Simprop Edago herstellen

Ik heb van Martijn hier op het forum voor een vriendelijk prijsje een simprop edago over kunnen nemen . Hij heeft zelfs geregeld dat hij via via bij mij in Vaassen terecht kwam.
Hij gaf al wel aan dat hij veel te zwaar was door de vele lak die er op zat .
Na ontvangst het toestel op de weegschaal gelegd zodat ik weet hoeveel het toestel straks afgeslankt is .
Achtereenvolgens het complete toestel , de vleugel en de romp.
20230614_194806.jpeg
20230614_194815.jpeg
20230614_194828.jpeg
 
Na de vleugel al grotendeels kaal te hebben geschuurd kwam ik 2 plekken tegen waar plamuur in zat . Dit er uit gebroken en dat alleen was al 50gram . Daarna er netjes nieuw schuim in gemaakt en dit ga ik weer netjes afdekken met balsa en een glasmatje.
Het schuim heb ik er met een beetje bruislijm in gelijmd . Zonder dat ik al klaar ben met het schuren ben ik al gegaan van 320 gram naar 195 gram voor alleen de vleugel.
20230617_101045.jpeg
20230616_214218.jpeg
20230617_100619.jpeg
20230617_100659.jpeg
 
Goed bezig! Er valt wel weer een leuk kistje van te maken :)
Ik had in mijn edago wel een dun triplex liggertje gemaakt in de vleugel. Geen idee of het nodig is maar het geeft mij altijd wel een goed gevoel.

Succes
 
Ik ben inderdaad geen ligger tegengekomen . Ik laat het lekker zoals het is voorlopig. Het geheel op zich is al behoorlijk stijf en sterk en met deze span ben ik er niet zo bang voor.
 
Stukjes balsa pas gemaakt het schuim iets terug geschuurd . Daarna de randen afgeplakt om zo min mogelijk lijm aan de buitenkant te krijgen. Met een kwastje minimaal bruislijm aangebracht en het ligt nu te drogen
20230617_171310.jpeg
20230617_170802.jpeg
20230617_171751.jpeg
 
Zo de vleugel helemaal schoon op een keer fijn naschuren na . Van 320 gr naar 183 gr . Nu kan het opbouwen weer beginnen . Heb ook maar besloten nieuwe scharnieren in de ailerons te zetten de oude hadden hun beste tijd gehad.
Zit nog wel even te twijfelen op ik het bij 1 centrale servo houdt of toch voor 2 servo's ga . Voordeel van 2 is dat ik dan ook een rem in kan stellen . Aan de andere kant 1 servo is lekker simpel en scheelt ook weer gewicht.
Nu verder met de romp daar zit ook een best pakket verf op .
20230618_175725.jpeg
 
Inmiddels de romp ook grotendeels ontdaan van alle lagen lak . Van 180 gr naar 120 gram. Er zitten wel de nodige scheuren en slechte plekken in dus daar zal ik met epoxy en weefsel mee aan het werk moeten.
De vleugel hier en daar geplamuurd met epoxy met micro balloons.
20230627_203716.jpeg
20230627_203705.jpeg
 
Het richtingsroer was door alle vorige verfklussen al danig vervormd en ook het kaal schuren maakte het er niet beter op.
Daarom een stukje depron pas gemaakt en dit er in gelijmd . Na droging en glad maken nu begonnen met glasweefsel aanbrengen
20230701_164109.jpeg
20230701_164741.jpeg
20230704_133314.jpeg
 
Ik ga toch maar voor 2 servo's in de vleugel en in mijn rommelbak 2 servo's gevonden.
Nu nog even kijken hoe ik die er het beste in kan maken.
20230704_133327.jpeg
 
Het richtingsroer was door alle vorige verfklussen al danig vervormd en ook het kaal schuren maakte het er niet beter op.
Daarom een stukje depron pas gemaakt en dit er in gelijmd . Na droging en glad maken nu begonnen met glasweefsel aanbrengenBekijk bijlage 545495Bekijk bijlage 545496Bekijk bijlage 545497

Ik zou dan meteen willen adviseren om het kielvlak iets hoger te maken om meer oppervlak te creëren
Dat maakt het model stabieler tijdens het starten..
 
Op advies van Martijn het kielvlak iets hoger gemaakt . Eerst de bovenkant vlak gemaakt en een stukje depron pas gemaakt .
Aan beide kanten een glasmatje en nu eerst hard laten worden . Achteraf is de romp toch slechter dan ik gehoopt had . Maar ach ...het houdt je bezig. Het zal nog wel even duren voor deze het luchtruim kiest
20230705_113341.jpeg
20230705_120827.jpeg
 
Back
Top