Afstelling GX15

Goedeavond,

Ik ben mijn Kyosho pure ten met GX15 motor aan het opknappen na ruim 12 jaar voor mijn zoontje. Nu weet ik dat de hoofdsproeier 2x 360 graden open moet staan. Alleen zit naast waar de luchtfilter zit een klein schroefje waar ik niet de afstelling van weet.

Iemand die mij opweg kan helpen?
 

Bijlagen

  • 20221207_194528.jpg
    20221207_194528.jpg
    171,3 KB · Weergaven: 89
Dat schroefje is de stationair schroef, Hiermee bepaal je hoe ver de carburateur maximaal dicht mag. Meestal zal dat ergens tussen een halve tot 1mm opening zijn. Uiteindelijk als je de motor weer lopend hebt moet je deze zo afstellen dat die netjes op een laag toerental loopt

Als je hem aan het opkappen bent zou ik de de boel goed doorspoelen, zeker bij de hoofdnaald in het huisje kan na 12 jaar daar opgedroogde olie zitten.
 
Dat schroefje is de stationair schroef, Hiermee bepaal je hoe ver de carburateur maximaal dicht mag. Meestal zal dat ergens tussen een halve tot 1mm opening zijn. Uiteindelijk als je de motor weer lopend hebt moet je deze zo afstellen dat die netjes op een laag toerental loopt

Als je hem aan het opkappen bent zou ik de de boel goed doorspoelen, zeker bij de hoofdnaald in het huisje kan na 12 jaar daar opgedroogde olie zitten.
Bedankt voor het antwoord. Hoe kan ik het beste de boel doorspoelen? Moet ik dan het de hele motor uitelkaar halen of kan dit ook wanneer hij inelkaar zit?
 
Als de motor aan de krukas (vliegwiel) nog wilt draaien komt dat wel goed. Meest simpele is een stukje brandsofslang aan de carburateur koppelen, de motor op zijn kop houden en dan een busje remmenreiniger aan het stukje slang koppelen en spuiten. Dan stroomt het via het grote gat naar buiten.
 
WD40 is ook een beetje oplossend en reinigend. Moet kunnen!

Remmenreiniger heeft alleen zo'n handig vast tuitje dat je in een slang kunt duwen.
 
Zojuist alles goed schoongespoeld.

Nu het volgende probleem. Het koppelingshuis kan ik zo eraf halen zonder de schroef eruit te draaien (lijkt mij niet helemaal de bedoeling). Ik heb geen idee wat er mist want heb de motor er nooit eerder af gehad.

Mist er iets, en hoe zou ik dit kunnen oplossen?
 

Bijlagen

  • 20221208_102257.jpg
    20221208_102257.jpg
    131,5 KB · Weergaven: 87
  • 20221208_102238.jpg
    20221208_102238.jpg
    117,4 KB · Weergaven: 84
Dat klopt..
Als de koppeling aangrijpt, neemt hij het huis mee.
dit kan dus niet vast zitten aan de motor

ik neem aan dat die tandwielen op het huis in een lager draaien, en zodoende de boel niet al te veel heen en weer kan..
 
Zonder de auto en het blokje te kennen, lijkt mij dat de koppelings klok (buiten huis) niet van de as hoort te komen als de voorste schroef (kruiskop) er in zit.
Lijkt me dat daar een ring tussen moet die voorkomt dat het huis naar voor er af komt.
Maar wat student zegt, het huis moet wel los zitten ofwel vrij over de as draaien.
Dus ik zou proberen een dunne ring onder de kruiskop te leggen, check dan wel dat deze de koppelings klok niet afklemt.
 
Back
Top