PH-SAM aan de StaKa, 2022.

Dag Bruno,

Bedankt voor de uitgebreide uitleg.

Bekijk bijlage 495278
De linker is de allereerste versie, daar zou ik heel zuinig op zijn.
De rechter is de laatste versie, die zou ik dan inzetten.

En dan de Ace trainer die jij noemt, is dat deze?
Zo niet, waar vind ik dan de goede? .
https://outerzone.co.uk/plan_details.asp?ID=9446
Dat is wel de ACE trainer, maar de oerversie, alleen zitten daar een paar minder handige bouwpuntjes in.
De 'Nederlandse' uitvoering is makkelijker te bouwen en zelfs nog iets steviger.
Tekening haal je bij mede PH-SAMmer stunthenk.

De ACE trainer is trouwens voor een 2,5 cc motor en niet voor de Webra Record....
 
Als het allemaal past bv datum enzo, dan kom ik graag naar Staka.
Met de Suls trainer van JW.
Heb wel een handvat maar geen lijnen :(
Bekijk bijlage 495276
Voor een 1,5 cc model zou ik dunnere lijnen gebruiken dan voor het grote werk (dat je op de MayFly hebt gezien).
.012 (0,3 mm) in plaats van .015 (0,38 mm). Anders gaat er teveel motorvermogen op aan het door de lucht ploegen van die lijnen....
En dan een setje van 2 x 13m27 maken. (12 ronden zijn dan 1 kilometer)
Dit zijn mogelijke lijnen (33m van .012), maar ook redelijk kostbaar.
 
Bruno, een vraag:
Komende augustus ben ik inmiddels al weer 21 jaar 'in Rente'.
Het moet dus zo'n 23 jaar geleden zijn dat ik voor de laatste keer LB gevlogen heb.
Dit was op 'De Peel' toen ik daar in het weekend "Officier van Dienst" was.

Weet jij nog met welk toestel (van een van jullie) ik toen gevlogen heb?
 
Laatst bewerkt:
.

Er zullen toch ‘ogen’ aan de uiteinden moet komen en mogelijk nog ‘connectors’.

Kun jij mij helpen ,bv in StaKa, met het maken vd lijnen?
Uiteraard krijg je hulp.

Beide zijn voorbeelden van lijnen die niet zo geschikt zijn.
Massieve lijnen zijn erg kwetsbaar en het gevlochten spul dat je hier ziet is akelig dik (7x0,1) terwijl je iets van 3 x 0,1 zou willen hebben voor een trainer met een 1,5 cc.Vandaar dat ik Staystrate aanraadde, maar er moet meer zijn, Alleen heb ik dat niet zo paraat.
Bij LB raak je een groot deel van je motorpower kwijt aan de luchtweerstand van de lijnen, vandaar dus...
Staystrate en het oudere Laystrate zijn zo fijn, omdat ze vertind zijn en dus heel makkelijk te solderen (uiteindelijk eerst oogjes vlechten en die alleen op het oogje fixeren met soldeer, nooit de kabel solderen!)

Bruno, een vraag:
Komende augustus ben ik inmiddels al weer 21 jaar 'in Rente'.
Het moet dus zo'n 23 jaar geleden zijn dat ik voor de laatste keer LB gevlogen heb.
Dit was op 'De Peel' toen ik daar in het weekend "Officier van Dienst" was.

Weet jij nog met welk toestel (van een van jullie) ik toen gevlogen heb?
Weten niet, maar het zou heel wel een Ace Trainer kunnen zijn geweest. Die waren toen nog vrijwel nieuw....
 
Dit klinkt allemaal veelbelovend.
Het wordt zo langzamerhand wel tijd om het potentiële deelnemeraantal door te geven aan de gastclub.
Er worden daartoe twee groepen deelnemers in elkaar geschoven tot één blok, te weten de LB viegers die al eerder aan een Record Cup meededen en de 'nieuwkomers' uit de PH-SAM gelederen.
De eerste heb ik met een mass mail op de hoogte gebracht en daarvan doet vrijwel iedereen mee.
Als de PH-SAMmers mij toestaan (PB-tje) om hen ook in die mass mail op te nemen (cc. géén bcc, anders kan niemand op elkaar reageren), zal ik ze daar verder uitleg geven en over anderhalve week (Ik heb vanaf morgen eerst een Bluegrassfestival - met het eerste optreden in 2,5 jaar, nieuwe band, nieuw repertoire- en daarna een weekje Denemarken - op 4/5 juni een Worldcup F2B jureren-) het mogelijke aantal deelnemers doorgeven aan de gastclub (MCH -Huizen).
Daar komt (komen) dan een datum (data) uitrollen, waarna we in overleg iets vaststellen.
Hoor ik even van jullie toestemming en je mailadres?
 
Ik maak mijn lijnen hiervan: (voor <2.5 cc 0.4mm)
Schermafbeelding 2022-05-25 om 10.53.17.png
goedkoop en werkt prima!
 
Een weinig "of Topic".
Ik heb vanmorgen eens de Outerzone PDF van de Suls Record Trainer op 100% bekeken en heb hierover een vraag.
Waarom is de tuimelaar zover van de romp en heeft de aansturing van het hoogteroer hierdoor een knik?
Lijkt mij onnodig.
 
Een weinig "of Topic".
Ik heb vanmorgen eens de Outerzone PDF van de Suls Record Trainer op 100% bekeken en heb hierover een vraag.
Waarom is de tuimelaar zover van de romp en heeft de aansturing van het hoogteroer hierdoor een knik?
Lijkt mij onnodig.


Laat mij nou hetzelfde zijn opgevallen,
en ook gedacht hebben waar dat voor nodig is!
Toeval...?

Sjaak
 
rolletje van 100 meter 0,3 mm staal lijnen besteld , kan wel een setje lijnen missen dus , hamburger kost bijna meer . (voor wie die dingen eet in elk geval )
 
ik heb geen Webra in bezit , mag /kan ik met een willekeurige andere 1,5 cc diesel mee doen of is dat vals spelen . Kan me zo voorstellen dat een BB PAW meer toeren maakt

DC motortjes heb ik wel , Fok /engel heb ik ook .
 
Ondertussen wel een spoel getekend voor de lijnen . De lijnen die ik besteld heb komen op een rolletje en das lastig als je twee lijnen apart wil oprollen.

ik heb nu twee rollen op een handvat ,gat aan de binnenzijde om een kant van de lijn zonder knikken aan te koppelen . Twee 3 mm paspenen boven en onder om de boel netjes uit te lijnen bij het in elkaar lijmen . 5 mm boutgat in het midden waar een slotbout in past met een grote houten kraal die het afrollen makkelijker maakt.

zaterdag gaat er een test model door de laser.

Schermafbeelding 2022-05-26 om 15.00.43.png
 
Mooi Ton, ik zou alleen de lite ply onderdelen veranderen in berken triplex, zoals Bruno ook al eerder in dit draadje aangaf.
Het populieren triplex lijkt ook mij te zacht om een stampende diesel goed te ondersteunen.
Zelfs voor grotere E-motoren blijkt dit niet stabiel genoeg is mijn ervaring.
Het montagekruis met schroeven knijpen makkelijk het hout samen, en als er dan nog wat (lichte) trillingen bij komen werkt het geheel zich los.
Maar verder, wie het dan ook lasert, voor een setje hou ik me aanbevolen.
Nogmaals prachtig!:thumbsup:

Groet, Sjaak
 
Back
Top