Énke Blériot
PH-SAM
In het voorjaar van 2002 ging ik op 55 jarige leeftijd met vroegpensioen..het was mooi geweest..maar wat nu?
Modelvliegen en full size vliegen ..wedstrijden Vrije Vlucht door de hele wereld..ik kwam tijd te kort....maar..op zoek naar wat speciaals kwam ik terecht bij E- motor aangedreven VV modellen.
Er bestond al wel wat..ook wat klasse specificaties echter niet iets conform de F1A/B/C werkwijze van de CIAM (de modelvliegtak van de FAI).
Dus..ik begon wat te ontwikkelen gebaseerd op de afmetingen van de gemiddelde F1A kist..iets van 200 tot 225 cm spanwijdte.
Hoe hoog zou dat moeten komen om goed te zijn voor een still air Max van iets over de 3 minuten bij een niet al te korte..of te lange motorlooptijd.
Het F1C vliegbeeld vond ik te hitsig...en F1B net wat te tam..ik gokte op 30 seconden motorloop.
Om het voor een ieder mogelijk te maken (en weinig verstand van E motoren hebbende) kwam ik uit bij een 30 x 30 mm Graupner BB Race E motor..een borstelmotor..heel bekend op dat moment en goed voor 6 NiCad cellen dus 7,2 Volt. De Motor was goed voor rond de 11 A....bij een direct aangedreven 8x4 klapschroef.
Rap werd er van een oude F1A kist een E-motorkist gemaakt..timer voor de DT...en met 2 schakelaars werd via de timer een paar seconden na het aanzetten van de timer de motor gestart..en 30 seconden na de start de motor gestopt. Bij het stoppen werd het stabilo van de motorstand naar de zweefstand gebracht (Variable Incidence Tail=VIT) en het roertje ging ook om ( Auto Rudder =AR).
Nou..dat ging meer dan mooi..de 6 cellen waren zonder opladen goed voor minstens 5 vluchten dus je hoefde niet bij te laden of een ander Pack er in te zetten.
De hoogte zat rond de 75 meter..dus na 30 seconden...en met een gewicht van rond de 550 gram ( een F1A doet 415 gram) kwamen de prestaties aardig in de buurt van een F1A.
Dat 1e jaar op de Nederlandse velden kreeg de kist behoorlijk bijval...er zat potentie in.
De winter volgend scharrelde ik 30 oude F1A kisten bij elkaar..het ging me om de vleugels..stabilo's en de staartbomen..en ik maakte in serie rompvoorstukken met de hele aandrijfunit er in.
Allemaal nieuwe bekleding er op...gewaagd voor die tijd..in een soort autorace design..met geblokte vlaggen en bliksemschichten er op.
De kisten hadden ook een naam..passend bij mijn zoektocht ..The Quest !!
Gedurende 5 jaar nam ik de kisten mee naar internationale wedstrijden en ze gingen als warme broodjes over de toonbank..en al enkele jaren na de verkoop van de eersten kreeg ik de wedstrijdleidingen in Engeland, Frankrijk, Zweden en Duitsland zover dat ze er een wedstrijdtak voor faciliteerden..soms waren we met slechts 2 of 3 man..soms met een man of 5 met onze Quest kisten...en altijd veel bekijks.
Rond 2008 werd mijn inspanning beloond..een brief van de CIAM..ze namen de klasse op in de reglementen..nee nog geen WK klasse..maar wel het verzoek naar alle landen om deze klassen in te voeren..en of ik er wat voor voelde dat ze de klassen F1Q noemden (naar mij serie model de Quest)..trots als een aap met 7 lullen..man man..wat mooi.
Gelijktijdig zond de CIAM een bericht uit... een oproep aan geïnteresseerden om de klasse verder te ontwikkelen en elk jaar zouden de specs bekeken worden en dan 1 jaar geldig zijn.
Al snel kwam vermogen als maatstaf voor de motorloop....eerst nog zelf meten wat je aan Watts opnam en ik dacht dat er in het begin iets van 2500 Watt/sec was toegestaan...en uit je eigen berekening volgde dan de tijd wat de motor mocht lopen om aan dat vermogen te komen en die tijd moest op je model staan.
We waren op gang...internationaal op gang..overal in de wereld begon men er aan te sleutelen en kwamen er voorstellen..
Om een kort verhaal lang te maken.. we zijn uitgekomen op maximaal 30 seconden motorloop en maximaal 3 Joule per gram startgewicht met een max van 550 gram..dus 3 x 550=1650 Joule....En..een limiter er in..een klein apparaatje dat de stroom en het voltage meet en bij het bereiken van of het max vermogen of de 30 sec de zaak uit zet..
Nou dat lijkt heel erg op mijn allereerste kisten..
En..tegenwoordig zijn het allemaal F1A formaat kisten..met een hoog rendement E- motor op 2S met een dikke vertraging en een F1B klapprop van rond de 50 cm dia.
Of ik nog F1Q vlieg?? Ik heb dat vele jaren gedaan totdat....totdat de Oostblokkers met de fabrieksmachines voor 1500 euro/stuk aan kwamen zetten..toen was de lol er af...
Plaatjes...helaas heb ik geen plaatjes van de Quest..maar er zijn er nog wel enkele in de wereld..die ook nog steeds recreatief vliegen.
