JaapDMC
PH-SAM
Na lange tijd vlieg ik weer met 2.5 cc dieselmotortjes. Maar mijn kennis van het afstellen is vervaagd. Bij het inlopen op de bok gedragen de motortjes zoals ik verwacht, maar voor het vliegen krijg ik de afstelling nog niet goed.
Mijn vragen:
1) Motor loopt (bewust, is net ingelopen (1 uur)) wat te rijk en met lage compressie op de grond. Na start komt model goed op snelheid en loopt vrijwel zonder een slag te missen. Echter bij loopings en achten vliegen ‘hikt’ de motor. Nog rijker op de grond helpt niet. Ben ik te voorzichtig met het verhogen van de compressie?
2) Na landing voelt de motor bij ronddraaien propeller ‘droog aan’. Tankje wordt vrijwel helemaal leeg gevlogen, laatste paar ronden ‘hikt’ de motor omdat mengsel armer wordt. Paar druppels in de uitlaat en alles voelt weer goed.
Is dit wat te verwachten is? Ik kan me dit niet herinneren van vroeger. Mogelijk komt dat omdat ik toen Teamrace en Goodyear vloog met een afslag mechanisme en dus tankjes niet leeg vloog.
3) Ik heb gegoogeld of ik ergens een advies kon vinden over afstellen dieselmotortjes. Er valt niet heel veel te vinden. Wat ik gevonden heb, heb ik gecombineerd met wat ik me herinner van vroeger. Graag jullie advies of dit zo goed en compleet is.
Afstellen dieselmotor
Ervan uitgaande dat een geschikte propeller en brandstofmengsel gebruikt wordt, gaat het om de juiste balans te krijgen tussen mengsel (hoeveelheid brandstof), compressie en temperatuur.
Het gaat om het vervroegen of verlaten van het ontstekingspunt. Een verlate diesel zal ontstekingen missen. Een vervroegde diesel zal zwaar gaan lopen en oververhit raken.
· Armer mengsel, minder compressie en meer koeling verlaten de ontsteking.
· Rijker mengsel, meer compressie en meer warmte vervroegen de ontsteking.
Voor maximaal vermogen: Te rijk met lage compressie beginnen en motor opwarmen. Daarna mengsel verarmen tot motor begint met overslaan, dan compressie verhogen tot motor niet meer overslaat. Dit in kleine stappen herhalen totdat het maximum toerental bij compressie verhogen niet hoger wordt, of zelfs lager, dan bij de stap ervoor. Dan compressie terugdraaien tot stand bij één na laatste stap en mengsel rijker zetten.
Er zijn meerdere combinaties van compressie-instelling en naaldinstellingen die een goede motorloop opleveren. Je hoeft niet volledig mager te gaan vliegen, tenzij je maximaal vermogen en minimaal brandstofgebruik wilt. Je kunt ook kiezen voor voor een lager vermogen en minder slijtage door instellen minder compressie en meer brandstof.
Na de start van het model toert de motor in de lucht verder op en koelt de motor ook meer. Vaak is er dan tov de optimale grondafstelling of iets rijker of iets meer compressie nodig. Indien de motor goed loopt in vlakke vlucht maar bij kunstvlucht begint:
· over te slaan, moet mengsel rijker (of ook meer compressie)
· zwaar gaat lopen, moet de compressie verminderd worden
De ‘beste’ manier om een diesel te beschadigen is om hem te veel compressie te geven.
Mijn vragen:
1) Motor loopt (bewust, is net ingelopen (1 uur)) wat te rijk en met lage compressie op de grond. Na start komt model goed op snelheid en loopt vrijwel zonder een slag te missen. Echter bij loopings en achten vliegen ‘hikt’ de motor. Nog rijker op de grond helpt niet. Ben ik te voorzichtig met het verhogen van de compressie?
2) Na landing voelt de motor bij ronddraaien propeller ‘droog aan’. Tankje wordt vrijwel helemaal leeg gevlogen, laatste paar ronden ‘hikt’ de motor omdat mengsel armer wordt. Paar druppels in de uitlaat en alles voelt weer goed.
Is dit wat te verwachten is? Ik kan me dit niet herinneren van vroeger. Mogelijk komt dat omdat ik toen Teamrace en Goodyear vloog met een afslag mechanisme en dus tankjes niet leeg vloog.
3) Ik heb gegoogeld of ik ergens een advies kon vinden over afstellen dieselmotortjes. Er valt niet heel veel te vinden. Wat ik gevonden heb, heb ik gecombineerd met wat ik me herinner van vroeger. Graag jullie advies of dit zo goed en compleet is.
Afstellen dieselmotor
Ervan uitgaande dat een geschikte propeller en brandstofmengsel gebruikt wordt, gaat het om de juiste balans te krijgen tussen mengsel (hoeveelheid brandstof), compressie en temperatuur.
Het gaat om het vervroegen of verlaten van het ontstekingspunt. Een verlate diesel zal ontstekingen missen. Een vervroegde diesel zal zwaar gaan lopen en oververhit raken.
· Armer mengsel, minder compressie en meer koeling verlaten de ontsteking.
· Rijker mengsel, meer compressie en meer warmte vervroegen de ontsteking.
Voor maximaal vermogen: Te rijk met lage compressie beginnen en motor opwarmen. Daarna mengsel verarmen tot motor begint met overslaan, dan compressie verhogen tot motor niet meer overslaat. Dit in kleine stappen herhalen totdat het maximum toerental bij compressie verhogen niet hoger wordt, of zelfs lager, dan bij de stap ervoor. Dan compressie terugdraaien tot stand bij één na laatste stap en mengsel rijker zetten.
Er zijn meerdere combinaties van compressie-instelling en naaldinstellingen die een goede motorloop opleveren. Je hoeft niet volledig mager te gaan vliegen, tenzij je maximaal vermogen en minimaal brandstofgebruik wilt. Je kunt ook kiezen voor voor een lager vermogen en minder slijtage door instellen minder compressie en meer brandstof.
Na de start van het model toert de motor in de lucht verder op en koelt de motor ook meer. Vaak is er dan tov de optimale grondafstelling of iets rijker of iets meer compressie nodig. Indien de motor goed loopt in vlakke vlucht maar bij kunstvlucht begint:
· over te slaan, moet mengsel rijker (of ook meer compressie)
· zwaar gaat lopen, moet de compressie verminderd worden
De ‘beste’ manier om een diesel te beschadigen is om hem te veel compressie te geven.