Propeller as Zenoah G38 mist (25% Cub)

en het verschil in prop (18x10 naar 20x8) zal niet zon verschil maken
Nou... dat is een behoorlijk verschil, hoor... De 20 x 8 is ongeveer 20% "zwaarder" qua belasting.
Nu zag ik op het vliegwiel opeens krassen zitten (gewicht kant) en lijkt het midden van de magneto niet helemaal lekker, zie foto's. Is dit een bekend ding? Lijkt alleen op vol gas er tegenaan te komen..
Da's niet goed... Goed mogelijk dat de krukas wat veert en buigt, want ik vind dat nogal een heftige prop, die 20 x 8...
 
Nou... dat is een behoorlijk verschil, hoor... De 20 x 8 is ongeveer 20% "zwaarder" qua belasting.

Da's niet goed... Goed mogelijk dat de krukas wat veert en buigt, want ik vind dat nogal een heftige prop, die 20 x 8...
De zg 38 draait het beste met een 20x10.
 
De krukassen van de zg motoren zijn ook de achilleshiel van deze motoren .de krukwangen zitten geperst met daartussen het naslagwerk van het bigend . Aan beide uiteinden zit een 1rijige kogellager .
Als de prop de grond raakt kan de krukas al krom zijn .
 
Ik zal morgen eens testen of hij nog net zo makkelijk start met 3 papiertjes ruimte tussen magneet en of het vliegwiel dan niet beschadigd en hij toeren maakt.

Anders weer naar 2 papiertjes afstand en met een 18x10 prop even kijken wat hij doet..

Mocht de krukas krom zijn en de magneet niet dicht genoeg voor makkelijke start geplaatst kan worden zonder te beschadigen, is het het waard om de krukas te vervangen? Bij Toni Clark kost een krukas 100 euro en dan zullen er vast nog wel lagers en keerringen erbij komen..
 
Oh, dat kan goed, ik ken dat niet allemaal uit mijn hoofd, ik reageerde meer op dat 18 x 10 en 20 x 8 "ongeveer hetzelfde zouden zijn"...
Geeft niks . De zg motoren hebben wel het pad mogelijk gemaakt naar de huidige grotere motoren . Tegenwoordig worden de zuigers en cilinders gebruikt hiervan en worden vaak de carters met inhoud door Motorfabrikanten gemaakt .die pakken dan een carburateur waarmee de motor werkt .deze Ijn dan vaak nog niet goed afgesteld .
 
Met de 18x10 plastic prop draait hij nét iets harder dan met de houten 20x8. Het idee van het grote verschil zal wel aan mij liggen, of ik verwachtte hetzelfde gejank als van een kettingzaag. Ik heb er wel een vrij uitgebreid zelfbouw dempertje opzitten, misschien dat die hem ook wat smoort. Met beide props voelt het als genoeg power om lekker te vliegen. Ik overweeg nog wel een 19x10 prop van Menz te kopen, of is de 20x10 echt perfect voor deze motor?
@marcivo welke prop heb jij op de zenoah 38cc?

Met de krassen had ik met de 18x10 prop hetzelfde als de 20x8, op 3 blaadjes afstand nog lichte krasjes dus heb hem nu op 4 blaadjes afstand gezet. Start íets lastiger maar nog steeds erg goed te doen, nu maakt hij geen krassen dus loopt hij niet aan.

Ook had ik dat hij geen benzine meer pompte. Na verschillende dingen open maken en schoonspuiten pompte hij pas weer toen ik het onderste plaatjes eraf haalde zoals op de foto hieronder en dat membraam bewoog. Ik heb dat kleine spul aan die kant vervangen en alles was schoon, dus het lijkt me niet dat dat blijft plakken, maakt het misschien uit waar het gaatje van het kapje heen wijst?

cub-2.jpg
 
Laatst bewerkt:
Welke kant het gaatje op wijst maakt niets uit maar het is wel heel belangrijk dat het membraan nummer 52 juist is geplaatst. Als je het verkeerd om plaatst werkt het niet.
Dit membraan regelt namelijk de brandstof van de pomp, aan de andere kant van de carburateur, naar de sproeiers. De werking is vergelijkbaar met een vlotter in een "gewone" carburateur. Als het membraan niet goed zit kan de brandstoftoevoer te ver afgesloten blijven of juist helemaal open blijven. In beide gevallen zal de motor niet of heel slecht lopen.
 
Uitlijnen van de Magneto doe ik met stripjes 0,3mm messing aan 2 zijden zodat hij over het geheel de juiste afstand heeft
Bij jou krast hij er nu ergens in

Groeten Ralf
 
Zelf heb ik geen Zenoah. Echter, als ik het zo lees lijkt het mogelijk op een kromme krukas.
Een krukas kost echter 100 euro, het blijft echter een oude motor.
Een geheel nieuwe ZG 38 kost 299 euro.
Zelf zou ik een nieuwe Zenoah kopen, dan begin je met een goede basis.

Grt,

Arnoud.
 
Zelf heb ik geen Zenoah. Echter, als ik het zo lees lijkt het mogelijk op een kromme krukas.
Een krukas kost echter 100 euro, het blijft echter een oude motor.
Een geheel nieuwe ZG 38 kost 299 euro.
Zelf zou ik een nieuwe Zenoah kopen, dan begin je met een goede basis.

Grt,

Arnoud.
Dat is waar maar het grote probleem is dat ze nergens beschikbaar zijn en zenoah is bijna onverslijtbaar
 
Lijkt er op dat de ZG 38 helemaal uit productie is? Staat op de site van Toni Clark ook niet meer in het webshop assortiment?
 
Neem je een zg 45, is 50 gram zwaarder dat merk he nauwelijks op een dergelijk model. Het voordeel is meer vermogen.

Grt,

Arnoud.
 
Heb beide motoren op een 1/4 piper gehad en met de 45 heb je een fijn stukje vermogen, ook om leuk te slepen. Het mooie van de 38 is toch wel dat de uitlaat poort aan de achterkant van de cilinder zit. Als dat bij de 45 ook zo zou zijn had ik de 38 op mijn Husky reeds gewisseld [emoji4]
 
Hier ligt er een werkloos te wachten tot ie weer mag :rolleyes:
in mijn 1/4 Husky gaat een Roto 35 dus zal deze nog langer werkloos blijven…….
ik heb hem even gevraagd en hij wil wel verhuizen :D ……. En ja je ziet het goed, het zijn er 2

138082A3-DFFA-4BBA-A592-378F50663E80.jpeg
 
Back
Top