hobbyist
Forum veteraan
Ik heb even mijn best gedaan om het één en ander samen te voegen.
En de rest, temperatuur bereik laden ontladen, doet dat niet ter zaken?
We hebben het hier over een motorvoertuig.
Bij de één staat dat voertuig vaak binnen en wordt alleen in de zomer gebruikt en bij de andere altijd buiten en of soms binnen en wordt het hele jaar door gebruikt.
De topicstarter heeft het over een koude situatie, dan moet je niet gaan roepen dat het met een LiFePo4 als vervanger zonder BMS ook prima gaat, omdat dat gewoon niet waar is.
In een koude situatie onder de 0°C is zo'n accu prima mits van voldoende capaciteit als startaccu te gebruiken.
Alleen het bijladen mag pas plaats vinden als de temperatuur in de accu boven de 0°C is.
In de moderne elektrische auto's zit ook een kachel en koeling voor de batterij.
Iets anders omschreven; Een jumpstarter/booster triggert met een laadstroom de verouderde lood startaccu, waardoor er voldoende startspanning en stroom voor een start moment geleverd kan worden door de verouderde accu.
Gaat de levensduur bij dagelijks gebruik en buiten stalling met een factor 3 omhoog.
Met nog een beetje cel balancering er bij, halen ze wel de 10 jaar.

4 blokjes wat vriend @Cnn in de brommert heeft zitten.
2 in serie en 2 parallel.
Kort stukje kabel naar de starmotor van pak hem beet 180mm², lengte 75cm
Met een spanningsverlies van 0.2V over het kabeltje.
Mag dat zelfde kabeltje bij een startstroom van 1200A zo'n 100Watt warmte weg stoken.
De andere warmte naar de - pool van de accu loopt via het chassis.
Ik zal het nog een keertje uitleggen.
Stap 1, ijken apparatuur.
Stap 2, metingen uitvoeren.
Stap 3, kalibreren apparatuur, bij kalibreren wordt alleen de afwijking geconstateerd t.o.v. de ijking.
Valt die binnen de spec's dan zijn de voorgaande metingen bij stap 2 akkoord.
Alleen een ijking wil helemaal niets zeggen over de betrouwbaarheid van een meting die nog moet volgen.
Er zijn maar weinig fabrikanten van meetapparatuur die een product meerdere jaren in ongewijzigde vorm produceren.
Waardoor in de loop der tijd een goed of beter beeld ontstaat in de betrouwbaarheid, t.o.v. fabrikanten die elk jaar wel met een nieuw meetinstrumentje op de proppen komen met een totaal andere hardware configuratie.
Fluke is er zo eentje die niet snel met de wispelturige markt mee hobbelt.
Waardoor stap 3 t.o.v. stap 1 weinig hobbels opleveren in de levensduur en betrouwbaarheid van een meetinstrument.