Hier een hedendaagse fabrieks machine:
http://www.f1jpq.com/index.php?option=com_content&task=view&id=24&Itemid=41
En een home build:
Modelvliegen en full size vliegen ..wedstrijden Vrije Vlucht door de hele wereld..ik kwam tijd te kort....maar..op zoek naar wat speciaals kwam ik terecht bij E- motor aangedreven VV modellen.
Er bestond al wel wat..ook wat klasse specificaties echter niet iets conform de F1A/B/C werkwijze van de CIAM (de modelvliegtak van de FAI).
Dus..ik begon wat te ontwikkelen gebaseerd op de afmetingen van de gemiddelde F1A kist..iets van 200 tot 225 cm spanwijdte.
Hoe hoog zou dat moeten komen om goed te zijn voor een still air Max van iets over de 3 minuten bij een niet al te korte..of te lange motorlooptijd.
Het F1C vliegbeeld vond ik te hitsig...en F1B net wat te tam..ik gokte op 30 seconden motorloop.
Om het voor een ieder mogelijk te maken (en weinig verstand van E motoren hebbende) kwam ik uit bij een 30 x 30 mm Graupner BB Race E motor..een borstelmotor..heel bekend op dat moment en goed voor 6 NiCad cellen dus 7,2 Volt. De Motor was goed voor rond de 11 A....bij een direct aangedreven 8x4 klapschroef.
Rap werd er van een oude F1A kist een E-motorkist gemaakt..timer voor de DT...en met 2 schakelaars werd via de timer een paar seconden na het aanzetten van de timer de motor gestart..en 30 seconden na de start de motor gestopt. Bij het stoppen werd het stabilo van de motorstand naar de zweefstand gebracht (Variable Incidence Tail=VIT) en het roertje ging ook om ( Auto Rudder =AR).
Nou..dat ging meer dan mooi..de 6 cellen waren zonder opladen goed voor minstens 5 vluchten dus je hoefde niet bij te laden of een ander Pack er in te zetten.
De hoogte zat rond de 75 meter..dus na 30 seconden...en met een gewicht van rond de 550 gram ( een F1A doet 415 gram) kwamen de prestaties aardig in de buurt van een F1A.
Dat 1e jaar op de Nederlandse velden kreeg de kist behoorlijk bijval...er zat potentie in.
De winter volgend scharrelde ik 30 oude F1A kisten bij elkaar..het ging me om de vleugels..stabilo's en de staartbomen..en ik maakte in serie rompvoorstukken met de hele aandrijfunit er in.
Allemaal nieuwe bekleding er op...gewaagd voor die tijd..in een soort autorace design..met geblokte vlaggen en bliksemschichten er op.
De kisten hadden ook een naam..passend bij mijn zoektocht ..The Quest !!
Gedurende 5 jaar nam ik de kisten mee naar internationale wedstrijden en ze gingen als warme broodjes over de toonbank..en al enkele jaren na de verkoop van de eersten kreeg ik de wedstrijdleidingen in Engeland, Frankrijk, Zweden en Duitsland zover dat ze er een wedstrijdtak voor faciliteerden..soms waren we met slechts 2 of 3 man..soms met een man of 5 met onze Quest kisten...en altijd veel bekijks.
Rond 2008 werd mijn inspanning beloond..een brief van de CIAM..ze namen de klasse op in de reglementen..nee nog geen WK klasse..maar wel het verzoek naar alle landen om deze klassen in te voeren..en of ik er wat voor voelde dat ze de klassen F1Q noemden (naar mij serie model de Quest)..trots als een aap met 7 lullen..man man..wat mooi.
Gelijktijdig zond de CIAM een bericht uit... een oproep aan geïnteresseerden om de klasse verder te ontwikkelen en elk jaar zouden de specs bekeken worden en dan 1 jaar geldig zijn.
Al snel kwam vermogen als maatstaf voor de motorloop....eerst nog zelf meten wat je aan Watts opnam en ik dacht dat er in het begin iets van 2500 Watt/sec was toegestaan...en uit je eigen berekening volgde dan de tijd wat de motor mocht lopen om aan dat vermogen te komen en die tijd moest op je model staan.
We waren op gang...internationaal op gang..overal in de wereld begon men er aan te sleutelen en kwamen er voorstellen..
Om een kort verhaal lang te maken.. we zijn uitgekomen op maximaal 30 seconden motorloop en maximaal 3 Joule per gram startgewicht met een max van 550 gram..dus 3 x 550=1650 Joule....En..een limiter er in..een klein apparaatje dat de stroom en het voltage meet en bij het bereiken van of het max vermogen of de 30 sec de zaak uit zet..
Nou dat lijkt heel erg op mijn allereerste kisten..
En..tegenwoordig zijn het allemaal F1A formaat kisten..met een hoog rendement E- motor op 2S met een dikke vertraging en een F1B klapprop van rond de 50 cm dia.
Of ik nog F1Q vlieg?? Ik heb dat vele jaren gedaan totdat....totdat de Oostblokkers met de fabrieksmachines voor 1500 euro/stuk aan kwamen zetten..toen was de lol er af...
Plaatjes...helaas heb ik geen plaatjes van de Quest..maar er zijn er nog wel enkele in de wereld..die ook nog steeds recreatief vliegen.
Hier een hedendaagse fabrieks machine:
http://www.f1jpq.com/index.php?option=com_content&task=view&id=24&Itemid=41
En een home build: