Riva Aquarama 1:10

Taylorcraft

PH-SAM
Ik was vandaag bij een zeer goede kennis en deze gaf mij een spantenset van de Riva Aquarama 1:10.
Deze werden gelaserd waar ik bij stond.
Het zal nog wel even duren voordat ik hiermee met de bouw zal starten.
Zal wederom met een methanol motor worden aangedreven.
De twee assen worden ieder voorzien van een tandwiel.
De motor heeft op de uitgaande as een kopplingsklok met een tandwiel.
IMG_20210406_161415~2.jpg
IMG_20210406_161454.jpg
Screenshot_20210406-175225.png
 
Laatst bewerkt:
Zoals beschreven, in de eerste berichtgeving, ben ik van plan om de twee uitgaande assen met een motor aan te drijven.
Nu de volgende vraag:
Moeten de schroeven alle twee dezelfde kant op draaien of juist tegengesteld?

Dit kwam ik op internet tegen.
Ik wil die van mij met tandwielen ipv.riemen aandrijven.
En dan beide dezelfde richting of cw/ccw.?
downloadfile-5.jpg
 
Laatst bewerkt:
Hierboven zijn twee jet aandrijvingen afgebeeld als ik mij niet vergis, en dan kunnen beide jets probleemloos dezelfde kant opdraaien.

Wanneer een schroef in het water ronddraait, ontstaat er naast stuwkracht in de lengte (axiale) richting van de aandrijfas ook radiale stuwkracht. tevens wordt een deel van het verplaatste water aan het draaien (helix) gebracht. Hierdoor ontstaat een asymmetrische (resultante) stuwkracht, waardoor de boot bij recht roer nooit helemaal rechtuit zal willen lopen.

Vooral bij snelle boten kan dit op allerlei manieren enigszins gecompenseerd worden: roerblad uit het midden, en zelfs een asymmetrische bodem ter hoogte van de spiegel zie je weleens bij ECO RC speedboten.

Bij twee schroeven kun je ze tegengesteld laten draaien waardoor de resultante krachten elkaar tegenwerken.
Zodoende loopt de boot keurig rechtuit. Er bestaan zelfs Z-drives met twee schroeven contra roterend op een enkele as.

Bij waterverplaatsende schepen weet ik dat de draairichting back/stuurboord uitmaakt voor de efficiency.
Welke kant dat precies is, is zeker hier op het forum besproken. Kan het zo snel niet vinden.
Of dat ook veel uitmaakt voor planerende rompen weet ik niet.

Iig weet ik dat de originele Riva Aquarama dit ook heeft.

Iig wel om ze tegengesteld te laten draaien. Daarom zie je vaak in schaal 1 op 1 dat buitenboordmotoren met grote vermogens in twee draairichtingen leverbaar zijn, voor plaatsing van twee stuks aan dezelfde spiegel.
 
Bedankt voor de reactie.
Had al een vermoeden maar wilde het wel zeker weten.
Ik zal zelf een aandrijving in elkaar knutselen met diverse tandwielen.een om het toerental te reduceren en de schroeven tegen elkaar in te laten lopen.
Zal nog wel enige tijd duren.
Ben op dit moment met mega veel projecten bezig
 
Gaat de Mathea vii nu gewoon rechtstreeks de vitrine in? Het bouwen van een model is als een bokser die uren, dagen, weken, maanden oefent met pads en heavy bags in de gym. De eerste keer in de ring tijdens een gevecht gaat-ie snel onderuit. Eerst afmaken wat je begon en dan kun je de lessen die je daarvan hebt geleerd weer toepassen in het volgende model.
 
Laatst bewerkt:
Gaat de Mathea vii nu gewoon rechtstreeks de vitrine in? Het bouwen van een model is als een bokser die uren, dagen, weken, maanden oefent met pads en heavy bags in de gym. De eerste keer in de ring tijdens een gevecht gaat-ie snel onderuit. Eerst afmaken wat je begon en dan kun je de lessen die je daarvan hebt geleerd weer toepassen in het volgende model.
ik vind bouwen gewoon enorm leuk en leg geen druk op wanneer iets af moet.
Zogauw er een timetable onder komt te liggen , dan begint het op werken te lijken.
Overigens vind ik de boks sport een zinloze activiteit.
Modelbouw is absoluut niet zinloos.
Het stimuleert het autodidact van een mens op velerlei invalshoeken.
 
Statische modelbouw zo te zien aan de asjes en overige hardware?
Statistisch ja maar niet op de manier die je zou mogen verwachten (lekker cryptisch en onduidelijk antwoord ;))
De aandrijfassen en schroeven(props) worden vervangen door exemplaren die werkelijk varen mogelijk maakt.
De overige hardware ziet er in mijn ogen als hoogstaand uit en hier is niets mis mee:)
Ook dit model zal met een verbrandingsmotor worden uitgerust.
Hiervoor heb ik een Toyan FS L 200 ingepland.
Uitdaging zal de koeling worden.
Aandrijving ga ik oplossen dmv.eentandriem of iets dergelijks die beide schroefassen zal moeten aandrijven.
Dit is de betreffende motor:

$_84.jpeg
5
 
Sms gaat er iets beter dan je van tevoren had in geschat.
Vaak is het net andersom;)
Gaat lekker tot nu toe.
IMG_20210507_155627.jpg
IMG_20210507_160247.jpg
 
Laatst bewerkt:
Back
Top