Vleugel verlengen.

pompebled

Forum veteraan
Mijn gemotoriseerde Lidl zwever, zweeft niet geweldig, de daalhoek is vrij groot.
Geen wonder natuurlijk, het extra gewicht van de motor, regelaar servo's ontvanger en lipo moeten allemaal meegesleurd worden.

Daar de vleugel in de romp geschoven wordt, is het eenvoudig om een grotere spanwijdte vleugel te maken en die te proberen.
Vragen:
- Wat doet een grotere spanwijdte met het vlieggedrag?
Materiaal:
- Vanwege de eenvoudige constructie zit ik aan een KFm3 vleugel te denken, die wordt dan dunner, door het gebruikte 5 mm plaatmateriaal, 15 mm i.p.v. de 24 mm van de Lidl vleugel.
Spanwijdte:
- Origineel 87 cm, koorde bij de romp is 16,2 cm, de tip is 10,2 cm.
Ik dacht richting 120 cm te gaan, met een carbon strip van 1000 x 5 x 1 mm als versteviging.

De originele vleugel heeft een oppervlakte van 1148 cm², maak ik de KFm3 vleugel rechthoekig, dan kom ik op 1944 cm², verjong ik de vleugel en houdt ik dezelfde koorde aan de vleugeltips aan, dan wordt het 1344 cm²

In hoeverre ga ik het verschil in oppervlak en vorm merken?

Groeten, Jan.
 
Laatst bewerkt:
Grotere vleugel.
Dan een langere romp.
Dan een groter stabilo.

Kan je niet beter een nieuw vliegtuig bouwen?
Hen zelf een tweetal Lidl apparaten, maar ook een fantastisch vliegende FMT Eon.
Dat is toch echt een wereld van verschil.
En ben nog bezig ( strijdende) met een RESopens.
 
Ben je trouwens ook lid van de Lidl glider group op Facebook?
Daar zijn prachtige ombouwen te zien.
 
Een nieuw vliegtuig van tekening, of uit de losse pols bouwen, ben ik nog niet aan toe.
De kits en verherbouwsels bezorgen me al genoeg 'hoofdbrekens' vanwege mijn gebrek aan kennis in deze.

Ik houdt me verre van platforms als Facebook, gelukkig zijn er elders voldoende 'Umbauten' te vinden.

Groeten, Jan.
 
langere vleugel..

officieel zou er inderdaad dan ook meteen rompverlenging en stabilo aanpassing moeten.
anders kan de boel raar gaan reageren.
verhoudingen zijn dan vreemd.
Wat er exact gebeurt, ligt aan het profiel en de bijbehorende instelhoeken die bij dat profiel passen.

aan de andere kant, vleugeltje is vlot gemaakt. proberen kan altijd :D

Desnoods pak je een vlakke plaat 6 mm depron, servo's erop, aileron erin. gewoon tape.. lekker vlot
koorde zelfde als de vleugel.
we gaan er van uit dat we even gaan testen, we hoeven geen 3d kuur met deze vleugel uit te vliegen.

verstevigen met een latje hout boven en onder (over de gehele lengte), op het 1/3e punt van de vleugel. dus vanaf de voorlijst 1/3 naar onder.
gewoon balsa latjes gebruiken, zeg 2 a 3mm dik oid.
toestel is geen kilo's zwaar.
eerst 1 met dezelfde lengte, kijken wat ie doet als je een vlakke plaat als vleugel neemt.
waarschijnlijk zal dit minder prettig vliegen.
daarna kun je een langere plaat erin zetten. kijken wat ie doet.
in theorie zou de lange vleugel tov de korte meer lift moeten geven
langzamer vliegen
iets meer weerstand. ding zou lichter aan moeten voelen.
tegelijk, omdat de verhoudingen een beetje zoek zijn, zal hij waarschijnlijk wat nerveus zijn op roer en elevator, en minder zelfoplossend.
in hoeverre.. geen idee.
en of het een probleem is, dat ligt aan de vlieger :D
 
Ik maak 'm na de rompverlenging eerst weer vliegend met de originele vleugel en snijd ondertussen wat Depron op maat.
Meer lift kan geen kwaad en snel was 'ie toch al nooit.

Oftewel, moet kunnen, gewoon proberen en zien waar het (lucht)schip strandt, toch?

Groeten, Jan.
 
tuurlijk.

en qua depron vleugel: niet te moeilijk maken.
gewoon een rechthoek snijden wat in de sparing past.
versteviging erop. en testen.
en daarna de langere vleugel.

met name de servo's wat het verhaal wat langdradiger maakt.
maar ja, je bouwt voor testen. dan bouw je anders dan voor lange termijn
 
Vanmiddag tijd genomen om stroken Depron te snijden voor de testvleugel van 117,4 cm (twee keer de maximale lengte van de grijze 5 mm schuimplaten van de Kwantum) en aan elkaar te plakken met verspringende lijmnaden voor de benodigde spanwijdte.

