verdienen. Misschien is een wat oudere mal meer betaalbaar. En als je er zelf een kunt maken,
is het nog makkelijker.
(GJ en ik heb, hebben hier vanochtend nog over gefilosofeerd)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Back
Top