Batterij sneller laden.

Na 15-18 minuten rijden is de batterij al leeg, natuurlijk wilt iedereen met een model voertuig er zo lang mogenlijk mee willen doen. Dud wil ik de batterij weer snel opladen en weer gouw er verder mee rijden. Helaas moet ik uren wachten voordat de batterij is opgeladen. teminste, dat denk ik. Ik gebruik een 7.2 volt batterij
De input van de lader is: 230-240VAC 50Hz
De output is: 7.2VDC 400mA
Ik heb dit letterlijk overgeschreven van wat er op de lader staat. is dit een goede lader? Zo niet wat voor lader heb ik nodig om mijn model voertuig snel terug in actie te krijgen?
Alvast bedankt.
 
Je moet even kijken wat voor amperage er op de accu staat... staat aangegeven in mah.
Maar in principe voldoet simpelste computer lader al aan jou eisen. Ik zou er wel gelijk een nemen waar je ook lipos mee op kunt laden. Met zo'n instelbare lader kan je met 1c laden. Dat betekent, als je accu bijvoorbeeld 2200mAh is kan je op 2.2A laden. Dit betekend dat hij ongeveer met een uurtje weer vol zal zijn. Met een hogere C waarde laden kan gevaarlijk zijn voor de accu.
 
Allereerst is het handig om te weten om welke accuchemie het gaat. NiCd, NiMh of Lipo?
Daarnaast is het handig om te weten om welke lader het gaat die je nu hebt.
Merk, type, foto?
LiPo accu’s kun je prima met 4C, oftewel 4x de capaciteit opladen, mits de fabrikant maar aangeeft dat het kan.
Gevaarlijk, nee, alleen de levensduur van de accu wordt korter, maar als je snel wil laden is dat de prijs die je betaald.

Verder even lezen: https://www.modelbouwforum.nl/threads/wat-is-een-lipo-en-hoe-gebruik-je-die.123782/
En hier: https://www.elektromodellflug.de/lipo-leitfaden-faq.html
 
Als het de levensduur van de batterij verkort dan houd ik het bij de huidige lader die ik heb.
Ik koop dan wel een 2e batterij.
Hartelijk dank
 
Accu’s verouderen ook als ze op de plank liggen, dus koop er niet teveel, dat maakt dan niets uit. Accu’s verouderen ook als je ze niet goed laad, bijvoorbeeld met een niet geschikt of te eenvoudige lader, als je ze te vol laad, als je ze te leeg ontlaad en als je ze niet goed opbergt, bijvoorbeeld als je langer niet rijd, in de winter bijvoorbeeld.
Dan kan veel cycli maken met één of twee accu’s in één seizoen weleens heel gunstig zijn, je haalt dan het meest uit de accu door gebruik, niet door tijd op de plank, dat is een veel gemaakte inschattingsfout.

En accu’s verouderen sowieso door gebruik, mijn Iphone moet na een paar jaar ook vaker aan het infuus als toen die nieuw was.
Maar je hebt geen antwoord op de vragen gegeven, want uren laden is erg lang, een 2S LiPo laden met 3C is pak em beet 20 minuten, dan kun je met twee accu’s non stop rijden. Een NiMh aan een stekkerlader duurt eeuwig.

Wat je zelf wil natuurlijk.
 
Waarbij de Ni** 6x1,2v/cel is, en de 2S LiPo als die vol is 2x4,2V/cel 8,4V is.
Ik vermoed hier ook een Ni** stekkerlader.

Die Ni** zal overigens ook wat hoger zitten als die vol is.
 
Ik denk dat deze persoon de kennis nog niet heeft. Vandaar mijn vrij korte antwoord. Ging uit van een nimh accu met stopcontact lader.

De accu word er over het algemeen niet minder van. Een nimh accu kan je prima op 1c in een uurtje opladen. Dan is hij echt niet eerder stuk, ja je kan hem ook op 4c in 20min vol proppen maar dan zal hij geen lang leven hebben.
Maar hiervoor heb je wel een computer lader nodig. Kosten vanaf 25/30 euro tot .....
 
Ik denk dat deze persoon de kennis nog niet heeft. Vandaar mijn vrij korte antwoord. Ging uit van een nimh accu met stopcontact lader.

De accu word er over het algemeen niet minder van. Een nimh accu kan je prima op 1c in een uurtje opladen. Dan is hij echt niet eerder stuk, ja je kan hem ook op 4c in 20min vol proppen maar dan zal hij geen lang leven hebben.
Maar hiervoor heb je wel een computer lader nodig. Kosten vanaf 25/30 euro tot .....

U heeft inderdaad gelijk, ik heb die kennis nog niet.
De batterij die ik heb is een 6 pack ⚠️(lipo)⚠️ . En inderdaad in nimh met een stekker. Kan dat in 1 uur opgeladen worden?
 
Laatst bewerkt:
Oh sorry, ik zie het nu pas.
ik ben best wel nieuw met dit soort dingen dus ik begrijp sommige dingen niet echt. Maar dat ik nu weet wat voor batterij het echt is leggen we dat even aan de kant.
Ik had ergens gelezen dat zo'n accu niet onder de 10⁰c mag, anders gaat de batterij sneller leeg. Is dat ook het geval bij een nihm? Of moet die beter beschermd worden?
 
Laatst bewerkt:

Bijlagen

  • 20220620_195245.jpg
    20220620_195245.jpg
    262,1 KB · Weergaven: 190
  • 20220620_141118.jpg
    20220620_141118.jpg
    180,9 KB · Weergaven: 186
  • 20220620_141125.jpg
    20220620_141125.jpg
    154,3 KB · Weergaven: 188
Het is een 6 cellige Ni-Mh accu. Het staat er zelfs op... Die lader, waar komt die vandaan. Meegeleverd met de auto?
Hij is meegeleverd met de tank ja, panzerkampf wagen tiger 1 pro edition. Ik weet niet of hij al bij de tank samen in het pakket kwam, de tank is namelijk 2e hands.
 
Het lijkt namelijk op dat het geen lader is, maar een voeding met een spanning van 7,2 volt. Daar krijg je een 6 cellige accu nooit mee vol. Om het even elektrotechnisch te zeggen en dat mag je meteen weer vergeten, je hebt nu een constante spanningsbron en een lader is een constante stroombron. En daar zit een hemelsbreed verschil in...
 
Laatst bewerkt:
Het lijkt namelijk op dat het geen lader is, maar een voeding met een spanning van 7,2 volt. Daar krijg je een 6 cellige accu nooit mee vol. Om het even elektrotechnisch te zeggen en dat mag je meteen vergeten, je hebt nu een constante spanningsbron en een lader is een constante stroombron. En daar zit een hemelsbreed verschil in...

Weet u dan ook wat voor soort lader ik ongeveer moet hebben? Er kijk nu op google en er zijn er best veel. Ik wil de accu niet beschadigen met laders die te snel zijn.
 
Back
Top