De Johan van Oldenbarnevelt (1930)

Mooi schip geworden Erik. Enig idee hoeveel uren erin zitten? Gr. Klaas.

Ik zie in ieder geval dat ik in maart ben begonnen. Stel dat het een uur per dag is, dan aan het schip zin 250 uur? En een uur of 50 aan scheepjes en wagons tot nu toe. Maar de maquette is nog niet af!
 
Image1637614460.413742.jpg
Image1637614477.087011.jpg
Image1637614494.674413.jpg
Image1637614527.471066.jpg
Image1637614553.127968.jpg
Image1637614572.004935.jpg


Eerste opzetje maquette

Met een loods links en rechts die dienst doen als visueel einde en tegelijk het zicht blokkeren op het einde spoor. De loods rechts is dieper en groter en er zou net een rijdend lokje achter verborgen kunnen worden als verrassing. Of ik dat echt ga doen is de vraag: ik heb geeneens z materiaal en dat zou echt voor op een beurs zijn. Beetje grootheidswaanzin. Dat vraagt namelijk ook om elektrificatie en eigenlijk een verhoogde opstelling (alhoewel dat sowieso een goed idee is voor een beurs, waar ik wel eens sta). Als ik helemaal doorsla zouden links en rechts aangesloten kunnen worden op fiddle yards, maar dat gaat zeker niet gebeuren: rijden is echt geen doel. En een hoop gedoe met modules die op elkaar moeten aansluiten. Rijden is hooguit een geintje.

De loods rechts is groter dan links. Ik kan dat in balans brengen met de hijskranen links en wat meer schip links. Als gedemonstreerd.

Verder wordt het schip hier net losgetrokken. Het verbergt net de lelijke knik links. Er hoort daarbij een verhaal bij deze maquette: over het lostrekken door twee sleepboten. En de mensen op de kade! Zal ik er nog maar meer bestellen?

Tenslotte is het leuk te zien dat de module van twee kanten bekeken kan worden, al is kijken van de kadekant de bedoeling. Mocht ik een achtergrond gebruiken, dan is die mogelijkheid weg. Hmmm. Dat besluit stellen we uit. Eerst maar eens een kade met gebouwen, rail en bekleding.
 
Image1637950049.071768.jpg
Image1637950067.327846.jpg


Met 1.2 mm karton wordt de railbiels gelijkgetrokken op hoogte met de kade. Misschien moet diet nog net iets meer zijn: zodat kade en bovenkant rail op dezelfde hoogte ligt. De rail ligt in het echt ook gelijkvloers
Image1637950241.280869.jpg


Ik oefen met een z spoor wagentje, maar de buitenkant heeft natuurlijk geen invloed. Eigenlijk moet ik de rail ook wat laten roesten.

Ik denk wel dat ik de rail er iets bovenhoud: dan kun je nog net met een rail slijpsteentje er overheen
 
Image1638012916.216510.jpg


Dit hmv huisje gaan we ombouwen tot smn huisje. Niet erg waarheidsgetrouw, maar ik nam het oranje van de schoorsteen

Image1638013008.556580.jpg


Huizen (kantoren?) stonden er echter wel degelijk!
 
Image1638020833.112250.jpg
Image1638020854.940442.jpg


Ik verklein een faller N steentjesplaat voor een tweede loods met 50%. Je zou bij N 70% oid verwachten, maar dan is het veel groter dan de andere loods.
 
Image1638033247.486552.jpg
Image1638033275.072376.jpg
Image1638033293.551833.jpg


Ik maak een voorkant van restjes raam die ik nog van Hamburg had. Met mijn stomme kop plak ik dan de drie deuren asymmetrisch [emoji35]

Niks aan te doen, lostrekken wordt drama. Papier he. Ik los het maar op met een deur
 
Back
Top