Ik lees geen mitsen en maren. Een duidelijk voorbeeld dat het zeer zeker mogelijk is.
Als je de link bekijkt zie je hoe hoog de startstromen mogen zijn. Iets wat niet onbelangrijk is voor een starthulp.
En de rest, temperatuur bereik laden ontladen, doet dat niet ter zaken?
We hebben het hier over een motorvoertuig.
Bij de één staat dat voertuig vaak binnen en wordt alleen in de zomer gebruikt en bij de andere altijd buiten en of soms binnen en wordt het hele jaar door gebruikt.
De topicstarter heeft het over een koude situatie, dan moet je niet gaan roepen dat het met een LiFePo4 als vervanger zonder BMS ook prima gaat, omdat dat gewoon niet waar is.
In een koude situatie onder de 0°C is zo'n accu prima mits van voldoende capaciteit als startaccu te gebruiken.
Alleen het bijladen mag pas plaats vinden als de temperatuur in de accu boven de 0°C is.
In de moderne elektrische auto's zit ook een kachel en koeling voor de batterij.
Dat heeft niets met een accu te maken maar met dunnen kabels.Probeer maar eens een diesel te starten met niet al te dikke startkabels, die kabels worden roodgloeiend en de motor zal te langzaam rondgaan.
Een jumpstarter, waar de topic starter het over heeft, is een hulpmiddel om een verouderde lood startaccu een oppepper te geven.Dus je mag aannemen dat wanneer een life accu een hele hoge stroom kan leveren (startaccu) wanneer er genoeg parallel staan, deze zeer zeker voldoende is om als starthulp te fungeren.
Iets anders omschreven; Een jumpstarter/booster triggert met een laadstroom de verouderde lood startaccu, waardoor er voldoende startspanning en stroom voor een start moment geleverd kan worden door de verouderde accu.
Kom ik weer bij de bekabeling uit, die moet voldoende dik zijn, niet aan isolatie maar aan koper en de accu moet de startstroom kunnen leveren.Volgende vraag is, wat wil je er mee gaan starten. Lichte benzine motor. Of een zware diesel?
Met een goede voor het doel geschikte BMS in dit geval minimaal temperatuur en laadstroom regeling/bewaking (gaat ook prima buiten de accu om).Volgende is een BMS. Daar kan je bij die SuperB voor kiezen, met of zonder BMS. Meeste mensen gebruiken zonder. Andere fabrikanten hebben die optie geen eens. Zit er standaard Niet op.
Dus nee, absoluut niet noodzakelijk.
Gaat de levensduur bij dagelijks gebruik en buiten stalling met een factor 3 omhoog.
Met nog een beetje cel balancering er bij, halen ze wel de 10 jaar.
Met kleplichting valt dat reuze mee.Ik heb accutesten gedaan, ook bij dieselgeneratoren.
De startstromen vallen best mee.

Ik heb werkelijk geen idee, mijn winkewagentje heeft graag een startaccu met 540A startstroom aan boord.Als je een gemiddelde auto neemt zal het op pieken van 200 a 250A zitten.
Mijn 1.4 motortje heeft een piek van 170 tot 230 Ampere, hangt van de temperatuur af.
Dat had ook met LifPo4 gekund.De 16 liter dieselgenerator deed 1200 Ampere, op 24 volt, 2 Optima loodaccus.
Bij de 3e keer starten lag de stroom rond 800A.
4 blokjes wat vriend @Cnn in de brommert heeft zitten.
2 in serie en 2 parallel.
Kort stukje kabel naar de starmotor van pak hem beet 180mm², lengte 75cm
Met een spanningsverlies van 0.2V over het kabeltje.
Mag dat zelfde kabeltje bij een startstroom van 1200A zo'n 100Watt warmte weg stoken.
De andere warmte naar de - pool van de accu loopt via het chassis.
Je weet hoe betrouwbaar geijkte apparatuur en de meting is?Allemaal gemeten en gelogd met geijkte apparatuur.
Ik zal het nog een keertje uitleggen.
Stap 1, ijken apparatuur.
Stap 2, metingen uitvoeren.
Stap 3, kalibreren apparatuur, bij kalibreren wordt alleen de afwijking geconstateerd t.o.v. de ijking.
Valt die binnen de spec's dan zijn de voorgaande metingen bij stap 2 akkoord.
Alleen een ijking wil helemaal niets zeggen over de betrouwbaarheid van een meting die nog moet volgen.
Er zijn maar weinig fabrikanten van meetapparatuur die een product meerdere jaren in ongewijzigde vorm produceren.
Waardoor in de loop der tijd een goed of beter beeld ontstaat in de betrouwbaarheid, t.o.v. fabrikanten die elk jaar wel met een nieuw meetinstrumentje op de proppen komen met een totaal andere hardware configuratie.
Fluke is er zo eentje die niet snel met de wispelturige markt mee hobbelt.
Waardoor stap 3 t.o.v. stap 1 weinig hobbels opleveren in de levensduur en betrouwbaarheid van een meetinstrument.