Ik lijm eerst de versteviging erin, gevolgd door het op elkaar lijmen van de drie lagen die samen het KF3m profiel vormen.
Testen met een vlakke plaat sla ik over, daarvoor is het 5 mm schuim te slap zonder versterking.

Groeten, Jan.
 
leuk! ik heb weleens gehad dat meer, langere vleugel aan een gegeven electrokist, een minder bruikbaar vliegende kist gaf. uiteindelijk vloog ik die met de kortere vleugel.
 
Wat dacht je hiervan? Behoudt profiel en alleen een carbon buis nodig :)
correctie - deze gebruikt 2 liggertjes. Ik heb er ook 1 gezien met een carbon buis volgens mij.
Zeker ken ik de 'Brotschneidemachine' variant, maar dit is wel de Nurflidl versie, terwijl ik juist de staart van de mijne verlengd heb.

Voordeel van een vlakke KFm3 vleugel, is dat ik 'm eenvoudig kan inkorten, mocht het vergroten van de spanwijdte niet het gewenste resultaat hebben.

Voorlopig eerst de standaard vleugel met de verlengde romp eens invliegen, al wordt dat met de windvoorspelling van de komende dagen niks...

Groeten, Jan.
 
Laatst bewerkt:
Vanmiddag tijd genomen om stroken Depron te snijden voor de testvleugel van 117,4 cm (twee keer de maximale lengte van de grijze 5 mm schuimplaten van de Kwantum) en aan elkaar te plakken met verspringende lijmnaden voor de benodigde spanwijdte.

Ik lijm eerst de versteviging erin, gevolgd door het op elkaar lijmen van de drie lagen die samen het KF3m profiel vormen.
Testen met een vlakke plaat sla ik over, daarvoor is het 5 mm schuim te slap zonder versterking.

Groeten, Jan.

vlakke plaat met een houten ligger erop geplakt :D
maar een echte vleugel is natuurlijk altijd beter

meestal als ik test, ga ik niet voor de lange termijn..
 
Vanmiddag even wezen testen, nadat ik vanochtend de KFm3 in model had geschuurd en van een laagje 50 mm brede tape had voorzien.
Vanwege het te voorlijke zwaartepunt had ik de Lidl 10 cm verlengd, dus uit voorzorg éérst met de originele vleugel gevlogen.
Dat ging redelijk, hoewel de vlagerige NW3 die er stond, het wel lastig maakte om een beetje gelijkmatig hoogte te houden, je werdt permanent op en neer geblazen in de turbulentie.

Met de grotere vleugel erin, was het toestel eigenlijk onbestuurbaar en ging aan de haal in de wind; met alleen hoogte en richtingsroer kon ik niet horizontaal vliegen, diverse onbedoelde loopings en rolls gemaakt voor de boel weer beneden was.

Dit moet wachten tot er nagenoeg geen wind staat, want de cartwheel landingen zorgden direct voor een scheur in de romp vanwege de grotere hefboom van de vleugel...

Groeten, Jan.
 
Nog even een foto ter vergelijking:
Met KFm3 vleugel.JPG

Groeten, Jan.
 
Hij heeft geen V stelling.
Dit wil met alleen richtingsroer wel nodig.
 
Hij heeft geen V stelling.
Dit wil met alleen richtingsroer wel nodig.
Klopt, een rechte vleugel was het eenvoudigst te maken.

Als je met 'wil', 'is' bedoeld, heb ik dus een probleem.

De carbon versteviging is maar een meter lang; ik zou de buitenste 10 cm aan beide zeiden kunnen insnijden en onder een hoek er weer aan lijmen, maar dat lijkt me wat weinig oppervlak.

Een ander optie is om de vleugeltips te verbinden met een lijntje en over de romp heen, als een boog te spannen, of levert dat niet het gewenste resultaat?

Anders moet ik er ailerons in snijden, die moeten dan met een Y-kabel aan de enig overgebleven ingang van de ontvanger...

Groeten, Jan.
 
Oké, de laterale instabiliteit van de eerdere pogingen was dus niet alleen turbulentie...

Ik zal de vleugel eens rond trekken en zien of dat helpt, da's de kortste klap zonder winglets te maken, of rolroeren te installeren.

Groeten, Jan.
 
Ik heb vanmiddag de vleugeltips buiten de carbonversteviging doorgesneden en ze onder een hoek er weer aan gelijmd.
Dit levert maar korte dihedraal stukkies op, de praktijk moet uitwijzen of ik er mee weg kom:
Korte dihedraal.JPG

Waarschijnlijk zal het te weinig blijken, maar dan heb ik het in ieder geval geprobeerd.
Voorlopig is het nog te winderig, dus de lijm kan goed uitharden...

Groeten, Jan.
 
Ik ben benieuwd.
Het zal wel beter zijn denk ik.
Leuk hoor zelf experimenteren
 
Back
Top