Fieseler Fi-156C Storch | Stick & Tissue

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door ramses, 23 jul 2021.

  1. tjarko

    tjarko

    Lid geworden:
    2 nov 2008
    Berichten:
    1.036
    Mooie selectie.
    Ik zou voor laagste kv gaan, 1500 of minder op 2S, van wege het geluid. Als je zo langzaam vliegt bij rustig weer is een stil kistje het mooiste.
    De lage vliegsnelheid past ook beter bij een langzame grote prop.
    Met 200W/kg is 50W al ruim voldoende, 40W ook.
    De dunne platte motortjes kunnen het beste laag toeren, meer koppel maken.

    Leuk project!
     
    ramses en Cnn vinden dit leuk.
  2. bipeflyer

    bipeflyer

    Lid geworden:
    18 apr 2012
    Berichten:
    1.011
    Locatie:
    Nederland
    Zo'n plat motortje moet wel verder naar voren, het is de bedoeling dat je met een elastiekje de prop er op zet (om die 2 schroefjes), zodat je prop niet beschadigd als je landt. Wordt vaak gebruikt op klein depron spul, waarbij de prop in verhouding erg groot is en geen wielen aanwezig zijn, dus je raakt sowieso de grond bij de landing. Of je die as kunt verlengen / verschuiven en op een andere manier je prop kunt bevestigen, geen idee...

    Die laatste is wat dat betreft handiger. En 250 gram thrust is eigenlijk al te veel, hoeft geen 1:1 te zijn bij zo'n langzaam stol kistje lijkt me.
     
    ramses vindt dit leuk.
  3. Cnn

    Cnn

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    2.529
    Locatie:
    Emmen
    Asje verder door schuiven en dan een prop adapter. Of een langere as. Ivm prop adapter
     
    Laatst bewerkt: 7 aug 2021
    ramses vindt dit leuk.
  4. <250

    <250

    Lid geworden:
    23 apr 2021
    Berichten:
    523
    Locatie:
    limbolala
    Je moet ook rekening houden met het zwaartepunt, waarschijnlijk moet je de motor zo ver mogelijk naar voren plaatsen en de accu en zelfs eventueel ook de servo,s helemaal voorin..
    Ik mis een aantal mooie motoren uit China. 20 gram zwaar en 500 gram trust (zoals ik ze nu gebruik).. zoals gezegd ik zou voor een tmotor2202 gaan 15 gram en een carbon prop 8x5 of 9x3 van zo,n 2.5 gram..

    Te zwak zou ik ook niet doen, als je ook op het randje gaat vliegen zoals ik doe ben je blij dat je af en toe wat power bij kunt geven.. 350gram trust lijkt mij voldoende..
     
    ramses vindt dit leuk.
  5. bipeflyer

    bipeflyer

    Lid geworden:
    18 apr 2012
    Berichten:
    1.011
    Locatie:
    Nederland
    Ja, je kan een langer asje doen, maar.. (even afgaande op de tekening van de voorgestelde motor) ik vraag me af of zo'n klein motortje netjes in balans blijft met een 3x zo lange as.

    Qua aandrijving zou ik om gewicht te besparen juist niet te veel overbemeten gaan, alles meer dan 1:1 is in theorie oneindige verticals en dat is simpelweg niet nodig (en onnodig zwaar). Ik heb jaren terug de Sig Antoinette gevlogen, dat ging ook echt stapvoets, met een zuchtje wind kroop ie vooruit. Geen slats, flaps of wat dan ook, gewoon een flink hol profiel, super licht gebouwd en met een kleine borstelmotor met vertraging (7:1) en een grote slow fly prop, ook rond of onder de 250 gram en bijna 1 meter 20 span. Echt heerlijk rondtuffen op een mooie zomeravond! Ik heb normaal liever ook wat reserves hoor, maar vraag me hier af of het nodig is (al is _echt_ stol ook gewoon veel power om kort weg te kunnen komen natuurlijk).
     
    ramses en <250 vinden dit leuk.
  6. Cnn

    Cnn

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    2.529
    Locatie:
    Emmen

    Nee niet 3x zo lang natuurlijk, Maar als de motor as te kort is om een prop adapter te accepteren na het doorschuiven. Dan een langere as die 2a3mm langer is( normale lengte van een as).

    Bevestiging met elastiek gaat voor vibraties zorgen. En het ziet er verschrikkelijk uit. Leuk voor een vliegende foam plaat.

    Op zo een kist hoort een nette aluminium adapter
     
    Laatst bewerkt: 7 aug 2021
    ramses vindt dit leuk.
  7. bipeflyer

    bipeflyer

    Lid geworden:
    18 apr 2012
    Berichten:
    1.011
    Locatie:
    Nederland
    Eens!
     
    ramses vindt dit leuk.
  8. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.498
    Locatie:
    groningen
    Uiteindelijk wordt het dus gewoon een mooi schaalmodel, met details en alles.

    Daar horen inderdaad geen elastieken, oranje propellors en dat soort lelijkheid bij.

    upload_2021-8-7_18-15-8.png


    Volgens mij kan dat motortje nog wel een paar mm naar voren: motorkap dunner maken!

    Succes!


    jan.
     
    ramses, <250 en Cnn vinden dit leuk.
  9. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.122
    Locatie:
    N. Brabant
    .
    Dank voor de leuke en informatieve reacties heren!
    Ik neem alle opmerkingen mee in het uiteindelijke besluit voor motorisering.
    Jurgen, dank voor het uitzoekwerk en 'passen' van de motor :thumbsup:

    .
    Update:
    De staartvlakken opgezet over de bouwtekening.
    Iets anders qua opbouw en geen dichte ingedekte balsa stukken, maar geheel open constructie:

    [​IMG]

    Het landingsgestel afgewerkt met balsa.
    Een paar haakse en parallelle stiftlijnen op de tekening gezet om de vleugelribben op uit te lijnen:

    [​IMG]

    De bovenzijde van de vleugelfairings ingedekt met 1.5mm balsa.
    De onderzijde van de fairings en motorkap zijn nog open zodat ik daar voor de inbouw van de electronica nog eenvoudig bij kan:

    [​IMG]

    Romp en staartvlakken bijna ruwbouw klaar:

    [​IMG]

    [​IMG]

    Het gewicht van de onbeklede staartvlakken is 8.7 gram totaal:

    [​IMG]

    Even voor wat foto`s de staartvlakken met spelden vastgezet.
    Spanwijdte van het stabilo met hoogteroeren is 41cm:

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Groeten, Ramses
    .
     
    tjarko, HansH, E.hof en 5 anderen vinden dit leuk.
  10. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.498
    Locatie:
    groningen
    Wordt gewoonweg prachtig.

    :thumbsup:


    jan.
     
    <250 en ramses vinden dit leuk.
  11. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.122
    Locatie:
    N. Brabant
    .
    Dank je Jan :)


    Nog drie laatste "bare bones" foto`s, op volgende foto`s/updates zal e.e.a bekleed zijn met tissue:

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Groeten, Ramses
    .
     
    coen_l, tjarko, strutter en 6 anderen vinden dit leuk.
  12. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.122
    Locatie:
    N. Brabant
    .
    Begin gemaakt met de vleugels.
    Ik gebruik hier de bouwtekening alleen voor de outlines.
    De originele tekening is voor een kistje met alleen richtings- en hoogteroerbesturing (geen ailerons en flaps).
    De constructie ga ik lichter en meer schaal maken, inclusief ailerons, flaps en slats.
    Hieronder een eerste aanzet van mijn idee t.o.v. wat er op tekening staat en daaronder een triplex malletje voor de vleugelribben:

    [​IMG]

    Overzetten op balsa en uitsnijden, 32 vleugelribben in totaal:

    [​IMG]

    ...wat bijschuren en vijlen:

    [​IMG]

    ...en 32 identieke vleugelribben:

    [​IMG]

    Verder met de opzet van de vleugelhelften

    Groeten, Ramses
    .
     
    HansH, E.hof, jan brilman en 4 anderen vinden dit leuk.
  13. <250

    <250

    Lid geworden:
    23 apr 2021
    Berichten:
    523
    Locatie:
    limbolala
    Als ik bovenstaande foto,s zie sluit ik me hier helemaal bij aan..
     
    ramses vindt dit leuk.
  14. bipeflyer

    bipeflyer

    Lid geworden:
    18 apr 2012
    Berichten:
    1.011
    Locatie:
    Nederland
    Wow jij maakt er echt een museumstuk van, dat landingsgestel :worship:. Je had het natuurlijk voor gewicht prima zo kunnen laten (ijzerdraad), maar het voegt zo ongelofelijk veel toe (en zal het verschil uiteindelijk niet maken in het gewicht denk ik). Je maakt je er in ieder geval niet makkelijk vanaf, prachtig! Erg benieuwd naar je vleugel.
     
    ramses vindt dit leuk.
  15. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.498
    Locatie:
    groningen
    Al een idee van welke sevo's?


    jan.
     
    ramses vindt dit leuk.
  16. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.122
    Locatie:
    N. Brabant
    .
    Dank heren :)

    Het wordt ook een aluminium prop adapter en zwarte prop :thumbsup:
    Desnoods spuit ik `m zwart (proptipjes moeten toch ook al geel gemaakt worden ;)).

    Waarschijnlijk 3 tot 5 gram servo`s, nog geen idee welke specifiek.
    Zit te denken aan vier 3 gram servo`s voor ailerons en flaps en twee 5 gram servo`s voor hoogte en richting.
    Maar sta open voor elk advies/ervaring voordat ik een keuze hierin maak.

    Ik wil eerst de kist ruwbouw klaar hebben om te kijken wat de mogelijkheden zijn t.o.v. het dan bereikte 'lege' vliegtuig gewicht.

    Komt ie... :D

    .
    Update

    Begonnen met het opzetten van de vleugelhelften.
    Eerst de vier 3x3mm balsa liggers op de bouwplank met spelden vastgezet en de ribben klaar gelegd:

    [​IMG]

    De 1.5mm balsa ribben op de liggers gelijmd en de vier bovenliggende liggers daar weer bovenin gelijmd:

    [​IMG]

    Op deze foto kan je zien wat de bedoeling van de vleugel achterlijst wordt:

    [​IMG]

    Van 5mm balsa een voorlijst in vorm gesneden en vastgelijmd aan de ribben.
    De voorste bovenste ligger ligt 1.5mm dieper en voor die ligger is het profiel 1.5mm lager.
    Daar komt straks de enige indekking van de vleugels op/in te liggen:

    [​IMG]

    De 1.5mm balsa indekking van de vleugel neuslijst uitgesneden en gepast.
    Deze is overmaats verlijmd, er gaat aan de voorzijde nog wat vanaf:

    [​IMG]

    Daarna van 1mm dik balsa 28 stukjes webbing gesneden:

    [​IMG]

    ...en verlijmd tegen de hoofdliggers:

    [​IMG]

    Alles in de vleugelconstructie is tot nu toe van balsa, ik ben benieuwd naar het gewicht!
    Maar ik laat eerst deze helften een nachtje zo drogen, haal ze morgen van de bouwtafel.

    Eens bedenken hoe ik de slats ga maken...

    Groeten, Ramses
    .
     
    Laatst bewerkt: 9 aug 2021
    strutter, Cnn, juwi en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  17. <250

    <250

    Lid geworden:
    23 apr 2021
    Berichten:
    523
    Locatie:
    limbolala
    En dan maar zeggen dat je niet zo snel bouwt....

    Wordt mooi..

    Ik heb voor de vleugels Torcster nr 40 servo,s 2.5 gram. Ben ik helemaal tevreden over (gezien de schuur-deuren die bewogen moeten worden)....

    p.s. Als je nog wilt vergelijken, de tekeningen van de Bobber staan nu online..

    https://aerofred.com/details.php?image_id=103628
     
    Laatst bewerkt: 8 aug 2021
    ramses en Cnn vinden dit leuk.
  18. bipeflyer

    bipeflyer

    Lid geworden:
    18 apr 2012
    Berichten:
    1.011
    Locatie:
    Nederland
    Ziet er goed uit Ramses! Voor deze grootte moet enkel balsa voor de vleugel sterk genoeg zijn, zeker met die verkasting.
     
    ramses vindt dit leuk.
  19. <250

    <250

    Lid geworden:
    23 apr 2021
    Berichten:
    523
    Locatie:
    limbolala
    [​IMG]


    Als ik me dit zo bekijk worden je flaps en ailerons (zeker) ook aardige schuurdeuren...... Dit moet toch langzaam vliegen... Nu ben ik toch echt benieuwd..

    Is die indekking origineel van tekening , of heb jij deze toegevoegd?
     
    ramses vindt dit leuk.
  20. juwi

    juwi

    Lid geworden:
    11 mei 2014
    Berichten:
    206
    Locatie:
    Nuenen
    Zou het maken van een D-box, dus ook het onderste voorste deel van de vleugel (met 1.5mm balsa) indekken een niet veel stevigere, i.e. een vleugel met een grotere torsiestijfheid opleveren?

    Aan de andere kant, de vleugel is een semicantilever versie dus misschien niet nodig om een D-box te maken?

    Clear skies, Jurgen
     
    Laatst bewerkt: 9 aug 2021
    ramses vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina