Big Scale windmolen

Windenergie.
Ik wou eens peilen of op dit forum belangstelling is om een werkend schaalmodel van een windmolen te bouwen.

16 MW.jpg
 
Je hebt zelf alle plannen en je zoekt een bouwer? Of je zal zelf eentje bouwen en vraagt je af als hier kijklustigen zijn?
 
Even verplaatst want in de auto forums hoort dit zeker niet thuis.

Betreffende je project, alles aan modelbouw hoort hier thuis en bouwverslagen zijn altijd welkom.
 
Best een klus om een werkend en veilig model van een grote windmolen te maken
om daarmee een deel van je energiebehoefte te genereren uit de wind.

Het maken van de onderdelen is voor mij goed te doen.

Maar ik wil graag contact en samenwerking met anderen die ook een molen in de tuin willen.

molen.png
 
Als het ding energie op moet wekken (wat ik uit je berichten opmaak) dan gaat ie herrie maken, want dan moet ie niet alleen behoorlijk toeren maken, maar je gaat dan ook onherroepelijk de bladprofielen "belasten" en dat levert geluid op.
Energie opwekken is op zich prima haalbaar, maar je gaat op vrijwel zeker problemen met je buren krijgen, tenzij je achteraf woont.
Verder is het wel een prima idee, ik heb er ook wel eens mee lopen spelen, met die gedachte. Zat oude rotorbladen liggen.
 
@ Brutus,

De molen die ik voor ogen heb is een werkend model van een type zoals we nu overal om ons heen zien.
Draait rustig en is veilig door wiekverstelling.

model.jpg
 
Draait rustig en is veilig door wiekverstelling.
Als je dat ding gewoon voor de sier wilt laten draaien, dan wel... Maar als het energie op moet wekken, draait ie niet rustig...Dan moet ie toeren maken, anders levert ie niet genoeg op. Heeft te maken met dat je een bepaalde omtreksnelheid nodig hebt om gebruik te kunnen maken van de energie in wind.
Over de veiligheid maak ik me verder weinig tot geen zorgen... :D
 
bladverstelling.jpg


Door een kleine generator te nemen t.o.v. de wiekdiameter
en met de wiekverstelling een hoge snellopendheid in te stellen,
kun je bij lage windsnelheid met rustig toerental al vol vermogen draaien.
 
en dan met centrifugaal gewichten regelen dat hij bij teveel toeren de bladen naar 0 graden verzet?

zit je wel vast aan een relatief lage opbrengst..
Wat wordt het doel van de molen, sier, of toch enige nuttige stroomopbrengst?
 
pitch control.jpg


Moderne molens hebben een wiekbesturing.
Dat is veilig en geeft hogere opbrengst omdat de stand van de bladen optimaal is t.a.v. de windaanstroming.
Het gaat om het benutten van de stroomopbrengst.
 
Laatst bewerkt:
Naast wiekbesturing (pitch controle) moet je dan (net als de echte) ook kijken naar een overbrenging/versnellingsbak.
een echte stuurt op een toerental wat voor hem het meest rendabel is.
intern heeft hij een overbrenging zitten, om dat toerental voor de generator goed te krijgen.
daarnaast heeft een echte ook een versnellingsbak, om meer stroom te kunnen genereren bij hetzelfde wiek toerental.
de belasting van de bladen geeft ook de hoek van de bladen, rendement

je ziet immers een echte molen ook niet perse sneller gaan draaien als het windkracht 6 is.
er staan filmpjes op internet waar een windmolen wel serieus hard gaat.. en meestal eindigen die met stevige vlammen :D

als je wilt dat de molen draait en een beetje opbrengst heeft bij windkracht 2, zit er een heel lichte dynamo in
maar het is ook wel eens windkracht 4. en 6.
op een bepaald punt schakelt hij uit, gaan de bladen naar vaanstand.

de extra kracht van hogere windsnelheden zou je uit willen nutten, verwacht ik.
anders zit je vast aan windkracht 2, en een dikke rem als het harder waait.


qua veiligheid, pitch besturing is leuk, maar niet perse veilig.
het is 1 manier om het toerental een beetje te sturen, en rendement te krijgen.
veilig is de noodrem, als de molen merkt dat hij het toerental niet onder controle kan krijgen met de hem aangereikte middelen (versnellingsbak, stand van de bladen) zal hij automatisch in vaanstand gaan en de noodrem erop gooien.


Of je moet het een paar stappen simpeler houden, en een moderne "look" over de hugh piggot gooien
 
45 coils.JPG


@ Student,
---Het hangt een beetje af van wie ik hier ontmoet of we verder gaan met versnellingsbak molen of direct drive.
---In windkracht 2 zit erg weinig energie.
---Windkracht 6 of meer wordt de wiekstand geregeld zodat de molen vol vermogen blijft leveren.
---Een rem heb je niet nodig. In vaanstand staat de molen bij de zwaarste storm stil.
---Piggott ontwerp kan een mooi uitgangspunt zijn.
 
..... ---Een rem heb je niet nodig. In vaanstand staat de molen bij de zwaarste storm stil.
Dat klopt niet helaas. Met alleen de bladen in de vaanstand krijg je de molen niet helemaal stil en houdt je hem ook niet stil. Daarom hebben de echte windmolens wel degelijk een rem die er op gezet wordt om de wieken stil te zetten en te houden.
Eerst gaan de bladen naar de vaanstand om een zo laag mogelijk toerental te krijgen. Dan gaat de rem er op om hem helemaal stil te zetten en te houden.
 
wiekverstelling tekening.jpg


Bij zware storm zie ik dat bij sommige molentypes in de vaanstand de bladen langzaam blijven ronddraaien.
Soms ook staan ze zachtjes heen en weer te bewegen.
 
Soms is het bouwen leuker dan de exacte opbrengst :D

De manier om te remmen zal ook per type wel een beetje anders zijn.
ik kan me voorstellen dat sommige types remmen, en daarna de versnellingsbak in de hoogste versnelling te zetten, dan rem los
kan de rem ook niet vastroesten of zoiets. maakt onderhoud en storingen makkelijker.

als totaalproject is het wel een interessant iets..
- pitch op de bladen
- automatisch aanpassende pitch
- leuke stroomopbrengst
- Waar je eigenlijk een versnellingsbak voor nodig hebt
- of ontwerpen op hoge toeren.. maar dan heb je geen pitch sturing nodig, in feite

de techniek van het pitch gedeelte bestaat al, kijk even naar de staart van helicopters.
druklagers, normale lagers.
pitch verstelling zou je met arduino of zoiets kunnen programmeren (ik kan het niet, maar ik weet dat alles er mee mogelijk is..)
draaisnelheid + windkracht = x graden

versnellingsbak deel kan makkelijk, kan moeilijk.
kan CVT. scootertransmissie.
bijvoorbeeld.
of direct, zonder versnellingsbak. zit je alleen wel vast aan hogere draaisnelheden.

zowieso moet er een fail safe in. een rem, die inslaat en stilzet vanaf x toeren de minuut of bij windkracht x
of de boel zo ontwerpen dat windkracht 12 geen probleem is.
 
Opzetje van een aangedreven kruilager voor het model.
In de nacelle is niet zo veel ruimte om de aandrijving te maken en daarom dacht ik dat van onder uit de mast te doen.

kruilager 15-11-22.JPG
 
Het kruilager is opgebouwd uit plaat 1 en 2 mm en het weegt 894 gram.
Ik vind het belangrijk voor de onderdelen van het model gangbaar materiaal te gebruiken.
En makkelijk te reproduceren mocht iemand met me mee willen bouwen.

kruilager 19-12-22.JPG
 
Back
Top